Bijbelstudie (discussie)

Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Zomaar »

Ik zou het mooi vinden om hier met elkaar na te denken, wat het Bijbelboek Exodus ons te zeggen heeft. Dus stel een vraag, of deel dat wat je hebt gevonden uit het Bijbelboek Exodus. Door de kennis met elkaar te delen kan dit tot zegen zijn van ons aller hart.
Laatst gewijzigd door Zomaar op 03 feb 2015, 20:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Charles »

Als het nou Mattheus was geweest. Daar heb ik een heel bestand van waarin ik allerlei zaken erbij zet per tekst(gedeelte).
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

Misschien een idee om ook hier een onderwerp van op te starten?
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Charles »

Heb ik al wel eens aan gedacht. Probleem is dat het topic dan off-topic gaat door allerlei discussies. Dacht dan meer aan een topic met een slotje en daarnaast topic waarin er over gediscussieerd kan worden (en aanvullingen worden gedaan).
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

Hoe het precies moet worden inrichten weet ik niet, maar het lijkt mij echt een aanvulling om een plek te hebben waar je met elkaar de schatten van het Woord kan delen. Als iemand het initiatief wil nemen om een goede manier te vinden dan graag
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Tiberius »

Prima idee.

Je zou het als volgt kunnen uitvoeren.
Open 2 topics, het bijbelstudietopic genaamd "Bijbelstudie Exodus" en een discussietopic "Bijbelstudie Exodus (discussie)".
In het eerste topic wordt dan alleen de bijbelstudie gedaan en (eventuele) discussie kan in het tweede.

Wat mij betreft functioneer je dan zelf als gespreksleider in het bijbelstudie topic. Als je vindt, dat een bericht niet in dat topic thuishoort, kan je dat melden (met het uitroeptekentje rechtsonder) en verplaatsen wij die in het discussietopic; uiteraard met een PB-tje naar de poster.
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Zomaar »

Dit is de plaats om met elkaar in discussie te gaan over de Bijbelstudie van Exodus.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Pimpelmees »

Leuk initiatief. Maar even een vraag vooraf. Waarom wilde je graag beginnen met het bijbelboek Exodus? Was het een random choice uit de bijbelboeken of heeft Exodus jouw speciale interesse?
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Zomaar »

Ik heb voor Exodus gekozen, omdat hierin veel lessen in liggen voor het dagelijkse leven, maar ook de lijn die er in ligt naar het geestelijke leven trekt mij in dit Bijbelboek aan.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Pimpelmees »

Zomaar schreef:Ik heb voor Exodus gekozen, omdat hierin veel lessen in liggen voor het dagelijkse leven, maar ook de lijn die er in ligt naar het geestelijke leven trekt mij in dit Bijbelboek aan.
Welke lessen voor het dagelijkse leven bedoel jij dan in concrete zin?
Wellicht is het wat ongepast om meteen naar de "toepassing" van het Bijbelboek te vragen, maar jouw reactie wekt mijn interesse.
Gaat het je om de geboden, of ligt het breder?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Luther »

Zomaar schreef:Ik heb voor Exodus gekozen, omdat hierin veel lessen in liggen voor het dagelijkse leven, maar ook de lijn die er in ligt naar het geestelijke leven trekt mij in dit Bijbelboek aan.
Misschien kun je beginnen met hoofdstuk 1?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Zomaar schreef:Ik heb voor Exodus gekozen, omdat hierin veel lessen in liggen voor het dagelijkse leven, maar ook de lijn die er in ligt naar het geestelijke leven trekt mij in dit Bijbelboek aan.
Misschien kun je beginnen met hoofdstuk 1?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=12225
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Pimpelmees »

Ik ben gewoon benieuwd welke lessen Zomaar eruit trekt voor zijn dagelijks leven.
Maar goed, jullie hebben gelijk, misschien loop ik te hard van stapel.
Laten we beginnen met Exodus 1.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Zomaar schreef:Ik heb voor Exodus gekozen, omdat hierin veel lessen in liggen voor het dagelijkse leven, maar ook de lijn die er in ligt naar het geestelijke leven trekt mij in dit Bijbelboek aan.
Misschien kun je beginnen met hoofdstuk 1?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=12225
Sorry niet gezien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door -DIA- »

INLEIDING:
Exodus, het tweede boek uit de Pentateuch, is vooral het verhaal van Mozes. In dit bijbelboek wordt verteld over de uittocht van het joodse volk uit Egypte, waar het in slavernij leefde, en over de daaropvolgende gebeurtenissen in de woestijn. Het is vermoedelijk gebaseerd op een historische gebeurtenis in de 13e eeuw v.C.

De eerste vijftien hoofdstukken handelen over de tijd in Egypte en de uiteindelijke uittocht. De farao beveelt alle joodse kinderen te vermoorden; de zuigeling Mozes is de enige die ontkomt. Hij groeit op aan het Egyptische hof. Op een zeker moment openbaart God zich aan Mozes en geeft hem de opdracht het joodse volk uit Egypte te leiden. De farao gaat niet in op het verzoek van Mozes, waarop het land geteisterd wordt door plagen. Na de tiende plaag buigt de farao en vertrekken de joden. Al snel verandert de farao van gedachten, en stuurt zijn leger om de joden alsnog ervan te weerhouden de Schelfzee over te steken, de grens van Egypte. Terwijl de Egyptenaren naderen, leidt Mozes zijn volk de zee in, waar het water voor hen wijkt. Het leger van de farao wordt echter wel verzwolgen.

Vanaf hoofdstuk 15 wordt over de belevenissen in de woestijn verteld. Honger en dorst teisteren de rondtrekkende joden, waarvan velen terugverlangen naar de relatief goede tijd in Egypte. Met hulp van God weet Mozes de moraal hoog te houden, onder meer met wonderen als water uit steen slaan.

Verreweg de belangrijkste gebeurtenis wordt beschreven in de hoofdstukken 19 en 20, waar Mozes op de berg Sinaï de tien geboden ontvangt.

Een groot deel van het boek Exodus is gewijd aan allerlei gedetailleerde leefregels. Pas na 40 jaar komt een einde aan de tocht door de woestijn (zie het boek Numeri).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie