Onzekere vrouwen

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door merel »

Ik herken er bij mijzelf niets van, maar ik ben ook geen prototype refo vrouw. :haha
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door DDD »

Bij ons in de kerk zeggen vrouwen bij preekbesprekingen zeker zoveel als mannen, gemiddeld. En verder herken ik het net als Merel niet in mijn omgeving.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Tiberius »

Ik herken dat ook niet. Sommige mensen zijn gewoon wat welbespraakter dan anderen, maar dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Er zijn ook mannen die onzeker zijn en daarom weinig praten.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door DDD »

Het kan ook wel eens zo zijn dat niet eens zozeer onzekerheid, maar voorzichtigheid leidt tot minder praten. Sommige mensen zijn introverter dan anderen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Mistig »

Ik reken mijzelf nog bij de jongeren.
In onze kerkelijke activiteiten zie ik eigenlijk geen verschil tussen mannen en vrouwen.
Op de verschillende verenigingen worden door de vrouwen/meisjes ook gebeden gedaan.
Ook mengen de vrouwen zich in (bijv.) de preekbesprekingen net zoveel als de mannen.

Bij gemeenteavonden is het wel gebruikelijk dat mannen het voortouw nemen. Meestal is dit ook één van de ambtsdragers.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Dodo »

Er zou wel een verschil tussen jongere en oudere vrouwen kunnen zijn. Ik hoefde op de lagere school maar een paar keer een spreekbeurt te houden ("mijn cavia") en daar zag je enorm tegen op. Spreken voor een groep leerde je niet. Mijn kinderen kregen dat al veel meer mee, gelukkig.
Maar ik hou toch het idee dat het ook iets van vrouwen is. Ik zat vroeger op het koor van de Gereformeerde Gemeente. Ik stond op de voorste rij, geen probleem. Maar de meeste vrouwen wilden ábsoluut niet op de voorste rij staan/zitten. Ik zie daar toch een flinke onzekerheid in. Ik heb een psychiater in de familie, die ik het eens gevraagd heb. Zij denkt echt dat het komt door de reformatorische opvoeding, waarin vrouwen toch een beetje klein gehouden worden. Het wordt niet aangemoedigd dat vrouwen een mening hebben en die uiten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Er zou wel een verschil tussen jongere en oudere vrouwen kunnen zijn. Ik hoefde op de lagere school maar een paar keer een spreekbeurt te houden ("mijn cavia") en daar zag je enorm tegen op. Spreken voor een groep leerde je niet. Mijn kinderen kregen dat al veel meer mee, gelukkig.
Volgens mij zijn wij van dezelfde leeftijd zo'n beetje, maar op onze lagere school kregen wij vanaf de 4e klas een spreekbeurt. In de 6e moesten we leren declameren (werd je vaak uitgelachen door klasgenoten, als je het te serieus wilde doen).
Dodo schreef:Ik heb een psychiater in de familie, die ik het eens gevraagd heb. Zij denkt echt dat het komt door de reformatorische opvoeding, waarin vrouwen toch een beetje klein gehouden worden. Het wordt niet aangemoedigd dat vrouwen een mening hebben en die uiten.
Ik zie het tegendeel, er worden allerlei zaken besproken waar de pubers gewoon bij zitten en hun zegje er bij mogen doen van de ouders.
Het werd echt wel aangemoedigd op de middelbare, mijn verlegen dochter is helemaal uit haar schulp gekropen.
De decaan heeft hen ook echt voorbereid op het leven daarna, de onchristelijke Hogeschool op Uni waar ze terecht zouden komen.
Op de catechisatielessen zijn ze getraind in het voeren van gesprekken met ongelovigen.
Die meiden staan zo anders in het leven als wij (ik) destijds. Toen ik ging werken was ik nog zo groen als gras, beschermd opgevoed, geen tv thuis, en dan in ene keer moet je wel.
Als ik zo opluister wat de jeugd allemaal niet vraagt aan en zegt tegen de predikant of de ouderling. Dat durfden wij echt niet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie