Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ik las in een advertentie in het RD dat in GG Emmeloord een ouderling voorzitter is van de kerkenraad, en niet de predikant zelf. Ik meende echter dat (in de GG) een predikant automatisch ook altijd voorzitter was van de plaatselijke kerkenraad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door huisman »

GGBeroopingswerk schreef:Ik las in een advertentie in het RD dat in GG Emmeloord een ouderling voorzitter is van de kerkenraad, en niet de predikant zelf. Ik meende echter dat (in de GG) een predikant automatisch ook altijd voorzitter was van de plaatselijke kerkenraad.
Volgens mij is niet automatisch maar wel volgens gewoonterecht de predikant voorzitter van de raad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Porder
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2015, 20:10

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Porder »

Heel officiel mag het niet.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Ik las in een advertentie in het RD dat in GG Emmeloord een ouderling voorzitter is van de kerkenraad, en niet de predikant zelf. Ik meende echter dat (in de GG) een predikant automatisch ook altijd voorzitter was van de plaatselijke kerkenraad.
Volgens mij is niet automatisch maar wel volgens gewoonterecht de predikant voorzitter van de raad.
Wat bedoel je met ´gewoonterecht´? Zou daar niet over gestemd worden? Ik kan me goed voorstellen dat niet iedere dominee daarop zit te wachten.

Lang niet altijd zal een predikant geschikt zijn als voorzitter, en los daarvan heeft een predikant in de Gereformeerde Gemeenten over het algemeen veel te doen. Al is voorzitter zijn - als je dat kunt- geen zware belasting. Mijns inziens is het in het algemeen zorgvuldiger als een dominee geen voorzitter is van de kerkenraad, al was het maar vanwege hun deels verschillende taken.

Maar vroeger was de dominee vaak voorzitter van kerkenraad en schoolbestuur en weet ik niet wat allemaal, dat weet ik wel.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Bona Fide »

Porder schreef:Heel officiel mag het niet.
Van wie niet?
Waar baseer je dit op?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Ik las in een advertentie in het RD dat in GG Emmeloord een ouderling voorzitter is van de kerkenraad, en niet de predikant zelf. Ik meende echter dat (in de GG) een predikant automatisch ook altijd voorzitter was van de plaatselijke kerkenraad.
Volgens mij is niet automatisch maar wel volgens gewoonterecht de predikant voorzitter van de raad.
Wat bedoel je met ´gewoonterecht´? Zou daar niet over gestemd worden? Ik kan me goed voorstellen dat niet iedere dominee daarop zit te wachten.

Lang niet altijd zal een predikant geschikt zijn als voorzitter, en los daarvan heeft een predikant in de Gereformeerde Gemeenten over het algemeen veel te doen. Al is voorzitter zijn - als je dat kunt- geen zware belasting. Mijns inziens is het in het algemeen zorgvuldiger als een dominee geen voorzitter is van de kerkenraad, al was het maar vanwege hun deels verschillende taken.

Maar vroeger was de dominee vaak voorzitter van kerkenraad en schoolbestuur en weet ik niet wat allemaal, dat weet ik wel.
Ik pleit absoluut niet om alle taken bij de predikant te leggen maar juist wel het voorzitterschap van de kerkenraad.


Het voordeel is dat de raad dan wordt voorgezeten door een relatieve buitenstaander. Hij is immers niet geboren en getogen in de gemeente en vaak een voorbijganger. Dat geeft vaak een veel neutralere blik op zaken.

Zou er tijdens de opleiding ( bv Boezemsingel of TUA) aandacht zijn voor dit werk wat ook op,beginnende predikanten afkomt ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Curatorium »

GGBeroopingswerk schreef:Ik las in een advertentie in het RD dat in GG Emmeloord een ouderling voorzitter is van de kerkenraad, en niet de predikant zelf. Ik meende echter dat (in de GG) een predikant automatisch ook altijd voorzitter was van de plaatselijke kerkenraad.
Is normaliter gebruikelijk ja. Maar deze predikant preekt ook altijd 2x per zondag en komt slechts een paar keer per jaar bij zijn consulentgemeente. Dus dat zal een persoonlijke keuze zijn waar meer achter zit.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Ik pleit absoluut niet om alle taken bij de predikant te leggen maar juist wel het voorzitterschap van de kerkenraad.


Het voordeel is dat de raad dan wordt voorgezeten door een relatieve buitenstaander. Hij is immers niet geboren en getogen in de gemeente en vaak een voorbijganger. Dat geeft vaak een veel neutralere blik op zaken.

Zou er tijdens de opleiding ( bv Boezemsingel of TUA) aandacht zijn voor dit werk wat ook op,beginnende predikanten afkomt ?
Daar zit zeker wat in. Maar een kerkenraad moet ook toezicht houden op de predikant, en dat is weer wat lastig, als de dominee zelf de voorzitter daarvan is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Ik pleit absoluut niet om alle taken bij de predikant te leggen maar juist wel het voorzitterschap van de kerkenraad.


Het voordeel is dat de raad dan wordt voorgezeten door een relatieve buitenstaander. Hij is immers niet geboren en getogen in de gemeente en vaak een voorbijganger. Dat geeft vaak een veel neutralere blik op zaken.

Zou er tijdens de opleiding ( bv Boezemsingel of TUA) aandacht zijn voor dit werk wat ook op,beginnende predikanten afkomt ?
Daar zit zeker wat in. Maar een kerkenraad moet ook toezicht houden op de predikant, en dat is weer wat lastig, als de dominee zelf de voorzitter daarvan is.
Dat zie ik niet als een probleem. Een voorzitter is zeker niet alles bepalend . Vaak heeft de scriba meer invloed dan een voorzitter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik pleit absoluut niet om alle taken bij de predikant te leggen maar juist wel het voorzitterschap van de kerkenraad.
Het voordeel is dat de raad dan wordt voorgezeten door een relatieve buitenstaander. Hij is immers niet geboren en getogen in de gemeente en vaak een voorbijganger. Dat geeft vaak een veel neutralere blik op zaken.

Zou er tijdens de opleiding ( bv Boezemsingel of TUA) aandacht zijn voor dit werk wat ook op,beginnende predikanten afkomt ?
Dat laatste weet ik niet, denk het niet.

Ik denk dat dit geen principiële zaak is. Niet elke predikant is een goede voorzitter. Een goede voorzitter is iemand die strak en zakelijk kan vergaderen, en de tijd goed kan bewaken. Juist als je geen voorzitter bent, kun je veel ontspannender aan discussie deelnemen, omdat je je niet hoeft te concentreren op het leiden van de vergadering.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Ik las in een advertentie in het RD dat in GG Emmeloord een ouderling voorzitter is van de kerkenraad, en niet de predikant zelf. Ik meende echter dat (in de GG) een predikant automatisch ook altijd voorzitter was van de plaatselijke kerkenraad.
Is normaliter gebruikelijk ja. Maar deze predikant preekt ook altijd 2x per zondag en komt slechts een paar keer per jaar bij zijn consulentgemeente. Dus dat zal een persoonlijke keuze zijn waar meer achter zit.
Moet je vaker in je consulentgemeente komen dan? (Je weet uiteraard niet wat hij achter de schermen doet.)
En - tweede vraag - moet je meer dan twee keer preken op een zondag?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Zeemeeuw »

Dit is de binnen de Ger. Gem. de regel:
http://www.kerkrecht.nl/node/2806
Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen...
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Curatorium »

Luther schreef:Moet je vaker in je consulentgemeente komen dan? (Je weet uiteraard niet wat hij achter de schermen doet.)
En - tweede vraag - moet je meer dan twee keer preken op een zondag?
Dat zou wel handig zijn ja & nee twee keer is natuurlijk voldoende. Maar die zaken zouden er ook mee te maken kunnen hebben waarom deze predikant geen voorzitter is, terwijl dat normaal gebruikelijk is.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 03 jul 2015, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door huisman »

Zeemeeuw schreef:Dit is de binnen de Ger. Gem. de regel:
http://www.kerkrecht.nl/node/2806
Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen...
OK ik wist niet dat dit formeel is vastgelegd binnen de GG.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Porder
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2015, 20:10

Re: RE: Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?

Bericht door Porder »

Bona Fide schreef:
Porder schreef:Heel officiel mag het niet.
Van wie niet?
Waar baseer je dit op?
Persoonlijk bij betrokken geweest dat dit niet mag binnen bepaald kerkverband.
Plaats reactie