Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben er van op de hoogte dat veel reformatorische gezinnen geen tv of andere nieuwlichterij in huis hebben.
Dit is een eigenschap die ik af en toe stellig bewonder, persoonlijk zou ik (vanwege opvoeding en gewenning) me er geen idee van kunnen vormen, behalve dan van de zeldzame keren van stroomuitval.
En toch zou ik er voor openstaan het eens te proberen.
Lijkt mij heilzamer en het bevorderd de saamhorigheid.
Mijn vraag aan u, hoe spendeert u uw familieavonden?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 21 jul 2015, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Ik ben er van op de hoogte dat veel reformatorische gezinnen geen tv of andere nieuwlichterij in huis hebben of andere nieuwlichterij.
Dit is een eigenschap die ik af en toe stellig bewonder, persoonlijk zou ik (vanwege opvoeding en gewenning) me er geen idee van kunnen vormen, behalve dan van de zeldzame keren van stroomuitval.
En toch zou ik er voor openstaan het eens te proberen.
Lijkt mij heilzamer en het bevorderd de saamhorigheid.
Mijn vraag aan u, hoe spendeert u uw familieavonden?
Ten eerste wou ik opmerken dat de tijd de gereformeerde gezindte niet stilstaat. Het RD nam vorige week een mooi stukje over in de rubriek Uit de kerkelijke pers, uit DWS over o.a. het gebruik van media en films. Het blijkt dat vooral de jongere generatie beslist niet achterloopt. Ds. citeerde zondag iets uit dat stukje van dhr. van der Tang, en als het nog op internet te vinden is echt aan te raden. Dhr. van der Tang (en onze dominee ook) maken zich grote zorgen omtrent deze zaken. Wat nog niet zo lang geleden nog buiten de deur werd gehouden komt nu via de computer de huiskamers van de gereformeerde gezindte binnen, en het lijkt wel of ze daar een inhaalslag moeten leveren. De jongeren blijken goed op de hoogte te zijn van de nieuwste films en populaire tv-series.

Mij aangaande, ik woon alleen, ik gebruik ook internet, maar de gereformeerde gezindte heeft (nog even?) meer op met boeken dan met moderne media. Ik vind het zelf altijd erg fijn om een goed boek te pakken, en er eens rustig bij te gaan zitten. Als ik deze regels schrijf merk ik meteen dat ook de pc op mij een enorme invloed heeft uitgeoefend. Worden we soms niet lui als we preken op onze pc luiststeren i.p.v. een oude schrijver pakken? Ik geloof ook dat internet een van de meest bedreigende zaken is voor de gereformeerde gezindte. Het venster op de wereld is geopend, en... als het eenmaal open is zal het moeilijk zijn om dat weer te sluiten.

Vroeger, spreek nu over de jaren 60, 70, 80, werd er bij ons veel gezongen en ik bespeelde een harmonium. Nu is die een paar keer vervangen door een nieuw elektronisch orgel. De zangers zijn helaas allen gestorven, en het is stil geworden om me heen. Vanmorgen nog weer een begrafenis bijgewoond, dat gaat maar door. Maar goed. Ik geloof dat de gereformeerde gezindte wordt uitgehold van binnenuit. En dat is nu al heel goed te merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door Pimpelmees »

De avond is al snel gevuld met luiers verwisselen, boekjes voorlezen, de kinderen naar bed toe brengen, nog even de afwas doen, etc. In de tijd die rest drink ik een kopje thee met mijn vrouw, lees ik wat of check ik via de laptop/smartphone een paar berichtjes op refoforum. Ik mis de televisie niet. Er zijn nog genoeg goede boeken te lezen en mooie gesprekken met mijn vrouw te voeren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door huisman »

Toen de kinderen nog allemaal thuis en schoolgaand waren de avonden de hoogtepunten voor het gezin.
Praten,lezen,elkaar helpen met huiswerk enz. Ook voor hun hobby's was dan tijd. Modelbouw,schilderen,borduren enz. en wat een rust dat toen de PC nog aan banden kon worden gelegd. Tablets en smartphones waren er toen niet in ons gezin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door Mannetje »

Poe, dat is heel divers... Als er.tijd is.bouw ik graag iets van Lego :) Ook probeer ik Hebreeuws te leren, tot nu toe met succes.
Als ik moe ben lees ik de boeken van mij kinderen, dan kun je er met ze over praten.
Verder maak ik muziek op diverse instrumenten. Nu is het vakantie, maar anders ligt er ook regelmatig het nodige werk...
-
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door henriët »

@ huisman: Dat was toen..
en nu?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door huisman »

henriët schreef:@ huisman: Dat was toen..
en nu?
Nu ben ik wat minder 's avonds thuis.Probeer trouwens niet meer dan 3 avonden weg te zijn en meestal lukt dat. Op zich is er nog niet veel veranderd alleen het getal is kleiner geworden....en ja nu is er wel de smartphone/tablet verleiding. Een paar regels kun je iig wel stellen. Tijdens het koffiedrinken geen telefoon/tablet/boek in onze handen maar gezellig praten....en als de laatste op bed ligt duurt het altijd tot na twaalven voordat echtpaar huisman hun bed opzoekt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door henriët »

huisman schreef:
henriët schreef:@ huisman: Dat was toen..
en nu?
Nu ben ik wat minder 's avonds thuis.Probeer trouwens niet meer dan 3 avonden weg te zijn en meestal lukt dat. Op zich is er nog niet veel veranderd alleen het getal is kleiner geworden....en ja nu is er wel de smartphone/tablet verleiding. Een paar regels kun je iig wel stellen. Tijdens het koffiedrinken geen telefoon/tablet/boek in onze handen maar gezellig praten....en als de laatste op bed ligt duurt het altijd tot na twaalven voordat echtpaar huisman hun bed opzoekt.
:)
Verstandig ja, tijdens de koffie geen tel/tablet/ boek. ( sjonge, dat je dat kunt.. geen boek ;) )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Hoe spendeert u uw avonden thuis?

Bericht door jjchris »

Ik denk dat ik er een beetje buiten val :) ook voor mij is de avond het hoogtepunt van de dag. Het moment waarop ik mijn tablet pak en wat chat met mijn vrienden. Een warme bak koffie/chocolademelk erbij. En een koek (op zaterdag) en samen, maar de laatste tijd helaas vaak alleen een goede film opzetten.
En ik zie niet echt wat daar het probleem van is.. ^^ ik hoor woorden als "verleiding".. zozo..
Plaats reactie