Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb sinds kort een SV-exemplaar van de GBS met kantekeningen op de kop getikt in een kringloopzaak.
In de veronderstelling dat het hier om een exemplaar van de SV met uitleg ging.
Aan het bedrag ben ik me geen buil gevallen en een bijbel is altijd welkom in huis dus daar gaat het hier ook helemaal niet om.
Ik heb mijzelf alleen laten vertellen dat bovenstaande dus twee verschillende edities zijn met min of meer dezelfde doelstelling.
Vandaar nu mijn vraag hier, wat zijn de praktische verschillen? aan welk exemplaar geeft u de voorkeur en waarom?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Hendrien »

Van Ewijk schreef:Ik heb sinds kort een SV-exemplaar van de GBS met kantekeningen op de kop getikt in een kringloopzaak.
In de veronderstelling dat het hier om een exemplaar van de SV met uitleg ging.
Aan het bedrag ben ik me geen buil gevallen en een bijbel is altijd welkom in huis dus daar gaat het hier ook helemaal niet om.
Ik heb mijzelf alleen laten vertellen dat bovenstaande dus twee verschillende edities zijn met min of meer dezelfde doelstelling.
Vandaar nu mijn vraag hier, wat zijn de praktische verschillen? aan welk exemplaar geeft u de voorkeur en waarom?
Bijbel met uitleg is recent uitgegeven en gericht op jongeren. Met veel kaartjes en plaatjes erin. Aantrekkelijk voor jongeren. Zelf lees ik er niet zoveel in. De Bijbel met kanttekeningen is al rond de 400 jaar oud en gelijk ontstaan met de Statenvertaling. Deze gaat echt veel dieper.
Maar het is best mooi om ze allebei te hebben en naast elkaar te lezen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Ik heb sinds kort een SV-exemplaar van de GBS met kantekeningen op de kop getikt in een kringloopzaak.
In de veronderstelling dat het hier om een exemplaar van de SV met uitleg ging.
Aan het bedrag ben ik me geen buil gevallen en een bijbel is altijd welkom in huis dus daar gaat het hier ook helemaal niet om.
Ik heb mijzelf alleen laten vertellen dat bovenstaande dus twee verschillende edities zijn met min of meer dezelfde doelstelling.
Vandaar nu mijn vraag hier, wat zijn de praktische verschillen? aan welk exemplaar geeft u de voorkeur en waarom?
De kanttekeningen verklaren wat er in de grondtekst staat, en waarom men voor een bepaalde vertaling kiest. De BMU heeft slecht een algemene en wat oppervlakkige uitleg van de zaken, niet van de oorspronkelijke Bijbeltekst op zich.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Jeremiah »

De KTB heeft naast de Bijbel een veel diepere, rijkere inhoud. De BMU is nogal oppervlakkig en op jongeren gericht. Alle Bijbelverzen worden uitgelegd terwijl dit vaak niet nodig is. De KTB en de BMU is een verschil van dag en nacht. Laat daarom nooit de BMU de KTB vervangen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Jo-Ann »

Het is me al een paar keer opgevallen dat de dingen waar ze op zoeken er niet in staan.
Mijn nichtje las vanmiddag psalm 51. Ik vroeg haar wat 'varren' waren (ze struikelde namelijk over dat woord). Samen met m'n andere nichtje kwam ze er achter dat het dieren waren, maar wist nog niet welke.
Uitlegbijbel erbij: daar staat het woord niet uitgelegd.
En helaas wist ik het zelf ook niet goed. Ik zei dat ik dacht dat het een eenjarige stier was, maar dat ook ik het niet goed wist (ik ben nu eenmaal niet van boerenafkomst ;-))
Ik zag het ook iet op een andere plaats uitgelegd.
Ik vind dit gewoon jammer van zo'n uitlegbijbel.
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door cpt »

De kanttekeningen zijn de status van de kennis van Hebreeuws en de toenmalige handschriften van vierhonderd jaar geleden (die dus behoorlijk verouderd is). De BMU is actueel op het gebied van archeologie en historie.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Leerling »

De Statenvertalers hebben de kanttekeningen geschreven om naast de vertaling te gebruiken. De Bijbeltekst uit de Statenvertaling nooit lezen zonder de Kanttekeningen. Die horen onlosmakelijk bij elkaar.

Vergelijken met de Bijbel met Uitleg is niet mogelijk. De een lijkt oppervlakkiger dan de andere, maar je moet het in het licht zien van de doelstelling. De BMU heeft nooit de bedoeling gehad om de SV + Kanttekeningen te vervangen, maar om een uitleg te geven van dezelfde Bijbeltekst in hedendaagse verwoordingen. Met het doel om de tekst verstaanbaar te houden voor de jongere generatie.
De Kanttekeningen geven de worstelingen bij het vertalen weer, maar ook interpraties en geeft uitleg van de Gereformeerde leer. Heel logisch gezien de tijd waarin het geschreven is.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Mannetje »

Met name bij het boek Spreuken heb ik de BMU als zeer verhelderend ervaren. Aan de andere kant denk ik soms ook: jammer dat iets niet uitgelegd wordt. We lazen vanmorgen uit 1Koningen over de voorzegging van de scheuring van het rijk. De nakomelingen van Salomo krijgen 1 stam, Jerobeam 10. Dus vroegen de kinderen waar de laatste stam was.
Ik weet het nog niet, ook niet na het raadplegen van de BMU.

Toch is het een mooie uitgave.
-
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Panny »

Ik ben pas begonnen met hele Bijbel met uitleg door te lezen (elke dag een stukje uit het OT en NT).
De volgende keer zijn kanttekeningen weer aan de beurt of de Bijbelverklaring van Matthew Henry.
Allemaal goede hulpmiddelen om meer te leren over de Bijbel.
Ik heb zeker al dingen geleerd van de BMU.

Ik vind het bijzonder dat je soms Kanttekeningen versus Bijbel met Uitleg strijden ziet ontstaan.
Alsof je perse een keuze uit die twee moet maken.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Ik vind het bijzonder dat je soms Kanttekeningen versus Bijbel met Uitleg strijden ziet ontstaan.
Alsof je perse een keuze uit die twee moet maken.
Daar gaat het bij mij dus niet om.
Ik vraag het alleen omdat ik er tot nu toe niet bekent was met het verschil.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door DDD »

Het ene is een kinderbijbel voor grotere kinderen en het andere is een zestiende-eeuwse verantwoording van de Statenvertaling. Je kunt het net zo goed of slecht met elkaar vergelijken als de Naardense Bijbel met een kinderbijbel. Maar het zijn beide uitgaven die binnen de gereformeerde traditie staan, de Kanttekeningen wat breder dan de BMU.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Met name bij het boek Spreuken heb ik de BMU als zeer verhelderend ervaren. Aan de andere kant denk ik soms ook: jammer dat iets niet uitgelegd wordt. We lazen vanmorgen uit 1Koningen over de voorzegging van de scheuring van het rijk. De nakomelingen van Salomo krijgen 1 stam, Jerobeam 10. Dus vroegen de kinderen waar de laatste stam was.
Ik weet het nog niet, ook niet na het raadplegen van de BMU.

Toch is het een mooie uitgave.
De stam van Dan is vrijwel uitgeroeid/uitgestorven/geassimileerd.
Er wordt wel gezegd, wat ik zelf betwijfel, dat de Falasha's in Ethiopia nakomelingen van de stam van Dan zijn.
Verder wordt de stam van Dan ook in het Boek Openbaring niet genoemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Met name bij het boek Spreuken heb ik de BMU als zeer verhelderend ervaren. Aan de andere kant denk ik soms ook: jammer dat iets niet uitgelegd wordt. We lazen vanmorgen uit 1Koningen over de voorzegging van de scheuring van het rijk. De nakomelingen van Salomo krijgen 1 stam, Jerobeam 10. Dus vroegen de kinderen waar de laatste stam was.
Ik weet het nog niet, ook niet na het raadplegen van de BMU.

Toch is het een mooie uitgave.
De stam van Dan is vrijwel uitgeroeid/uitgestorven/geassimileerd.
Er wordt wel gezegd, wat ik zelf betwijfel, dat de Falasha's in Ethiopia nakomelingen van de stam van Dan zijn.
Verder wordt de stam van Dan ook in het Boek Openbaring niet genoemd.
De kanttekeningen nemen Juda met een gedeelte van Simeon of een gedeelte van Benjamin als de ene stam.

Henry en Gill noemen beide Juda en Benjamin als de stam die aan Rehabeam gelaten wordt. Ook is de Bijbel duidelijk in het vervolg dat Juda en Benjamin de stam(men) zijn die overblijven voor het huis van David.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Zonderling »

cpt schreef:De kanttekeningen zijn de status van de kennis van Hebreeuws en de toenmalige handschriften van vierhonderd jaar geleden (die dus behoorlijk verouderd is). De BMU is actueel op het gebied van archeologie en historie.
Apart dat een vraag naar het verschil tussen de SV met kanttekeningen en de Bijbel met uitleg (BMU) op zo'n eenzijdige manier geduid wordt.

Allereerst zijn de kanttekeningen veel meer dan alleen maar een verklaring van Hebreeuwse en/of Griekse woorden of historische uitleg. De kanttekeningen geven vooral een gedegen en dikwijls tijdloze uitleg. Daarentegen is het niveau van de uitleg in de BMU zeer verschillend per Bijbelboek, van grondig tot uiterst matig.

Verder: in de tijd van de SV gebruikte men een Hebreeuwse tekst die nauwelijks afwijkt van de Hebreeuwse tekstedities van deze tijd. Als je spreekt over 'toenmalige handschriften', dan vraag ik mij wel af wat je weet over de tekstoverlevering van de Bijbel en de kennis die in de 17e eeuw hiervan aanwezig was. (Overigens gaat de BMU uit van dezelfde grondtekst, dus hoe je hier een verschil kunt benoemen, ontgaat mij.) Wel is er thans over de betekenis van sommige woorden meer bekend dan in de 17e eeuw, maar dat raakt bepaald geen hoofdzaken; waarbij het bovendien dikwijls gaat over woorden waarover nog steeds onduidelijkheid is (bv. diverse dierennamen).

Laten we de kanttekeningen in achting houden. De BMU mag er wat mij betreft zijn, maar qua uitleg is zij volstrekt geen vervanging (en ook geen verbetering).
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door -DIA- »

cpt schreef:De kanttekeningen zijn de status van de kennis van Hebreeuws en de toenmalige handschriften van vierhonderd jaar geleden (die dus behoorlijk verouderd is). De BMU is actueel op het gebied van archeologie en historie.
Ooh... dan hebben alle geslachten voor ons een incorrecte en onwetenschappelijke Bijbel gelezen. Misschien hebben ze het wel nooit echt begrepen en moet dat wat ik NU waarneem dan wel het gevolg zijn van het nieuwe licht dat de geleerden nu hebben... :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie