Ambtskleding

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtskleding

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:De duivel is de aap van God, zei Luther. Hij doet veel na, dus dat zegt niet veel.
Laat uw kleding te allen tijd wit zijn.
Mijn overhemd, is dat voldoende?
Ja wie weet, maar dat bedoelde ik niet te zeggen, het staat in de Spreuken.
Het was bedoeld als nadenkertje. :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Ambtskleding

Bericht door Menheerse »

eilander schreef:
Menheerse schreef:2. Zij die het dragen uit persoonlijke overtuiging = oké maar discutabel
Overigens geldt dit natuurlijk ook voor andere kleuren hoewel ik niet geloof dat er veel mensen zijn die consequent alleen blauwe, grijze, groene of evt. witte pakken dragen;)
Wat is hier discutabel aan?
Die laatste zin vind ik dan wel weer grappig: het gaat over zwart, maar het geldt ook voor andere kleuren...
Discutabel in de betekenis van; 'daar is discussie over mogelijk' of, om nog dichter bij de definitie van discutabel te komen 'de overweging en bespreking waard'. Ik bedoel het niet in de zin van 'dubieus' of 'omstreden' hoor.
Soms wil je iets vatten in 1 woord.
Een lastig volk
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Isala schreef: Het lijkt mij voor zijn vrouw een hele klus, om het driedelige kostuum netjes in de koffer te krijgen.
Hoezo moet zijn vrouw het zwarte pak in de koffer doen? Mijn vrouw heeft mijn reisbagage nog nooit ingepakt.
Mijn vrouw doet het doorgaans wel. En zo hoort het ook.
"En zo hoort het ook"Afbeelding
Vind jij ?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Isala schreef: Het lijkt mij voor zijn vrouw een hele klus, om het driedelige kostuum netjes in de koffer te krijgen.
Hoezo moet zijn vrouw het zwarte pak in de koffer doen? Mijn vrouw heeft mijn reisbagage nog nooit ingepakt.
Mijn vrouw doet het doorgaans wel. En zo hoort het ook.
"En zo hoort het ook"Afbeelding
Vind jij ?!
Kan ook een compliment naar z'n vrouw zijn, dat hij er niks van bakt als hij het zelf moet doen en het pak als een frommeltje uit de koffer komt. :)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ambtskleding

Bericht door Dodo »

Een slimme tactiek is om te doen alsof je te st*m bent om een klusje goed te doen, want dan doen andere mensen het voor je.
Slim, doch onsympathiek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

Ehm.... het ging hier over ambtskleding. Wie die kleding inpakt, is hier niet echt on-topic.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ambtskleding

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Mijn vrouw doet het doorgaans wel. En zo hoort het ook.
Een normerende uitspraak. Als jouw vrouw dat uit liefde doet, misschien omdat haar man bijv. niet in staat is tot het netjes in pakken van de reisbagage, dan is je uitspraak niet problematisch.

Los gezien daarvan lijkt het me niet bepaald essentieel dat een ambtsdrager in het zwart gekleed gaat.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ambtskleding

Bericht door Desiree »

Een Ankertjes uitspraak... ;)

Mijn man had voor de kerkdiensten in de vakantie twee kleuren broeken mee. Een voor de zwaardere gemeente en eentje voor de lichtere.

Prachtige concerten meegemaakt Hendrikus.. Mijn man dan.. ik gunde het hem.
Laatst gewijzigd door Desiree op 21 aug 2017, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtskleding

Bericht door Ad Anker »

Splits deze topic maar Eilander. Ik vind het buitengewoon belangrijk om het hier over re hebben. Ik leg vaak wel klaar wat ik mee wil nemen op vakantie maar mijn vrouw pakt het echt in. En ik vind dat het zo hoort. Anders wordt het een rommeltje. Mannen die dit uit emancipatie oogpunt ofzo zelf 'moeten' doen vind ik zielig. Vrouwen kunnen dat toch veel beter.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

Zoek je Bijbelse argumenten om zelf je koffer niet te hoeven pakken, Ad?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

Toen mijn broer zijn allereerste k.r. vergadering als nieuwbakken diaken bijwoonde, verscheen hij daar in een nette pantalon met overhemd.
Ajjj, dat was niet de bedoeling, de broeders zaten allemaal in een zwart kostuum.
Later op verjaardagen kwamen heel veel verschillen bovendrijven.
Wel of geen ambtskostuum op een reguliere doordeweekse k.r. vergadering?
wel of geen ambtskostuum op huisbezoek bij de mensen thuis?
Wel of geen ambtskostuum op ziekenbezoek (in het ziekenhuis of verpleeghuis)?
Sowieso geen ambtskostuum, maar een net pak in een zelf te kiezen kleur?

Het is niet vastgelegd in de kerkorde. Het is dus een plaatselijke gewoonte.

ds. de Boer zei in het RD:
De term ”ambtskleding” is overigens niet correct, zegt de Urker predikant. „Ik bedoel dan: niet reformatorisch. De reformatoren wezen om principiële redenen ambtskleding af. In de Rooms-Katholieke Kerk dragen priesters, bisschoppen, kardinalen en de paus ambtskleding. Daarvoor hebben zij duidelijke kledingregels.

https://www.rd.nl/de-stropdas-van-de-am ... e-1.364983

Ad Anker kan dus vanaf nu zelf zijn koffer inpakken. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtskleding

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Zoek je Bijbelse argumenten om zelf je koffer niet te hoeven pakken, Ad?
Spreuken 31 vers 11. En dan lees ik voor 'goed' kleding.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Zoek je Bijbelse argumenten om zelf je koffer niet te hoeven pakken, Ad?
Spreuken 31 vers 11. En dan lees ik voor 'goed' kleding.
Of: Prediker 9:8. Als ik het inpak, is het wit er al gauw af.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtskleding

Bericht door Ad Anker »

Zo is het Tib. :) Met name de reactie van @dodo vind ik intigrerend. Ik wens hem of of haar veel sterkte.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:
Marion schreef:
Orchidee schreef:Netjes?
Sorry maar dat is juist NIET netjes!
Hoe bedoelt u? Stemmig gekleed is toch netjes? Zeker in de kerk.
Netjes zeker. Maar moet dat zwart zijn? Dacht het niet. En bij hoeveel mensen gaat het niet om de buitenkant? Tja die binnenkant daar kunnen ze zelf niets aan doen....
Om te weten of het alleen maar buitenkant is, moet je aan de binnenkant zijn. Nu ken ik die van mezelf wel een beetje, maar ik vind het bij anderen verdraaid lastig om aan de binnenkant te kijken ;)
Verder verbaas ik me hier wel een beetje over. Als er hier iemand propageert dat je altijd in het zwart moet lopen, is het forum te klein; dat moet dan verschrikkelijk zijn.
Zijn er dan van de weeromstuit mensen die vinden dat het juist géén zwart moet zijn?
Tja of het juist géén zwart moet zijn....?
Ik heb in een boek van ds Uitslag daar een soort anekdote van gelezen. Er was een vrouw die vond dat Gods volk alleen maar in het zwart mocht lopen. Dit vertelde ze op een bruiloft. Haar predikant die er ook bij zat was het daar niet helemaal mee eens. Hij zei dat het op grond van de bijbel wit moest zijn (vrij verteld in eigen woorden...)
Pas vertelde een kennis dat zijn opa die diaken was nooit in het zwart durfde te lopen. Hij droeg altijd een grijs pak. De reden? Hij had een vrouw gekend die hetzelfde verkondigde als in de anekdote. Ze wist het allemaal zo goed. Maar haar einde heeft ze zelf gezocht door haar polsen door te snijden.

Voor zwart als ambtskleding is zeker wat te zeggen. Maar als de hele kerkenraad in het donkerblauw of (donker)grijs zou gaan dan zou ik daar geen moeite mee hebben.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie