Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door mulder »

Lijkt me niet... Dan hadden de andere gemeenten bedankt kunnen worden. Ook dat is niet gebeurd. dus even afwachten tot de beslissingsdatum en die duurt nog wel een poos. wellicht neemt deze kandidaat gewoon de tijd al is het nu wel een beetje vreemde situatie dit gebeurd normaliter niet!

ik heb zelf gisteren twee keer leesdienst gehad. Volgende week op vakantie dus dan een kerk opzoeken met het levende, gesproken woord.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:Lijkt me niet... Dan hadden de andere gemeenten bedankt kunnen worden. Ook dat is niet gebeurd. dus even afwachten tot de beslissingsdatum en die duurt nog wel een poos. wellicht neemt deze kandidaat gewoon de tijd al is het nu wel een beetje vreemde situatie dit gebeurd normaliter niet!

ik heb zelf gisteren twee keer leesdienst gehad. Volgende week op vakantie dus dan een kerk opzoeken met het levende, gesproken woord.
Leesdienst is een hulpmiddel, maar dat kan net zo goed gebruikt worden tot onderwijs of bestraffing of wat nodig is.
Wij hadden gisteren ook 3 maal leesdienst. En het waren goede leerrijke preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
DGG schreef:
-DIA- schreef:DV volgende week hoopt kand. M.T. Al-Chalabi bij ons voor te gaan.
Ik heb hem nog niet veel gehoord.
Ik ben benieuwd wat u van deze aangename prediker vindt. Moge God hem een plaats toeschikken...
Het doet er niet toe wat ik van die prediker vindt. Begrijpt u?

Het duurt wel lang voor hij een beroep aanneemt, misschien dar het beroep waar hij op wacht nog niet is gekomen.
Wie weet!
Ontopic, aub.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Net een deel gehoord van de dienst in Nieuwer ter Aa waar ds. Hoogerland voorging.
Het was eigenlijk een weekdienst, maar goed het mag voor deze keer bij de zondagspreken?
Als de moderatie er anders over denkt zullen we het wel zien.

Ik zal er niet te veel van zeggen, ben ook midden in de dienst ingevallen.
Tekst was uit
Psalm 45:11
Hoor, o dochter! en zie, en neig uw oor; en vergeet uw volk en uws vaders huis.

Verder niet zoveel thema of punten. Maar het was wel een separerende preek, en de laatste anderhalve
punt maakte veel goed.
Heel jammer dat ik een attent pb'tje te laat las,
Maar ik wil de zender hartelijk bedanken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door coco »

Afgelopen zondag onder de levende bediening mogen zitten. Zondag 27 die handelt over o.a. de kinderdoop. Erg leerzaam, zeker in deze tijd van onderschatting en overschatting.
:hi
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In beide diensten ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor. In de morgendienst vondt de bevestiging plaats van een Ouderling Kerkrentmeester. In deze dienst kwam de tekst voor de preek uit Micha 2:7b Doen Mijn woorden geen goed bij hem die oprecht wandelt?

In de avonddienst was het de laatste leerdienst voor de(zijn) vakantie. Behandeld werd zondag 5 en 6 Als schriftlezing daarbij werd gekozen Hebreeën 10: 1 t/m18 met het 14e vers als kerntekst Want met één offer heeft Hij hen die geheiligd worden, tot in eeuwigheid volmaakt. Als thema schreef de dominee boven de preek: Waarom Jezus?
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

ZONDAGMORGEN
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
LUKAS 4:16
En Hij kwam te Nazareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge; en stond op om te lezen.
Thema en punten:
JEZUS' KOMEN IN NAZARETH
1. De plaats waar Hij komt
2. De tijd dat Hij opgaat
3. Het lezen wat Hij verricht


ZONDAGMIDDAG
Kand. A.T. Al-Chalabi
Tekst:
HOOGLIED 5:1-8
Ik ben in Mijn hof gekomen, o Mijn zuster, o bruid! Ik heb Mijn mirre geplukt met Mijn specerij; Ik heb Mijn honigraten met Mijn honig gegeten; Ik heb Mijn wijn, mitsgaders Mijn melk gedronken. Eet, vrienden! drinkt, en wordt dronken, o liefsten! Ik sliep, maar mijn hart waakte, de stem mijns Liefsten, Die klopte, was: Doe Mij open, Mijn zuster, Mijn vriendin, Mijn duive, Mijn volmaakte! want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen. Ik heb mijn rok uitgetogen, hoe zal ik hem weder aantrekken? Ik heb mijn voeten gewassen, hoe zal ik ze weder bezoedelen? Mijn Liefste trok Zijn hand van het gat der deur; en mijn ingewand werd ontroerd om Zijnentwil. Ik stond op, om mijn Liefste open te doen; en mijn handen drupten van mirre, en mijn vingers van vloeiende mirre, op de handvaten des slots. Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken, Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet. De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij. Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem! indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.
Thema en punten:
DE BRUIDSKERK VAN CHRISTUS
1. Een slapende bruid
2. Een ontroerde bruid
3. Een zoekende bruid


ZONDAGAVOND
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
ZONDAG 40 vr./antw. 105
Thema en punten:
HET ZESDE GEBOD
1. Hoe ver de doodslag strekt
2. Hoe ver de opdracht strekt
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze pastoraal medewerker Prop. A. v/d Stoep uit Nieuw Lekkerland voor. De tekst voor de preek kwam uit Johannes 14: 1 t/m 3 Laat uw hart niet in beroering raken; u gelooft in God, geloof ook in Mij. In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken. En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.
Als thema schreef hij boven de preek: Thuiskomen bij de Vader
1. Het vertrek 2. Het einddoel 3. De weg er heen.

In de avonddienst ging Ds. A.J. Kunz uit Katwijk aan Zee voor. Hij preekte over Psalm 24: 6 Dat is het geslacht van hen die naar Hem vragen, die Uw aangezicht zoeken; dat is Jakob. Sela
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

MORGENDIENST
Tekst:
LUKAS 4:17-18a
En Hem werd gegeven het boek van den profeet Jesaja; en als Hij het boek opengedaan had,
vond Hij de plaats, daar geschreven was: De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd

Thema en hoofdpunten:
JEZUS' PREDIKING VAN HET WOORD
1. Het Woord ontvangen
2. Het Woord geopend
3. Het Woord verklaard


MIDDAGDIENST
Leespreek van ds. P. Blok
Schriftlezing:
Prediker 4
Tekst:
HANDELINGEN 10:28-33
En hij zeide tot hen: Gij weet, hoe het een Joodsen man ongeoorloofd is, zich te voegen of te gaan tot een vreemde; doch God heeft mij getoond, dat ik geen mens zou gemeen of onrein heten. Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen, ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gijlieden mij hebt ontboden. En Cornelius zeide: Over vier dagen was ik vastende tot deze ure toe, en ter negende ure bad ik in mijn huis. En ziet, een man stond voor mij, in een blinkend kleed, en zeide: Cornelius! uw gebed is verhoord, en uw aalmoezen zijn voor God gedacht geworden. Zend dan naar Joppe, en ontbied Simon, die toegenaamd wordt Petrus; deze ligt te huis in het huis van Simon, den lederbereider, aan de zee, welke, hier gekomen zijnde, tot u spreken zal. Zo heb ik dan van stonde aan tot u gezonden, en gij hebt welgedaan, dat gij hier gekomen zijt. Wij zijn dan allen nu hier tegenwoordig voor God, om te horen al hetgeen u van God bevolen is.
Thema en hoofdpunten:
HET GEZELSCHAPSLEVEN TE CEASAREA
1. Het onderzoek des geloofs
2. De belijdenis des geloofs
3. De verachting des geloofs


AVONDDIENST
Behandeld:
ZONDAG 40 vr./antw. 106 en 107
Thema en hoofdpunten:
HET ZESDE GEBOD
1. Wat God leert
2. Wat God ons gebiedt
3. Wat God behaagt
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

UIT DE MIDDAGPREEK VAN GISTEREN
Omdat ik de middagpreek van gisteren op mijn pc heb staan is het wel mooi de preek nog eens na te luisteren.
Het betreft een Bijbellezing uit 1970, maar die is toch verrassend actueel. Heel duidelijk is de taal en stijl van ds. P. Blok hier te herkennen. Soms vlijmscherp, en nietsontziend. Wel strikt eerlijk en recht in de leer.
Ik had net een stukje uit zijn eerste punt (zie boven) overgetypt.

Citaat uit de leespreek van gistermiddag, maar dan van een live-opname overgetypt, vandaar dat de taal niet altijd zo'n zuivere schrijftaal is. Ik heb het maar net zo overgetypt al hij het sprak. Dan weet je dat je hem goed citeert:

Het is voor de Apostel toch wel een wonderlijk ogenblik. Want gemeente, deze Godsgezant is op verschillende tijden en bij verschillende gelegenheden een boodschapper Gods geweest. Niet alleen tijdens de rondwandeling van Christus, als hij een van de bijzonderste keurlingen was. Een van de drie die met de Heere zo menigmaal de bijzondere gelegenheden bezocht. Maar hij was bijzonder de man van God verordineerd na de Pinksterdag. Hij was de woordvoerder, hij was het die stond tussen de duizenden in Israël: Deze heeft God opgewekt, en heeft Hem tot een Heere en tot een Christus gesteld, namelijk Hij, die gijlieden gekruisigd hebt. Hij heeft gestaan tussen de duizenden om te zeggen: Nu hore gans Israël, dat in Hem vergeving der zonden is. Ook deze Petrus heeft gepreekt toen het Sanhedrin hem ter verantwoording riep, en de zeventig van Israël, de Hoge Raad met hun raadgevers de apostelen ter verantwoording stelden nadat zij hen gegeseld hadden en hun strengelijk geboden, dat zij in de Naam van Jezus niet meer preken zouden. Toen heeft hij gezegd: wij moeten Gode meer gehoorzaam zijn als de mensen, en ik zal niet anders kunnen dan te prediken in deze Naam. Hij heeft een reis gemaakt vanaf Jeruzalem is gekomen aan de kust van de Middellandse Zee, in Ceasarea, in Joppe, en nu staat hij daar voor een bijzonder gezelschap. Zo’n gehoor heeft de Heere hem nog nooit toebetrouwd. Immers, de middelmuur des afscheidsels zou gebroken worden. Het handschrift der zonde, in inzettingen bestaande was uitgewist. En nu staat hij voor een groepje mensen. Heidenen.
Romeinse soldaten. Vijanden van God en Zijn volk, en ook Jodengenoten. Een wonderlijk gezelschap. En in dat gezelschap moet het voor de apostel toch wel een wonderlijke zaak zijn om te begrijpen de bijzondere opdracht die de Heere aan hem gegeven heeft. Want niet alleen dat hij gezonden zou worden tot de verloren schapen van het huis van Israël, maar ik denk dat nu in het hart van deze jongeling Gods het Woord van zijn Meester wordt verstaan: Er zijn nog andere schapen die van deze stal niet zijn, en die moet Ik ook toebrengen. En als hij daar staat, gemeente, dan is het eerste wat de apostel doet, verklaren waarom hij gekomen is. Dat is de vastigheid van zijn bediening. Als hij in het huis van Cornelius is te Ceasarea, dan kan hij tegen de Heere zeggen: Heere, hier hebt U mij gezet.. Hier hebt U mij gebracht.. Dit heb ik niet gezocht.. Daar heb ik niet naar gevraagd.. U hebt me hier naartoe gezonden. O, gemeente, dat is de sterkte van zijn zijn in Ceasarea, te midden van dit volk waar God hem naartoe gezonden heeft. Hij weet het: Dit is van God. Ik dacht dat dat een sterkte was.
Daarin heeft de apostel zeker geen vrees gezocht en geen vlees begeerd. De weg die de Heere met hem hield om hem naar Ceasarea te zenden, daar was nu geen stukje vlees bij wat voor de apostel begeerlijk leek. Maar God heeft hem er gezet. En dan gaat hij, en dan kan hij zeggen: Hier ben ik. Zó ben ik gekomen. Met een Goddelijke zending. Met een Goddelijke opdracht. Met een Goddelijke Boodschap.
En dan gaat hij verklaren, hoe de Heere Hem daarvoor ingewilligd heeft.
Gemeente, daarom is dit hoofdstuk 10, wanneer we dat zo vers voor vers overdenken vol van geestelijke leringen. Hoort u het maar: Gij weet… hij doet een beroep op hun verstand, op hun hart. Gij weet… Gij weet hoe het een Joods man ongeoorloofd is zich te voegen of te gaan tot de vreemdelingen.
Hee, dat is een wonderlijke weg! Want dat volk, gemeente, dat was in zijn afgezonderd leven bij de heidenen bekend! De mensen waarbij Petrus nu is die weten van dat afgezonderde af, apart te leven. Een Joods man was het niet geoorloofd, reeds bij de intrek van het beloofde land was het een duidelijke opdracht Gods geweest tot het volk van Israël, dat ze alleen zouden wonen, en dat ze zich niet zouden vermengen met de volken rondom. En dit is gebleven. Ook te midden van dit gezelschap te Ceasarea gaat de apostel daar even de nadruk op leggen. Hij zegt: u weet dat het een Joods man verboden was zich te voegen bij een vreemde. God had een scheiding getrokken. Het goed van de Kerk en het goed van de wereld was gescheiden. De taal van de wereld en de taal van de Kerk is gescheiden. Het kleed van de Kerk en het kleed van de wereld is gescheiden. De gebruiken van de Kerk en de gebruiken van de wereld zijn gescheiden. Of niet? Gij weet, hoe het een Joods man verboden was. De grens was door God getrokken. De grens, geboden en goed en tot een levensheiliging duidelijk gesteld. En nu zegt hij: Nu ben ik gekomen. Nu ben ik tóch tot u gekomen. Hoe kan dat dan? Stapt de apostel dan over al deze dingen heen? Is de apostel nu de gewoonten van de heidenen gaan volgen? Heeft hij de taal der heidenen zich eigen gemaakt? Is hij het kleed van de heidenen gaan aantrekken? Is hij ingedompeld in de gebruiken en de zeden van die heidenen die buiten God en Zijn Woord leefden? Heeft hij die grenzen maar weggedaan? En heeft hij alzo de hand gereikt over al wat God in Zijn Woord geboden had om langs deze weg de vriendschap der wereld te zoeken? Is de apostel echt een mens met een ruime blik. Een ruime blik, een mensenkind die begrip heeft voor de mensen van de tijd waarin hij leeft, en daarom heel gewillig maar afstand doet van vele tradities en van vele vormen waar dan nog wel een klein gedeelte zwaar de nadruk op legt? Maat waar toch in de tijd vooral in de ruimte van de Evangelieverkondiging maar vergeten moet worden? Ik dacht dat dat duidelijk was, of niet, gemeente? Wanneer de Kerk op deze wijze de vriendschap der wereld zoekt, om als een mens met een ruime blik aangeduid te worden? Die dan toch wel een beetje begrip had voor te tijd waarin je leeft, en alzo de vriendschap der wereld zoekt, dan zegt Gods Woord dat hij geen vriend Gods genaamd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Persoonlijk denk ik dat Petrus in gedachten met heel andere dingen bezig was dan met deze procedurele zaken.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Persoonlijk denk ik dat Petrus in gedachten met heel andere dingen bezig was dan met deze procedurele zaken.
Dat zal best, maar weet u ook het onderwijs wat ds. Blok met het noemen hiervan bedoelt? Hij zegt dat niet zomaar zonder reden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Het was een zondag waarop 2 oud predikanten van onze gemeente voorgingen.

In de morgendienst preekte Ds. J.J. Verhaar (emeritus predikant) over Psalm 61
Hij las hierbij ook een stukje uit de geschiedenis van Absalom, 2 Samuël 15: 1 t/m 6 en vers 13.
Thema voor de preek was Koning David
1. Biddende koning
2. Harde strijd
3. Sterk geloof

In de avonddienst preekte Ds. J. H. Lammers uit Ridderkerk over Daniël 10: 12
Toen zei hij tegen mij: Wees niet bevreesd, Daniël, want vanaf de eerste dag dat u zich er met heel uw hart op toelegde om inzicht te krijgen en om u te verootmoedigen voor het aangezicht van uw God, zijn uw woorden gehoord, en omwille van uw woorden ben ik gekomen.
Thema voor de preek was: De strijd in de lucht
1. Het gebed tot God
2. Het gebed lijkt tevergeefs
3. Het gebed verhoord
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

ZONDAGMORGEN
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
LUKAS 4:18midden
Hij heeft Mij gezonden om den armen het Evangelie te verkondigen.
Thema en punten:
JEZUS' EVANGELIEPREDIKING
1. De Zender van het Evangelie
2. De inhoud van het Evangelie
3. Het adres van het Evangelie


ZONDAGMIDDAG
Leesdienst, preek van ds. P. Blok
Tekst:
HANDELINGEN 10:34-35
En Petrus, de mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid, dat God geen aannemer des persoons is; Maar in allen volke, die Hem vreest en gerechtigheid werkt, is Hem aangenaam.Dit is het woord, dat Hij gezonden heeft de kinderen Israëls, verkondigende vrede door Jezus Christus; deze is een Heere van allen.
Thema en punten:
GODS SOEVEREINITEIT
1. Gods soevereiniteit omhelst
2. Gods soevereiniteit verklaard


Laatste deel uit bovenstaande preek (staat in zijn geheel op theologienet):
Het is een wonderlijk tafereel, dat de Heere in Zijn Woord aan ons verklaard.
Een Godsgezant, ingewonnen en overwonnen, in het grote huis van de Romeinse officier in Cesaréa met de tientallen die daar zijn samengekomen. Zij hebben hun nood voor God bekend gemaakt, zeggende: "Wij hebben u ontboden om te horen, wat tot onze zaligheid van node is."
De apostel heeft de gemeente overzien. De Heilige Geest heeft getuigenis gegeven. Petrus heeft gezegd: "Er is bij God geen aanneming des persoons."
Hij ziet hen zitten naar het Woord van God.
Zij komen aan, door Godd'lijk licht geleid,
Om 't nakroost, dat de Heere wordt toebereid,
Te melden 't heil van Zijn gerechtigheid
En grote daden.

Zij zijn gekomen van noord en van zuid, van oost en west, omdat God hen opgeschreven had in de rol des boeks. Zij zijn naar Gods soevereiniteit verklaard in een verkiezend Vader, in de arbeid van de Zoon en in het toebrengende werk van de Heilige Geest. Bij God is geen aanneming des persoons, maar Hij werkt in alle volken. God werkt in alle geslachten. Er is geen aanneming des persoons.
Ga toch niet door in uw vijandschap, verlaat uw slechtigheid. Vaders en moeders, zijt gij te oud geworden? Is de tijd voorbij? Er staat in Gods eeuwig getuigenis: Die vreze en gerechtigheid werkt, welke Gode aangenaam zijn.
Is er menigmaal een vraag of wij deel hebben aan het leven van God? De apostel noemt deze. Hij zegt: "Die vrees en gerechtigheid werkt, welke Gode aangenaam zijn." Er zijn enkele zaken genoemd.
Wij moeten een fundament hebben en in Christus gevonden worden, maar er zijn wegen, welke leiden tot de kennis van Christus, wat de huichelaar juist niet kent en wat de hypocriet niet verstaat. Dat zijn de toeleidende wegen, welke de Heilige Geest gebruikt. Deze zijn vreemd voor een mens, die zichzelf aan het werk gezet heeft en zelf begonnen is. Want wat uit God is eindigt in de verlorenheid van het leven. Wat zelf begint, eindigt in een weg van zelfbehoudenis. Leven en levensvrucht zijn twee zaken. Denkt u bijvoorbeeld maar aan Zacharias en Elisabeth. Er staat dat zij beiden rechtvaardig waren. Zij wandelden in de geboden des Heeren. En Christus moet nog geboren worden. Denkt u maar aan Simeon. Deze man was rechtvaardig en hij was in de inzettingen Gods, ver¬wachtende de beloften Israëls. En Christus moet nog geboren worden.
Weet u, waar u over denken moet? Als in het zuiden van het land de carnavalsfeesten zijn, dan kan men bijna niemand meer herkennen. Men loopt allemaal met zotte kleren aan en maskers op. Men host en springt. Men leeft en heeft vrolijkheid. Maar wie zit daar nu achter dat masker? Wat is dat nu voor een mens, die zo leeft, springt, host en zingt? Dat kunt u niet zien! Dat kunt u alleen zien, als het spel voorbij is, als de carnavalstijd voorbij is. Dan moeten de maskers af. Dan staan zij weer zoals zij zijn. Wij geloven, dat het carnavalsspel van een mens straks ook eindigen zal. Als God de maskers eraf haalt, dan komt hij of zij voor God. Dan houdt het spel op.
Weet u wat deze mensen nooit gekend hebben? Zij zijn nooit zon¬daar geweest. Zij zijn nooit door de geestelijkheid van de wet ont¬dekt aan eigen krachteloosheid en machteloosheid. Zij hebben nooit het bedelaarsleven gekend, dat in de binnenkamer bedelt om de kruimels van 's Konings tafel. Zij kennen niet de innerlijke door¬leving van eigen verdorvenheid, verlorenheid en walgelijkheid. Zij hebben nooit met David in het stof gelegen:
'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog;
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig
.
Zij hebben nooit met de Kerk van de oude dag doorleefd: "Ik ben gezonken in een grondeloze modder, waarin ik niet staan kan." Zij zijn bezittend, vroom, opgeknapt. Het bedelaarsleven is hun totaal onbekend. Zij zijn bezittend rijk en verrijkt. Zij kunnen altijd leven en altijd sterven. Alzo is het met Gods volk niet. Deze zijn vanaf het uur van hun wedergeboorte in hun geestelijke armoede gezet. Zij zijn geestelijke bedelaars geworden en ontdekt aan hun eigen onmacht en verlorenheid. Zij hebben geleerd, dat God volmaaktheid vraagt en dat hebben zij niet. Zij zijn in een weg van ontdekking en ontgronding door God ontledigd en hebben begrepen dat God het moet doen. Zo heeft Petrus het geleerd.
Want als hij alzo gezegd heeft: "Die gerechtigheid werkt is Gode aangenaam." Dan zegt hij: "Dit is het Woord, dat Hij gezonden heeft, de kinderen Israëls verkondigende vrede door Jezus Christus."
De rijkdommen van Christus zijn voor een volk, dat buiten Hem niet leeft, geen grond heeft en geen bestaan heeft. Dat is het soevereine van Gods werk. God zal naar de vrijmacht van Zijn welbehagen, datgene wat Hij van eeuwigheid besloot in de tijd volvoeren. Als God in de tijd volvoert, komt het eeuwigheidswerk naar buiten openbaar. Door de ontlediging van zichzelf worden zij begerig naar het Woord der zaligheid. Toen zij voor God hun bestaan moesten verspelen en met al hun verbeteringspogingen steeds goddelozer werden en met al hun betrachting van heiliging al onheiliger werden en met al hun werk om bekeerd te worden, al onbekeerder werden, toen heeft God aan zulk verloren mensenkind ontdekt en verklaard:
Ik heb bij enen Held voor Isrel hulp beschoren,
Hem uit het volk verhoogd; Hem had ik uitverkoren.

Aan een verloren volk is verklaard, dat er een deur geopend is in het dal van Achor. Aan een goddeloos en ondergaand volk is verklaard, dat er een ladder is van de hemel naar de aarde, waarop de engelen Gods op en neer klimmen.
De apostel heeft zich vermaakt in de soevereiniteit Gods. Hij heeft het omhelsd. Hij heeft gezegd: "Heere, dat is het."
Gelijk als ook in de ambtelijke dienst en op de gezelschappen en huisbezoeken gezegd wordt in het hart: "Dat is het."
Dat is een mens, die het voor God verloor en onbekeerd, ongelukkig, verloren werd. En niet meer wist hoe hij zalig moest worden en gelegen heeft onder de eis van de geestelijkheid van de wet. Zulken kennen de bede: "Is er nog een weg, is er nog een middel om de welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?"
Zo heeft Petrus het verklaard. En dat zal nooit anders gaan. Niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is. Een ieder zie toe hoe hij op dat fundament bouwt. Want wie er hout of hooistoppelen bouwt, moet er aan denken, dat het door het vuur beproefd zal worden! Dan blijft er niets van over. Maar wie nu ordelijk op dat fundament gebouwd wordt, zal straks als de louteringen komen, toch mogen weten:
Mijn God, U zal ik eeuwig loven,
Omdat Gij 't hebt gedaan.

Amen.


ZONDAGAVOND
Ds. C.A. van Dieren
Tekst:
LUKAS 4:18b
om te genezen die gebroken zijn van hart
Thema en punten:
DE GENEZING VAN DE GEBROKENEN VAN HART
1. De Geneesheer
2. De breuk
3. De genezing


Ik dacht dat ds. vakantie had, en dat heeft hij ook, maar hij gaat op de zondagen wel voor in de diensten.
Net als andere jaren houdt hij een zogenaamde Zomer-Bijbellezing, waar er ook verschillende van in boekvorm
zijn uitgegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ds P den Butter preekte zondag in Renswoude uit Daniël 2, met het oog op de tijd waarin we leven ( en alle gebeurtenissen). Aanbevolen! http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
Gesloten