De jeugd van tegenwoordig.......

Adje

Bericht door Adje »

Okee, laten we terugkeren naar het oorspr. onderwerp!
De meeste jeugd bezoekt niet deze gelegenheden en wijken erg af van wat men in de kerk hoort en van de handel en wandel van de ouders (als het goed is).
Ze bezoeken gelegenheden die naar ons idee niet verantwoord zijn of men start zelf zulke gelegenheden op. Wat kunnen we hiertegen doen? Kunnen we er wel iets tegen doen? Vinden we het allemaal wel goed, 2-verdiener, zaterdag en zondag vrij dus laat de kinderen maar weg gaan, lekker een rustige avond!
Ik wil hier de verantwoordelijke taak van de ouders benadrukken! Bij hen ligt de hoofdverantwoordelijkheid. Zij moeten het goede voorbeeld geven, en laten zien, dat alles hier maar tijdelijk is, en door hun wandel moeten de kinderen 'getrokken' worden. En, mijns inziens, als dit echt met liefde gebeurt, dan dwalen de kinderen heus wel eens af, maar komen ze uiteindelijk heus weer op het goede pad terecht!
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Ik wil hier de verantwoordelijke taak van de ouders benadrukken! Bij hen ligt de hoofdverantwoordelijkheid. Zij moeten het goede voorbeeld geven, en laten zien, dat alles hier maar tijdelijk is, en door hun wandel moeten de kinderen 'getrokken' worden. En, mijns inziens, als dit echt met liefde gebeurt, dan dwalen de kinderen heus wel eens af, maar komen ze uiteindelijk heus weer op het goede pad terecht!

ik denk dat wij dus ook juist druk omde jongeren moeten maken waarvan de ouders op dit punt misschien gefaald hebben.

We halen ( middels bijv. St. Otmoeting) ook de zwervers uit de goot. Dan zeggen we toch ook niet dat is de verantwoording van die mensne hun ouders geweest. DRAAGT ELKANDERS LASTEN.

Juist voor deze jongeren hebben we LS NAASTE OOK EEN TAAK. En dat hoeft echt niet met preken en zware praat. Laten we eens tussen deze jongeren in gaan zitten aan de bar , en gewoon een gezellig praatje beginnen. Als we dat met een andere insteek doen dan gelal over zuioen en vrouwen kijken, krijgt het gesprek misschien vanzelf een andere dimensie.

Mijns inziens worden deze jongeren ( ook vanuit de kerkelijke gemeente bezien) veel te snel aan ""hun lot"" overgelaten.

Uit zichzelf gaan ze de gezelligheid niet elders zoeken, dus moet de gemeente ze zelf opzoeken!! zoals ds. pieters en ds. budding en anderen ook gedaan hebben. en je hoeft geen dominee te zijn om deze taak op te pakken.

Niet uit de hoogte ( van ""wij zijn beter dan jullie"") maar oip gelijk nivo met hun praten. en dan kan je zelf nog best een pilsje pakken ook denk ik!

Tussen!! ze in gaan staan en niet erboven en ook niet altijd geheel de ouders de schuld geven, al kan het wel een grote oorzaak zijn.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Billy,

Super wat jij zegt! Ik kan er helemaal mee instemmen! Wel erg moeilijk en iets wat je niet in eigen kracht kan doen. Maar volgens mij zeker wel nodig.
Adje

Bericht door Adje »

Ik heb niet willen zeggen, dat je de jongeren aan hun lot over moet laten. Ik wilde juist kwijt, dat je het kwaad bij de bron aan moet pakken. We moeten mi dus terug naar het stereotype: moeder thuis om voor het gezin te zorgen, en vader aan het werk. Wat dat betreft: weg met de emancipatie.

Uiteraard volg ik je Billy, wanneer je zegt, dat je de jongeren met vriendelijkheid en belangstelling moet trekken. Maar ik ben wel benieuwd hoe je dat wil realiseren. Want hoe ga je verder, als je eenmaal een praatje gemaakt hebt? Je noemde ds. Pieters en ds. Budding, hoe deden zij dat?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Adje,

Deze jongeren zal je zelden op een Jv of iets dergelijk krijgen. Er kan wel een tussenweg worden gezocht; een kerksoos. Ik kan je vertellen dat zelfs op een soos soms hele goede gesprekken plaats vinden. In zo een alternatief zit wel een hele grote spanning. Wat kan wel, wat kan niet.

Verder heb ik een keer aangehaald dat bij een gemeente-avond over muziek de jongeren kunnen worden uitgenodigd. Dan moet bijvoorbeeld Johan Vreugdehil zo een avond leiden, want hij weet precies wat er allemaal in de wereld plaats vind en wat het wereldse vermaak is.
Adje

Bericht door Adje »

Dat begrijp ik, kridje. Maar mijn vraag aan jou en Billy (en de rest natuurlijk) is: hoe wil je daarna verder???? Volgens mij krijg je ze moeilijk mee naar de kerk.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Jongeren die je als eerste probeert te bereiken zijn jongeren die al tot je kerkelijke gemeente behoren. Natuurlijk ook on-christelijke jongeren en daar doel jij zeker op?

Ik heb eens iemand horen zeggen dat we voor het bereik van onchristelijke altijd te weinig doen; tenminste nu over het algemeen vaak. Als je een on-christelijk iemand verder wil krijgen dan moet je ernaast gaan zitten en als het ware gaan begeleiden. Dus als je een bijbel geeft, paar keer per week samen uit de bijbel lezen en toelichting geven, bij kerkgang tijdens de dienst de moeilijke woorden vertalen (moeilijkheidsprobleem is al besproken bij 'de tegenwoordige Latijnse preken!!!). Dus een intersieve begeleiding waar je veel tijd in zal moeten steken.

Hoe denken andere erover?
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Adje
Dat begrijp ik, kridje. Maar mijn vraag aan jou en Billy (en de rest natuurlijk) is: hoe wil je daarna verder???? Volgens mij krijg je ze moeilijk mee naar de kerk.

moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe in mijn postings heb gedoelt op de jongelui die elke zondag wel in de kerk zitten , maar op vr. en za. avond/nacht in de kroeg of bios zitten. en om die meer betrokken te laten worden met de gemeente en andere verantwoorde activiteiten.

en dat zijn er al heel wat..

voor jeugd die de kerk ook al in de bezoeken op zondag de rug hebben toegekeerd wordt het wel moeilijker ja!!
die moet je in dubbel opzicht zien te bereiken.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Adje

Bericht door Adje »

Tja, daar zitten we dan.

Ik denk dat we tegenwoordig vaak de mentaliteit hebben van: wij moeten gaan evangeliseren, wij moeten die mensen meetrekken, wij moeten dit, wij moeten dat, terwijl we heel onze afhankelijkheid van God kwijt zijn! Het Christendom is totaal niet aantrekkelijk voor buitenkerkelijken, het is een totaal opgeven van je vrijheid (etc. etc.)! Uiteindelijk is God het toch, die harten verbreekt! Laten we ons dat meer realiseren, volgens mij zal dat ook de 'evangelisatiehouding' veranderen. Niet meer zo gefocused op resultaat enzo...

NB: ik zeg dit niet om lijdelijkheid te kweken hoor, ik moest het gewoon ff kwijt!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Adje
Tja, daar zitten we dan.

Ik denk dat we tegenwoordig vaak de mentaliteit hebben van: wij moeten gaan evangeliseren, wij moeten die mensen meetrekken, wij moeten dit, wij moeten dat, terwijl we heel onze afhankelijkheid van God kwijt zijn! Het Christendom is totaal niet aantrekkelijk voor buitenkerkelijken, het is een totaal opgeven van je vrijheid (etc. etc.)! Uiteindelijk is God het toch, die harten verbreekt! Laten we ons dat meer realiseren, volgens mij zal dat ook de 'evangelisatiehouding' veranderen. Niet meer zo gefocused op resultaat enzo...

NB: ik zeg dit niet om lijdelijkheid te kweken hoor, ik moest het gewoon ff kwijt!
Hiermee kan ik ook helemaal met je instemmen. Als je iets gaat ondernemen moet je ook niet het resultaat van aantallen af laten hangen. Want als Gods Geest er niet in mee gaat zal het geen vrucht hebben.

En toch blijft ook op dit punt de plicht richting een ieder van ons en zoals al gezegd in de eerste plaats bij de ouders (opvoeding).
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Adje
Tja, daar zitten we dan.

Ik denk dat we tegenwoordig vaak de mentaliteit hebben van: wij moeten gaan evangeliseren, wij moeten die mensen meetrekken, wij moeten dit, wij moeten dat, terwijl we heel onze afhankelijkheid van God kwijt zijn! Het Christendom is totaal niet aantrekkelijk voor buitenkerkelijken, het is een totaal opgeven van je vrijheid (etc. etc.)! Uiteindelijk is God het toch, die harten verbreekt! Laten we ons dat meer realiseren, volgens mij zal dat ook de 'evangelisatiehouding' veranderen. Niet meer zo gefocused op resultaat enzo...

NB: ik zeg dit niet om lijdelijkheid te kweken hoor, ik moest het gewoon ff kwijt!
Een goede relativering. Ik denk het ook weleens, er is volgens mij nooit zoveel geëvangeliseerd als nu. Maar waar blijft het resultaat? Zijn we (te) goede wegwijzers? Of evangeliseren we om 'goede werken' te doen en niet uit een diepe bewogenheid over onsterfelijke zielen……?
bloob

Bericht door bloob »

Naast alle goede dingen van evangelisatie e.d. en daarbij je diepe afhankelijkheid van God belijden, denk ik dat er nog iets anders een rol speelt.

Namelijk: hoe stel je jezelf op tegenover onkerkelijken?

Om het maar even cru te zeggen: als het van mijn wijk/buurt afhankelijk was geweest had ik nooit één voet in de kerk gezet! Waarom niet? Nou, wij gingen op zondag dus niet he, wij gingen surfen of zwemmen of weet ik niet wat. En de kerkmensen uit de buurt zagen dat, keken er afkeurend naar en draaiden ons de nek toe.
Er was zelfs een buurman die weigerde om ons gewoon op straat gedag te zeggen! Maar in al die jaren is er niemand geweest die een keer zei: joh, ga je mee naar de kerk? Echt hoor, ik kon wel spugen op heel die kerk en heel die vromigheid. En nóg moet ik af en toe nog een stuk wrok overwinnen, terwijl ik zelf nu ook bij 'die vrome lui' hoor.

Als ik er over nadenk wat ik had gewild: nou, dat ze me gewoon behandeld hadden. gewoon gedag zeggen, gewoon groeten. Nix mis mee. Eerst een stukje vriendschap. Dan had vanaf daar misschien wel een gesprek kunnen ontstaan. Nu blijkt wel dat God dat allemaal niet nodig heeft, maar toch. Het had gescheeld denk ik.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

We voelen ons veelste goed om met on-kerkelijke of 'afgedwaalde jongeren' in contact te komen. Zeker op zondag, want dan is men toch zo netjes!!!!

Laten we gewoon vriendelijk en aardig tegen iedereen zijn. Hierdoor laat je al een getuigenis zien. Er zijn zelfs kerken waarbij de kerkgangers niet of haast niet naar elkaar groeten. Waar is de liefde tot de naaste?

Op dit punt hebben de kerkgangers erg veel schuld!
Aapje

Bericht door Aapje »

IS dit naar aanleiding van het Boekje?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Aapje
IS dit naar aanleiding van het Boekje?
Het Boekje???? Wat bedoel je? Waar heb jij het over?:thu
Plaats reactie