Huisdieren

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Isala »

Wij hebben twee honden, boerenfoxen.
Zóóó eigenwijs, maar ook zó lief.
Verder nog een aantal poezen en katers, en nog veel meer koeien.
Maar dat zijn geen huisdieren. De poezen houden de muizen en ander ongedierte
uit de buurt van ons huis.
Ik heb wel een eigen kalfje, een lakenvelder.
Geen huisdier, maar wel erg mak en lief.
Hora est!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Isala schreef:Wij hebben twee honden, boerenfoxen.
Zóóó eigenwijs, maar ook zó lief.
Verder nog een aantal poezen en katers, en nog veel meer koeien.
Maar dat zijn geen huisdieren. De poezen houden de muizen en ander ongedierte
uit de buurt van ons huis.
Ik heb wel een eigen kalfje, een lakenvelder.
Geen huisdier, maar wel erg mak en lief.
Zoiets?

Afbeelding
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Isala »

Wat een mooie foto, prachtige hond! Hoe oud is hij/zij?
Onze oude fox (twee jaar geleden dood gegaan) lijkt er op, wat betreft de vorm van de kop.
Nu hebben we er één van zes en één van twee (waar we graag een nestje mee willen)
Twee foxen, maar zó verschillend qua karakter!
De één Joris goedbloed, en de ander een felle rakker!
'k Zou ze beiden niet graag missen.
ik wil wel een foto plaatsen maar weet nog niet zo goed hoe dat moet, moet ik nog uitvogelen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Hij gaat naar de tien jaar toe. De foto is al een paar jaar oud, inmiddels is hij een stuk dunner en hij is helemaal grijs in zijn gezicht. Dat bruin is helemaal weg.
Boerenfoxen zijn leuke honden. Slim, energiek en een beetje eigenwijs. Er is ook een forum van, boerenfox.nl/forum, er gebeurt niet zoveel maar is wel leuk voor informatie en foto's.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

Wij willen ook aan de hond. Mijn vrouw heeft ervaring met teckels en zonder beperking zou mijn voorkeur uitgaan naar een Newfoundland. Maar aangezien we in een apartement wonen en waarschijnlijk allebei werken op sommige dagen, zoeken we een hond die in kleine ruimte kan overleven en het goed naar zijn zin kan hebben bij de hondencreche (daarvan zijn er in Stockholm genoeg).
De teckel (veel te dominant voor een creche) en de Newfoundland (zal zijn "mensenfamilie" te veel missen en is wat enorm voor een apartement) zijn dus niet ideaal.

We denken nu aan een Cavalier King Charles Spaniel of Labrador, waarbij zeker de laatste het waarschijnlijk beter naar zijn zin zal hebben op de creche dan hele dagen thuis (zelfs met voldoende uitlaten). Iemand ervaring met dit soort situaties en suggesties voor andere rassen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Wil je per se een puppy? Anders zou je ook eens in een opvang of asiel kunnen gaan kijken, of op een herplaatsingssite. Dan weet je al meteen wat meer over karakter.

Oud topic, dit. Onze hond, op de foto hierboven, hebben we nog steeds. Bijna veertien inmiddels, en helemaal grijs in zijn gezicht. Hij is ook doof en heeft staar en een slechte rug, maar verder gaat het prima met hem.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Wim Anker »

Ik zou een zeehond nemen en die lekker in de zee brengen overdag.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Klavart »

Wim Anker schreef:Ik zou een zeehond nemen en die lekker in de zee brengen overdag.
En misschien gaat hij dan wel eens bij Wim voor Anker.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Terri »

Klavart schreef:
Wim Anker schreef:Ik zou een zeehond nemen en die lekker in de zee brengen overdag.
En misschien gaat hij dan wel eens bij Wim voor Anker.
:mdr
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Wij willen ook aan de hond. Mijn vrouw heeft ervaring met teckels en zonder beperking zou mijn voorkeur uitgaan naar een Newfoundland. Maar aangezien we in een apartement wonen en waarschijnlijk allebei werken op sommige dagen, zoeken we een hond die in kleine ruimte kan overleven en het goed naar zijn zin kan hebben bij de hondencreche (daarvan zijn er in Stockholm genoeg).
De teckel (veel te dominant voor een creche) en de Newfoundland (zal zijn "mensenfamilie" te veel missen en is wat enorm voor een apartement) zijn dus niet ideaal.

We denken nu aan een Cavalier King Charles Spaniel of Labrador, waarbij zeker de laatste het waarschijnlijk beter naar zijn zin zal hebben op de creche dan hele dagen thuis (zelfs met voldoende uitlaten). Iemand ervaring met dit soort situaties en suggesties voor andere rassen?
Misschien is het dan goed om geen energieke puppy te kiezen die eerst nog heel veel aandacht en opvoeding nodig heeft.
Vriendelijke en sociale rassen zijn van golden retriever of een labrador, midden maatje, niet te klein en niet te groot en zeer sociaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Vorst »

Is dat niet zielig, een hond in een appartement? En dan ook nog naar de HDO; zou zo'n beest daar gelukkig van worden? Zomaar wat gedachten 'hardop'.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door DDD »

In Nederland zijn ook pleeggezinnen voor honden tijdens de werkuren van hun baas. Misschien is dat ook wat voor daar?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

Vorst schreef:Is dat niet zielig, een hond in een appartement? En dan ook nog naar de HDO; zou zo'n beest daar gelukkig van worden? Zomaar wat gedachten 'hardop'.
Daar hebben we zeker aan gedacht. Na aardig wat lezen kwamen we tot de conclusie dat voor sommige honden een dagopvang eerder een feest dan een opdracht is, (mede daarom valt de Newfoundlander af trouwens), en voor Spaniels en retrievers is de opvang niet negatief. Voor veel honden is een appartement ook okee (onze flat is niet al te klein), maar we zullen inderdaad niet voor een boxer of springer spaniel gaan (of voor een beagle, die gaat huilen). En we zullen de hond ook geen uren alleen laten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Vorst »

Ok, je denkt er in elk geval goed over na. Dat scheelt al. Ik ben een beetje sceptisch qua honden: alleen een hond nemen omdat je dat zelf zo leuk vindt lijkt me geen goed uitgangspunt. Dat is zielig voor een hond en gaat vaak mis. Net als met kinderen.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door ejvl »

parsifal schreef:
Vorst schreef:Is dat niet zielig, een hond in een appartement? En dan ook nog naar de HDO; zou zo'n beest daar gelukkig van worden? Zomaar wat gedachten 'hardop'.
Daar hebben we zeker aan gedacht. Na aardig wat lezen kwamen we tot de conclusie dat voor sommige honden een dagopvang eerder een feest dan een opdracht is, (mede daarom valt de Newfoundlander af trouwens), en voor Spaniels en retrievers is de opvang niet negatief. Voor veel honden is een appartement ook okee (onze flat is niet al te klein), maar we zullen inderdaad niet voor een boxer of springer spaniel gaan (of voor een beagle, die gaat huilen). En we zullen de hond ook geen uren alleen laten.
Als je een pup neemt, hoort daar wel een bindingsproces bij. Dat betekent dat je de eerste weken heel veel samen met de pup zal moeten zijn. Maximaal 2 uur alleen laten. Direct naar een chreche als pup is geen goed idee, als ze iets ouder zijn kan dat wel, maar niet direct als pup.
Je zult de pup ook zindelijk moeten maken, heel veel aandacht moeten geven, op training mee moeten gaan, en een band mee op moeten bouwen.
Ik zou in jullie geval niet voor een pup gaan, maar voor een herplaatser, 2 weken vrij nemen en veel met de hond bezig zijn zodat er een band ontstaat, en dan eventueel naar een dagopvang.
Ik weet wel dat het heel lastig is als je een dag gewerkt hebt, om in de avond/weekend veel met de hond bezig te moeten zijn. Dat is even leuk, maar vaak is iemand ook moe, speelt een kwartiertje met de hond en vind het dan wel weer best.
Ik weet niet of je bij jullie trappen moet lopen om in je appartement te komen, maar er zijn veel rassen die hier moeite mee hebben in combinatie met hun gewrichten. Verder maakt een appartement niet uit, mits de hond heel veel beweging krijgt. Een retriever heeft toch wel enkele uren per dag beweging nodig, 4x een rondje van een kwartier om uit te laten is echt niet genoeg dan.
Verder zou ik absoluut aanraden met de hond op training te gaan. Je leert de hond begrijpen, en de hond jou, honden houden van uitdagingen en het voorkomt een hoop frustratie.
Succes met je keuze!
Plaats reactie