Vrijwilligerswerk

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:De arbeider is zijn loon waardig... :livre
Te middernacht dit zo eens wat overdenkende, komt me voor dat dit niet altijd de praktijk is.

Ik ken een wat oudere man, voor een jaar of drie ontslagen wegens ziekte, en nu mag hij
hetzelfde werk weer doen, zij het wat minder uren, en in een wat langzamer tempo, maar die
man krijgt deze uren niet meer uitbetaalt.

Maar de man in kwestie zal niet klagen, daar niet van, maar hij heeft wel een van vrij sterk
rechtvaardigheidsgevoel maar schuift dat in dit geval maar terzijde. Hij zal er nooit iets van zeggen.
Zo is hij ook wel, en voor zover hij het nog doen kan, doet hij het werk ook met veel arbeidsvreugde.

Nu kan het zijn dat sommigen van deze man denken dat hij soms eens wat van zich af zou moeten schrijven.
Misschien... maar ook dat doet hij liever niet. Een goedzak die men in alle hoeken kan smijten?
Nee dat denk ik toch ook niet op alle terreinen van het leven. Hij heeft wel zo zijn principes,
en daar hoopt hij op te blijven staan, ook al is hij zich terdege van zijn tekortkomingen en fouten bewust.
[/size]
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door CvdW »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Een vrouw werd ontslagen op het moment dat ze ging trouwen, dus niet eens pas wanneer ze zwanger werd.
In Barneveld was het ten tijde van ds. Fraanje schering en inslag dat er schuldbelijdenis gedaan moest worden in de kerk.
M.a.w. eerst zwanger en toen pas trouwen.
(Even voor de duidelijkheid: dit lag niet aan ds. Fraanje)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Dodo »

In onze gemeente is een jaar of wat geleden een oproep gedaan voor vrijwilligerswerk. Op een lijst kon je aangeven wat je wilde/kon doen. Bijvoorbeeld schoonmaken, kinderen naar school brengen, behangen etc.
Als ergens nood is, regelt een diaken zo hulp. Fijn is dan dat hij vraag en aanbod goed samen kan brengen.
Het gaat wel om kortdurende hulp, niet structureel.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef: (Even voor de duidelijkheid: dit lag niet aan ds. Fraanje)
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

Dodo schreef:In onze gemeente is een jaar of wat geleden een oproep gedaan voor vrijwilligerswerk. Op een lijst kon je aangeven wat je wilde/kon doen. Bijvoorbeeld schoonmaken, kinderen naar school brengen, behangen etc.
Als ergens nood is, regelt een diaken zo hulp. Fijn is dan dat hij vraag en aanbod goed samen kan brengen.
Het gaat wel om kortdurende hulp, niet structureel.
Dat is een goed systeem Dodo.
Bij mijn vriendin in de gemeente is een vraag en aanbodsysteem per mail.
Iemand stuurt een oproep naar een centraal mailadres en daar kun je dan op reageren als medegemeentelid.
Dat werkt meestal heel goed, alleen degenen zonder computer moeten het nog op andere wijze doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Een vrouw werd ontslagen op het moment dat ze ging trouwen, dus niet eens pas wanneer ze zwanger werd.
In Barneveld was het ten tijde van ds. Fraanje schering en inslag dat er schuldbelijdenis gedaan moest worden in de kerk.
M.a.w. eerst zwanger en toen pas trouwen.
(Even voor de duidelijkheid: dit lag niet aan ds. Fraanje)
Dat ligt niet aan Barneveld en niet aan ds Fraanje.
Het was in Nederland overal "schering en inslag"
Nu komt het minder vaak voor, doordat veel "christelijke" mensen het heel normaal vinden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken, zowel voor of tijdens een huwelijk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:
CvdW schreef:
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Een vrouw werd ontslagen op het moment dat ze ging trouwen, dus niet eens pas wanneer ze zwanger werd.
In Barneveld was het ten tijde van ds. Fraanje schering en inslag dat er schuldbelijdenis gedaan moest worden in de kerk.
M.a.w. eerst zwanger en toen pas trouwen.
(Even voor de duidelijkheid: dit lag niet aan ds. Fraanje)
Dat ligt niet aan Barneveld en niet aan ds Fraanje.
Het was in Nederland overal "schering en inslag"
Nu komt het minder vaak voor, doordat veel "christelijke" mensen het heel normaal vinden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken, zowel voor of tijdens een huwelijk.
In sommige streken wilde men graag zeker weten dat met name de bruid vruchtbaar was, en voor een erfgenaam kon zorgen. Vandaar eerst zwanger, dan trouwen.

Dit is geheel en al off-topic.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Orchidee »

Wat voor streken zijn dat nu weer?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

Wat een vreemde wending krijgt dit topic opeens.
Natuurlijk ging het niet om het testen van de vruchtbaarheid.
Vrouwen werden ontslagen als ze gingen trouwen, punt.
Later werd dat soms als ze zwanger werden/waren, dat mocht eigenlijk niet, maar gebeurde toch.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Dodo »

Lees even wat Orchidee een stukje terug schrijft.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Lees even wat Orchidee een stukje terug schrijft.
Ik heb het teruggelezen en de focus kwam opeens op het moeten trouwen.
Daar ging het niet over, toch?
Mijn moeder werd ontslagen omdat ze ging trouwen. Ze ging echter na haar huwelijk hetzelfde werk doen, maar dan vrijwillig/onbetaald, omdat ze toch tijd overhield.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Lees even wat Orchidee een stukje terug schrijft.
Ik heb het teruggelezen en de focus kwam opeens op het moeten trouwen.
Daar ging het niet over, toch?
Mijn moeder werd ontslagen omdat ze ging trouwen. Ze ging echter na haar huwelijk hetzelfde werk doen, maar dan vrijwillig/onbetaald, omdat ze toch tijd overhield.
Het was niet Orchidee maar een ander die dit schrijft, en daar reageer ik op:
In Barneveld was het ten tijde van ds. Fraanje schering en inslag dat er schuldbelijdenis gedaan moest worden in de kerk.
M.a.w. eerst zwanger en toen pas trouwen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door merel »

JolandaOudshoorn schreef:
Dodo schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)
Een pijnpunt in de zorg is dat er (te)veel goedbetaalde managers in de zorg zijn. Het gevoel is vaak dat die niet het belangrijkste werk doen maar wel het meest verdienen.
Die managers zouden ze ook voor een vrijwilligersvergoeding mogen laten draaien :)
Slechts zij die medische handelingen moeten verrichten kunnen wat mij betreft dat betaald doen. De rest van de functies zou op vrijwilligersbasis doen. Onze moeders kregen toch ook geen geldelijke vergoeding om ons te verzorgen? En ik krijg dat toch ook niet als moeder? Waarom moeten wij ons wel laten betalen als wij zorg verlenen?
Waarom geldt dit alleen voor de moeders? De vaders die hetzelfde werk doen, mogen hier wel voor betaald worden?

Verder helemaal eens met Zita
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Pimpelmees »

Je moet inderdaad opletten dat het werken met vrijwilligers geen managementtrucje is. Vaak gaat het heel geleidelijk. Het begint met een toekomstvisie waarin wordt uitgelegd dat de organisatie "meer met vrijwilligers gaat werken". Vervolgens worden medewerkers die uit dienst treden vervangen door vrijwilligers. Omdat dit proces bij meerdere organisaties aan de gang is, wordt het voor de vakmensen die op zoek zijn naar een baan steeds moeilijker om een betaalde baan te krijgen. De vrijwilligers denken dat ze een toegevoegde waarde zijn, maar in feite zijn de enigen die blij worden van deze constructies de mensen van het managementteam.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door eilander »

Pimpelmees schreef:Je moet inderdaad opletten dat het werken met vrijwilligers geen managementtrucje is. Vaak gaat het heel geleidelijk. Het begint met een toekomstvisie waarin wordt uitgelegd dat de organisatie "meer met vrijwilligers gaat werken". Vervolgens worden medewerkers die uit dienst treden vervangen door vrijwilligers. Omdat dit proces bij meerdere organisaties aan de gang is, wordt het voor de vakmensen die op zoek zijn naar een baan steeds moeilijker om een betaalde baan te krijgen. De vrijwilligers denken dat ze een toegevoegde waarde zijn, maar in feite zijn de enigen die blij worden van deze constructies de mensen van het managementteam.
Zolang de hierdoor bespaarde gelden niet in de zakken van managers verdwijnen, of dat er volstrekt nutteloze dingen van gedaan worden, lijkt mij dit een eerlijke zaak. Hoe vervelend het ook is voor degenen met een betaalde baan.
Plaats reactie