Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Mannetje »

Martijn schreef:Ik gebruik regelmatig deze methode om de bijbel te lezen. Zijn er meer die dit doen of ervaring hiermee hebben?
Afbeelding
Wat is de meerwaarde van deze methode voor je?
-
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Martijn »

Mannetje schreef:
Martijn schreef:Ik gebruik regelmatig deze methode om de bijbel te lezen. Zijn er meer die dit doen of ervaring hiermee hebben?
[img]http://1.bp.blogspot.com/-m2gKhJZRpz0/U ... er+jpg.png[/img]
Wat is de meerwaarde van deze methode voor je?
Het stimuleert om de Bijbel goed te lezen en tot je door te laten dringen. Wat staat er nu werkelijk...
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Panny »

Ik begrijp wel dat zoiets nuttig kan zijn bij het lezen van de Bijbel.
Het gevaar is namelijk groot dat je een hoofdstuk even snel doorlees zonder er echt over na te denken.

Het is heel goed om vragen te stellen aan het gedeelte wat je gelezen hebt.
Bijvoorbeeld:
- Staat er in het gedeelte iets over Wie God is? Bijvoorbeeld over Zijn heiligheid, rechtvaardigheid, genade, trouw, etc.
- Wat zegt het gedeelte over Wet en oordeel of over Evangelie en genade?
- Zegt het gedeelte iets over onze relatie met God?
- Zegt het gedeelte iets over de mens? Doet de mens iets wat goed is of iets verkeerds? (En hoe zien we dat terug in ons eigen leven?)
- Wat vind je een kerntekst(en) in dit hoofdstuk? (je kunt deze bijvoorbeeld ergens opschrijven en meerdere keren op die dag lezen).

Wij denken meestal dat we heel veel wel weten. Maar juist door eenvoudige vragen aan de Bijbel te stellen als een leerling kunnen we veel leren.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Mannetje »

Martijn schreef:
Mannetje schreef:
Martijn schreef:Ik gebruik regelmatig deze methode om de bijbel te lezen. Zijn er meer die dit doen of ervaring hiermee hebben?
Wat is de meerwaarde van deze methode voor je?
Het stimuleert om de Bijbel goed te lezen en tot je door te laten dringen. Wat staat er nu werkelijk...
Zeker is het goed om tot je door te laten dringen wat er werkelijk staat. Anderzijds vraag ik me af: als je nu een Bijbelgedeelte hebt onderstreept, lees je het de volgende keer dan nog "onbevangen"? En wat doe je met gedeelten die over meer dan een ding gaan, meerdere kleuren er onder?
-
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Charles »

Ik kom (online) wel eens mensen tegen die veel in hun Bijbel strepen en er bij schrijven (je hebt er ook die er een tekenboek van maken maar dat spreekt me niet aan.). Nou weet ik niet of me dat zou helpen. Maar het kan mooi zijn om teksten een kleur te geven als ze over een bepaald onderwerp gaan zoals belofte, zonde, wie God is etc. Heb ook wel eens gedacht dat ik alle teksten die gaan over wat 'waar geloof' is te markeren. Dan kan heel leerzaam zijn. Zo zit ik nu Jeremia te lezen (hele stukken in een makkelijke vertaling) en dacht op enig moment: wat is nou eigenlijk de zonde van Israel op dat moment, wat verwijt God hen? Nu schrijf ik alle teksten op die wat zeggen over de zonde van die tijd. Dat is leerzaam om straks naar de opbrengst te kijken en naast huidige tijd / eigen leven te leggen.
Je hebt zelfs een Engelse uitgaven (oa KJV) waarbij alle teksten al van een kleur zijn voorzien (Rainbow study bible).

Afbeelding

Wat me meer aanspreekt is een schrijfbijbel/notitiebijbel. Ik gebruik geregeld bijbelverklaringen en diep dan schatten op. Die schrijf ik op of voeg ik toe aan Youversion bijbel app. Mij lijkt een notitiebijbel/schrijfbijbel wel handig om opvallende zaken in de kantlijn er bij te schrijven. Er is een HSV notitiebijbel maar van de SV bestaat die niet voor zover ik kan achterhalen.

Iemand ervaring met notitiebijbel?

Zie ook: https://www.saramaria.nl/post/schrijven ... at-dat-kan

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Charles op 02 nov 2021, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Valcke »

Helaas niet. Ik zoek ook vaak verklaringen op en bestudeer ook de grondtekst. Helaas is dat echter erg versnipperd opgeslagen, soms in een notitieblok, soms in tekstverwerker, maar meestal alleen in mijn hoofd, behalve wanneer ik ook eigen vertaling gemaakt heb (dan bewaar ik het systematisch).

Ik zie dus ook de meerwaarde van de mogelijkheid om ergens systematisch notities vast te leggen. Nadeel om dat op papier te doen, is toch wel dat het niet gemakkelijk overdraagbaar is en dat wijzigingen of aanvullingen niet zo gemakkelijk verwerkbaar zijn. Wanneer anderen goede ideeën en ervaringen hebben, houd ik mij aanbevolen voor suggesties.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Charles »

Dat versnipperd herken ik. En waar voorheen mn geheugen een kluis was merk ik dat als je de 40 voorbij ben die kluis niet meer zo betrouwbaar is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door eilander »

Ik heb geen ervaring met een notitiebijbel. En als kleurenblinde (groen/rood, blauw/paars, oranje/rood, enz.) krijg ik het benauwd van al die kleurtjes.

Ik had ook allerlei snippers: notitieblokjes, losse papieren, en zo nog het een en ander. Enige tijd geleden ben ik begonnen om die bij elkaar te brengen in een losbladig systeem. Ik heb ze - voor zover ik ze nog nuttig vond - weer opnieuw overgeschreven. En dan heb ik twee tabbladen: per bijbelgedeelte (als het gaat om iets dat over een bepaalde tekst of bijbelgedeelte gaat) of per thema (over een bepaald onderwerp).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Valcke »

eilander schreef:Ik heb geen ervaring met een notitiebijbel. En als kleurenblinde (groen/rood, blauw/paars, oranje/rood, enz.) krijg ik het benauwd van al die kleurtjes.

Ik had ook allerlei snippers: notitieblokjes, losse papieren, en zo nog het een en ander. Enige tijd geleden ben ik begonnen om die bij elkaar te brengen in een losbladig systeem. Ik heb ze - voor zover ik ze nog nuttig vond - weer opnieuw overgeschreven. En dan heb ik twee tabbladen: per bijbelgedeelte (als het gaat om iets dat over een bepaalde tekst of bijbelgedeelte gaat) of per thema (over een bepaald onderwerp).
Mooi en bedankt! Zoiets spreekt mij zeker aan. Echter voor onderwerpen zou ik ook graag verwijzingen willen gebruiken naar bv boeken of preken. Misschien doe jij dat ook.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Charles »

Schiet me nog iets te binnen: zou wel bij willen houden wanneer het in bijbel gaat over schepping / dat God alles geschapen heeft. Valt me steeds weer op dat het zich niet beperkt tot Genesis 1 en dat schepping door God wezenlijk onderdeel is van het geloof.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Bericht door Charles »

Zit in mn Dropbox wat te zoeken en kom document tegen met allerlei aantekening bij Mattheus evangelie (tot H9). Wist ik dus niet eens meer dat ik die had.

Zeker lezenswaardig dus daarom deel ik het met jullie:

https://www.dropbox.com/s/ucsl6i4qac9d0 ... s.doc?dl=0

Heeft jaren stilgelegen. Recent Mattheus weer opgepakt. Binnenkort mn aantekening t/m H11 maar toevoegen.
Plaats reactie