Niet-zwijgende vrouwen

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Zonderling »

helma schreef:Zonderling, het bidden en profeteren van vrouwen in de samenkomst van de gemeente viel niet onder het zwijgen? Het gaat dus uitsluitend over het 'leren' en 'onderwijs geven' ?
Dat heb ik m.i. niet geschreven. Paulus spreekt hier ook over in de context van het profeteren. Hij maakt hier zeker geen uitzondering op.
De voorschriften die Paulus noemt in zijn brieven aangaande de ambten zijn in elk geval gericht op mannelijke ambtsdragers. Lijkt mij duidelijk dat er toen in elk geval geen vrouwen in het ambt dienden. Dat komt overeen met de 'zwijg-teksten'.
Ja mee eens
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door helma »

Zonderling schreef:
helma schreef:Zonderling, het bidden en profeteren van vrouwen in de samenkomst van de gemeente viel niet onder het zwijgen? Het gaat dus uitsluitend over het 'leren' en 'onderwijs geven' ?
Dat heb ik m.i. niet geschreven. Paulus spreekt hier ook over in de context van het profeteren. Hij maakt hier zeker geen uitzondering op.
De voorschriften die Paulus noemt in zijn brieven aangaande de ambten zijn in elk geval gericht op mannelijke ambtsdragers. Lijkt mij duidelijk dat er toen in elk geval geen vrouwen in het ambt dienden. Dat komt overeen met de 'zwijg-teksten'.
Ja mee eens
Nee, dat bovenste was een vraag van mij. Omdat dat in 1 Kor. 11 gaat over de hoofdbedekking in de samenkomst.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:@JCRyle
1 Korinthe 14 is niet méér Gods wil dan 1 Korinthe 1.
Op basis van 1 Korinthe 1 kan je zeker niet concluderen dat er met de Waarheid van Gods Woord gemarchandeerd mag worden.
'Dat gij allen hetzelfde spreekt"
Kanttekening 24: Dat is, enerlei wijze van spreken gebruikt van hetzelfde geloof, of van de gronden deszelven geloofs;
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: RE: Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Zonderling »

helma schreef:
Zonderling schreef:
helma schreef:Zonderling, het bidden en profeteren van vrouwen in de samenkomst van de gemeente viel niet onder het zwijgen? Het gaat dus uitsluitend over het 'leren' en 'onderwijs geven' ?
Dat heb ik m.i. niet geschreven. Paulus spreekt hier ook over in de context van het profeteren. Hij maakt hier zeker geen uitzondering op.
De voorschriften die Paulus noemt in zijn brieven aangaande de ambten zijn in elk geval gericht op mannelijke ambtsdragers. Lijkt mij duidelijk dat er toen in elk geval geen vrouwen in het ambt dienden. Dat komt overeen met de 'zwijg-teksten'.
Ja mee eens
Nee, dat bovenste was een vraag van mij. Omdat dat in 1 Kor. 11 gaat over de hoofdbedekking in de samenkomst.
Het is waar dat het in 1 Kor. 11 gaat over de hoofdbedekking in de gemeente. En dit hangt ook wel weer samen met de onderworpenheid, want Paulus gebruikt dit argument van onderworpenheid zowel in 1 Korinthe 10 als het gaat om het spreken als in 1 Korinthe 11 als het gaat om de hoofdbedekking. In 1 Kor. 10 gaat het echter ook over het profeteren, en dan volgt de passage over het zwijgen in de gemeente. Dus het zwijgen geldt ook voor het profeteren in de gemeente. Ook een gebed in de betekenis van 'vóórgaan' kan hier niet van worden uitgezonderd. (In tegenstelling tot het méé uitspreken van een gebed of het 'amen' zeggen zoals soms gebeurt.)
Laatst gewijzigd door Zonderling op 03 jul 2017, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door John Galt »

Weet je, @JCRyle, heel de Korinthebrief staat vol van dingen die wij massaal als tijd- of cultuurgebonden zien. Als er een groep in de Kerk is die vasthoudt aan de kern van het geloof (de Opgestane Christus) , maar een aantal dingen teveel als cultuurgebonden zien, is het zonde om ons daarvan af te scheiden. Al is het alleen maar verbaal.

Er was van alles mis in Korinthe, best heftige dingen ook, maar nergens lees ik dat Paulus schrijft: Ik distantieer me van jullie. Sterker nog, hij schrijft.
Pauous schreef:Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus
Daarna gaat hij ze pas vermanen.

Dus laten we eerst maar eens een poosje danken voor Gods genadewerk in de GKV en de NGK.
Who is John Galt? :quoi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:Weet je, @JCRyle, heel de Korinthebrief staat vol van dingen die wij massaal als tijd- of cultuurgebonden zien. Als er een groep in de Kerk is die vasthoudt aan de kern van het geloof (de Opgestane Christus) , maar een aantal dingen teveel als cultuurgebonden zien, is het zonde om ons daarvan af te scheiden. Al is het alleen maar verbaal.

Er was van alles mis in Korinthe, best heftige dingen ook, maar nergens lees ik dat Paulus schrijft: Ik distantieer me van jullie. Sterker nog, hij schrijft.
Pauous schreef:Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus
Daarna gaat hij ze pas vermanen.

Dus laten we eerst maar eens een poosje danken voor Gods genadewerk in de GKV en de NGK.
Wij verschillen van fundamenteel van mening. Vaak worden Bijbelteksten, als het ons - de weldenkend mens anno 2017 - niet meer past, geworpen op de hoop van tijd- of cultuurgebonden. Dat is het vergif van de kerk. Zeker de context van toen en nu moet meegenomen worden in de exegese, maar dat betekent niet dat we de afdwalingen van de GKV en NGK maar moeten vergoeilijken met het zoveels goeds dat God in hen aan ons gegeven heeft. Deze besluiten gaan terug op een bepaalde Schriftvisie, dat mag je nooit vergeten. Dit besluit staat niet op zichzelf, maar is een schakel in een jarenlang proces. En in dat proces blijkt niets van bekering of ootmoedige schuldbelijdenis vanwege het weggaan bij Gods Woord. Ik kan hier niet met loze kalk gaan pleisteren, sorry. Het kan niet bestaan. En ik wens en hoop van harte dat de GKV en de NGK terug mogen keren naar Gods Woord. En ik hoop en wens nog meer dat de CGK wijs zal zijn en alle samenwerking per direct zal verbreken. Want het kan niet bestaan voor God!!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door John Galt »

Dat klinkt al heel andes dan BAM!
De heer Douma verwijst de NGK met zoveel woorden naar de hel,
althans hij noemt ze in één adem met "niet ingaan in het Koninkrijk", en er is maar één alternatief.
En al zou je daarvan overtuigd zijn (wat ons mensen al niet past), dan kan dat alleen maar een zaak van groot verdriet en mededogen zijn. En niet van BAM! Zelfs kerkelijke verdeeldheid, al is het nog zo terecht, is nooit een zaak van BAM!, maar van Kyrie Eleison.
Who is John Galt? :quoi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:Dat klinkt al heel andes dan BAM!
De heer Douma verwijst de NGK met zoveel woorden naar de hel,
althans hij noemt ze in één adem met "niet ingaan in het Koninkrijk", en er is maar één alternatief.
En al zou je daarvan overtuigd zijn (wat ons mensen al niet past), dan kan dat alleen maar een zaak van groot verdriet en mededogen zijn. En niet van BAM! Zelfs kerkelijke verdeeldheid, al is het nog zo terecht, is nooit een zaak van BAM!, maar van Kyrie Eleison.
Werd er in de kerken maar meer BAM gezegd! Overigens vind ik dat de heer Douma nog steeds gelijk heeft.
In de NGK wordt er een zielsmisleidende prediking gebracht, waar de GKV blijkbaar graag aan mee wilt doen.
En tot mijn grote verdriet ook een steeds groter wordend deel in de CGK en in andere kerken.
We dwalen steeds verder weg van het Woord en de ware vreze des Heeren.
Christus wordt voor ons steeds meer verborgen, omdat we Hem achter allerlei muren wegstoppen.
Muren van een on-Schriftuurlijke visie op de Schrift, een on-Bijbelse leer op de ambten, een werelds mensbeeld, van een foutieve beloften- en verbondsprediking en van een Christusloze prediking waarin de mens centraal staat.
DIA zegt het zovaak: merken we het nog? Slaan we er nog acht op?
Werd er maar eens in de kerken gezegd BAM! Luther liet ook de 95 stellingen met een BAM op de kerkdeur vastspijkeren. BAM, dat moet gehoord worden in de kerken. Waarom? Omdat we totaal de weg kwijt zijn!
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:. Vaak worden Bijbelteksten, als het ons - de weldenkend mens anno 2017 - niet meer past, geworpen op de hoop van tijd- of cultuurgebonden. Dat is het vergif van de kerk.
Alhoewel ik geen voorstander ben van vrouwelijke predikanten, vraag ik mij toch af wie nu bepaalt wat wel en wat niet cultuur en/of tijdgebonden is? Sommige zaken worden weggezet als van wij doen dat nu anders, sommige zaken worden wel letterlijk overgenomen, wie bepaalt dat nu eigenlijk?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:. Vaak worden Bijbelteksten, als het ons - de weldenkend mens anno 2017 - niet meer past, geworpen op de hoop van tijd- of cultuurgebonden. Dat is het vergif van de kerk.
Alhoewel ik geen voorstander ben van vrouwelijke predikanten, vraag ik mij toch af wie nu bepaalt wat wel en wat niet cultuur en/of tijdgebonden is? Sommige zaken worden weggezet als van wij doen dat nu anders, sommige zaken worden wel letterlijk overgenomen, wie bepaalt dat nu eigenlijk?
Inderdaad, dat is ook een punt/vraag van mij. Wat moet je dan met de tekst 'AL de Schrift is van God ingegeven'?
Mogen we überhaupt de cultuur de overhand laten nemen over de tekst of moeten wij de context meenemen voor een beter verstaan van de tekst? Ik denk het laatste. Maar dan ben je er nog niet uit ...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door John Galt »

JCRyle schreef:
John Galt schreef:Dat klinkt al heel andes dan BAM!
De heer Douma verwijst de NGK met zoveel woorden naar de hel,
althans hij noemt ze in één adem met "niet ingaan in het Koninkrijk", en er is maar één alternatief.
En al zou je daarvan overtuigd zijn (wat ons mensen al niet past), dan kan dat alleen maar een zaak van groot verdriet en mededogen zijn. En niet van BAM! Zelfs kerkelijke verdeeldheid, al is het nog zo terecht, is nooit een zaak van BAM!, maar van Kyrie Eleison.
Werd er in de kerken maar meer BAM gezegd! Overigens vind ik dat de heer Douma nog steeds gelijk heeft.
In de NGK wordt er een zielsmisleidende prediking gebracht, waar de GKV blijkbaar graag aan mee wilt doen.
En tot mijn grote verdriet ook een steeds groter wordend deel in de CGK en in andere kerken.
We dwalen steeds verder weg van het Woord en de ware vreze des Heeren.
Christus wordt voor ons steeds meer verborgen, omdat we Hem achter allerlei muren wegstoppen.
Muren van een on-Schriftuurlijke visie op de Schrift, een on-Bijbelse leer op de ambten, een werelds mensbeeld, van een foutieve beloften- en verbondsprediking en van een Christusloze prediking waarin de mens centraal staat.
DIA zegt het zovaak: merken we het nog? Slaan we er nog acht op?
Werd er maar eens in de kerken gezegd BAM! Luther liet ook de 95 stellingen met een BAM op de kerkdeur vastspijkeren. BAM, dat moet gehoord worden in de kerken. Waarom? Omdat we totaal de weg kwijt zijn!
Hoe ging die tekst ook alweer van "Al ware het..."?
Wie liefheeft, hoeft niet te schreeuwen. Wie grote woorden gebruikt, moet grote woorden verantwoorden. Daar wil ik je voor waarschuwen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
ejvl schreef:
JCRyle schreef:. Vaak worden Bijbelteksten, als het ons - de weldenkend mens anno 2017 - niet meer past, geworpen op de hoop van tijd- of cultuurgebonden. Dat is het vergif van de kerk.
Alhoewel ik geen voorstander ben van vrouwelijke predikanten, vraag ik mij toch af wie nu bepaalt wat wel en wat niet cultuur en/of tijdgebonden is? Sommige zaken worden weggezet als van wij doen dat nu anders, sommige zaken worden wel letterlijk overgenomen, wie bepaalt dat nu eigenlijk?
Inderdaad, dat is ook een punt/vraag van mij. Wat moet je dan met de tekst 'AL de Schrift is van God ingegeven'?
Mogen we überhaupt de cultuur de overhand laten nemen over de tekst of moeten wij de context meenemen voor een beter verstaan van de tekst? Ik denk het laatste. Maar dan ben je er nog niet uit ...
Dat is ide lastig . opheffing van handen met gebed bijvoorbeeld, is dit cultuur? Mannen en vrouwen beroepen? Baarden en haardracht. Hoofdbedekking. In reien zingen of bij beurten. Gastvrijheid is in het oosten anders ingevuld dan hier. Zo zijn er nog heel veel zaken.
Misschien is het een idee om na te denken doe ik de Heere hier verdriet mee?
Dan zal opvoeding en cultuur beslist een rol spelen. Maar de intentie om bepaalde dingen te doen of te laten wordt anders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door helma »

Ik vind het ook heel lastig. Zeker in discussies met opgroeiende kinderen. (Adolescenten). Dingen liggen niet altijd zwart-wit in de Bijbel. En inderdaad laten we als kerk (van welke dominatie dan ook) met gemak het ene voorschrift liggen terwijl we over een ander voorschrift elkaar bestrijden.
We hebben het licht en de leiding van de Heilige Geest zó nodig. Daar kom ik steeds meer achter.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door parsifal »

Hier binnenkort vakantie, en ik heb mogelijk tijd nodig om wat dingen door te lezen. Mijn reacties laten dus op zich wachten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Mara »

Ik vind het eveneens heel lastig. Er zijn mensen die menen dat een vrouw heel geschikt is voor het ambt van predikant, zeker als herder, omdat vrouwen vaker empathisch zijn.
Maar van de vrouwelijke predikanten die ik tot nu toe heb gehoord en gezien op een begrafenis, een trouwdienst in de kerk, in het verpleeghuis, was ik helemaal niet onder de indruk.
Degene die de trouwdienst leidde, maakte zelfs een knaller van een fout.
En wellicht was het toeval, maar ze zagen er tamelijk mannelijk uit, heel kort geknipt haar, ze droegen allen een broek (onder hun toga).
helma schreef:Dingen liggen niet altijd zwart-wit in de Bijbel
Mijn pa had vroeger het laatste woord in de discussies, maar (zeker de hoog opgeleide) jeugd wil argumenten en bewijzen horen.
Ik denk dat het steeds lastiger voor een predikant wordt om een catechisatie goed te leiden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie