Niet-zwijgende vrouwen

ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Mijn pa had vroeger het laatste woord in de discussies, maar (zeker de hoog opgeleide) jeugd wil argumenten en bewijzen horen.
Ik denk dat het steeds lastiger voor een predikant wordt om een catechisatie goed te leiden.
Zelf vind ik het ook logisch dat er om argumenten en bewijzen gevraagd wordt.
Als iemand wil weten waarom een vrouw met gedekt hoofd naar de kerk gaat, is het natuurlijk not done om te zeggen, dat zijn we nu eenmaal zo gewend. Er moet dan een gedegen Bijbelse argumentatie komen waarom wij bepaalde dingen doen. En de jeugd kan dan ook vragen, maar waarom nemen we het gedeelte over hoofdbedekking letterlijk, maar het gedeelte om met geheven handen te bidden, of dat iedereen het woord mag voeren in de kerkdienst, niet letterlijk? Een predikant, of catechesemeester, moet hierin wel voldoende onderlegd zijn om dit Bijbels te kunnen weerleggen en onderbouwen.
Heden ten dage is het internet onder handbereik van iedereen. Logisch dat iedereen ook andere geluiden leest, over de vrouw in het ambt, geloofsdoop, hoofdbedekking, broek/rok en dergelijken. En dus ook logisch dat daar vragen over komen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Zeemeeuw »

En hoe gaat het nu met de kerken die dit soort vernieuwingen doorgevoerd hebben?
Hebben die het lek boven water? Zitten de kerken dan voller? Of volgt dan verdere teruggang en eindigt het met 'niets'?
Dan zijn schepen op het strand immers bakens in zee. Toch?
Het lijkt mij wijs om daar ook eens naar te kijken!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:
JCRyle schreef:
John Galt schreef:Dat klinkt al heel andes dan BAM!
De heer Douma verwijst de NGK met zoveel woorden naar de hel,
althans hij noemt ze in één adem met "niet ingaan in het Koninkrijk", en er is maar één alternatief.
En al zou je daarvan overtuigd zijn (wat ons mensen al niet past), dan kan dat alleen maar een zaak van groot verdriet en mededogen zijn. En niet van BAM! Zelfs kerkelijke verdeeldheid, al is het nog zo terecht, is nooit een zaak van BAM!, maar van Kyrie Eleison.
Werd er in de kerken maar meer BAM gezegd! Overigens vind ik dat de heer Douma nog steeds gelijk heeft.
In de NGK wordt er een zielsmisleidende prediking gebracht, waar de GKV blijkbaar graag aan mee wilt doen.
En tot mijn grote verdriet ook een steeds groter wordend deel in de CGK en in andere kerken.
We dwalen steeds verder weg van het Woord en de ware vreze des Heeren.
Christus wordt voor ons steeds meer verborgen, omdat we Hem achter allerlei muren wegstoppen.
Muren van een on-Schriftuurlijke visie op de Schrift, een on-Bijbelse leer op de ambten, een werelds mensbeeld, van een foutieve beloften- en verbondsprediking en van een Christusloze prediking waarin de mens centraal staat.
DIA zegt het zovaak: merken we het nog? Slaan we er nog acht op?
Werd er maar eens in de kerken gezegd BAM! Luther liet ook de 95 stellingen met een BAM op de kerkdeur vastspijkeren. BAM, dat moet gehoord worden in de kerken. Waarom? Omdat we totaal de weg kwijt zijn!
Hoe ging die tekst ook alweer van "Al ware het..."?
Wie liefheeft, hoeft niet te schreeuwen. Wie grote woorden gebruikt, moet grote woorden verantwoorden. Daar wil ik je voor waarschuwen.
Liefdevol vermanen sluit BAM (met de vuist op tafel) niet uit! Overigens is BAM en schreeuwen niet gelijk aan elkaar.
Maar goed... jij vindt dat we lief voor dwalers moeten zijn en het positieve benadrukken in de ander. Ik zeg dat er met Gods Woord niet gemarchandeerd mag worden, dat BAM af en toe nodig is en dat is niet hatelijk, maar juist liefdevol. Liefde is soms ook een pak op de broek i.p.v. altijd een aai over de bol.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door JCRyle »

Zeemeeuw schreef:En hoe gaat het nu met de kerken die dit soort vernieuwingen doorgevoerd hebben?
Hebben die het lek boven water? Zitten de kerken dan voller? Of volgt dan verdere teruggang en eindigt het met 'niets'?
Dan zijn schepen op het strand immers bakens in zee. Toch?
Het lijkt mij wijs om daar ook eens naar te kijken!
Terecht punt. Wat denk jij?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Mara schreef:Mijn pa had vroeger het laatste woord in de discussies, maar (zeker de hoog opgeleide) jeugd wil argumenten en bewijzen horen.
Ik denk dat het steeds lastiger voor een predikant wordt om een catechisatie goed te leiden.
Zelf vind ik het ook logisch dat er om argumenten en bewijzen gevraagd wordt.
Als iemand wil weten waarom een vrouw met gedekt hoofd naar de kerk gaat, is het natuurlijk not done om te zeggen, dat zijn we nu eenmaal zo gewend. Er moet dan een gedegen Bijbelse argumentatie komen waarom wij bepaalde dingen doen. En de jeugd kan dan ook vragen, maar waarom nemen we het gedeelte over hoofdbedekking letterlijk, maar het gedeelte om met geheven handen te bidden, of dat iedereen het woord mag voeren in de kerkdienst, niet letterlijk? Een predikant, of catechesemeester, moet hierin wel voldoende onderlegd zijn om dit Bijbels te kunnen weerleggen en onderbouwen.
Heden ten dage is het internet onder handbereik van iedereen. Logisch dat iedereen ook andere geluiden leest, over de vrouw in het ambt, geloofsdoop, hoofdbedekking, broek/rok en dergelijken. En dus ook logisch dat daar vragen over komen.
Ik vind dat ook logisch en ook goed, mits de intenties goed zijn. Vaak zie ik dat er al een standpunt ingenomen is dat haaks staat op 'wat we gewend zijn' en waar vervolgens gezegd wordt: 'toon maar aan waar dit in de Bijbel dan verboden wordt.'

Ik zie dat in mijn eigen gezin ook. Er worden veel vragen gesteld bij dingen die wij heel vanzelfsprekend vinden. Dat is vaak best lastig, moet ik toegeven, maar het scherpt ook op. Uiteindelijk moeten we toch ook kunnen zeggen: en we doen het toch niet om geen aanstoot te geven. Dus ja, dan toch: we zijn het nu eenmaal niet zo gewend.
En rekening houden met een ander is óók een Bijbels principe!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:Mijn pa had vroeger het laatste woord in de discussies, maar (zeker de hoog opgeleide) jeugd wil argumenten en bewijzen horen.
Ik denk dat het steeds lastiger voor een predikant wordt om een catechisatie goed te leiden.
Zelf vind ik het ook logisch dat er om argumenten en bewijzen gevraagd wordt.
Als iemand wil weten waarom een vrouw met gedekt hoofd naar de kerk gaat, is het natuurlijk not done om te zeggen, dat zijn we nu eenmaal zo gewend. Er moet dan een gedegen Bijbelse argumentatie komen waarom wij bepaalde dingen doen. En de jeugd kan dan ook vragen, maar waarom nemen we het gedeelte over hoofdbedekking letterlijk, maar het gedeelte om met geheven handen te bidden, of dat iedereen het woord mag voeren in de kerkdienst, niet letterlijk? Een predikant, of catechesemeester, moet hierin wel voldoende onderlegd zijn om dit Bijbels te kunnen weerleggen en onderbouwen.
Heden ten dage is het internet onder handbereik van iedereen. Logisch dat iedereen ook andere geluiden leest, over de vrouw in het ambt, geloofsdoop, hoofdbedekking, broek/rok en dergelijken. En dus ook logisch dat daar vragen over komen.
Ik vind dat ook logisch en ook goed, mits de intenties goed zijn. Vaak zie ik dat er al een standpunt ingenomen is dat haaks staat op 'wat we gewend zijn' en waar vervolgens gezegd wordt: 'toon maar aan waar dit in de Bijbel dan verboden wordt.'

Ik zie dat in mijn eigen gezin ook. Er worden veel vragen gesteld bij dingen die wij heel vanzelfsprekend vinden. Dat is vaak best lastig, moet ik toegeven, maar het scherpt ook op. Uiteindelijk moeten we toch ook kunnen zeggen: en we doen het toch niet om geen aanstoot te geven. Dus ja, dan toch: we zijn het nu eenmaal niet zo gewend.
En rekening houden met een ander is óók een Bijbels principe!
Ja dat klopt maar wel naar beide kanten toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:Ik vind dat ook logisch en ook goed, mits de intenties goed zijn. Vaak zie ik dat er al een standpunt ingenomen is dat haaks staat op 'wat we gewend zijn' en waar vervolgens gezegd wordt: 'toon maar aan waar dit in de Bijbel dan verboden wordt.'

Ik zie dat in mijn eigen gezin ook. Er worden veel vragen gesteld bij dingen die wij heel vanzelfsprekend vinden. Dat is vaak best lastig, moet ik toegeven, maar het scherpt ook op. Uiteindelijk moeten we toch ook kunnen zeggen: en we doen het toch niet om geen aanstoot te geven. Dus ja, dan toch: we zijn het nu eenmaal niet zo gewend.
En rekening houden met een ander is óók een Bijbels principe!
Ja dat klopt maar wel naar beide kanten toe.
Neen. Met mensen die bewust iets anders doen dan men gewend is in een kerkelijke gemeente, hoeft geen rekening gehouden te worden. En dan bedoel ik uiteraard dingen die anderen niet geoorloofd vinden.

Voorbeeld: als een vrouw tot de conclusie zou komen dat het dragen van een hoofddeksel helemaal niet hoeft in de eredienst, terwijl dat tot dan toe wel de gewoonte was, moet die dame zich aanpassen om geen aanstoot te geven. Het werkt echt niet andersom: alle anderen hoeven geen rekening te houden met die dame die provoceert.
(iets anders is uiteraard als het gaat om iemand die het echt niet weet, enzovoorts)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:Ik vind dat ook logisch en ook goed, mits de intenties goed zijn. Vaak zie ik dat er al een standpunt ingenomen is dat haaks staat op 'wat we gewend zijn' en waar vervolgens gezegd wordt: 'toon maar aan waar dit in de Bijbel dan verboden wordt.'

Ik zie dat in mijn eigen gezin ook. Er worden veel vragen gesteld bij dingen die wij heel vanzelfsprekend vinden. Dat is vaak best lastig, moet ik toegeven, maar het scherpt ook op. Uiteindelijk moeten we toch ook kunnen zeggen: en we doen het toch niet om geen aanstoot te geven. Dus ja, dan toch: we zijn het nu eenmaal niet zo gewend.
En rekening houden met een ander is óók een Bijbels principe!
Ja dat klopt maar wel naar beide kanten toe.
Neen. Met mensen die bewust iets anders doen dan men gewend is in een kerkelijke gemeente, hoeft geen rekening gehouden te worden. En dan bedoel ik uiteraard dingen die anderen niet geoorloofd vinden.

Voorbeeld: als een vrouw tot de conclusie zou komen dat het dragen van een hoofddeksel helemaal niet hoeft in de eredienst, terwijl dat tot dan toe wel de gewoonte was, moet die dame zich aanpassen om geen aanstoot te geven. Het werkt echt niet andersom: alle anderen hoeven geen rekening te houden met die dame die provoceert.
(iets anders is uiteraard als het gaat om iemand die het echt niet weet, enzovoorts)
Dit is net een andere discussie
Wat jij noemt is een nieuwe laptop op een oud kleed zetten, maar verdraagzammheid en geen aanstoot geven moet naar beide kanten toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Wat jij noemt is een nieuwe laptop op een oud kleed zetten, .....
Dat automatisch aanvullen van woorden ook :yahoo
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Neen. Met mensen die bewust iets anders doen dan men gewend is in een kerkelijke gemeente, hoeft geen rekening gehouden te worden. En dan bedoel ik uiteraard dingen die anderen niet geoorloofd vinden.

Voorbeeld: als een vrouw tot de conclusie zou komen dat het dragen van een hoofddeksel helemaal niet hoeft in de eredienst, terwijl dat tot dan toe wel de gewoonte was, moet die dame zich aanpassen om geen aanstoot te geven. Het werkt echt niet andersom: alle anderen hoeven geen rekening te houden met die dame die provoceert.
(iets anders is uiteraard als het gaat om iemand die het echt niet weet, enzovoorts)
Wat wordt bedoelt denk ik:
Stel dat reformatorische mensen uit Nederland op bezoek gaan bij de GG in Australië. Dienen zij zich dan ook aan te passen in kleding, uiterlijk en gewoonten aan die gemeente?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Neen. Met mensen die bewust iets anders doen dan men gewend is in een kerkelijke gemeente, hoeft geen rekening gehouden te worden. En dan bedoel ik uiteraard dingen die anderen niet geoorloofd vinden.

Voorbeeld: als een vrouw tot de conclusie zou komen dat het dragen van een hoofddeksel helemaal niet hoeft in de eredienst, terwijl dat tot dan toe wel de gewoonte was, moet die dame zich aanpassen om geen aanstoot te geven. Het werkt echt niet andersom: alle anderen hoeven geen rekening te houden met die dame die provoceert.
(iets anders is uiteraard als het gaat om iemand die het echt niet weet, enzovoorts)
Wat wordt bedoelt denk ik:
Stel dat reformatorische mensen uit Nederland op bezoek gaan bij de GG in Australië. Dienen zij zich dan ook aan te passen in kleding, uiterlijk en gewoonten aan die gemeente?
Als de kleding, hun uiterlijk en gewoonten die ze van huis uit gewend zijn, in de GG van Australië als provocatie worden gezien: ja!
Maar ik zag eigenlijk meer op dingen binnen de eigen gemeente.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Mijn pa had vroeger het laatste woord in de discussies, maar (zeker de hoog opgeleide) jeugd wil argumenten en bewijzen horen.
Ik denk dat het steeds lastiger voor een predikant wordt om een catechisatie goed te leiden.
Zelf vind ik het ook logisch dat er om argumenten en bewijzen gevraagd wordt.
Als iemand wil weten waarom een vrouw met gedekt hoofd naar de kerk gaat, is het natuurlijk not done om te zeggen, dat zijn we nu eenmaal zo gewend. Er moet dan een gedegen Bijbelse argumentatie komen waarom wij bepaalde dingen doen. En de jeugd kan dan ook vragen, maar waarom nemen we het gedeelte over hoofdbedekking letterlijk, maar het gedeelte om met geheven handen te bidden, of dat iedereen het woord mag voeren in de kerkdienst, niet letterlijk? Een predikant, of catechesemeester, moet hierin wel voldoende onderlegd zijn om dit Bijbels te kunnen weerleggen en onderbouwen.
Heden ten dage is het internet onder handbereik van iedereen. Logisch dat iedereen ook andere geluiden leest, over de vrouw in het ambt, geloofsdoop, hoofdbedekking, broek/rok en dergelijken. En dus ook logisch dat daar vragen over komen.
Mijn pa was al redelijk vooruitstrevend en ging echt wel de discussie met ons aan, i.t.t. veel andere vaders in die tijd.
Maar uiteindelijk had hij wel het laatste woord en niet onterecht moet ik bekennen.

Het valt mij op dat al heel vroeg "het gesprek aangegaan moet worden" met kinderen. Even een zijsprongetje: een paar zeer jonge kinderen deden op een basisschool hele rare dingen en de deskundigen vonden dat dit gedrag wel redelijk normaal was, maar toch: ouders moeten het gesprek aangaan.

Misschien is dit wel te ver doorgevoerd allemaal. Ieder gemeentelid mag zijn zegje doen en zijn er 500 leden dan zijn er soms wel 200 meningen.
Zijn de regels niet gewoon vastgesteld en moet een ieder zich niet eraan houden?
Ik hoor weleens hoe het in diverse sporten eraan toegaat, zoals de voetballerij of het leger, daar wordt de discussie en het waarom? echt niet getolereerd.
En laat staan dat je in een fout tenue aan kunt treden.
Nu wordt soms lijdelijk toegekeken en geaccepteerd hoe het H.A. onteerd werd of wordt, doordat de kerkelijke regels overtreden werden.
Of kunnen mensen er doorheen drammen dat de Weerklank nu toch eindelijk eens ingevoerd moet worden.
Ik weet zeker dat het onderwerp: vrouwelijke kerkenraadsleden binnenkort op de serieuze bespreekagenda komt te staan. Bij ons, bedoel ik dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Als de kleding, hun uiterlijk en gewoonten die ze van huis uit gewend zijn, in de GG van Australië als provocatie worden gezien: ja!
Maar ik zag eigenlijk meer op dingen binnen de eigen gemeente.
Toch wordt dat lastig als het een principieel punt is om zwarte kleding te dragen bijvoorbeeld.
En ik denk ook dat er een verschil zit tussen beiden. Stel dat het fictieve reformatorische gezin uit Nederland in Australië ter kerke gaat, waar het de gewoonte is om staand met geheven handen te zingen, en om knielend te bidden, ze zijn dit niet gewend en blijven zitten tijdens het zingen.
Of andersom dat iemand uit Australië naar de GG in Nederland gaat en gaat staan en met opgeheven handen gaat zingen.
Maar goed, dat is spijkers zoeken op laag water natuurlijk.
Binnen de eigen gemeente is het meer dan logisch. Immers gewoonten, misschien niet altijd bijbels te onderbouwen, is niets mis mee, dat kan ook zeer waardevol zijn. En het heeft geen zin om daar met gestrekt been binnen te komen dat het anders zou moeten.
Ik vind het ook wel te vergelijken met een organist die een dienende functie heeft. Willem Hendrik Zwart was organist in Kampen, waar vlot, ritmisch, gezongen werd. Maar hij begeleidde ook een GBS dienst, gedragen niet-ritmisch, alleen psalmen. Aanpassen om geen aanstoot te geven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door huisman »

Zeemeeuw schreef:En hoe gaat het nu met de kerken die dit soort vernieuwingen doorgevoerd hebben?
Hebben die het lek boven water? Zitten de kerken dan voller? Of volgt dan verdere teruggang en eindigt het met 'niets'?
Dan zijn schepen op het strand immers bakens in zee. Toch?
Het lijkt mij wijs om daar ook eens naar te kijken!
......en misschien nog belangrijker is de prediking na al die vernieuwingen dezelfde gebleven?
Vaak toch niet en is er een massieve gemeentebeschouwing gekomen dat de gemeente bestaat uit bekeerde christenen.

Die vragen over waarom wij wel (terecht) vasthouden aan de hoofdbedekking maar niet bidden met opgeheven handen houden vanzelf op als het nood wordt.
Waar zijn de vragen gebleven die niet op een antwoord kunnen wachten?
Wat moet ik doen om zalig te worden? Mijn ziel doorgrond gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?

Veel jongeren zijn vlug klaar met deze vragen en beginnen dan alles te bevragen wat vroeger onder ons vast en zeker was. Laten wij ons niet ontnemen wat voor veel van onze voorouders zo profijtelijk was.
Gehoorzaamheid is ook een zeer belangrijk Bijbels woord.

Vinden we bij dit gepuzzel met Gods Woord iets terug van wat in Jesaja 66 staat?
Maar op deze zal Ik zien, op de arme van geest en die voor Mijn Woord beeft.

....ik denk het niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Mijn pa was al redelijk vooruitstrevend en ging echt wel de discussie met ons aan, i.t.t. veel andere vaders in die tijd.
Maar uiteindelijk had hij wel het laatste woord en niet onterecht moet ik bekennen.

Het valt mij op dat al heel vroeg "het gesprek aangegaan moet worden" met kinderen. Even een zijsprongetje: een paar zeer jonge kinderen deden op een basisschool hele rare dingen en de deskundigen vonden dat dit gedrag wel redelijk normaal was, maar toch: ouders moeten het gesprek aangaan.
Kinderen moeten gewoon luisteren naar de ouders. :haha
Het is soms ook lastig wanneer een kind gewoon moet luisteren, of uitgelegd moet krijgen waarom iets zo werkt. Als ik zeg dat ze hun speelgoed op moeten ruimen, ga ik niet uitleggen waarom dat moet, dat moeten ze gewoon doen. Als ze willen weten waarom vrouwen en meisjes een hoed dragen, ga ik dat wel uitleggen. Ik zie ook wel eens moeders in de supermarkt op d'r knieën een jengelend kind uitleggen waarom het geen snoep mag, dat gaat mij weer veel te ver.
Het gesprek aangaan kan zinvol zijn, maar afhankelijk van het kind en z'n leeftijd. En lang niet met alles hoeft het gesprek aan te worden gegaan, een kind moet ook gewoon luisteren.
Inderdaad wordt er tegenwoordig veel te makkelijk allerlei redenen aangevoerd waarom gedrag afwijkend is, of direct een etiketje ADHD geplakt. Een kind moet gewoon kind kunnen zijn.
Misschien is dit wel te ver doorgevoerd allemaal. Ieder gemeentelid mag zijn zegje doen en zijn er 500 leden dan zijn er soms wel 200 meningen.
Zijn de regels niet gewoon vastgesteld en moet een ieder zich niet eraan houden?
Ik hoor weleens hoe het in diverse sporten eraan toegaat, zoals de voetballerij of het leger, daar wordt de discussie en het waarom? echt niet getolereerd.
En laat staan dat je in een fout tenue aan kunt treden.
Nu wordt soms lijdelijk toegekeken en geaccepteerd hoe het H.A. onteerd werd of wordt, doordat de kerkelijke regels overtreden werden.
Of kunnen mensen er doorheen drammen dat de Weerklank nu toch eindelijk eens ingevoerd moet worden.
Maar de jeugd, of willekeurige andere mensen, kunnen wel naar de reden vragen waarom het de gewoonte bij het H.A is dat men stemmig gekleed is, of in pak is, of waarom er (iso)ritmisch wordt gezongen, of waarom alleen psalmen, of waarom mannen staan bij het bidden.
Ik zie dat niet echt als provocatie, maar dat kan oprecht geïnteresseerd zijn. Een kerk is natuurlijk geen vereniging of dienst waarin een strikte dress-code geldt.
Plaats reactie