Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door Van Ewijk »

Deze discussie had ik namelijk een tijdje geleden, ik ben er de laatste tijd wel over gaan denken.
Ik noem mijzelf christen, ik noem mijzelf Protestant, ik noem mijzelf pacifist.
Ik heb een hekel aan zinloos geweld , oorlog en respecteer ieder leven.
Dit pleeg ik te verkondigen aan eenieder wanneer overtuiging en manier van leven ten sprake komen.

Doch fronsen sommigen hier de wenkbrauwen, ik ben namelijk sinds jaar en dag een verwoed Bokser.
Ik beoefen deze sport en de daarbij horende training al jaren.
Het brengt rust en discipline met zich mee, het is een uitlaatklep en de training maakt gezond en fit.
Toch stellen mensen vraagtekens bij het feit dat ik ondanks mijn pacifisme een beoefenaar ben van een vechtsport.
Ik pleeg dan altijd terug te vallen op het verhaal van David, een groot krijgsman en toch iemand die de vrede liefhad.
Daarbij ben ik van mening dat men zich beter uit kan leven in de ring gebonden aan structuur en regels dan er buiten zonder.

Doch, ik ben nieuwsgierig naar de standpunten hierover, kan men als christen een verdedigingssport beoefenen? en indien nodig zichzelf ook verdedigen als de omstandigheden (beroving, bescherming van naasten en gezin etc.) daar om vragen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of David de vrede liefhad. Maar ik zie geen bezwaar tegen boksen. Althans, geen principieel bezwaar.

Het zou vast heel gezond voor mij zijn. Maar ik moet er niet aan denken. De sfeer op sommige bokswedstrijden is wel twijfelachtig, maar dat geldt mijns inziens ook voor sommige voetbalwedstrijden. Niet dat ik wel aan voetbal moet denken. Terwijl dat toch ook heel gezond zou zijn.

Ik verwacht trouwens dat op dit forum meer boekenwurmen dan sportliefhebbers te vinden zijn. Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door Dodo »

Een van de kinderen bokst en hij zegt dat het een sport van beheersing is, met weinig blessures.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:Een van de kinderen bokst en hij zegt dat het een sport van beheersing is, met weinig blessures.
Allicht, maar dat is training met kinderen.
Geloof mij maar dat het er met volwassenen wel wat ruiger aan toe kan gaan.
Voor agressie is echter alleen op wedstrijdniveau plaats.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door Dodo »

Van Ewijk schreef:
Dodo schreef:Een van de kinderen bokst en hij zegt dat het een sport van beheersing is, met weinig blessures.
Allicht, maar dat is training met kinderen.
Geloof mij maar dat het er met volwassenen wel wat ruiger aan toe kan gaan.
Voor agressie is echter alleen op wedstrijdniveau plaats.
Mijn kinderen zijn twintigers, dus ruim volwassen. Hij heeft af en toe een blauw oog, maar van voetbal is hij veel erger beschadigd.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door ejvl »

Neem Joop Gotmers bijvoorbeeld. Een ex kickboxer die het nu nog voir erbij doet maar bovenal christen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:Neem Joop Gotmers bijvoorbeeld. Een ex kickboxer die het nu nog voir erbij doet maar bovenal christen.
God wat en de mammon wat bedoel je?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:Neem Joop Gotmers bijvoorbeeld. Een ex kickboxer die het nu nog voir erbij doet maar bovenal christen.
God wat en de mammon wat bedoel je?
Tja, hij geeft clinics met daaraanvolgend een lezing en getuigenis.
Zie http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... t=gottmers
Ik zou dat toch niet de mammon willen noemen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:
ejvl schreef:Neem Joop Gotmers bijvoorbeeld. Een ex kickboxer die het nu nog voir erbij doet maar bovenal christen.
God wat en de mammon wat bedoel je?
Tja, hij geeft clinics met daaraanvolgend een lezing en getuigenis.
Zie http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... t=gottmers
Ik zou dat toch niet de mammon willen noemen.
Dat laatste weet ik niet, maar ik zou deze man - met alle respect voor zijn verhaal - ook niet als voorbeeld willen stellen. Ik denk niet dat alles wat hij doet, ook Bijbels verantwoord is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Dat laatste weet ik niet, maar ik zou deze man - met alle respect voor zijn verhaal - ook niet als voorbeeld willen stellen. Ik denk niet dat alles wat hij doet, ook Bijbels verantwoord is.
Het is inderdaad geen visiteplaatje zoals wij dat gewend zijn. Deze ex-top crimineel en ex europees kampioen zal zeker bepaalde roots overhouden in gedrag, taal en uiterlijk, mede door het verkeren in bepaalde kerkelijke kringen en gezelschappen zal ook niet alles over te nemen zijn.

Maar hoeren en tollenaars waren ook geen visitekaartje voor de kerk in de ogen van veel mensen, zelfs de discipelen waren dat niet, eenvoudige vissers, misschien wel ruw en hard volk.

Maar on topic, ik denk dat je prima als christen een vechtsport of zelfverdedigingssport kan beoefen, mits het beperkt blijft dat men niet ten onder gaat in de sportverdwazing en extreem fanatisme.
Dat geldt voor veel meer sporten natuurlijk, voetbal, (tafel)tennis, zwemmen en dergelijke.
Een christen moet goed voor z'n lichaam zorgen, een bepaalde manier van lichaamsbeweging is gezond en daarom aan te bevelen.
Alhoewel men wel altijd op de omgeving moet letten, een voetbalveld met vloekende spelers en mensen is mijns inziens niet een aan te bevelen plaats.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door dennis »

ejvl schreef:
eilander schreef: Dat laatste weet ik niet, maar ik zou deze man - met alle respect voor zijn verhaal - ook niet als voorbeeld willen stellen. Ik denk niet dat alles wat hij doet, ook Bijbels verantwoord is.
Het is inderdaad geen visiteplaatje zoals wij dat gewend zijn. Deze ex-top crimineel en ex europees kampioen zal zeker bepaalde roots overhouden in gedrag, taal en uiterlijk, mede door het verkeren in bepaalde kerkelijke kringen en gezelschappen zal ook niet alles over te nemen zijn.

Maar hoeren en tollenaars waren ook geen visitekaartje voor de kerk in de ogen van veel mensen, zelfs de discipelen waren dat niet, eenvoudige vissers, misschien wel ruw en hard volk.

Maar on topic, ik denk dat je prima als christen een vechtsport of zelfverdedigingssport kan beoefen, mits het beperkt blijft dat men niet ten onder gaat in de sportverdwazing en extreem fanatisme.
Dat geldt voor veel meer sporten natuurlijk, voetbal, (tafel)tennis, zwemmen en dergelijke.
Een christen moet goed voor z'n lichaam zorgen, een bepaalde manier van lichaamsbeweging is gezond en daarom aan te bevelen.
Alhoewel men wel altijd op de omgeving moet letten, een voetbalveld met vloekende spelers en mensen is mijns inziens niet een aan te bevelen plaats.
Hee, hee, is die opmerking in het midden wel een goed voorbeeld? Die hoeren en tollenaren bleven geen hoeren en tollenaren!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vechtsport als hobby en vrijetijdsbesteding te verenigen met bijbelse levenswandel?

Bericht door ejvl »

Gottmers bleef ook geen crimineel.
Plaats reactie