Digitale hulpmiddelen in de kerk

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:En voor wie denkt dat deze discussie een dingetje is uit onze kring: https://www.voys.nl/weblog/offline (Speciaal voor mensen uit het bedrijfsleven)
Zo'n blog voegt weinig toe.
Dat verhaal is net zoiets als: ik kan voor mijn werk de auto niet missen, maar eigenlijk fiets ik liever.

Je kunt voor of tegen allerlei dingen zijn, zoals mail of Skype, maar als kinderen emigreren naar een verwegland gaan zelfs bejaarden aan deze media. Omdat ze dan nuttig en logisch zijn.
Ik zie niet zozeer dat powerpointen verdwijnen. Wel dat ze beter worden. De tijd dat een spreker louter zijn pp zat voor te lezen is wel voorbij. De luisteraars (kijkers) pikken dat niet meer zo.
Zag pas iemand met electronisch schrijfblok. Wat hij opschreef kwam op het scherm te staan. Dat is dus het schoolbord weer terug.
O ja, de school. Op iedere school hebben ze al smartboards. En de smartdesks zullen ook wel snel gemeengoed worden.
De oude knarren van refoforum kunnen er wel tegen knarsen: het helpt allemaal niets. Als iets handig is en wat toevoegt wordt het gemeengoed. Zo niet, dan valt het af.
Volgens mij hadden we het over de eredienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:De strijd is niet tegen vlees en bloed. het gaat niet om het weren van wifi, smartphone, tablet en hologrammen. De strijd is tegen de geestelijke boosheden in de lucht. En daar helpt enkel het Evangelie tegen. Dat moet worden gepredikt. Een digitaal boekske met regels over smartphone gebruik of een g3/g4/wifi stoorzender onder de preekstoel helpen niet.
Daar ben ik het geheel mee eens. Daarom zou ik zeggen, maak het die geestelijke boosheden niet al te gemakkelijk in de eredienst.
Laatst gewijzigd door Luther op 24 feb 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
FlyingEagle schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:En voor wie denkt dat deze discussie een dingetje is uit onze kring: https://www.voys.nl/weblog/offline (Speciaal voor mensen uit het bedrijfsleven)
En last but NOT least, de diarree aan lees- en audio preken en meditaties die benaderbaar zijn is ook van dat gepiep. Opruimen maakt een huis overzichtelijk. Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen. Zodat een ieder zijn medicijn kan vinden.
Sorry hoor maar dit gaat mij echt te ver! Uit ervaring kan ik zeggen dat ook deze middelen gezegend worden. Of zeg je dit omdat jou 'favorieten' hun preken hier niet voor willen afstaan?
Ik meen oprecht dat het meer kwaad dan goed doet.
Waarom denk je dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef: Surfen op internet is gevaarlijker dan een chip met bloedgroep en autosleutel onder de huid.

Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen.
Wim, bovenstaande twee uitspraken zijn onzin en dat weet je volgens mij ook wel. Ik heb het gevoel dat je jezelf aan het overschreeuwen bent. Dat komt de geloofwaardigheid van je argumentatie niet ten goede.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:De strijd is niet tegen vlees en bloed. het gaat niet om het weren van wifi, smartphone, tablet en hologrammen. De strijd is tegen de geestelijke boosheden in de lucht. En daar helpt enkel het Evangelie tegen. Dat moet worden gepredikt. Een digitaal boekske met regels over smartphone gebruik of een g3/g4/wifi stoorzender onder de preekstoel helpen niet.
Daar ben ik het geheel mee eens. Daarom zou ik zeggen, maak het die geestelijke boosheden niet al te gemakkelijk in de eredienst.
Mooi. Maar gelet op de tijdsbesteding aan dit onderdeel heb ik wel eens het idee dat het scheppen van de - vermeende - juiste randvoorwaarden teveel tijd kost dan dat de zaak waard is. Tijd die ook aan de hoofdzaak, prediking van het evangelie, besteed kan worden. Ik zie veel een Martha's ijver om de hoorder in de juiste luisterhouding of juiste luisterattitude te krijgen terwijl het Woord het moet doen.
De geestelijke boosheden in de lucht worden het moeilijk gemaakt door de Evangelieprediking.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 feb 2015, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Wim Anker »

Pimpelmees schreef:
Wim Anker schreef: Surfen op internet is gevaarlijker dan een chip met bloedgroep en autosleutel onder de huid.

Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen.
Wim, bovenstaande twee uitspraken zijn onzin en dat weet je volgens mij ook wel. Ik heb het gevoel dat je jezelf aan het overschreeuwen bent. Dat komt de geloofwaardigheid van je argumentatie niet ten goede.
Ik onderschrijf beide uitspraken volledig en het is m.i. geen onzin. Juist het niet onderkennen van de waarheid hiervan geeft aan hoe groot het digibetisme in rf land is.
Ik onderschrijf uiteraard niet de relatie die het plaatsten van deze 2 zinnen onder elkaar zou kunnnen veronderstellen,
Ik bedoel NIET te suggereren dat surfen op het internet zo gevaarlijk is vanwege de rondzwervende audio prekenfiles.
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Est »

Wim Anker schreef: Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen.
Als het goed is zijn de preken / recepten van de predikanten niet voor 'juiste' patiënten, maar voor alle patiënten heilzaam.
Hoe sta jij dan tegenover de 'recepten' die 'doktoren' als Petrus, Paulus en vele anderen nalieten die ook online staan op bijv. www.statenvertaling.net ? Zijn hun preken ook voor alleen de 'juiste patiënten'?
En nog verder: de woorden van de Heere Jezus...
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Isala »

Uit het RD van gister:

Ds. Mensink bepleit ”digitale 
ascese” op zondag, zeker tijdens de eredienst. „De kerk heeft als het goed is iets van een vluchtheuvel. Je zondert je af van de hectiek en gekte van de wereld.
Ik zie jongeren die snakken naar rust, maar ze weten niet meer hoe ze ermee moeten omgaan. De smartphone is hun tweede hart, waaruit de uitgangen van hun leven zijn. Als hij het niet doet, beleven ze dat als een hartstilstand. Ze raken compleet in paniek.”
Hora est!
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10604
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Ad Anker »

Est schreef:
Wim Anker schreef: Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen.
Als het goed is zijn de preken / recepten van de predikanten niet voor 'juiste' patiënten, maar voor alle patiënten heilzaam.
Hoe sta jij dan tegenover de 'recepten' die 'doktoren' als Petrus, Paulus en vele anderen nalieten die ook online staan op bijv. http://www.statenvertaling.net ? Zijn hun preken ook voor alleen de 'juiste patiënten'?
En nog verder: de woorden van de Heere Jezus...
Je vraagt het aan Wim, maar mijn antwoord zou zijn dat dit onzin is: Ik hoor dominees vaak zeggen dat hun gesproken woord vol van gebrek was en ze vragen om vergeving van alles wat van henzelf was. De recepten van Petrus, Paulus en de Heere Jezus, om in de beeldspraak te blijven, zijn volmaakt, omdat het opgenomen is in het onfeilbare Woord van God.

Ik volg Wim wel. Men zou veel terughoudender moeten zijn in het plaatsen van preken. Er zal best een zegen op kunnen rusten, maar veelal is het 'voer' voor kritische hoorders of tot spot, zoals hier op het forum ook al een aantal malen voorbij is gekomen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door refo »

Isala schreef:Uit het RD van gister:

Ds. Mensink bepleit ”digitale ascese” op zondag, zeker tijdens de eredienst. „De kerk heeft als het goed is iets van een vluchtheuvel. Je zondert je af van de hectiek en gekte van de wereld.
Ik zie jongeren die snakken naar rust, maar ze weten niet meer hoe ze ermee moeten omgaan. De smartphone is hun tweede hart, waaruit de uitgangen van hun leven zijn. Als hij het niet doet, beleven ze dat als een hartstilstand. Ze raken compleet in paniek.”
Logisch. Ik krijg ook een hartstilstand-gevoel als mijn kantoor-computer kuren vertoont. Dat is bijzonder vervelend.
Ascese is onzin. Dat gaat niet werken. Dat is te vergelijken met: alleen nog wandelen op zondag. Ieder vervoermiddel is verboden. Nog niet zo lang geleden was dat inderdaad niet zo'n vreemd standpunt, nu wel.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Pimpelmees »

Digitale ascese, het doet mij denken aan een artikel uit Terdege waar enkele mensen geïnterviewd worden die thuis geen internet hebben. Meer tijd voor elkaar en voor het gezin is het gevolg. Het zet je aan het denken. Zou ik thuis niet ook wat minder tijd moeten besteden aan mijn smartphone/laptop, zeker in het bijzijn van de kinderen?

De link naar het artikel zet ik hieronder:
http://www.digibron.nl/search/detail/05 ... internet/3
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Vagari »

Wat noem je digitale ascese?

Ik gebruik op zondag:
- Smartphone als wekker
- Ipad om online diverse diensten live mee te luisteren (kan variëren van 2 tot 4,5 per zondag, ligt er aan of ik de mogelijkheid heb om naar de kerk te gaan)

Bij het online meeluisteren gaat het scherm van de ipad meestal op zwart en leg ik die naast me neer. Dus naar een schermpje turen doe je niet.

Ik denk dat dit gewoon het minimale praktische gebruik van digitale middelen voor mij is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Luther »

Isala schreef:Uit het RD van gister:

Ds. Mensink bepleit ”digitale 
ascese” op zondag, zeker tijdens de eredienst. „De kerk heeft als het goed is iets van een vluchtheuvel. Je zondert je af van de hectiek en gekte van de wereld.
Ik zie jongeren die snakken naar rust, maar ze weten niet meer hoe ze ermee moeten omgaan. De smartphone is hun tweede hart, waaruit de uitgangen van hun leven zijn. Als hij het niet doet, beleven ze dat als een hartstilstand. Ze raken compleet in paniek.”
:super
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Floppy »

Vagari schreef:Wat noem je digitale ascese?

Ik gebruik op zondag:
- Smartphone als wekker
- Ipad om online diverse diensten live mee te luisteren (kan variëren van 2 tot 4,5 per zondag, ligt er aan of ik de mogelijkheid heb om naar de kerk te gaan)
...
Same here; met af en toe de iPad als e-reader. De grens ligt bij mij bij het internetgebruik (los van kerkdienstgemist.nl). Een dag van afzondering is heel goed en dat betekent anno 2015 misschien wel hoofdzakelijk een dag los van internet.
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Est »

Ad Anker schreef:
Est schreef:
Wim Anker schreef: Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen.
Als het goed is zijn de preken / recepten van de predikanten niet voor 'juiste' patiënten, maar voor alle patiënten heilzaam.
Hoe sta jij dan tegenover de 'recepten' die 'doktoren' als Petrus, Paulus en vele anderen nalieten die ook online staan op bijv. http://www.statenvertaling.net ? Zijn hun preken ook voor alleen de 'juiste patiënten'?
En nog verder: de woorden van de Heere Jezus...
Je vraagt het aan Wim, maar mijn antwoord zou zijn dat dit onzin is: Ik hoor dominees vaak zeggen dat hun gesproken woord vol van gebrek was en ze vragen om vergeving van alles wat van henzelf was. De recepten van Petrus, Paulus en de Heere Jezus, om in de beeldspraak te blijven, zijn volmaakt, omdat het opgenomen is in het onfeilbare Woord van God.

Ik volg Wim wel. Men zou veel terughoudender moeten zijn in het plaatsen van preken. Er zal best een zegen op kunnen rusten, maar veelal is het 'voer' voor kritische hoorders of tot spot, zoals hier op het forum ook al een aantal malen voorbij is gekomen.
Allereerst mijn excuses voor de onzin. Denk dat ik snap wat je wil zeggen.
Komt wel de vraag bij mij op: hoe zit het dan met prekenbundels? Dit is toch door dezelfde predikanten vol van gebrek?
En wat betreft de preken op internet: het zal vast wel voer zijn voor kritische hoorders en tot spot. Net als de preken van de Heere Jezus en van de apostelen. Maar m.i. staat dit niet in de weg dat het ook gezegend kan worden. Zelf heb ik heel wat preken online geluisterd van diverse predikanten en regelmatig was dit zegenrijk. Soms bestraffend, beschamend en soms ook tot bemoediging en vertroosting.
Plaats reactie