Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Hendrien »

Toch vind ik het een mooi stukje van de paus. Eigenlijk ongekend dat zo iets gezegd wordt in de RKK. Vooral als je bijv. Luther leest.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Mara »

Ik vind het ook een mooi stuk.
Deze paus verricht in zijn eigen kerk veel goed verbindend werk.
Als je deze uitspraak van hem leest:
Binnen gezinnen wordt het geloof een machtige kracht voor eenheid en liefde, en wekt het op tot een overtuigend getuigenis van het evangelie”, voegde de paus eraan toe. “Hoe belangrijk is dit getuigenis voor onze samenlevingen, die zo vaak gekenmerkt worden door onpersoonlijkheid en geestelijke droogte! Laten we bidden voor onze gezinnen, en voor alle families, dat die als de wijn op de bruiloft in Kana aan onze wereld geluk mogen brengen, vreugde en de warmte van Gods liefde.” (KN/Catholic Culture)

zou die ook zomaar van een willekeurige dominee kunnen zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Van Ewijk »

Hendrien schreef:Toch vind ik het een mooi stukje van de paus. Eigenlijk ongekend dat zo iets gezegd wordt in de RKK. Vooral als je bijv. Luther leest.
Mara schreef:Ik vind het ook een mooi stuk.
Deze paus verricht in zijn eigen kerk veel goed verbindend werk.
Als je deze uitspraak van hem leest:
Binnen gezinnen wordt het geloof een machtige kracht voor eenheid en liefde, en wekt het op tot een overtuigend getuigenis van het evangelie”, voegde de paus eraan toe. “Hoe belangrijk is dit getuigenis voor onze samenlevingen, die zo vaak gekenmerkt worden door onpersoonlijkheid en geestelijke droogte! Laten we bidden voor onze gezinnen, en voor alle families, dat die als de wijn op de bruiloft in Kana aan onze wereld geluk mogen brengen, vreugde en de warmte van Gods liefde.” (KN/Catholic Culture)

zou die ook zomaar van een willekeurige dominee kunnen zijn.
Vergeet niet dat sinds de tijd van de reformatie de verschillen aanzienlijk minder zijn geworden, op een paar kernpunten na dan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Hesther »

Van Ewijk schreef:- Bijbellezing in groepsverband.
- Het vergelijken van verschillende vertalingen om zo tot beter begrip te komen.
- Vooral niet te veel van eigen ''ik'' uitgaan en slechts (zo) lezen als het je zelf het beste uit komt.
Eigenlijk herken ik mij het meest hierin. De Bijbel is wel voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons.
Bij het lezen van de Bijbel, moet ik altijd denken dat de HEERE Jezus Zelf zei: "Onderzoekt de Schriften". Dat is toch echt méér dan: "lees je Bijbel, bid elke dag", hoewel een prachtig kinderliedje.
Bij het bestuderen van de Bijbel vergelijk ik tekst met tekst. Voor mij de enige manier om Christus meer en meer te leren kennen.
Wat mij helpt is wat meer kennis van de Hebr. taal inclusief de betekenis van de woorden en getalswaarde.
Als in Handelingen het getal 276 voorkomt bij de geredde mensen in het schip bij Malta dan is het de moeite waard om te bestuderen waar het getal nog meer voorkomt en waar het getal voor staat.
Dat helpt mij in ieder geval.

Los van de belangrijke uitspraken van de TS t.a.v. de leiding van de Heilige Geest Die de gelovige in héél de Waarheid zou leiden.
En vervolgens mag ik om wijsheid bidden. Een hele troost om het rijke Woord te begrijpen, maar vooral te geloven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door samanthi »

Wat mij helpt bij Bijbellezen is een dagboekje aanleggen, elke dag opschrijven wat je gelezen hebt.
Maak een kleine samenvatting of schrijf op wat het voor je betekent.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door emigrant »

Wat mij helpt is rust creeëren om het gelezene of gehoorde tot me te nemen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Wat mij helpt is rust creeëren om het gelezene of gehoorde tot me te nemen.
Wat ook niet verkeerd is, van elke preek het thema en de punten te noteren.
Aan de hand van de punten is een preek makkelijker weer op te halen, zo is mijn ervaring. Naast de punten vermeld je ook even wat teksten die genoemd worden of wat korte citaten. Ook de gezongen psalmen kunnen een hulpje zijn om de preek weer aan op te halen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Justus
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2016, 10:43

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Justus »

Wat mij een enorme boost heeft gegeven om de Bijbel te lezen, is de app MySword (android).
De Staten Vertaling + King James kun je off-line lezen en zoeken op trefwoorden. Bovendien beschikt de app over lexicon/woordenboek van de Hebreeuwse- en Griekse taal, waardoor van een specifiek vers direct kan worden nagezien wat de oorsprongkelijke (Griekse) tekst was. Geweldig!
Daarnaast staan er op mijn telefoon (ter ondersteuning) de HSV, NBG51, NBV, WB, BB, HTB, Blue Letter Bible en Bible for Kids.
(HTB en BB (Basic Bible) raad ik sterk af!)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Van Ewijk »

Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?
Sinds kort een leesbril...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?
Sinds kort een leesbril...
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Mara »

Misschien dat het helpt om emoticons toe te voegen?

Gelezen op Volkskrant.nl

De Bijbel is volgens gelovigen het woord van God. Hoewel het ook woorden van mensen, dieren (de ezel van Bileam) en zelfs van Satan (onder meer Job 1:7) bevat. Alleen, hoe breng je het christelijke heilige schrift aan de man in een tijd van toenemende ontkerkelijking en ontlezing? Daar bedacht een anonieme programmeur, die tegenover de Britse krant The Guardian verklaarde als de coole-jongen-met-zonnebril-emoji omschreven te willen worden, een list: hij (of zij) bedacht een digitale versie van de Bijbel die volledig is gevuld met emoji's. Voor deze Bijbel die bijna 3.300 pagina's dik is werden 80 emoji's gelinkt aan 200 woorden.

Wat mij betreft: :down
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Panny »

Dit artikel zag ik vandaag langs komen op Facebook:

http://www.desiringgod.org/articles/let ... ible-study

Samenvattend:
Als je de Bijbel opent, besef dan het wonder dat dit het Woord is van de Schepper van hemel en aarde.

Lees heel de Bijbel door. Sla de moeilijke stukken niet over.
John Piper gebruikt hier tegenwoordig het Bijbelleesrooster van McCheyne voor (http://static.esvmedia.org/assets/pdfs/ ... .tract.pdf). Hiermee lees je in een jaar de hele Bijbel, en de Psalmen en het Nieuwe Testament twee keer.

Focus je elk jaar dieper op enkele gedeelten van de Bijbel (als voorbeelden noemt John Piper: de Bergrede of hoofdstukken uit de brief aan de Romeinen).
Een goede manier hiervoor is het uit je hoofd leren van deze gedeeltes uit de Bijbel.
Je kunt deze hoofdstukken ook overschrijven in een schrift. Hierbij kun je woorden omcirkelen en met lijnen verbanden tussen gedeeltes aangeven.
Hoe John Piper dit doet kun je zien in deze playlist op Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... oqNgpbJsY2

Investeer in een goede studiebijbel (John Piper noemt als voorbeeld de ESV Study Bible).

Gebed voor het lezen uit de Bijbel is het belangrijkste. We kunnen niet zonder Zijn hulp.

Gebedspunten voor het lezen van Gods Woord:
Psalm 119:36 Neig mijn hart tot Uw getuigenissen (Onze harten worden makkelijker aangetrokken tot heel veel andere dingen dan Gods Woord).
Psalm 119:18 Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet. (onze ogen zijn meestal zo blind voor de wonderen in Gods Woord).
Psalm 86:11 Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. (Omdat ons hart vaak verdeeld is en afgeleid in veel andere richtingen).
Psalm 90:14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid (omdat ons hart zich meestal verzadigd in andere dingen).

In de Bijbel zijn ook veel gebeden te vinden. Het is goed deze uit het hoofd te leren. Zodat je hier ook gedeelte van kan gebruiken in je eigen gebeden. Je kunt veel leren van de inhoud van deze Bijbelse gebeden.

Bijvoorbeeld de brief aan de Efeziërs, hoofdstuk 3:
14 Om deze oorzaak buig ik mijn knieën tot den Vader van onzen Heere Jezus Christus,
15 Uit Welken al het geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt,
16 Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens;
17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt;
18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,
19 En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.
20 Hem nu, Die machtig is meer dan overvloediglijk te doen, boven al wat wij bidden of denken, naar de kracht, die in ons werkt,
21 Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid in de Gemeente, door Christus Jezus, in alle geslachten, tot alle eeuwigheid. Amen.

Ik gebruik zelf regelmatig gedeeltes uit het gebed van Daniel beschreven in hoofdstuk 9 (belijden van zonden en pleiten op Gods barmhartigheid):

Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan, en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden.
En wij hebben de stem des HEEREN, onzes Gods, niet gehoorzaamd, dat wij in Zijn wetten wandelen zouden.
Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, omdat wij tegen U gezondigd hebben.
Wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.
Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
O Heere, hoor! o Heere, vergeef! Om Uws Zelfs wil, o mijn God!
Laatst gewijzigd door Panny op 06 jun 2016, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Martijn »

Ik gebruik regelmatig deze methode om de bijbel te lezen. Zijn er meer die dit doen of ervaring hiermee hebben?
Afbeelding
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door eilander »

Ik kan sommige kleuren moeilijk onderscheiden (blauw/paars, oranje/rood, etc.) dus dit is voor mij niet zo'n beste methode.
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Martijn »

eilander schreef:Ik kan sommige kleuren moeilijk onderscheiden (blauw/paars, oranje/rood, etc.) dus dit is voor mij niet zo'n beste methode.
Je mag natuurlijk ook creatief zijn en de kleuren naar eigen idee aanpassen...
Plaats reactie