Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

[knip] Graag ontopic verder.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

windorgel schreef:
DDD schreef:Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
Omdat eigennamen niet aangepast worden aan (nieuwe) spellingsregels. En het gaat hier inderdaad om een eigennaam en niet om een titel oid.
Ik mag toch hopen dat iedereen het er mee eens is, dat hier sprake is van een vertaling van een eigennaam.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Die discussie kan elders gevoerd worden. Hier gaat het over de preek van afgelopen zondag.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Bijbellezingen zijn hier wel toegestaan?
Anders mag het wel verplaatst worden naar Weekdiensten.
Maar het verschil is dat in de Bijbellezingen meestal je eigen predikant voorgaat, in tegenstelling tot veel weekdiensten.

Vanavond hadden we de eerste Bijbellezing van dit seizoen.
Ds. begint nu een Bijbellezing over Hizkia.
Een tijd vol verwarring, werelmachten waren in beweging, het Syrische rijk kwam aan een eind, het Assyrische Rijk werd machtig. De 10 stammen waren al weggevoerd. Achaz had een verbond gesloten met Assyrie. En er was een burgeroorlog geweest omdat Juda niet mee wilde doen. Vele doden had deze oorlog teweeggebracht. Daarnaast waren invallen in het zuiden van de Filistijnen, en in het zuidoosten van Moab. In het tweestammenrijk was het ook met de Godsdienst ellendig gesteld. Denk aan de priester Uria, die maar deed wat het volk wilde en wat van hem werd gevraagd. Een altaar van de Syrische afgod stond in de tempel. Onder koning Achaz was alles van de dienst des Heeren aan de kant geschoven. De lamp van het huis des Heeren was uitgegaan, d.w.z. de ware dienst des Heeren werd niet meer gevonden in de Tempel. Toch, hoe wondelijk: Deze Achaz had een zoon die de Heere vreesde. Wie had hem onderwezen? We weten het niet, maar er staat: Hij deed wat recht was in de ogen des HEEREN. Denk ook aan het kind van Achab, in wie iets goeds voor de Heere werd gevonden.
Uit hen zal altijd iemand komen voort,
Om den nakomers te leren Uw woord,
Ende de goedigheid hoog geprezen,
Van U bewezen.

Ds. trok lijnen naar onze tijd. Een tijd van verwarring over de hele wereld. Een ook de godsdienst en het ongeloof wordt machtig, terwijl de ware kinderlijke Godsvreze bijna niet meer wordt gevonden.
Vanavond het eerste deel
2 KRONIEKEN 29:1-11
Kerntekst: vers 9: Want zie, onze vaders zijn door het zwaard gevallen; daartoe onze zonen en onze dochters, en onze vrouwen zijn daarom in de gevangenis geweest.
Als thema had ds. vanavond:
KONING HIZKIA
1. De tijd van deze koning
2. De persoon van deze koning
3. De begindaad van deze koning.

Gezongen psalmen:
Ps. 74:4,17
Ps. 2:1,3
Ps. 89:9
Ps. 132:11
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op de bediening van het Heilig Avondmaal dv volgende week zondag. In deze dienst preekte onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink over Micha 7:7 Zelf zal ik echter uitzien naar de HEERE, ik zal wachten op de God van mijn heil. Mijn God zal mij horen.

In de avonddienst ging Ds. M.A. Kuijt uit Wijk bij Heusden voor.(ipv Ds. J. Prins uit Ouderkerk die door ziekte verhinderd was) Hij preekte over Numeri 6: 1-8
De HEERE sprak tot Mozes: Spreek tot de Israëlieten en zeg tegen hen: Wanneer een man of een vrouw een gelofte aflegt door de gelofte van een nazireeër te doen, om zich aan de HEERE te wijden, dan moet hij zich van wijn en sterkedrank onthouden; azijn uit wijn of azijn uit sterkedrank mag hij niet drinken; verder mag hij helemaal geen druivensap drinken en geen verse of gedroogde druiven eten. Alle dagen van zijn nazireeërschap mag hij niets eten wat van de wijnstok afkomstig is, van de pitten tot en met de velletjes. Alle dagen van de gelofte van zijn nazireeërschap mag geen scheermes over zijn hoofd gaan. Totdat de dagen waarvoor hij zich aan de HEERE gewijd had, voorbij zijn, moet hij heilig zijn en de haarlokken van zijn hoofd lang laten groeien. Alle dagen van zijn wijding aan de HEERE mag hij niet bij het lichaam van een dode komen. Vanwege zijn vader of vanwege zijn moeder, vanwege zijn broer of vanwege zijn zuster, vanwege hen mag hij zich niet verontreinigen als zij gestorven zijn, want het nazireeërschap van zijn God is op zijn hoofd. Alle dagen van zijn nazireeërschap is hij heilig voor de HEERE.

Hij las hierbij ook de aankondiging van de geboorte van Simson uit Richteren.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Vandaag twee preken over twee vrouwen/meisjes.
1. 's Morgens over Ruth. Ruth 2:14 tot het einde van 2
2. 's Middags over Dina. Genesis 34.

Wat een verschil tussen deze twee. Ruth alles ( de wereld) verlatende en zich voegende op de akker van Boaz onder Gods vleugelen. Dina Jakobs tent en Gods verbond verlatende gaande ( de wereld opzoekende) naar Sichem.
's Avonds preekbespreking met de 16+.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Het was deze zondag avondmaalszondag in onze gemeente. In beide diensten ging onze eigen Predikant Ds. A.J. Mensink voor.
In de morgendienst waarin het Heilig Avondmaal werdt bediend preekte hij over Micha 7:9 Ik zal de toorn van de HEERE dragen– want ik heb tegen Hem gezondigd – totdat Hij mijn rechtszaak voert en mij recht verschaft. Hij zal mij uitleiden naar het licht, ik zal Zijn gerechtigheid zien.

Aan de tafels las de dominee gedeeltes uit Efeze 1,4 en 5 en zongen we uit het Gebed des Heere(vers 1,2,3,4,7,9)

In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte de dominee over Micha 7: 18a Wie is een God als U

Een gezegende zondag met fijne mooie preken!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Vorige week zondag 13 november:
Ds. C.A. van Dieren
Teksten:
Job 1:20-22
Job 2:10b
Job 3:1a

Thema en punten:
DE MOND VAN JOB IN DE GELOOFSBEPROEVING
1. Verenigd met mond en hart (1:22)
2. Verenigd met mond, zonder hart (2:10b)
3 Onverenigd met mond en hart (3:1a)


Middagdienst 13 november
Leesdienst, preek van ???
Tekst:
2 KRONIEKEN 30:1-10 (kerntekst vers 8b)
Thema en punten:
EEN VEEELOMVATTENDE EIS
1. Een koninklijke boodschap
2. Een Goddelijke nodiging
3. Een verschillend onthaal


Avonddienst:
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
ZONDAG 46 vr. en antw. 120
Thema en punten:
DE KINDERLIJKE AANSPRAAK IN HET GEBED
1. Een geboden aanspraak
2. Een gegronde aanspraak
3. Een eerbiedige aanspraak
4. Een afhankelijke aanspraak

Bijbellezing woensdag 16 november
Ds. A. Schreuder:
Tekst:
1 KONINGEN 18:41-46
Thema en punten:
ELIA BAD EEN GEBED (n.a.v. van Jakobus 5:18)
1. De belofte brengt Elia tot een ootmoedig gebed
2. De worsteling om de vervulling van zijn gebed
3. De verhoring die volgt op zijn gebed


Gistermorgen:
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
2 SAMUEL 6:1-11
Thema en punten:
HET OPBRENGEN VAN DE ARK DES HEEREN
1. De begeerte tot de ark
2. Het opvoeren van de ark
3. Het oordeel bij de ark
4. De vrees voor de ark


Gistermiddag
Leesdienst, preek van ds. E. Venema
Tekst:
GENESIS 29:30m
Thema en punten:
HET LIEFDESLEVEN VAN LEA
1. De liefde die zij heeft tot haar man
2. De liefde die zij kent tot de belofte Gods
3. De liefde due zij heeft tot Christus


Gisteravond:
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
ZONDAG 46 vr. en antw. 121
Thema en punten:
GODS HOOGHEID IN HET ALLERVOLMAAKSTE GEBED
1. Het kind dat opziet
2. Het kind dat afziet
3. Het kind dat uitziet


Vraag aan het forum:
Misschien weet iemand van wie de middagpreek van vorige week was? Ik bedoel de preek over 2 KRONIEKEN 30. Het werd onduidelijk afgelezen, en ik verstond ds. Visser. Een vriend verstond ds. C. Wisse en weer een ander verstond ook ds. Visser. Het was in ieder geval niet ds. Visscher van Amersfoort. Dan zou het ds. A. Visser kunnen zijn geweest die in 1967 te Aagtekerke-Oostkapelle is bevestigd, daarna te Scherpenisse-Poortvliet (2 gezamelijke beroepen).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Die preek is van ds. C. Wisse, @DIA. Uit het boekje Waarheid in het binnenste.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Die preek is van ds. C. Wisse, @DIA. Uit het boekje Waarheid in het binnenste.
Hartelijk dank! Dan kan ik mijn 'administratie' weer op orde brengen! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Bij ons ging het o.a. over.. de dominee kan het makkelijk vertellen vanuit zijn positie.. en Paulus uit de Bijbel dan, in zijn luie stoel, riante kamer, lekker warm en comfortabel en verder alles wat hij maar hebben wil. Tja, vergenoegd te zijn.

Dus niet, Paulus zat in de dodencel en schreef toch Fil. 4. Geleerd vergenoegd te zijn.

De gastpredikant was erg herderlijk.. hij leidde ons in de praktijk van het dagelijks leven met God en gaf 3 handvaten. Of was het de Herder zelf die door deze gastherder sprak?

Mijn gedachten dwaalden af naar een gospelzangeres en naar een 'lichtere dominee', zeiden zij niet hetzelfde als deze dominee met levenservaring? Ik weet dat ze van genade mogen leven, maar ik moest ook aan Eliza denken. Een paar delen van hun geloof....

Vergenoegd met God. Wonderlijk hoe mensen en wegen samen komen.

's Avonds elders ging het over Redmond. Die sprinter die blesseerde 100 meter voor de eindstreep. Zijn vader hielp hem de finish over, duwde iedereen weg die dat wilde verhinderen... Overgezet in de preek, Geestelijk. Prachtig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:Vraag aan het forum:
Misschien weet iemand van wie de middagpreek van vorige week was? Ik bedoel de preek over 2 KRONIEKEN 30. Het werd onduidelijk afgelezen, en ik verstond ds. Visser. Een vriend verstond ds. C. Wisse en weer een ander verstond ook ds. Visser. Het was in ieder geval niet ds. Visscher van Amersfoort. Dan zou het ds. A. Visser kunnen zijn geweest die in 1967 te Aagtekerke-Oostkapelle is bevestigd, daarna te Scherpenisse-Poortvliet (2 gezamelijke beroepen).
Even ter verbetering:
Ds. A. (Ane) Visser (in 1892 geboren in het Friese Sint-Annaparochie), stond van 1939 tot 1945 in Aagtekerke i.c.m. Oostkapelle en van 1945 tot aan zijn overlijden (in de leeftijd van 56 jaar) in 1948 in Scherpenisse i.c.m. Poortvliet.
http://www.digibron.nl/search/detail/f8 ... -gemeenten
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

's Morgens heb ik thuis live naar een dienst geluisterd. En wel van Ds. J.J. Mulder uit Hedel. Hij preekte over Psalm 34:12 Kom, kinderen, luister naar mij, ik zal jullie de vreze des HEEREN leren.
(In deze dienst werdt de Heilige Doop bediend)

In de avonddienst ging bij ons voor Ds. L.J. Geluk em. Predikant uit Rotterdam. Hij preekte over Zacharia 9: 9 en 10 Verheug u zeer, dochter van Sion! Juich, dochter van Jeruzalem! Zie, uw Koning zal tot u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdend op een ezel, op een ezelsveulen, het jong van een ezelin. Ik zal de strijdwagens uit Efraïm wegnemen, en de paarden uit Jeruzalem. De strijdboog zal weggenomen worden. Hij zal vrede verkondigen aan de heidenvolken. Zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee, van de rivier de Eufraat tot aan de einden der aarde.

Hij las hierbij ook uit het evangelie van Johannes over de intocht van Jezus in Jeruzalem.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

3 x Leesdienst:

Adventspreek van ds. G.H. Kersten
over
JESAJA 11 : 1
DE AANKONDIGING VAN CHRISTUS' KOMST
1. De profetie van behoudenis
2. Christus' komst tot vernedering
3. Het loon op Zijn arbeid


Preek van ds. A. Makkenze
over
PSALM 43 : 3-4
DAVIDS BEGEERTE IN ZIJN GEBED
1. Wat hij begeert
2. Met welk doel
3. Met welke vrucht


Preek van ds. J. Koster
over
GENESIS 24 samengevat in vers 67
HET HUWELIJK VAN IZAK EN REBEKKA ALS BEELD VAN CHRISTUS EN ZIJN KERK
1. De oorsprong van dit huwelijk
2. De weg tot dit huwelijk
3. De sluiting van dit huwelijk
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst preekte onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink over Markus 1:3 De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.
Als thema stond boven de preek: EEN RECHTE WEG VOOR DE HEERE
Deze dienst was een dienst gericht op de kinderen (Kind en Eredienst) En was door de kinderen in de afgelopen week voorbereid met een voorbereidingsboekje.

In de avonddienst ging Ds. A.A.W. Boon em. Predikant uit Papendrecht voor. Hij preekte over Jesaja 9: 1 Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien.
Zij die wonen in het land van de schaduw van de dood, over hen zal een licht schijnen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten