Het belang van goede slaap

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het belang van goede slaap

Bericht door Mara »

N.a.v. DIT ARTIKEL

Kerkhof noemt de 24 uurseconomie, de preoccupatie met altijd online zijn en het doordeweeks uitgaan als mogelijke oorzaken . 'Slaapgebrek moeten we niet onderschatten. En slapeloosheid moeten we bloedserieus nemen. Levens kunnen worden verwoest door slaapproblemen. Je kunt je relatie verliezen, je baan kwijtraken, op straat terechtkomen.'

Een overheidscampagne om het belang van slaap te onderstrepen zou hij toejuichen. 'We zijn geobsedeerd door voeding en beweging. Waarom niet ook door slaap? Dat is minstens zo belangrijk en er is veel onwetendheid over.' Maar moet de overheid zich dan gaan bemoeien met wat er in onze slaapkamer gebeurt? 'We accepteren de bemoeienis ook op ons bord,' pareert Kerkhof.

Opvallend is dat jonge mannen gemiddeld minder kans hebben op slaapstoornissen, maar wel structureel te weinig slapen: in plaats van de vereiste 8,5 uur komen de meeste jonge mannen gemiddeld aan zeven uur per nacht. Wat jongeren betreft, vermoedt Kerkhof dat de smartphone ook een belangrijke rol speelt. 'Zij zijn eindeloos met die telefoon in de weer. Het blauwe licht van de smartphone veroorzaakt een verschuiving in je biologische klok. Daar komt bij dat je moeilijker de slaap vat als je voor het slapen nog cognitief wordt gestimuleerd door het drukken op knopjes of het lezen van een vervelende e-mail. Probeer dan maar eens in slaap te vallen.'

Kerkhofs dringende advies: gooi die smartphone de slaapkamer uit. 'Na negen uur 's avonds zouden jongeren niet meer op een scherm moeten kijken.' Maar het geldt ook voor volwassenen. 'We denken dat we zelf beslissen wanneer we slaap nodig hebben. Flauwekul! We hebben een biologische klok, net als planten en dieren. Het blauwe licht ontregelt die klok. Reserveer de slaapkamer nou gewoon voor slaap. Weg met die telefoon of televisie bij je bed.'

Tot zover.

Ik val helaas ook onder de categorie slechte slapers, al heb ik geen televisie in de slaapkamer, wel een telefoon (aan een ouderwets draadje)
Smartphones liggen beneden.

Mijn moeder zei vroeger dat de uren voor 12 uur dubbel tellen, wat men later onzin vond.
Als ik deze onderzoeker zo lees, zou dat toch wel een kern van waarheid kunnen bevatten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door eilander »

Mara schreef: Mijn moeder zei vroeger dat de uren voor 12 uur dubbel tellen, wat men later onzin vond.
Als ik deze onderzoeker zo lees, zou dat toch wel een kern van waarheid kunnen bevatten.
Ik hoorde dat vroeger ook, en ik moet er nog wel eens aan denken. Hoewel ik een makkelijke slaper ben, is het beter voor mij om van 22.30 tot 06.00 te slapen (7,5 uur) dan van 00.00 tot 08.30 uur (8,5 uur). Maar misschien is dat ook gevoel. En je kunt het niet altijd plannen: het is wel fijn als een vergadering voor 22.00 uur afgelopen is, maar dat lukt niet altijd.
Gelukkig heb ik niet zo vaak een vergadering.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door -DIA- »

Ik kan er niks aan doen. Hoewel ik me elke avond wel voor mijn hoofd kan slaan...
Elke avond schier... Wéér zo laat geworden... Tja...
Mij biologische klok lijkt wat verschoven te zijn... Probeer ik toch vroeger naar bed te gaan,
dan ben ik nog klaarwakker...

Ik geloof dat ik meer een onnatuurlijk nachtmens aan het worden ben... Dat wil ik in feite zelf niet eens, maar het overkomt me... zo het lijkt,
en ik kan er, wederom zo het lijkt, niet veel aan veranderen...

Wel slaap ik meestal snel in. En meest aan één ruk door tot de ochtend. Dan heb ik toch een tekort, want ik haal meest nipt 6 uur slaap...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Terri »

Als je ouder wordt heb je wel wat minder slaap nodig in het algemeen.
En als je lichamelijk niet meer zo actief bent lijkt het ook dat je met minder toe kan.
Daarentegen verbaas ik me weer over de hele oude mensen in verzorgingstehuizen, die worden soms om half zes naar bed gebracht en tukken zo de hele nacht door, maar of dat altijd natuurlijke slaap is....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door huisman »

Vannacht een nachtdienst gehad die het belang van slaap weer eens bevestigd. (volgens mijn kinderen ben ik de dag daarna ietwat chagrijnig.... :hum )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door DDD »

Voor mij tellen de uren voor 12 uur 's avonds zeker niet dubbel. En ik slaap eerder te lang dan te kort, maar enkele jaren geleden sliep ik slecht. Ik denk dat het in veel gevallen betekent dat mensen niet goed naar hun lichaam (kunnen) luisteren, of teveel stress hebben.

Ik ben een avondmens en begin mijn werk ook eigenlijk nooit vóór tien uur, tenzij dat echt niet anders kan. Volgens mij zou het ook goed zijn als scholen dat ook standaard zouden doen, omdat veel pubers ook avondmensen zijn. Een school in Nijverdal heeft onlangs besloten het rooster daaraan aan te passen, en natuurlijk was er weer commentaar van mensen die vonden dat de pubers gedrild moesten worden in het rooster van de maatschappij. Waarom, vraag ik me dan af. Wat de toegevoegde waarde is van verplicht uit bed gaan voordat de zon schijnt is mij een raadsel. Het is voor zover ik weet heel gezond om iedere dag uit te slapen, al is dat met kleine kinderen meestal onmogelijk.

Te lang slapen maakt ook niet helderder, trouwens. Maar regelmaat is wel heel belangrijk. Iedere dag op dezelfde tijd naar bed is, zeker voor mensen met slaapproblemen, het beste.
Gebruikersavatar
Lotta
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 14:57

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Lotta »

Hoewel ik altijd gemakkelijk in slaap val ´s avonds, is het eerder zo dat ik tegen mezelf moet zeggen dat ik naar bed moet dan dat mijn lichaam erom vraagt. ´s Ochtends ben ik echter altijd ontzettend moe bij het opstaan, ook na 8-9 uren slaap (en nog meer na kortere nachten). Ik moet echt nog uitvinden waar ik het meeste baat bij heb. Misschien ben ik toch teveel een avondmens, ondanks het ritme van vroeg opstaan waar ik in zit ivm werk.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door ejvl »

Te laat naar bed ken ik ja, meestal rond de 6 uur slaap per nacht, vrij weinig natuurlijk.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door modesto »

huisman schreef:Vannacht een nachtdienst gehad die het belang van slaap weer eens bevestigd. (volgens mijn kinderen ben ik de dag daarna ietwat chagrijnig.... :hum )
Onvoldoende slaap leidt ook tot problemen met je spelling.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Hendrikus »

modesto schreef:
huisman schreef:Vannacht een nachtdienst gehad die het belang van slaap weer eens bevestigd. (volgens mijn kinderen ben ik de dag daarna ietwat chagrijnig.... :hum )
Onvoldoende slaap leidt ook tot problemen met je spelling.
dat wilde ik nou niet zeggen :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door huisman »

modesto schreef:
huisman schreef:Vannacht een nachtdienst gehad die het belang van slaap weer eens bevestigd. (volgens mijn kinderen ben ik de dag daarna ietwat chagrijnig.... :hum )
Onvoldoende slaap leidt ook tot problemen met je spelling.
Altijd leergierig.... welke spellingfouten heb ik allemaal weer gemaakt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Luther »

Ik slaap al jaaaaren veel te weinig.

(Maar ik heb er geen tijd voor.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Orchidee »

:haha
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Desiree »

Als ik me een keer niet lekker voel.. dan is het 's avonds altijd over. Ik heb dan juist de energie om veel te doen. Ik ben echt een 'nachtdier'.. hoezo, weet ik niet.

Dus ik moet eerlijk bekennen dat ik op zaterdagavond nog weleens flink bezig ben. Schoenen poetsen etc. Mijn man piept dan weleens dat geen ene refo nog op zaterdagavond aan het werk is, maar Desiree uit het wilde westen wel. Hij vindt het ongezellig. Maar dan wijs ik maar weer eens naar de boekenkast en 'komt hij de avond ook wel door'.. Eigenlijk zouden we weg moeten gaan, naar een lezing ofzo of een goed stukje muziek. Maar daar komt niet zoveel van terecht.

Manlief is een ochtendmens, ik een avondmens, gevolg heel herkenbaar.. slaap tekort.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het belang van goede slaap

Bericht door Luther »

Orchidee schreef::haha
Er valt niks te lachen! :baille ;(
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie