WK Voetbal Brasil

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

WK Voetbal Brasil

Bericht door jakobmarin »

Mijn kind kwam thuis met de opmerking van zijn docent: Als je voetbal kijkt, ben je geen kind van God.

Als zijn docent dat zo gezegd heeft (ik verwacht van wel, want heb het goed doorgesproken), vind ik dat nogal kort door de bocht en ook onwaar.

Want:
1. Als je voetbal kijken als zonde ziet, dan nóg kan een kind van God dit doen, anders zou je loochenen dat de zonde nog in ons overgebleven is.
2. Een kind van God kan voetbal kijken, zonder dit als zonde te zien. Dat is toch immers de christelijke vrijheid van ieders geweten?

Ik vind hem een beetje thuishoren in het rijtje:
Een kind van God...
... draagt als vrouw geen broek
... rookt niet (hoewel ik fel tegen roken ben)
... draagt als man geen korte broek.
etc. etc.

Wat moet je hier nou mee aan?
Ik wil ook graag dat mijn kinderen hun docenten enigszins serieus nemen (met name op hun vakgebied).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door ejvl »

Je kunt uitleggen dat er met het spelletje voetbal niets mis is.
Alleen het gebruik kan verkeerd zijn.
Net als het WK, enorm veel geld, er zijn doden gevallen, de zondagsrust is er mee gemoeid, mensen zijn in waanzin en geestvervoering.
Ik vraag me af of het mogelijk is om normaal naar het WK te kijken als je houdt van een spelletje voetbal.
Alles eromheen, het lijkt mij zeker niet tot Gods eer.

Of een kind van God geen voetbal zal kijken lijkt mij wat te stellig gezegd, daar hebben wij niet over te oordelen, je kunt wel voor jezelf een oordeel vellen of je het wel of niet verantwoord vind.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Je kunt uitleggen dat er met het spelletje voetbal niets mis is.
Alleen het gebruik kan verkeerd zijn.
Net als het WK, enorm veel geld, er zijn doden gevallen, de zondagsrust is er mee gemoeid, mensen zijn in waanzin en geestvervoering.
Ik vraag me af of het mogelijk is om normaal naar het WK te kijken als je houdt van een spelletje voetbal.
Alles eromheen, het lijkt mij zeker niet tot Gods eer.

Of een kind van God geen voetbal zal kijken lijkt mij wat te stellig gezegd, daar hebben wij niet over te oordelen, je kunt wel voor jezelf een oordeel vellen of je het wel of niet verantwoord vind.
Ik meen vorige week, kan zelf al langer zijn, stond er een lezenswaardig commentaar in het RD
over het kijken naar voetbal. Dit is in feite meedoen met de afgoderij. Een socioloog had er een en
ander over geschreven in het dagblad Trouw. Hoe de sport de religie goed kon vervangen.
Het commentaar naar aanleiding van wat deze seculiere wetenschapper schreef was de aanleiding
tot dit commentaar. Soms ziet de seculiere wereld scherper dan de godsdienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door jakobmarin »

ejvl schreef:Of een kind van God geen voetbal zal kijken lijkt mij wat te stellig gezegd, daar hebben wij niet over te oordelen, je kunt wel voor jezelf een oordeel vellen of je het wel of niet verantwoord vind.
Ja, zo denk ik daar ook over.
Een feit is dat het merendeel van de refo-jongens gewoon naar deze wedstrijden kijken. Dan kun je als vader dat hard verbieden, maar kijken ze stiekem ergens anders.
Nu heb ik zelf besloten om één halve wedstrijd mee te kijken, juist om erover te kunnen spreken.
En inderdaad laten zien hoeveel geld het wel niet kost, hoeveel krottenwijken er geruimd worden voor de stadions, etc. etc.

En omdat voetbal voor mij absoluut geen verleiding is (wat mij betreft stopt dit soort voetbal wereldwijd per direct :modo ), kon ik voor mezelf verantwoorden om met mijn zoon te gaan kijken.

Maar goed, daarom gaf die opmerking van zijn docent wat verwarring bij hem..

Plus natuurlijk de les die Paulus trekt in 1 Korinthe 9, dat je als christen moet gedragen als zo'n sporter,
die 'aan een wedstrijd deelneemt, zich in alles beheerst. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen,
maar wij om een onvergankelijke te ontvangen.'

Paulus liep 'niet zonder duidelijk doel' en hij 'vecht zó met de vuist' dat hij 'niet maar wat in de lucht slaat'.
Hij oefent zijn 'lichaam op harde wijze en maakt het dienstbaar'.

Arjan Robbe en Robin van Persie dus als voorbeeld voor een christen! ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Mannetje »

Edit: HUH, ik reageerde op de vraag wie Robin v P en Arjen R zijn, maar nu is die vraag weg?
Voorgangers bij de Oranje Leeuwen.

Als alle christenen zo vol waren voor de Heere, als de voetballers voor hun sport, dan zou het Christendom heel wat zichtbaarder zijn.

Maar daarmee is profvoetbal nog niet ineens goed, voordat iemand dat er uit wil opmaken.
Laatst gewijzigd door Mannetje op 27 jun 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door -DIA- »

Wie heeft het nu over Oranje Leeuwen? is dat niet zoiets dan als de rode duivels? :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door DDD »

Bij een leerkracht die zoiets zegt zit volgens mij een steekje los. Hoewel ik begrijp dat het een serieuze bespreking verdient, omdat je daar nu eenmaal mee te maken hebt. Misschien dat een gesprek met de rector of directeur de juffrouw wat kan bijschaven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

In het Financieele Dagblad (dus geen christelijke krant o.i.d.) stond afgelopen zaterdag in een artikel over het WK dat voetbal de plaats van godsdienst heeft ingenomen en dat sommige voetballers bijna als god vereerd worden. Ik vond het opvallend dat het ook in zo'n krant stond.
Misschien is dat nog wel mijn grootste bezwaar tegen het WK.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Mara »

Gehoord op het radionieuws: vanwege het voetbal is er een tekort aan bloeddonoren.
Vooral de voorraad bloedgroepen met negatieve factor begint fors terug te lopen.
En de gereformeerde kerk van Bunschoten gaat gewoon door, ondanks de voetbalwedstrijd van zondagavond.
De Ned. Ger. kerk van Voorthuizen verschuift de dienst echter wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door jakobmarin »

Laat duidelijk zijn dat ik de hele WK een afschuwelijk gebeuren vind.
En misschien kun je dat de spelers nog wel het minste aanrekenen (hoewel, die verdienen zich ook suf hieraan).
Het hele commerciële, wereldwijde, keihard zakelijke eraan, waar men over lijken gaat, afschuwelijk gewoon!

Maar alleen 'niet-kijken' en zeggen 'dit is zonde, dit mag niet', is té gemakkelijk.

Het feit dat het er is en onze refo-jongens ernaar kijken, zorgt er voor mij voor dat ik erover in gesprek ga (en dus ook me moet informeren hierover).

Dat seculiere kranten nu ook gaan zien dat er iets religieus in Voetbal zit, bevestigd maar eens dit standpunt.

Overigens gaat de vergelijking ook weer helemaal mank, omdat men dan alleen religieus is als er zich een EK of WK voordoet
en je land het goed doet (in voorspoed dus), terwijl je christen bent, juist ook in tegenspoed en voor altijd.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:In het Financieele Dagblad (dus geen christelijke krant o.i.d.) stond afgelopen zaterdag in een artikel over het WK dat voetbal de plaats van godsdienst heeft ingenomen en dat sommige voetballers bijna als god vereerd worden. Ik vond het opvallend dat het ook in zo'n krant stond.
Misschien is dat nog wel mijn grootste bezwaar tegen het WK.
Als goden vereerd worden... er wordt er nu eentje gigantisch afgebrand. Terecht, dat wel. Maar als het echt goden waren, dan zouden z dat toch niet doen. Die vergelijking gaat echt mank.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Dodo »

Ik vind de vergelijk met goden ook altijd een beetje raar. Ze weten heus wel dat het gewoon mensen zijn die goed kunnen voetballen. Daar zit heus geen verering bij. Een van de kinderen is erg vol van de voetbal, gaat ook vaak naar wedstrijden en zo. Maar hij vereert niemand, het neemt alleen een enorm grote plaats in zijn leven in.
Zo'n WK geeft ook een enorm 'wij-gevoel', dat is op zich niet erg denk ik. Met koninginnedag zie je dat ook, oranje kleren, drie kleuren nagellak, huis versierd, noem maar op. En daarna is het weer over en doen we weer gewoon.

Wel positief vind ik de aandacht voor misstanden in Brazilië. Favela's, kinderprostitutie. armoede.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dodo schreef:Ik vind de vergelijk met goden ook altijd een beetje raar. Ze weten heus wel dat het gewoon mensen zijn die goed kunnen voetballen. Daar zit heus geen verering bij. Een van de kinderen is erg vol van de voetbal, gaat ook vaak naar wedstrijden en zo. Maar hij vereert niemand, het neemt alleen een enorm grote plaats in zijn leven in.
Zo'n WK geeft ook een enorm 'wij-gevoel', dat is op zich niet erg denk ik. Met koninginnedag zie je dat ook, oranje kleren, drie kleuren nagellak, huis versierd, noem maar op. En daarna is het weer over en doen we weer gewoon.

Wel positief vind ik de aandacht voor misstanden in Brazilië. Favela's, kinderprostitutie. armoede.
Een goed initiatief vind ik http://www.fifalafavela.nl/
En ja, hier kijken wel wat wedstrijden. Gezellig met de vrienden van mijn zoon. Het is weer een goed excuus voor hen om weer eens bij ons te komen eten en te chillen :-)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Luther »

jakobmarin schreef:Mijn kind kwam thuis met de opmerking van zijn docent: Als je voetbal kijkt, ben je geen kind van God.
De stelling is wellicht wat kort door de bocht, maar na enige aanpassing zou ik 'm wel willen verdedigen:

" Als je met vermaak voetbal kijkt, en daarover geen schuld belijdt, ben je als kind van God ver van je (geestelijke) plek."

De argumenten: kijken zonder zonde te zien, ik doe niet mee aan sportverdwazing het gaat me slechts om de sport, e.d. zijn drogredenen.
Als je doorziet met welke verering deze sport gepaard gaat, dat het geheel werkelijk modern-religieuze trekken heeft, als je de zondagsontheiliging ziet waarmee een evenement als dit ook gepaard gaat, als je hoort wat er wordt afgevloekt wanneer men een tegendoelpunt te verwerken krijgt, etc. etc. dan kun je toch niet met droge ogen blijven volhouden dat dit behoort tot de vrijheid van een christen en leven met de Heere?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door alexv »

En daar ben ik het helemaal mee eens wat Luther hier schrijft. Dit hele onderwerp zou onmiddenlijk gesloten moeten worden.

Want:
1. Als je voetbal kijken als zonde ziet, dan nóg kan een kind van God dit doen, anders zou je loochenen dat de zonde nog in ons overgebleven is.
2. Een kind van God kan voetbal kijken, zonder dit als zonde te zien. Dat is toch immers de christelijke vrijheid van ieders geweten?

Allemaal redenen om toch maar mee te kunnen doen. Het voelt aan als een goed excuus, maar de strekking deugt niet. Dit is zonde legaliseren.
Gesloten