Vervreemd van het voorgeslacht

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vervreemd van het voorgeslacht

Bericht door Mara »

Floppy schreef:Laten we de 'benauwdheid' van deze tijd ook niet overschatten, denk bijvoorbeeld aan de brandstapels 500 jaar geleden. Dat was pas een benauwde tijd. En honderd jaar ervoor was het in geestelijk opzicht waarschijnlijk echt niet veel beter dan nu.

Christenen van alle tijden hebben gehoopt en verwacht dat ze de komst van Christus in hun dagen mochten meemaken; dus ook nu. Maar al te stellige uitspraken over de tijd waarin we nu leven moeten we niet doen, om niet beschaamd uit te komen.

Ja, we leven in het laatste der dagen, en dat doen we reeds 2000 jaar. Vandaar de benauwdheid die we in elke eeuw ervaren.
Ik weet niet of de benauwdheid en angst van destijds, te vergelijken is met de kilte en liefdeloosheid die er nu vaak is.
In tijden van druk en benauwdheid, wordt er wel saamhorigheid ervaren lijkt mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vervreemd van het voorgeslacht

Bericht door MoesTuin »

Alles heeft zijn tijd, lees maar eens Prediker 3
1 Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd;
2 er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven, een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te rukken,
3 een tijd om te doden en een tijd om te helen, een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen,
4 een tijd om te wenen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwklagen en een tijd om te dansen,
5 een tijd om stenen weg te werpen en een tijd om stenen bijeen te zamelen, een tijd om te omhelzen en een tijd om zich van omhelzen te onthouden,
6 een tijd om te zoeken en een tijd om te laten verloren gaan, een tijd om te bewaren en een tijd om weg te werpen,
7 een tijd om te scheuren en een tijd om dicht te naaien, een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken,
8 een tijd om te beminnen en een tijd om te haten, een tijd van oorlog en een tijd van vrede.
9 Welk voordeel heeft de werker van datgene waarvoor hij zich aftobt?
10 Ik heb in ogenschouw genomen de bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich daarmee te kwellen. 11 Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat de mens van het werk dat God doet, van het begin tot het einde, iets kan ontdekken.
12 Ik heb ingezien, dat het niet in hun eigen macht staat, maar als men zich verheugt en zich te goed doet in zijn leven,
13 kortom als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

14 Ik heb ingezien, dat al wat God doet, voor eeuwig is; daaraan kan men niet toedoen en daarvan kan men niet afdoen; en God doet het, opdat men voor zijn aangezicht vreze.
15 Wat is, was er reeds lang, en wat zijn zal, is reeds lang geweest; en God zoekt weer op, wat voorbijgegaan is.
Zie enkel op Hem en laat je niet afleiden door opzij te kijken, kijk niet naar de golven naast je, hoe hoog en wild die ook zijn, Nee, Zie enkel op Hem en Vertrouw in Geloof met Vreugde en Blijdschap in Dankbaarheid.

Beveel gerust uw wegen,
al wat u 't harte deert,
der trouwe hoede en zegen
van Hem, die 't al regeert;
die wolken, lucht en winden
wijst spoor en loop en baan,
zal ook wel wegen vinden,
waarlangs uw voet kan gaan.

Laat Hem besturen, waken:
't is wijsheid, wat Hij doet,
zo zal Hij alles maken,
dat ge u verwond'ren moet,
als Hij, die alle macht heeft,
met wonderbaar beleid
geheel het werk volbracht heeft,
waarom gij thans nog schreit.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vervreemd van het voorgeslacht

Bericht door Mister »

Hier een aantal berichten geknipt. Gelieve niet op de persoon te spelen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vervreemd van het voorgeslacht

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:Alles heeft zijn tijd, lees maar eens Prediker 3
1 Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd;
2 er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven, een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te rukken,
3 een tijd om te doden en een tijd om te helen, een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen,
4 een tijd om te wenen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwklagen en een tijd om te dansen,
5 een tijd om stenen weg te werpen en een tijd om stenen bijeen te zamelen, een tijd om te omhelzen en een tijd om zich van omhelzen te onthouden,
6 een tijd om te zoeken en een tijd om te laten verloren gaan, een tijd om te bewaren en een tijd om weg te werpen,
7 een tijd om te scheuren en een tijd om dicht te naaien, een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken,
8 een tijd om te beminnen en een tijd om te haten, een tijd van oorlog en een tijd van vrede.
9 Welk voordeel heeft de werker van datgene waarvoor hij zich aftobt?
10 Ik heb in ogenschouw genomen de bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich daarmee te kwellen. 11 Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat de mens van het werk dat God doet, van het begin tot het einde, iets kan ontdekken.
12 Ik heb ingezien, dat het niet in hun eigen macht staat, maar als men zich verheugt en zich te goed doet in zijn leven,
13 kortom als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

14 Ik heb ingezien, dat al wat God doet, voor eeuwig is; daaraan kan men niet toedoen en daarvan kan men niet afdoen; en God doet het, opdat men voor zijn aangezicht vreze.
15 Wat is, was er reeds lang, en wat zijn zal, is reeds lang geweest; en God zoekt weer op, wat voorbijgegaan is.
Zie enkel op Hem en laat je niet afleiden door opzij te kijken, kijk niet naar de golven naast je, hoe hoog en wild die ook zijn, Nee, Zie enkel op Hem en Vertrouw in Geloof met Vreugde en Blijdschap in Dankbaarheid.

Beveel gerust uw wegen,
al wat u 't harte deert,
der trouwe hoede en zegen
van Hem, die 't al regeert;
die wolken, lucht en winden
wijst spoor en loop en baan,
zal ook wel wegen vinden,
waarlangs uw voet kan gaan.

Laat Hem besturen, waken:
't is wijsheid, wat Hij doet,
zo zal Hij alles maken,
dat ge u verwond'ren moet,
als Hij, die alle macht heeft,
met wonderbaar beleid
geheel het werk volbracht heeft,
waarom gij thans nog schreit.
Dit gezang, het 2e couplet, schreef een meester in mijn poëzie-album.
MoesTuin, een mens is geneigd tijdens een storm, naar de wind te luisteren en de hoogte en kracht van de golven te voelen.
En dat kan verlammen, Petrus zonk in de golven immers.
En dan voel je drijfzand. Heb ik dan toch geen huis op de rots gebouwd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vervreemd van het voorgeslacht

Bericht door MoesTuin »

Ik doelde inderdaad op Petrus en de storm op het meer Mara.
Zie op Hem, enkel op Hem, en zie niet (alleen) om de omgevingsfactoren, de omstandigheden....maar op Hem alleen

in Hebreeen 12 staat het ook zo mooi....
2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.
Hij die rustig en stil
zich steeds voegt naar Gods wil,
Hem in alles vertrouwt en gelooft,
die slechts hoort naar Zijn stem,
zich geheel geeft aan Hem,
smaakt een vreugde die nimmer verdooft.

(....) Zie eerdere mod-oproep: geen complete liederen citeren aub
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie