Dopen niet op zondag ?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door -DIA- »

Hesther schreef:
Hesther schreef:
eilander schreef:@ejvl, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk een zijspoortje. Maar de uitkomst van je rekensom is niet de realiteit in de OGGiN. Hoe het komt, weet ik niet exact maar ik ken een gemeente waar maar eens per jaar op zondag een predikant is.
Moet er dan een predikant zijn om te dopen? Waar staat dat in de Bijbel?
Is het nodig om een diploma of universitaire studie te hebben om te kunnen of mogen dopen? Graag een Bijbelse onderbouwing.
Nee, wel een Goddelijke roeping. zie Filippus.
Op een universiteit krijg je immers geen Goddelijke roeping, dat dient alleen maar ter bekwaammaking van bepaalde
zaken. Er kunnen mensen geroepen worden die geen opleiding hadden. Denk aam Amos: Hij zegt van zichzelf dat
hij geen profeet noch profetenzoon was, maar een man die het land bouwt, een ossenherder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Nee, wel een Goddelijke roeping. zie Filippus.
Op een universiteit krijg je immers geen Goddelijke roeping, dat dient alleen maar ter bekwaammaking van bepaalde
zaken. Er kunnen mensen geroepen worden die geen opleiding hadden. Denk aam Amos: Hij zegt van zichzelf dat
hij geen profeet noch profetenzoon was, maar een man die het land bouwt, een ossenherder.
Als je zegt dat predikanten geen universitaire opleiding nodig hebben ga je tegen de eigen grondslag in DIA, namelijk de Dordtse Synode heeft dat bepaald, en naar mijn weten hanteert de GG de DKO.
Dan heb ik het niet perse over een opleiding op een hedendaagse theologische universiteit aangezien daar helaas niet veel van over is, maar wel een zeer gedegen opleiding op universitair niveau. Inclusief gedegen kennis van de grondtalen bijvoorbeeld.
Eenvoudige mensen zonder opleiding kunnen slechts bij hoge uitzondering toegelaten worden tot het predikambt, maar dat is volgens de DKO dus alleen een uitzondering.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Nee, wel een Goddelijke roeping. zie Filippus.
Op een universiteit krijg je immers geen Goddelijke roeping, dat dient alleen maar ter bekwaammaking van bepaalde
zaken. Er kunnen mensen geroepen worden die geen opleiding hadden. Denk aam Amos: Hij zegt van zichzelf dat
hij geen profeet noch profetenzoon was, maar een man die het land bouwt, een ossenherder.
Als je zegt dat predikanten geen universitaire opleiding nodig hebben ga je tegen de eigen grondslag in DIA, namelijk de Dordtse Synode heeft dat bepaald, en naar mijn weten hanteert de GG de DKO.
Dan heb ik het niet perse over een opleiding op een hedendaagse theologische universiteit aangezien daar helaas niet veel van over is, maar wel een zeer gedegen opleiding op universitair niveau. Inclusief gedegen kennis van de grondtalen bijvoorbeeld.
Eenvoudige mensen zonder opleiding kunnen slechts bij hoge uitzondering toegelaten worden tot het predikambt, maar dat is volgens de DKO dus alleen een uitzondering.
Ik zeg dat het God niet in de weg staat, als je geen universitaire opleiding hebt gehad.
Ik zeg niet dat het niet wenselijk is.
Ik denk aan de oude leraars als ds. J. Fraanje, ds. W.C. Lamain, ds. Joh. van der Poel en meerdere die met Amos moesten zeggen: Ik ben geen profeet enz. Dát bedoel ik dus.
Ik meen dat men zo naar Artikel 8 van het kerkrecht met singuliere gaven bedeeld altijd tot de kansel kon komen.
http://www.kerkrecht.nl/node/1749


Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik een doorleefde Godskennis belangrijker vind dan een hoofd vol studie die niet begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn. Hopelijk vat u het.

PS: Waaruit vloeit toch steeds het ongezonde wantrouwen jegens mijn persoon? is het omdat ik niet gelegenheid heb gehad een studie te volgen? Misschien dat dát wel iets zou kunnen verklaren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik zeg dat het God niet in de weg staat, als je geen universitaire opleiding hebt gehad.
Ik zeg niet dat het niet wenselijk is.
Ik denk aan de oude leraars als ds. J. Fraanje, ds. W.C. Lamain, ds. Joh. van der Poel en meerdere die met Amos moesten zeggen: Ik ben geen profeet enz. Dát bedoel ik dus.
Ik meen dat men zo naar Artikel 8 van het kerkrecht met singuliere gaven bedeeld altijd tot de kansel kon komen.
http://www.kerkrecht.nl/node/1749
Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik een doorleefde Godskennis belangrijker vind dan een hoofd vol studie die niet begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn. Hopelijk vat u het.
Ik ben het met je eens hoor, al vind ik wel dat de toelating met singuliere gaven slechts een uitzondering mag zijn, en geen standaard.
DIA schreef: PS: Waaruit vloeit toch steeds het ongezonde wantrouwen jegens mijn persoon? is het omdat ik niet gelegenheid heb gehad een studie te volgen? Misschien dat dát wel iets zou kunnen verklaren?
Het kan ook zijn dat jij je aangevallen voelt terwijl het geen aanval is, mijn post bijvoorbeeld kan ik op geen enkele manier lezen als een aanval, ook niet na het nagelezen te hebben. Wellicht beschouw je jezelf snel persoonlijk aangesproken of aangevallen terwijl dat niet het geval hoeft te zijn?
Plaats reactie