Huisdieren

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Vorst schreef:Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
Waarom zou je anders een hond nemen? Behalve als je schaapherder of ME'er bent?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:
Vorst schreef:Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
Waarom zou je anders een hond nemen? Behalve als je schaapherder of ME'er bent?
Inderdaad. In het hondenbezit ziet men daarom ook meer dierenmisbruik en egoïsme dan in de intensieve veehouderij.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
parsifal schreef:
Vorst schreef:Is dat niet zielig, een hond in een appartement? En dan ook nog naar de HDO; zou zo'n beest daar gelukkig van worden? Zomaar wat gedachten 'hardop'.
Daar hebben we zeker aan gedacht. Na aardig wat lezen kwamen we tot de conclusie dat voor sommige honden een dagopvang eerder een feest dan een opdracht is, (mede daarom valt de Newfoundlander af trouwens), en voor Spaniels en retrievers is de opvang niet negatief. Voor veel honden is een appartement ook okee (onze flat is niet al te klein), maar we zullen inderdaad niet voor een boxer of springer spaniel gaan (of voor een beagle, die gaat huilen). En we zullen de hond ook geen uren alleen laten.
Als je een pup neemt, hoort daar wel een bindingsproces bij. Dat betekent dat je de eerste weken heel veel samen met de pup zal moeten zijn. Maximaal 2 uur alleen laten. Direct naar een chreche als pup is geen goed idee, als ze iets ouder zijn kan dat wel, maar niet direct als pup.
Je zult de pup ook zindelijk moeten maken, heel veel aandacht moeten geven, op training mee moeten gaan, en een band mee op moeten bouwen.
Ik zou in jullie geval niet voor een pup gaan, maar voor een herplaatser, 2 weken vrij nemen en veel met de hond bezig zijn zodat er een band ontstaat, en dan eventueel naar een dagopvang.
Ik weet wel dat het heel lastig is als je een dag gewerkt hebt, om in de avond/weekend veel met de hond bezig te moeten zijn. Dat is even leuk, maar vaak is iemand ook moe, speelt een kwartiertje met de hond en vind het dan wel weer best.
Ik weet niet of je bij jullie trappen moet lopen om in je appartement te komen, maar er zijn veel rassen die hier moeite mee hebben in combinatie met hun gewrichten. Verder maakt een appartement niet uit, mits de hond heel veel beweging krijgt. Een retriever heeft toch wel enkele uren per dag beweging nodig, 4x een rondje van een kwartier om uit te laten is echt niet genoeg dan.
Verder zou ik absoluut aanraden met de hond op training te gaan. Je leert de hond begrijpen, en de hond jou, honden houden van uitdagingen en het voorkomt een hoop frustratie.
Succes met je keuze!
Dat is goed om te weten. Mijn vrouw hoopt in het voorjaar haar dr titel te behalen en na die tijd volgt waarschijnlijk een time-out van werk voor enige tijd. Als we voor een pup gaan, dan zal het wel in die tijd zijn. Voor zover ik kan overzien halen oficieel erkende fokkers hier hun pups niet bij de moeder vandaan in de eerste twee maanden en laten dagopvangs geen honden jonger dan zes maanden toe. Naar wat ik gelezen heb over verschillende rassen gaat de eerste voorkeur nog uit naar een Cavalier, maar als dat niet werkt dan zijn de Labrador en Golden retriever ook opties (als het om pups gaat ten minste) als we voor herplaatsing gaan dan zijn de gemengde rassen ook geweldig, want vaak gezonder. Maar tips (gebaseerd op ervaring) zijn heel erg welkom.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Vorst schreef:Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
Waarom zou je anders een hond nemen? Behalve als je schaapherder of ME'er bent?
Inderdaad. In het hondenbezit ziet men daarom ook meer dierenmisbruik en egoïsme dan in de intensieve veehouderij.
Natuurlijk is er egoisme. De verhouding tussen hond en mens lijkt me echter geen "zero-sum-game" waarbij het voordeel voor de mens in het nadeel van de hond moet zijn. Als we denken dat we een hond niet tot zijn recht kunnen laten komen, dan zullen we ook niet voor een hond gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Vorst schreef:Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
Waarom zou je anders een hond nemen? Behalve als je schaapherder of ME'er bent?
Inderdaad. In het hondenbezit ziet men daarom ook meer dierenmisbruik en egoïsme dan in de intensieve veehouderij.
Natuurlijk is er egoisme. De verhouding tussen hond en mens lijkt me echter geen "zero-sum-game" waarbij het voordeel voor de mens in het nadeel van de hond moet zijn. Als we denken dat we een hond niet tot zijn recht kunnen laten komen, dan zullen we ook niet voor een hond gaan.
Iedereen denkt uiteraard - daar ga ik van uit - dat de hond een goed leven heeft en krijgt als huisdier. Maar lettend op de karakters van honden - al zijn veel minder leuke gedragsuitingen door het niet senang voelen in de omgeving weggefokt, ps. Let op: het gedrag is weggefokt, niet noodzakelijkerwijs het niet senang voelen in die environment - horen honden gewoon niet op een appartement en zeker niet als de baasjes het grootste deel van de dag allerlei dingen doen waarbij de hond niet aanwezig kan/mag zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Vorst schreef:Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
Waarom zou je anders een hond nemen? Behalve als je schaapherder of ME'er bent?
Inderdaad. In het hondenbezit ziet men daarom ook meer dierenmisbruik en egoïsme dan in de intensieve veehouderij.
Je snapt me niet. De belangrijkste reden om een hond te nemen is dat je het zo leuk vindt om een hond te hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Inderdaad. In het hondenbezit ziet men daarom ook meer dierenmisbruik en egoïsme dan in de intensieve veehouderij.
De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed.
Spreuken 12
Dodo schreef:De belangrijkste reden om een hond te nemen is dat je het zo leuk vindt om een hond te hebben.
Een huisdier is vaak trouwer dan een mens!
Als je ziet waar honden voor ingezet worden, en ze hun werk uitstekend verrichten (bij aardbevingen, opsporing van lijken, tjdens oorlogen, drugsopsporing, hulphonden voor blinden en PTSS patiënten)
En je moet 4x per dag naar buiten, door weer en wind!
Ik vind het heel erg jammer dat wij geen hond meer kunnen hebben vanwege allergie. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Vorst schreef:Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
Waarom zou je anders een hond nemen? Behalve als je schaapherder of ME'er bent?
Inderdaad. In het hondenbezit ziet men daarom ook meer dierenmisbruik en egoïsme dan in de intensieve veehouderij.
Je snapt me niet. De belangrijkste reden om een hond te nemen is dat je het zo leuk vindt om een hond te hebben.
Klopt. En om dat - egocentrische verlangen - vorm te geven wordt het lijden van het dier (=dierenmisbruik) maar voor lief genomen, op z'n minst wordt verondersteld dat het dier het ook allemaal wel erg leuk zal vinden.
Ik snap je wel degelijk volgens mij.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Verreweg de meeste honden hebben een topleven in Nederland. Je overdrijft enorm.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:Verreweg de meeste honden hebben een topleven in Nederland. Je overdrijft enorm.
Je luistert teveel naar programma's op het tv station "voor en door honden" denk ik. :yahoo
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 22 nov 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Klopt. En om dat - egocentrische verlangen - vorm te geven wordt het lijden van het dier (=dierenmisbruik) maar voor lief genomen, op z'n minst wordt verondersteld dat het dier het ook allemaal wel erg leuk zal vinden.
Ik snap je wel degelijk volgens mij.
Ik ben niet overtuigd van de stelligheid waarmee je zegt dat de honden lijden. Er is aardig wat te meten wat betreft stress en dergelijke en dieren tonen ook wanneer ze blij zijn. Ja honden zijn vaak gefokt op bepaalde eigenschappen, en tegenwoordig is gezondheid daar een belangrijk onderdeel van. Ja je moet een intelligente hond zoals een Collie zich niet laten vervelen of een superspeelse hond als een boxer niet in een apartement zonder afleiding opsluiten. Maar als je ziet hoe veel honden opgevoed worden met beloningen (en niet met straffen) en hoe aanhankelijk ze zijn naar hun baasje toe, denk ik niet dat je kunt zeggen dat ze alleen gefokt zijn om hun ongenoegen niet in negatief gedrag om te zetten. (Als je goede bronnen hebt om mijn ongelijk aan te tonen zie ik ze graag).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:
Dodo schreef:Verreweg de meeste honden hebben een topleven in Nederland. Je overdrijft enorm.
Je luistert teveel naar programma's op het tv station "voor en door honden" denk ik. :yahoo
Ik heb een hond (zie foto een stukje hierboven). Hij wordt vijf keer per dag uitgelaten en kan kiezen uit twee slaapplekken in huis. Hij is slank. Hij krijgt goed voer.
Ik ontmoet veel andere hondenbezitters. Vrijwel iedereen zorgt heel goed voor het beest. Ze doen cursussen, gaan naar de dierenarts, kopen goed voer en lopen er veel mee. De een steekt er wat meer energie in dan de ander natuurlijk, maar doorgaans gaat het prima, naar wat ik er van zie en hoor.
Ik denk dat er meer huisdierenleed ligt bij de konijntjes en cavia's, waarvan de mensen nog steeds niet snappen dat die beesten ongelukkig zijn zonder maatje, en waarvan de verzorging vaak ondermaats is. Een konijn buiten in een hok, in zijn uppie, wat is dat voor leven?

Ik ben wel benieuwd waar jouw ideeën over honden vandaan komen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik denk dat er meer huisdierenleed ligt bij de konijntjes en cavia's, waarvan de mensen nog steeds niet snappen dat die beesten ongelukkig zijn zonder maatje, en waarvan de verzorging vaak ondermaats is. Een konijn buiten in een hok, in zijn uppie, wat is dat voor leven?
Met name vanwege de impulsaankopen die bij een tuincentrum plaatsvinden.
Daar moet een einde aan komen. Dieren moeten alleen verkocht worden door een erkende fokker.
En konijntjes horen niet in een klein houten hokje achter in de tuin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef: Klopt. En om dat - egocentrische verlangen - vorm te geven wordt het lijden van het dier (=dierenmisbruik) maar voor lief genomen, op z'n minst wordt verondersteld dat het dier het ook allemaal wel erg leuk zal vinden.
Ik snap je wel degelijk volgens mij.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat kunt onderbouwen, dat een hond zal lijden als gezelschapsdier bij een mens.
Ik neem onze eigen Duitse herder als voorbeeld.
Er is nagenoeg altijd iemand thuis, wordt keurig uitgelaten, wordt mee gespeeld, heeft de ruimte, kan naar binnen en buiten wanneer hij dat wil, wordt regelmatig meegenomen naar een stuk bos of hei waar hij los kan lopen en rennen en met andere honden spelen, is altijd heel enthousiast, is zeer trouw en waaks, wordt volop mee getraind wat hij zeer uitdagend en fijn vind.
Ik begrijp niet zo goed wat hier dierenmisbruik aan is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Dodo schreef: Ik denk dat er meer huisdierenleed ligt bij de konijntjes en cavia's, waarvan de mensen nog steeds niet snappen dat die beesten ongelukkig zijn zonder maatje, en waarvan de verzorging vaak ondermaats is. Een konijn buiten in een hok, in zijn uppie, wat is dat voor leven?
Met name vanwege de impulsaankopen die bij een tuincentrum plaatsvinden.
Daar moet een einde aan komen. Dieren moeten alleen verkocht worden door een erkende fokker.
En konijntjes horen niet in een klein houten hokje achter in de tuin.
Sowieso vind ik een dier opsluiten dierenmishandeling. Of het nu om een cavia, hamster, konijn, vis of wat voor dier dan ook gaat.
Plaats reactie