Zonderling schreef:a) Je verwees hiervoor slechts naar het accorderen bij de registratie. Maar je weet ook evengoed als ik dat velen op het forum zijn toegelaten die niet voluit de 3FvE onderschreven. Sommigen tonen wel het benodigde respect, maar staan desondanks zelf niet van harte achter de grondslag (zoals blijkt, soms buiten het forum, soms ook op het forum). Toch hebben zij zich aangemeld! Hoe kan dit en moet je als moderator als dit blijkt, hiertegen niet optreden en alsnog de toegang ontzeggen? Je weet zelf even goed als ik dat dit niet gebeurd is in deze gevallen en ook nu niet gebeurt.
Wat je nu aanroert is waarschijnlijk het gedoogbeleid, waarbij we mensen toch toelaten hoewel die strikt genomen niet in de doelgroep vallen, mits ze zich maar binnen de grondslag gedragen in hun postings. We kunnen mensen niet beoordelen wat ze in hun hart vinden, we kunnen alleen maar af gaan op hun postings.
En ja, daar worden wel degelijk vaak maatregelen tegen genomen. Realiseer je wel, dat je als forummer slechts tegen het topje van de modereer-ijsberg aan zit te kijken: 90% van de moderatoracties gaan aan de gemiddelde forummer voorbij (en 99% aan de incidentele forummer).
Zonderling schreef:b) Daarnaast is er een groep die de 3FvE ziet als een gedateerd belijdenisgeschrift waar men zich formeel wel aan wil binden, maar die in de praktijk het zo nauw niet nemen, allerlei zaken ter discussie stellen, of het nu gaat om Schriftgezag, seksuele relaties/homohuwelijk, de letterlijkheid van de schepping en zondeval, enzovoort. Diverse van deze posters doen al vele jaren mee op het forum en zij blazen een behoorlijk partijtje mee in de topics. Hoe kan dit, en moet je gezien jou 'ja', hiertegen niet optreden en de toegang tot het forum ontzeggen. Waarom gebeurt dit dan niet?
Dat gebeurt ook. Maar wellicht kan je je bedenken dat het niet altijd met een schaartje te knippen is. Het grijze gebied modereert het lastigs. Bovendien, zoals Eilander al aangeeft, is modereren geen full-time job, waarbij je binair kan zeggen "dit kan wel en dat kan niet, dus moet weg". Refo gebruikt de term "te hooi en te gras", dat is ook niet helemaal te recht. Maar daar zit het wel een beetje tussen, ja.
Ik denk dat de oproep van Memento terecht is: een beter forum begint bij jezelf, niet bij de moderators.
Zonderling schreef:Waar ik moeite mee heb, is dat je de zeer duidelijke signalen die er zijn van Huisman, Mara, mijzelf en anderen kennelijk niet serieus neemt. M.i. is er echt iets aan de hand, anders blijf je juist de mensen verliezen die tot de doelgroep behoren, en trek je juist mensen aan die hiertoe niet duidelijk behoren. Sorry, Tiberius, maar ik verwacht nog een antwoord. Voor mij is het ook een hartenkreet, maar wel de laatste ongeveer. Want eigenlijk had ik al besloten om definitief te gaan.
Die signalen zijn er inderdaad. Maar er zijn ook signalen van de andere zijde; die verbreding willen van de doelgroep.
Ik kan niet anders dan concluderen dat de huidige doelgroep, zoals in de forumregels genoemd, in het midden zit van die signalen.