Vrijwilligerswerk

-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Nee, geen geld of zo, ik heb wel voor Kerst een cadeaubon gekregen, te besteden bij bol.com (óók Ahold!). Wel handig! Geven ze wel een cadeaubon, maar je moet die bij henzelf verzilveren. Economisch gezien goed doordacht. :)
Nou ja, het is toch wat. :)
Het ligt aan de bedrijfsleider, die heeft heus wel wat speelruimte om jou een doosje boodschappen mee te geven, ze geven tenslotte ook containers vol voedsel aan de voedselbank.

Mensen worden gewoon verdrongen door techniek en robots.
Je ziet in de supermarkt al minder personeel, waar je een zelfscanner hebt.
Ja hoor, een prima geste van Ahold! En... bij het overhandigen van de bon werd je bovendien ook nog eens overladen met een superlatief aan complimenten goede woorden, zodat je er verlegen onder zou worden... :blush

En ja de zelfscan staat voor dit jaar ook op het programma, bij de opening van een gloednieuwe winkel aan het stationsplein! Dit tot groot ongenoegen van Buurman Jumbo.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Lassie »

Doordat ik het gevoel kreeg dat ik de taken van een betaalde baan ging in nemen ben ik (tijdelijk) gestopt met het vrijwilligerswerk op de afdeling. Geen idee of ik nog terug kom op de afdeling.
Wel werk ik als vrijwilliger nog in een restaurant met het uitserveren en bedienen van de maaltijd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door eilander »

Ik zie heus wel dat er knelpunten zijn en dat dit soort maatregelen heel vervelende consequenties kunnen hebben voor mensen.
Toch is er ook een andere kant: door de vergrijzing is het logisch dat er goed gekeken wordt naar bezuinigingen in de zorg. Even los van de vraag of ze nu altijd naar de goede dingen kijken, is het toch weer niet zo vreemd dat werk dat ook door vrijwilligers gedaan kan worden, nu op die manier wordt ingevuld?
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

We zien ook in de praktijk dat vormen van zorg (ik denk nu aan mantelzorg) soms averechts werkt: De mantelzorger kan soms met zoveel belast worden dat hij door een overspanning en overwerktheid zelf zorg nodig krijgt. Dat is ook een stukje praktijk. Wordt daardoor de zorg 'ontzorgd'? Of misschien wel zorgelijker: er is geen goede oplossing meer voor handen, en het systeem loopt muurvast.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Ezen »

eilander schreef:Ik zie heus wel dat er knelpunten zijn en dat dit soort maatregelen heel vervelende consequenties kunnen hebben voor mensen.
Toch is er ook een andere kant: door de vergrijzing is het logisch dat er goed gekeken wordt naar bezuinigingen in de zorg. Even los van de vraag of ze nu altijd naar de goede dingen kijken, is het toch weer niet zo vreemd dat werk dat ook door vrijwilligers gedaan kan worden, nu op die manier wordt ingevuld?
Dat is natuurlijk best wel vreemd. Want er wordt wel veel geld aan uitkeringen betaald, terwijl veel van die mensen voor dat geld in de zorg zouden kunnen werken. Ze mogen niet vrijwilligerswerk in de zorg doen, omdat ze daaruit ontslagen zijn. Zo worden voor het vrijwillegerswerk andere mensen aangezocht. En zo is ook de kans op werk verkeken.
Zet dat uitkeringsgeld dan in in de zorg.

De vergrijzing krijgt van alles de schuld, maar die valt best wel mee. In de toekomst worden mensen langzamerhand meer hulpbehoevend, maar de 65plussers van nu zijn gemiddeld heel vitaal. De vergrijzing is de toename van mensen boven de 65. Dat percentage neemt toe, maar dat is de oorzaak van de bezuinigingen helemaal niet. De bezuinigingen gaan sneller dan de toename van 65plus.
Laatst gewijzigd door Ezen op 08 jan 2016, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door JolandaOudshoorn »

Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Lassie »

Absoluut, maar er lopen al 50 a 60 jaar vrijwilligers rond in de zorg. Al komen er wel steeds meer nieuwe (zorg) taken bij.
Als ik kijk naar wat voor een lijst aan activiteiten er gedaan word in het woonzorgcentrum waar ik werk, die word steeds groter en groter.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)
Het lijkt me wel een zekerheid dat er enorm veel geld over de boeg is geworpen. Het kon niet op, zoals men dacht in de jaren '70... en ziedaar: De rekening krijgen we nu gepresenteerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Dodo »

JolandaOudshoorn schreef:Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)
Een pijnpunt in de zorg is dat er (te)veel goedbetaalde managers in de zorg zijn. Het gevoel is vaak dat die niet het belangrijkste werk doen maar wel het meest verdienen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dodo schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)
Een pijnpunt in de zorg is dat er (te)veel goedbetaalde managers in de zorg zijn. Het gevoel is vaak dat die niet het belangrijkste werk doen maar wel het meest verdienen.
Die managers zouden ze ook voor een vrijwilligersvergoeding mogen laten draaien :)
Slechts zij die medische handelingen moeten verrichten kunnen wat mij betreft dat betaald doen. De rest van de functies zou op vrijwilligersbasis doen. Onze moeders kregen toch ook geen geldelijke vergoeding om ons te verzorgen? En ik krijg dat toch ook niet als moeder? Waarom moeten wij ons wel laten betalen als wij zorg verlenen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:
Dodo schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)
Een pijnpunt in de zorg is dat er (te)veel goedbetaalde managers in de zorg zijn. Het gevoel is vaak dat die niet het belangrijkste werk doen maar wel het meest verdienen.
Die managers zouden ze ook voor een vrijwilligersvergoeding mogen laten draaien :)
Slechts zij die medische handelingen moeten verrichten kunnen wat mij betreft dat betaald doen. De rest van de functies zou op vrijwilligersbasis doen. Onze moeders kregen toch ook geen geldelijke vergoeding om ons te verzorgen? En ik krijg dat toch ook niet als moeder? Waarom moeten wij ons wel laten betalen als wij zorg verlenen?
Waarom maak je dat onderscheid tussen medische handelingen en niet-medische handelingen? Waarom zou een receptioniste in een bedrijf betaald moeten worden, maar bij een zorginstelling niet? En waarom betaal ik wel mijn werkster, maar zou die in een zorginstelling haar werk gratis moeten aanbieden? En waarom willen we wel de opleiding, tijd en vaardigheden van mensen benutten, maar hen geen vergoeding daarvoor geven?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef: Die managers zouden ze ook voor een vrijwilligersvergoeding mogen laten draaien :)
Dat is onzin. Voor het leidinggeven en besturen van een grote zorginstelling, heb je veel capaciteiten en een hoge opleiding nodig.
Dat vertaalt zich naar een hoger salaris, wat op zich volstrekt redelijk is.
Maar het gaat om de bijkomende gelden!
Omringen ze zich in hun direktiekamer met allerlei luxe en comfort en nieuw meubilair?
Hoeveel betaalde bijbaantjes hebben ze er naast?
Hoeveel krijgen ze extra aan bonussen e.d.?
Waarom zou je iets voor niets moeten doen? We leven nu eenmaal in zo'n maatschappij. Het gaat om een redelijke vergoeding voor je gegeven tijd en energie.
Als het een uurtje per week is om wat sinaasappels te persen en die glaasjes rond te brengen, kan dat uiteraard uit liefdedienst.
Maar als het daadwerkelijk meerdere uren per week is en het betreft toch wel wat ingewikkelder werkzaamheden, waarom zou je daar geen kleine vergoeding voor hoeven te hebben? Het kost misschien ook reisgeld, in veel gevallen.
JolandaOudshoorn schreef:Onze moeders kregen toch ook geen geldelijke vergoeding om ons te verzorgen?
Dat is wel een tijd geweest hoor, de zgn. aanrechtsubsidie, die was dacht ik rond de 170 euro per maand. Schijntje natuurlijk voor al dat werk. ;)
Bovendien is het lang zo geweest dat de man de kost verdiende en de vrouw zorgde voor het huishouden en de kinderen.
Een vrouw werd ontslagen op het moment dat ze ging trouwen, dus niet eens pas wanneer ze zwanger werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Van Ewijk »

De Heere Jezus sprak zich er al over uit dat de mensen van deze wereld handiger zaken met elkaar doen dan diegenen die God toebehoren.
Een waar woord als men kijkt naar het verbond tussen de huidige generaties politici en werkgevers die met hun legale constructies zo goedkoop mogelijke arbeidskracht mogelijk maken.

Lukas 16:8

En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Desiree »

De arbeider is zijn loon waardig... :livre
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:De arbeider is zijn loon waardig... :livre
:super
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie