O.T. De Moeder van josef, genoemd na overlijden?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

O.T. De Moeder van josef, genoemd na overlijden?

Bericht door Van Ewijk »

In Genesis 35: 16-19 lezen wij het volgende:
''En zij reisden van Beth-el; en er was nog een kleine streek lands om tot Efrath te komen; en Rachel baarde, en zij had het hard in haar baren.
En het geschiedde, als zij het hard had in haar baren, zo zeide de vroedvrouw tot haar: Vrees niet; want dezen zoon zult gij ook hebben!
En het geschiedde, als haar ziel uitging (want zij stierf), dat zij zijn naam noemde Ben-oni; maar zijn vader noemde hem Benjamin.
Alzo stierf Rachel; en zij werd begraven aan den weg naar Efrath, hetwelk is Bethlehem.''
Josef, Jacobs oudste zoon van Rachel was toen reeds geboren.

In Genesis 37: 9-10 lezen wij echter:
''En hij droomde nog een anderen droom, en verhaalde dien aan zijn broederen; en hij zeide: Ziet, ik heb nog een droom gedroomd, en ziet, de zon, en de maan, en elf sterren bogen zich voor mij neder.
schilderij van Lucas van Leyden: Jozef vertelt zijn dromen aan Jakob
En als hij het aan zijn vader en aan zijn broederen verhaalde, bestrafte hem zijn vader, en zeide tot hem: Wat is dit voor een droom, dien gij gedroomd hebt; zullen wij dan ganselijk komen, ik, en uw moeder, en uw broeders, om ons voor u ter aarde te buigen?''
Wie is hier dan Josefs moeder? Is dat dan soms Lea die als vrouw van Jacob de moederrol heeft overgenomen?
Zo ja, was dit dan typerend in die tijd en er dan ook op een dergelijke manier naar te verwijzen in de brontaal?
Of is er een andere verklaring?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: O.T. De Moeder van josef, genoemd na overlijden?

Bericht door Jeremiah »

Lea of Bilha.

En als hij het aan zijn vader en aan zijn broederen verhaalde, bestrafte hem zijn vader en zeide tot hem: Wat is dit voor een droom dien gij gedroomd hebt? Zullen wij dan ganselijk komen, ik en uw [14] moeder en uw broeders, om ons voor u ter aarde te buigen?

[14] Versta zijn stiefmoeder Lea, of Bilha, Rachels dienstmaagd. Wil men het nemen van Rachel, zijn eigen moeder, die overleden was, het zal zijn alsof Jakob zeide: Zal uw moeder uit de doden opstaan, en zich voor u ter aarde buigen?

Een kanttekeningenbijbel zou ik u aanraden. Voor mij zijn de kanttekeningen redelijk onmisbaar. Deze site is ook goed: http://statenvertaling.nl/index.html
Plaats reactie