Paardrijden in een rok...?!

brendraakje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:29
Locatie: Utrecht

Paardrijden in een rok...?!

Bericht door brendraakje »

hallo mensen,

Op de manege waar ik lesgeef, zit in een groep een meisje van 14. ze komt uit een streng reformatorisch gezin, en mag van haar ouders geen broek aan met paardrijden. terwel ze helemaal gek is op die beesten.
waarom mag ze van die ouders geen broek aan met paardrijden?
en hoe kan ik ze toch overtuigen dat het wel gaat mogen?
of, is dat onbegonnen werk?!
graag jullie reactie!
Alvast dank. groetjes Brenda
things change, people change, life goes on:)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door refo »

brendraakje schreef:hallo mensen,

Op de manege waar ik lesgeef, zit in een groep een meisje van 14. ze komt uit een streng reformatorisch gezin, en mag van haar ouders geen broek aan met paardrijden. terwel ze helemaal gek is op die beesten.
waarom mag ze van die ouders geen broek aan met paardrijden?
en hoe kan ik ze toch overtuigen dat het wel gaat mogen?
of, is dat onbegonnen werk?!
graag jullie reactie!
Alvast dank. groetjes Brenda
Wie moet er overtuigd worden?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Hendrikus »

Daarvoor is toch de amazonezit bedacht?

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
brendraakje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:29
Locatie: Utrecht

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door brendraakje »

refo schreef:
brendraakje schreef:hallo mensen,

Op de manege waar ik lesgeef, zit in een groep een meisje van 14. ze komt uit een streng reformatorisch gezin, en mag van haar ouders geen broek aan met paardrijden. terwel ze helemaal gek is op die beesten.
waarom mag ze van die ouders geen broek aan met paardrijden?
en hoe kan ik ze toch overtuigen dat het wel gaat mogen?
of, is dat onbegonnen werk?!
graag jullie reactie!
Alvast dank. groetjes Brenda
Wie moet er overtuigd worden?
haar ouders.
things change, people change, life goes on:)
brendraakje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:29
Locatie: Utrecht

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door brendraakje »

Hendrikus schreef:Daarvoor is toch de amazonezit bedacht?

Afbeelding
klopt maar das voor een gewone relaxe buitenrit. wij doen ook allerlei andere kunsten (zegmaar) op het paard.
en dan lijkt mij het aardig onzedelijk worden omdat in een rok te doen.
maar ze wil percee met onze groep mee doen.
Ik ken ze moeilijk dwingen of wijgeren toch?
things change, people change, life goes on:)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Luther »

brendraakje schreef:
Hendrikus schreef:Daarvoor is toch de amazonezit bedacht?

Afbeelding
klopt maar das voor een gewone relaxe buitenrit. wij doen ook allerlei andere kunsten (zegmaar) op het paard.
en dan lijkt mij het aardig onzedelijk worden omdat in een rok te doen.
maar ze wil percee met onze groep mee doen.
Ik ken ze moeilijk dwingen of wijgeren toch?
Ik zou inderdaad bovenstaand argument aandragen: het is onzedelijk.
In de Bijbel wordt kleding vooral in verband gebracht met kuisheid, zedelijkheid. De ouders zullen dus een keuze moeten maken: of niet paardrijden, of alleen in een broek. Wellicht denken de ouders dat paardrijden met een rok meer overeenkomt met de Bijbelse oproep dat er verschil moet zijn tussen man en vrouw; maar zij vergeten dan dat het kuisheidsgebod daar bovenuit gaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Geduld »

Sluit me aan bij Luther. Maar daarnaast lijkt het me ook niet veilig. Daar zou ik ook op wijzen.
Als ze eraf valt en door de rok aan het zadel of de stijgbeugels blijft hangen...Paardrijden is zeker leuk,
maar niet in een rok. Ook met springen zou ik er niet blij van worden.
Ik weet niet wat voor trucjes je op je paard doet, maar voltige in een rok lijkt me beslist onzedelijk,
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Tiberius »

Als ze geen broek aan willen, dan geen paardrijden. Lijkt me niets mis mee; er zijn genoeg mensen zonder paardrijden opgegroeid.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door GJdeBruijn »

Het is een bijzaak, laat kind dan de zaken niet op de spits drijven (= hoofdzaak van maken) en omwille van goede verstandhouding met de ouders en de kerkelijke gemeente zichzelf een offer brengen: Dan maar geen paard rijden. Wat het zwaarste is, moet het zwaarste wegen, toch?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Desiree »

Met die ouders er over hebben, dat het geen doen is met een rok. Veel reformatorische meisje schaatsen ook met een broek, gymen met een broek.

Als een rok onkuis is, trek dan iets aan wat niet onkuis is. Dat is de Bijbelse booschap. Vroeger werd gewisseld met kleding expres, om lusten op te wekken. Ik geloof niet dat ik het verder uit hoeft te leggen... dat laat ik aan je verbeelding over. Als dat nu gebeurd met een vrouwenbroek, dan niet aandoen, anders geen bezwaar.

Ik heb het nooit begrepen... in datzelfde hoofdstuk staat: laat kleding van dezelfde stof geweven zijn. Dus alleen linnen, alleen katoen etc. Ik zou niet willen kijken op de lipjes van de kleding van de refo's.. ben bang dat het niet Bijbels is. Maar een beetje wol, een beetje linnen etc.

Is er niets op te verzinnen, een broek met daarover een tuniek ofzo? Mannen dragen geen tuniek en ook geen legging.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zou er inderdaad met de ouders over praten. Maar uiteindelijk zijn zei verantwoordelijk voor hun dochter, en moet hun keuze gerespecteerd worden. Het is niet goed om de dochter op te zetten tegen haar ouders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Geduld »

brendraakje schreef: klopt maar das voor een gewone relaxe buitenrit. wij doen ook allerlei andere kunsten (zegmaar) op het paard.
en dan lijkt mij het aardig onzedelijk worden omdat in een rok te doen.
maar ze wil percee met onze groep mee doen.
Ik ken ze moeilijk dwingen of wijgeren toch?
Als jij de instructrice bent, kun je haar zeker wel weigeren. Dat niet alleen als jullie allerlei kunsten op het paard doen
(voltige of daar een vorm van?) dan is het denk ik zelfs je verantwoordelijkheid om haar te weigeren, omdat
het ook om haar veiligheid gaat. En ook om de zedelijke reden kun je haar wel weigeren hoor. Sommige dingen doe je niet in een rok. Dit is dan een consequentie van het christen zijn. Dan maar niet paardrijden.

Daar komt nog iets bij, ik vraag me af hoe oprecht je vraag is.
In het verleden heb ik wel paardgereden, en heel af en toe maak ik nog een buitenrit met mijn zusjes.
Een dameszadel bestempelen als voor relaxte buitenritjes getuigt van weinig kennis. Die dingen zijn niet bepaald overal voor handen, zijn beslist niet gemakkelijk om me te leren rijden en worden vaak gebruikt voor de hogere dressuuroefeningen en shows, met inderdaad de dames dan in prachtige kostuums met een lange rok/ jurk.
Komt bij dat paardrijden in een rok tamelijk vergezocht is, in combinatie met 'tucjes doen op een paard'. Als je veertien bent ga je echt niet in een rok paardrijden als je weet dat je er dan onzedelijk bijloopt. Komt bij dat een zadel écht niet fijn zit met blote bovenbenen, dat gaat schuren en irriteren. na één keer weet je niet hoe snel je een fatsoenlijk broek aan moet doen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Mara »

Haar ouders overtuigen lijkt me vrijwel onbegonnen werk. Als mensen zo vastgeroest zitten in een overtuiging dat een broek voor vrouwen absoluut ten allen tijd not done is, houdt het op.
Onze schoondochter ging in het ziekenhuis werken, verplicht uniform broek met tuniek, haar ouders wilden beslist niet dat ze zich thuis verkleedde. Kort daarna kwam de regel van het ziekenhuis dat niemand het ziekenhuis mocht verlaten met zijn uniform nog aan, dus ook niet thuis alvast aandoen.
Probleem was opgelost maar ik vond het erg overdreven.
Ik vrees dat dit meisje haar liefde voor paardrijden voorlopig moet opschorten, tot haar 18e (?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Zita »

Ik dacht dat het op de reformatorische middelbare scholen verplicht is om de gymlessen in een sportbroek bij te wonen. Hoe zouden de ouders daar dan over denken?
Ik heb ook een paardrijdend zusje, en ooit heeft een predikant er mijn moeder op aangesproken dat zusjelief bij haar hobby een broek droeg. Ma droeg toen het hygiene-argument aan. Het is tamelijk onfris om met een rokje op zo'n paardenlijf te gaan zitten.
Soms word ik echt moedeloos van de rokken-broeken-idioterie in Nederland.
brendraakje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:29
Locatie: Utrecht

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door brendraakje »

intresant om jullie reacties te lezen. Ik denk dat ik het er maar met haar ouders over ga hebben, en die dan de keuze laat maken. ik hoop dat ze haar toestemming geven...want ze is heel elnthousiast maar zo werkt het voor geen meter. nu alleen nog het gesprek met haar ouders aandurven gaan!:(
things change, people change, life goes on:)
Plaats reactie