Op welke momenten van de dag leest u de bijbel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Op welke momenten van de dag leest u de bijbel?

Bericht door Van Ewijk »

Ik was eigenlijk van plan het woord ''thuis'' in de titel te zetten maar dat vind ik nogal een beperking omdat ik juist bedoel met deze vraag op welke momenten dat u op eigen initiatief leest.
Ik bedoel dus niet tijdens kerkbezoek, een bijbelleeskring vind ik dan zelf weer wel onder de vraag vallen.
Dat kan zijn op het werk, thuis in de stoel, alleen of in gezinsverband.
Hoeveel tijd per dag en heeft u een bepaald schema of leest u willekeurig verschillende gedeelten?

Om zelf antwoord te geven, ik lees de bijbel vooral s'avonds in bed en spendeer hier meestal een kwartier tot een half uur of soms een uur aan.
Zonder schema of leidraad.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Op welke momenten van de dag leest u de bijbel?

Bericht door Jeremiah »

Ik lees de Bijbel 's ochtends in bed als ik wakker wordt. 1 hoofdstuk. OT, zit nu in de psalmen. (lees de Bijbel 's morgens chronologisch)
Tijdens het ontbijt lees ik hetzelfde gedeelte nogmaals met de KT erbij.
Smiddags in de pauze maak ik vaak een wandeling van een halfuur en mediteer over het "vers van de dag" op mn telefoon.
Savonds na de maaltijd lees ik een 1 hoofdstuk uit het NT. Wat in me opkomt, waar ik mee zit, waar ik over pieker. Vrije stof.
Savonds voor het slapen gaan een paar verzen samen met een dagboek.
Snachts lees ik vaak enkele verzen. (ik slaap nogal slecht)
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Op welke momenten van de dag leest u de bijbel?

Bericht door Martijn »

Smorgens als ik uit bed kom aan de hand van het schema van Schreeuw om Leven;
Tijdens het ontbijt met het gezin een gedeelte, we gaan van Genesis tot Openbaring de bijbel door (op dit moment Spreuken);
Smiddags in mijn pauze een vrij stuk. Thuis een verhaal uit de kinderbijbel;
Savonds na het eten hetzelfde als bij het ontbijt;
Voor het slapen gaan samen met mijn vrouw een hoofdstuk, we doen het per Bijbelboek (nu Jesaja);
En daarnaast iedere dag nog wel tussen door als ik ergens aan denk of mee zit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Op welke momenten van de dag leest u de bijbel?

Bericht door Mara »

Het verschilt per dag. Ik gebruik geen schema. Meestal sla ik de Bijbel open en waar hij openvalt, lees ik dan.
Of ik lees nog een keer het hele hoofdstuk van de tekst(en) die ik de afgelopen zondag heb gehoord.
Ik lees s'avonds voor het slapengaan liever een dagboekje.
De kinderen doen dat ook.
En de ene keer heb ik behoefte aan de SV, de andere keer mag het een modernere vertaling zijn of de Engelse versie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Op welke momenten van de dag leest u de bijbel?

Bericht door Panny »

Ik ben nu voor mezelf bezig de hele Bijbel met Uitleg door te lezen. Toch erg leerzaam.
Ik lees dagelijks een hoofdstuk uit het Oude Testament en een hoofdstuk uit het Nieuwe Testament (en als het hoofdstuk erg lang is een gedeelte). Allebei gewoon van begin tot eind (en ik kan iedereen aanraden de Bijbel op deze manier te lezen).
Plaats reactie