Niet-zwijgende vrouwen

JCRyle

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Berichtdoor JCRyle » 18 Jul 2017, 19:45

huisman schreef:
Jongere schreef:
huisman schreef:ICRC(International Conference of Reformed Churches) heeft de GKv met onmiddelijke ingang geschorst.
Dit vanwege het besluit om de ambten open te stellen voor vrouwen.

Dankbaar voor dit helder geluid. Met dit besluit plaatsen de GKv zich internationaal iig buiten de gereformeerde orthodoxie .

Prof. Huijgen is nogal verdrietig over de schorsing. Als ik het goed begreep had de CGK gepleit voor uitstel van deze beslissing?

Idd wij CGK'ers hebben zolders vol met kolen en geiten....die sparen wij :hum

De GKv is één van de oprichters van de ICRC. Zij verlieten jaren geleden de GOS (Gereformeerde Oecumenische Synode) vanwege het feit dat daar kerken waren die de ambten open stelden voor vrouwen en niet geschorst werden . Hoe de GKv zichzelf nog serieus kan nemen is mij een raadsel.

De kritiek op de GKv op de ICRC was trouwens ( terecht) fors. De exegese van de teksten die het besluit moeten ondersteunen werd "verschrikkelijk" genoemd en de hermeneutiek "belabberd" .

Maar aan de andere kant was er ook een kerk vanuit Australië die de grote nadruk op de belijdenis door de ICRC te sterk vond richting de GKV. Ik vraag mij overigens af of dat een terecht bezwaarpunt is, aangezien de belijdenis vanuit de Schrift op komt. De GKV gaat niet alleen tegen de Schrift in, maar ook tegen de belijdenis. Daarin gaan ze de NGK achterna, die dat al op losse schroeven heeft staan.

Terug naar “Bijbelstudie (discussie)”