Paardrijden in een rok...?!

Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Guppy3 »

Wat we in de politiek zien slaat nu ook toe op het refoforum.
Als wij vinden dat een broek beter zou zijn moeten zij daar maar bij aansluiten.

Jullie zouden goed passen binnen het gelijkheidsdenken van D66 enz.....

Laat die mensen hun eigen mening hebben.

Mijn mening is ook dat een broek in dit geval van meer (uiterlijke) zedelijkheid blijk geeft.

Als zij vinden dat de broek dan nog steeds onbijbels is. Dan is het hun verantwoordelijkheid en ga ik me er niet druk over maken.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door edmund »

Dag Brenda,

Ik vind het heel mooi dat je deze vraag stelt voor dat meisje. Ik kan het van beide kanten wel begrijpen. Ik wil dat mijn dochters geen leggings dragen en rokken tot op hun knieën, dat weegt voor mij zwaar(der). In dit geval zie ik het dragen van een paardrijbroek meer als een bijzaak. Ik zou het belangrijk(er) vinden hoe het er op de manage aan toegaat qua entourage en wat voor mensen daar komen bijvoorbeeld. Als voorbeeld: ik sta niet toe dat mijn jongens op een voetbalvereniging gaan (qua entourage), terwijl ik er niets op tegen heb dat zij onder elkaar lekker aan het voetballen zijn.

Als het bij haar ouders alleen om het streng zijn (het wettische/slaafse vreze) gaat, vind ik dat geen goed uitgangspunt. Liefde (kinderlijke vreze) tot God en Zijn Woord zou mijns inziens de drijfveer moeten zijn.

Ik denk hierbij ook aan de tekst in Pred. 7:16 Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?

Dat is, wees niet al te streng om uws naasten woorden en werken op het nauwst te onderzoeken en op het hardste te straffen. Anderen nemen het in dezen zin: Doe hetgeen dat u te doen bevolen is, en doe dat getrouwelijk, maar doe ook niet meer dan u bevolen is, of dan uwe beroeping medebrengt.

Toon begrip naar de ouders.

Succes!

Edmund
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door refo »

edmund schreef:Dag Brenda,

Ik vind het heel mooi dat je deze vraag stelt voor dat meisje. Ik kan het van beide kanten wel begrijpen. Ik wil dat mijn dochters geen leggings dragen en rokken tot op hun knieën, dat weegt voor mij zwaar(der). In dit geval zie ik het dragen van een paardrijbroek meer als een bijzaak. Ik zou het belangrijk(er) vinden hoe het er op de manage aan toegaat qua entourage en wat voor mensen daar komen bijvoorbeeld. Als voorbeeld: ik sta niet toe dat mijn jongens op een voetbalvereniging gaan (qua entourage), terwijl ik er niets op tegen heb dat zij onder elkaar lekker aan het voetballen zijn.

Als het bij haar ouders alleen om het streng zijn (het wettische/slaafse vreze) gaat, vind ik dat geen goed uitgangspunt. Liefde (kinderlijke vreze) tot God en Zijn Woord zou mijns inziens de drijfveer moeten zijn.

Ik denk hierbij ook aan de tekst in Pred. 7:16 Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?

Dat is, wees niet al te streng om uws naasten woorden en werken op het nauwst te onderzoeken en op het hardste te straffen. Anderen nemen het in dezen zin: Doe hetgeen dat u te doen bevolen is, en doe dat getrouwelijk, maar doe ook niet meer dan u bevolen is, of dan uwe beroeping medebrengt.

Toon begrip naar de ouders.

Succes!

Edmund
'Ik wil niet dat....' 'Ik sta niet toe dat,...'
Hoe oud zijn die kinderen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:'Ik wil niet dat....' 'Ik sta niet toe dat,...'
Hoe oud zijn die kinderen?
Waarschijnlijk nog geen twintig. :hum
Verder lijkt het me heel normaal dat ouders grenzen stellen. Tegenwoordig krijg ik het wel eens het idee dat ouders hun kinderen zien als ongeleide projectielen en dat ze er het beste maar van hopen. :?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
refo schreef:'Ik wil niet dat....' 'Ik sta niet toe dat,...'
Hoe oud zijn die kinderen?
Waarschijnlijk nog geen twintig. :hum
Verder lijkt het me heel normaal dat ouders grenzen stellen. Tegenwoordig krijg ik het wel eens het idee dat ouders hun kinderen zien als ongeleide projectielen en dat ze er het beste maar van hopen. :?
Zoals ik om me heen hoor, zijn er ouders die al moeite hebben om grenzen te stellen aan hun 14 jarige :fi
Volgens de deskundigen willen pubers juist graag grenzen, om er tegenaan te kunnen schoppen. Geeft hen ook veiligheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:'Ik wil niet dat....' 'Ik sta niet toe dat,...'
Hoe oud zijn die kinderen?
Waarschijnlijk nog geen twintig. :hum
Verder lijkt het me heel normaal dat ouders grenzen stellen. Tegenwoordig krijg ik het wel eens het idee dat ouders hun kinderen zien als ongeleide projectielen en dat ze er het beste maar van hopen. :?
Zoals ik om me heen hoor, zijn er ouders die al moeite hebben om grenzen te stellen aan hun 14 jarige :fi
Volgens de deskundigen willen pubers juist graag grenzen, om er tegenaan te kunnen schoppen. Geeft hen ook veiligheid.
Na duizenden jaren hebben we ineens ''deskundigen'' nodig om kiddies op te kunnen voeden?
hebben we aan die lui ook niet al die zg ''vrije opvoeding'' en prinsjes en prinsesjes te danken?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
refo schreef:'Ik wil niet dat....' 'Ik sta niet toe dat,...'
Hoe oud zijn die kinderen?
Waarschijnlijk nog geen twintig. :hum
Verder lijkt het me heel normaal dat ouders grenzen stellen. Tegenwoordig krijg ik het wel eens het idee dat ouders hun kinderen zien als ongeleide projectielen en dat ze er het beste maar van hopen. :?
Vraag van een ouder:
MJa, hij is al 13. Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:'Ik wil niet dat....' 'Ik sta niet toe dat,...'
Hoe oud zijn die kinderen?
Waarschijnlijk nog geen twintig. :hum
Verder lijkt het me heel normaal dat ouders grenzen stellen. Tegenwoordig krijg ik het wel eens het idee dat ouders hun kinderen zien als ongeleide projectielen en dat ze er het beste maar van hopen. :?
Vraag van een ouder:
MJa, hij is al 13. Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
Volgens mij ben je hem dan al kwijt. Maar goed, ik heb makkelijk te praten, mijn oudste zoon is nog net geen 10.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Vraag van een ouder:
Ja, hij is al 13. Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
Volgens mij ben je hem dan al kwijt. Maar goed, ik heb makkelijk te praten, mijn oudste zoon is nog net geen 10.
Ik ben daar niet zo stellig in. Er is echt veel opvoedingsverlegenheid, soms ook wel door al die opvoedingsboeken. Dat maakt dat ouders opeens niet meer gewoon hun hart volgen, maar een gelezen protocol.
Ik probeer dit soort ouders gewoon te steunen: Uiteraard mag u dat eisen! Een puber test uit, gaat naar de grenzen, maar vraagt uiteindelijk om correctie. Wat nodig is, is rechtvaardige beslistheid, met een kloppend hart en een vriendelijk gezicht! (Vrij naar ds. G.J. van Aalst op een opvoedingsavond.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Mara »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Vraag van een ouder:
Ja, hij is al 13. Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
Volgens mij ben je hem dan al kwijt. Maar goed, ik heb makkelijk te praten, mijn oudste zoon is nog net geen 10.
Ik ben daar niet zo stellig in. Er is echt veel opvoedingsverlegenheid, soms ook wel door al die opvoedingsboeken. Dat maakt dat ouders opeens niet meer gewoon hun hart volgen, maar een gelezen protocol.
Ik probeer dit soort ouders gewoon te steunen: Uiteraard mag u dat eisen! Een puber test uit, gaat naar de grenzen, maar vraagt uiteindelijk om correctie. Wat nodig is, is rechtvaardige beslistheid, met een kloppend hart en een vriendelijk gezicht! (Vrij naar ds. G.J. van Aalst op een opvoedingsavond.)
Luther, je moet maar zo denken: de beste stuurlui staan aan wal. Dus kritiek kun je verwachten van mensen zonder kinderen.
Heel veel liefde geven, begrip, dan kom je een heel eind.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door refo »

Ik stelde de vraag een edmund.
Ouders met jonge kinderen kunnen namelijk vreselijk stellig zijn in de uitspraken.
Mensen zonder kinderen kunnen dat nog erger doen.
De praktijk is meestal weerbarstiger.

Tafeltennis op zondag doen we niet. Wel op doordeweekse dagen.
Tafeltennis wel, basketbal, volleybal. Maar: voetbal?

En als de jongens mogen, waarom de meisjes niet? Trainingspak, sportbroekjes?
Verschil met gym op school? Toch ook niet in lange rokken?

Etc Etc
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door edmund »

refo schreef:Ik stelde de vraag een edmund.
Tussen de 5 en 17.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Vraag van een ouder:
Ja, hij is al 13. Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
Volgens mij ben je hem dan al kwijt. Maar goed, ik heb makkelijk te praten, mijn oudste zoon is nog net geen 10.
Ik ben daar niet zo stellig in. Er is echt veel opvoedingsverlegenheid, soms ook wel door al die opvoedingsboeken. Dat maakt dat ouders opeens niet meer gewoon hun hart volgen, maar een gelezen protocol.
Ik probeer dit soort ouders gewoon te steunen: Uiteraard mag u dat eisen! Een puber test uit, gaat naar de grenzen, maar vraagt uiteindelijk om correctie. Wat nodig is, is rechtvaardige beslistheid, met een kloppend hart en een vriendelijk gezicht! (Vrij naar ds. G.J. van Aalst op een opvoedingsavond.)
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.
Het is goed om regels te stellen. Dat hebben jongeren nodig. Waar je m.i. wel voorzichtig moet zijn is deze keihard proberen te handhaven; zeker als ze wat ouder zijn. (Antwoord van mij aan Refo: tussen 4 en 19).
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door sirdanilot »

Mara schreef: Vroeger werd mijn vader ook aangesproken over het feit dat men mij bij het schaatsenrijden in een broek had gezien.
Wordt dit nu nog steeds gedaan in bepaalde dorpen?
? In terneuzen zag ik toch echt gezinnetjes schaatsen waarbij de vrouwen een rok aanhadden. Ik had ook niet het idee dat dat lastiger ging dan met broek, overigens. En Terneuzen noem ik geen 'dorp'...

Maar goed, dat het meisje een rok aan moet is op zich een prima regel. Maar ik denk dat de ouders simpelweg niet begrijpen dat paardrijden in een rok gewoon niet gaat. En als ze dus onvermurwbaar blijven, moeten ze hun dochter, die talent en liefde voor paardrijden heeft, dat ontzeggen. Aan hun de keuze dus.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Simon »

sirdanilot schreef:
Mara schreef: Vroeger werd mijn vader ook aangesproken over het feit dat men mij bij het schaatsenrijden in een broek had gezien.
Wordt dit nu nog steeds gedaan in bepaalde dorpen?
? In terneuzen zag ik toch echt gezinnetjes schaatsen waarbij de vrouwen een rok aanhadden. Ik had ook niet het idee dat dat lastiger ging dan met broek, overigens. En Terneuzen noem ik geen 'dorp'...

Maar goed, dat het meisje een rok aan moet is op zich een prima regel. Maar ik denk dat de ouders simpelweg niet begrijpen dat paardrijden in een rok gewoon niet gaat. En als ze dus onvermurwbaar blijven, moeten ze hun dochter, die talent en liefde voor paardrijden heeft, dat ontzeggen. Aan hun de keuze dus.
In een aantal gevallen levert dat natuurlijk wel een verbitterd kind op, net als het niet mogen schaatsen op zondag en dat soort dingen, waardoor het kind op zijn 18de wel eens een inhaalrace ''vrijheid'' wil gaan houden.
En wij maar klagen dat er zoveel letter en zo weinig geest heerst.
Keurig in de rok of maatpak voor de heren, maar ... % wel seksverslaafd, wat was het ook al weer?
Kijk naar dat joodse meisje in haar 'refo-tenue'
Maar Jezus , daar moest ze niets van hebben.
Het wordt eens tijd dat we door al dat soort geveinsde uiterlijkheden heen gaan kijken.
Figuurlijk dan.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie