Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
Mara schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef:
Maar mijn principe is: Niet ongehoord veroordelen, maar eerst onderzoeken of alles naar de gezonde leer is.
Dus dit is jou doel van preken beluisteren? Dan gaat het hier al helemaal fout.
Wat is hier onbijbels aan??
Gaat het er bij het preekluisteren niet om "Wat spreekt de Heere tot me?"
Daar moet het om gaan, maar het is niet per definitie verkeerd om (is niet noodzakelijk maar wel profijtelijk om te onderscheiden) toch een beetje op de hoogte zijn van wat er in kerk en wereld gaande is. We moeten immers ook letten op de tekenen der tijden? Doen we dat niet dan zullen we ook niet zo verontrust hoeven te zijn. Dan gaan we er (oppervlakkig luisterend) voetstoots van uit dat wat een dominee zegt waar is. We behoren toch te onderzoeken, zeker nu er zoveel dwalingen zijn, of het naar Gods Woord is? En: Onwetendheid (of onnozelheid) is soms goed, maar je kunt met wetenschap soms ook je voordeel doen. Ook Paulus was goed op de hoogte van de Griekse denkwijze. Daar deed hij ook zijn voordeel mee.

Ik merk uit de kritische manier van vragen wel waar deze vraag uit ontspruit. Laat ik daar niet verder op ingaan, al is de vraag op zich heel terecht. Toch wil ik onderscheid maken tussen een preek luisteren, en enigszins op de hoogte blijven van de dwalingen. Dat laatste geldt voor opluisteren van dwalingen. Wat is er gaande in de kerken?

Nogmaals dat laatste is niet noodzakelijk en kan zelfs gevaarlijk zijn als je niet vast staat, maar kan wel goed zijn om de zaken die spelen te weten, en dan heb je ook recht van spreken. Niet als men van 'aannames', 'van horen zeggen' of 'zomaar wat' uitgaat. Daaruit ontspruiten de karikaturen! Grond je bezwaren wel, en toets die of het de gezonde leer is. Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien. (Hebr. 2:1)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het gevaar is dat een houding van keurmeester bij het luisteren de zegen en het luisteren naar de boodschap in de weg kan staan.
Het woord mag aan het Woord getoetst worden. Maar aan Gods woord en niet aan onze visie of menselijke regels.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Het gevaar is dat een houding van keurmeester bij het luisteren de zegen en het luisteren naar de boodschap in de weg kan staan.
Het woord mag aan het Woord getoetst worden. Maar aan Gods woord en niet aan onze visie of menselijke regels.
Wat u hier noemt komt (helaas!) op dit forum ook regelmatig voor. Eigen visie en menselijke regels.
Merk op: Het gaat bij dit luisteren in feite niet om te 'kerken'. Maar meer om te horen wat er zoal wordt
verkondigd in Nederlands kerk. Weten wat er gebeurt.

Leest niet met voorbedachte kritische rade, maar onderzoekt of deze dingen alzo zijn.
Het gaat niet om als 'keurmeester' te werk te gaan. Dan kun je beter in bed blijven liggen
Dat is dan soms nuttiger en profijtelijker! (Hoewel ik het nut daar ook niet zo van in zie.)

Anders is het als het gaat om levensbedreigende zaken als ketterijen die bedektelijk worden
ingevoerd. We nemen aan dat we allen zijn onderwezen in de grondbeginselen van Schrift en belijdenis.

En ik weet het wel, men veroorloofd zich thans wel meer vrijheid in denken en geloven, maar toch
acht ik dat levensgevaarlijk.
Daarom zeg ik ook: Ga niet om in een ander veld, maar wil je weten (wat tot weinig nut is), luister dan
wel naar de afwijkingen die nu spelen.
Ik geef volmondig toe, je kan er moedeloos van worden, anderzijds is het goed te bezien in welke staat en
toestand de kerk van Nederland zich thans bevindt.

En... wil je je smader wat hebben te antwoorden is toch wel enige kennis nodig van allerlei afwijkingen
die momenteel zeer actueel zijn. Anders, zou ik zeggen, is dit forum ook waardeloos. Dan kun je je immners
ook niet verantwoorden als dat wordt gevraagd? Zo men al iets mág zeggen wat men enkel
verondersteld of zomaar aanneemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Over een Bijbelboek dat je volgens de predikant kunt opdelen in 2 gedeelten.. maar veelal wordt gezegd dat je het in drie kunt delen. Interessant... zou leuk zijn om daar nog eens over door te praten. Hoewel dat niet de kern was van de preek. (Jammer dat ik geen diacones ben, kon ik er nog eens over vragen in de consistorie.. maar als God dat niet wil, wil ik dat ook niet.)

Overigens bekende tekst uitgelegd vanuit weer ander gezichtspunt. Mensen zouden zeggen, hij ging er diep door maar dan ook op andere wijze. Moslims hoe kijken we daar tegenaan? Met de liefde van de Heere Jezus? (in eigen woorden gezegd.)

Als je zo naar elkaar kijkt, snap ik dat je elkaar altijd weer vindt, als kinderen van Een Vader, bedoel ik.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Rom. 3:22b

Thema:
"Geen onderscheid!"

1. Geen onderscheid in zondigheid
2. Geen onderscheid in strafwaardigheid
3. Geen onderscheid in rechtvaardigheid

Indrukwekkend!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Leespreek van ds. A. Verschuure
over
MARKUS 1:35-45 (nu met name de verzen 41-45)
DE REINIGING VAN EEN MELAATSE
1. Een gepredikte reiniging
2. Een noodzakelijke reiniging
3. Een gezochte reiniging
4. Een ontvangen reiniging
5. Een bevestigde reiniging

Dit was de derde preek in een reeks over de reiniging van de melaatse.


Middagdienst
Leespreek van ds. B. Smytegelt
over
JESAJA 55:7c
DE HANDELING VAN DE HEERE MET DE ZONDAAR ALS EEN VADER
a. Een Vaderlijke behandeling
b. De krachtdadige uitwerking op het hart van de zondaar


Avondienst:
Leespreek van ds. A. Hoogerland
over
JESAJA 41:14
GODS DIERBARE BELOFTEN GEGEVEN AAN ZIJN KERK
1. De onderwerpen van die beloften
2. De inhoud van die beloften
3. De zekerheid van die beloften
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Terri »

Oeps ligt dat aan mijn lettertype of is jouw bijdrage van de preek van afgelopen zondag erg grotesk @ Dia?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Terri schreef:Oeps ligt dat aan mijn lettertype of is jouw bijdrage van de preek van afgelopen zondag erg grotesk @ Dia?
:haha
We hebben geen leesbril nodig Terri. :OO3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door henriët »

God spreekt..
1. Dat Hij spreekt
2. Wat Hij spreekt

Bemoedigende preek. God wil nog met mensen van doen hebben, onverdiend, genade!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:Oeps ligt dat aan mijn lettertype of is jouw bijdrage van de preek van afgelopen zondag erg grotesk @ Dia?
Nee nee, ik vind het een wat duidelijker opmaak (de mogelijkheden voor opmaak zijn hier beperkt, en dan moet je het soms in het grote en vette zoeken).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Terri schreef:Oeps ligt dat aan mijn lettertype of is jouw bijdrage van de preek van afgelopen zondag erg grotesk @ Dia?
Groot is het wel, grotesk zou ik het niet willen noemen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bona Fide »

-DIA- schreef:Morgendienst
Leespreek van ds. A. Verschuure
over
MARKUS 1:35-45 (nu met name de verzen 41-45)
DE REINIGING VAN EEN MELAATSE
1. Een gepredikte reiniging
2. Een noodzakelijke reiniging
3. Een gezochte reiniging
4. Een ontvangen reiniging
5. Een bevestigde reiniging

Dit was de derde preek in een reeks over de reiniging van de melaatse.


Middagdienst
Leespreek van ds. B. Smytegelt
over
JESAJA 55:7c
DE HANDELING VAN DE HEERE MET DE ZONDAAR ALS EEN VADER
a. Een Vaderlijke behandeling
b. De krachtdadige uitwerking op het hart van de zondaar


Avondienst:
Leespreek van ds. A. Hoogerland
over
JESAJA 41:14
GODS DIERBARE BELOFTEN GEGEVEN AAN ZIJN KERK
1. De onderwerpen van die beloften
2. De inhoud van die beloften
3. De zekerheid van die beloften
Was het in jouw gemeente geen gewoonte dat er alleen preken gelezen worden van overleden predikanten?
Sommige gemeenten hebben, dacht ik, dat gebruik. Weet iemand wat daar de reden van is, trouwens?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Terri »

Zita schreef:
Terri schreef:Oeps ligt dat aan mijn lettertype of is jouw bijdrage van de preek van afgelopen zondag erg grotesk @ Dia?
Groot is het wel, grotesk zou ik het niet willen noemen.
Buitensporig is ook een synoniem en zo was het op mijn scherm, maar ik ben er ondertussen wel achter dat op een of andere manier refoforum erg 'groot' weergegeven wordt bij mij.
Ik ga kijken hoe ik dat kan veranderen, want veel komt nu als 'schreeuwen' bij mij over. :)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:Morgendienst
Leespreek van ds. A. Verschuure
over
MARKUS 1:35-45 (nu met name de verzen 41-45)
DE REINIGING VAN EEN MELAATSE
1. Een gepredikte reiniging
2. Een noodzakelijke reiniging
3. Een gezochte reiniging
4. Een ontvangen reiniging
5. Een bevestigde reiniging

Dit was de derde preek in een reeks over de reiniging van de melaatse.


Middagdienst
Leespreek van ds. B. Smytegelt
over
JESAJA 55:7c
DE HANDELING VAN DE HEERE MET DE ZONDAAR ALS EEN VADER
a. Een Vaderlijke behandeling
b. De krachtdadige uitwerking op het hart van de zondaar


Avondienst:
Leespreek van ds. A. Hoogerland
over
JESAJA 41:14
GODS DIERBARE BELOFTEN GEGEVEN AAN ZIJN KERK
1. De onderwerpen van die beloften
2. De inhoud van die beloften
3. De zekerheid van die beloften
Was het in jouw gemeente geen gewoonte dat er alleen preken gelezen worden van overleden predikanten?
Sommige gemeenten hebben, dacht ik, dat gebruik. Weet iemand wat daar de reden van is, trouwens?
Doorgaans worden oudere preken gelezen, preken van nog in leven zijnde predikanten worden af en toe gelezen,
maar dat zijn soms wel uitzonderingen.
In de middagdiensten worden min of meer regelmatig vervolgstoffen gelezen, daar zat ook een Bijbellezing bij van
ds. G. Mouw over het leven van Abraham. Verder zijn enkele preken gelezen van ds. A. Verschuure (zondag dus ook)
en ook soms preken van ds. P. Blok zijn wel eens gelezen. Verder herinner ik me één preek van ds. A. Moerkerken.
Voor de rest schiet me zo niet meer te binnen. Daar staat ook tegenover dat er (in vergelijking met vroeger) veel minder
oudvaders worden gelezen. Nu is een oudvader meer een uitzondering dan regel. Beide uitersten zag je zondag dus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Daar staat ook tegenover dat er (in vergelijking met vroeger) veel minder
oudvaders worden gelezen. Nu is een oudvader meer een uitzondering dan regel. Beide uitersten zag je zondag dus.
Saambinder 20-08-2015 schreef:in de jaren tachtig van de vorige eeuw stelde ds. M. Golverdingen terecht de vraag aan de orde: 'Zijn we op weg naar een vaderloze samenleving?' Hij zag dat vaders en vaderlijk gezag steeds meer ging ontbreken. Moet hetzelfde niet gezegd worden van de kerk, als de oudvaders een 'gesloten boek' gaan worden? Het selectief gebruiken van citaten van oudvaders in twistgesprekken is wat anders dan het onderzoeken van de bronnen. Leggen we ze niet te gemakkelijk terzijde als tijdgebonden en ouderwets? Begrijpen we echt hun taal niet meer, of zijn we langzaamaan aan het vervreemden van de inhoud? De Schrift tekent de vader als het gezinshoofd, die het vaderlijk gezag uitoefent door middel van tucht en zo het godsdienstig en cultureel erfgoed overdraagt, zei de genoemde predikant. Het oude Israël sprak met achting over de ouden en hun wijsheid. We kunnen de oudvaders niet zonder onze schade negeren. Ook nu heeft de kerk zulke wegwijzers, uitleggers nodig, misschien wel meer dan ooit.
Gesloten