Vraag

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Herman schreef:Gewoon de scriba of wijkouderling bellen.
Dan passeer je dus de dominee. En gezien zijn karakter zal dit niet zo goed vallen, wordt gevreesd.
Volgens mij geef je zelf het antwoord. Maar goed, ik heb geen ervaring met dit soort dingen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Wat is de kerkordelijke weg als je huwelijksbevestiging in de kerk wil aanvragen, maar je wilt een predikant uit een andere (wijk)gemeente daarvoor vragen?
Zonder daarbij op de tenen van de eigen predikant te gaan staan.
Als zijn tenen niet te lang zijn, moet het lukken om het met hem te bespreken zónder op z'n tenen te trappen.
Verder weet ik niet of daar regels voor zijn.
Volgens het bruidspaar is hij nogal.... dominant. :sweat
De gemeente is opgedeeld in wijken en mensen worden naar woonadres ingedeeld bij die wijkgemeente.
Maar bruidspaar wil heel graag de ds uit een andere wijkgem. en weet nu niet zo goed hoe ze dit aan moeten pakken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is daar een goede reden voor? Dat zal verschil maken denk ik. Je gaat een ds. toch niet kiezen omdat je de een nu eenmaal aardiger vindt dan de ander?
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag

Bericht door Dodo »

Ik weet niet of het mogelijk is dat het bruidspaar de predikant vraagt in wiens wijk ze zich gaan vestigen? Dat is een goede reden om die predikant te vragen, omdat je in de toekomst ook met hem te maken hebt
En anders: gewoon je scriba bellen en het hem voorleggen. Niets lelijks zeggen van je eigen predikant maar zeggen dat je een goede band hebt met de predikant van je keuze.
Vragen staat vrij
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Vraag

Bericht door Vorst »

Ik vind dat je dit alleen kunt doen als je niet bij de betreffende wijkgemeente lid wordt of als je inderdaad een hele goede band met een andere predikant hebt. Anders krijg je een raar cafetariamodel. Daarbij komt: het gaat om de inzegening, en hoewel wij dat niet als sacrament zien is degene die inzegent niet zo van belang.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag

Bericht door Mannetje »

Vorst schreef:Ik vind dat je dit alleen kunt doen als je niet bij de betreffende wijkgemeente lid wordt of als je inderdaad een hele goede band met een andere predikant hebt. Anders krijg je een raar cafetariamodel. Daarbij komt: het gaat om de inzegening, en hoewel wij dat niet als sacrament zien is degene die inzegent niet zo van belang.
Afgezien van het feit dat ik het geen "inzegenen" noem, ben ik het hier helemaal mee eens.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Is daar een goede reden voor? Dat zal verschil maken denk ik. Je gaat een ds. toch niet kiezen omdat je de een nu eenmaal aardiger vindt dan de ander?
De jongeman is (verplicht) lid van wijkgemeente A, maar gaat naar de kerk in wijk C.
Het is nl. zo dat in hun kerkverband je in de wijk waar je woont wordt ingedeeld. In de praktijk zie je dat mensen toch naar het andere gebouw gaan, omdat er nogal verschil in ligging is.
Nu heeft de bruidegom dus een betere band met ds C.
De bruid komt uit een ander kerkgenootschap trouwens.
Dodo schreef:Ik weet niet of het mogelijk is dat het bruidspaar de predikant vraagt in wiens wijk ze zich gaan vestigen?
Dat zou dan voorlopig A worden, want in die wijk gaan ze wonen.
Dodo schreef:En anders: gewoon je scriba bellen en het hem voorleggen. Niets lelijks zeggen van je eigen predikant maar zeggen dat je een goede band hebt met de predikant van je keuze.
Dat was de vraag, toch de scriba bellen?
De ds in kwestie heeft een dominant karakter, maar dat is niet het probleem, het gaat over de inhoud van zijn prediking, daarom gaan ze naar C.
Het is echt een heel groot verschil. A is een voormalig ger. kerk, waarin samengegaan wordt met de R.K., ze beleggen oec. diensten.
C is een "bondsgemeente".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Vraag

Bericht door Vorst »

Op zich komt dat vaker voor. Betreffende persoon had zich dan gewoon via het kerkelijke bureau kunnen laten inschrijven bij de gewenste wijkgemeente.
Overigend zou je ook gewoon een gesprek aan kunnen gaan met de gewraakte dominee. Dat werkt vast beter dan een forum. En misschien blijkt die linkse dominee dan best nog wel te pruimen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Vraag

Bericht door Moderamen »

In de PKN kan je toch niet verplicht worden om lid te zijn van een bepaalde wijkgemeente, perforatie o.i.d. is dan toch mogelijk?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Ik denk dat je de vraag zo kan neerleggen bij de ouderling: vind u het goed dat we niet onze eigen dominee vragen, maar die en die. Wat is daarin de lijn van de kkr?
Bij ons (gemeente met 6 wijken) is er een duidelijk beleid: bruidspaar wordt getrouwd door de wijkpredikant van de bruid. Dat voorkomt inderdaad geshop, want stel je voor: bruidegom komt uit wijk 1, bruid uit wijk 2, ze gaan wonen in wijk 3, voelen zich qua prediking het meest thuis in wijk 4, predikant van wijk 5 is een goede vriend van de familie, maar wijk 6.... enz. Het eind is zoek.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag

Bericht door Dodo »

Moderamen schreef:In de PKN kan je toch niet verplicht worden om lid te zijn van een bepaalde wijkgemeente, perforatie o.i.d. is dan toch mogelijk?
Natuurlijk. Je kunt je laten overschrijven naar de wijk van je keuze. Zeker als die wijk van een andere signatuur is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Vorst schreef: Overigend zou je ook gewoon een gesprek aan kunnen gaan met de gewraakte dominee. Dat werkt vast beter dan een forum.
Het is een vraag, niet voor mij persoonlijk, bij ons de in de CGK kennen we dit fenomeen niet.
Dodo schreef:Je kunt je laten overschrijven naar de wijk van je keuze. Zeker als die wijk van een andere signatuur is.
Nee hoor, blijkbaar niet.
Mijn overbuurvrouw ging verhuizen naar een seniorenflat en werd overgeschreven naar de wijkgemeente aldaar.
Hendrikus schreef:bruidspaar wordt getrouwd door de wijkpredikant van de bruid. Dat voorkomt inderdaad geshop, want stel je voor: bruidegom komt uit wijk 1, bruid uit wijk 2, ze gaan wonen in wijk 3, voelen zich qua prediking het meest thuis in wijk 4, predikant van wijk 5 is een goede vriend van de familie, maar wijk 6.... enz. Het eind is zoek.
Heeft de bruigom dan niets in te brengen? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Vraag

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
Vorst schreef: Overigend zou je ook gewoon een gesprek aan kunnen gaan met de gewraakte dominee. Dat werkt vast beter dan een forum.
Het is een vraag, niet voor mij persoonlijk, bij ons de in de CGK kennen we dit fenomeen niet.
Dodo schreef:Je kunt je laten overschrijven naar de wijk van je keuze. Zeker als die wijk van een andere signatuur is.
Nee hoor, blijkbaar niet.
Mijn overbuurvrouw ging verhuizen naar een seniorenflat en werd overgeschreven naar de wijkgemeente aldaar.
Hendrikus schreef:bruidspaar wordt getrouwd door de wijkpredikant van de bruid. Dat voorkomt inderdaad geshop, want stel je voor: bruidegom komt uit wijk 1, bruid uit wijk 2, ze gaan wonen in wijk 3, voelen zich qua prediking het meest thuis in wijk 4, predikant van wijk 5 is een goede vriend van de familie, maar wijk 6.... enz. Het eind is zoek.
Heeft de bruigom dan niets in te brengen? ;)
In de PKN is perforatie gewoon mogelijk, ondanks de 'strenge' territoriale indeling. Al is de perforatie wel aan 'eisen' onderhevig. Dus wellicht zit daar 'het probleem' voor meneer bruidegom. Ik zou als ik hem was daar is goed in verdiepen bij beide kerkenraden, want het moet goed mogelijk zijn. Het gaat hier namelijk om nogal een verschil (neem ik aan). En dan is het "probleem" van wie de trouwdienst leidt ook opgelost.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Vraag

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Vorst schreef: Overigend zou je ook gewoon een gesprek aan kunnen gaan met de gewraakte dominee. Dat werkt vast beter dan een forum.
Het is een vraag, niet voor mij persoonlijk, bij ons de in de CGK kennen we dit fenomeen niet.
Dodo schreef:Je kunt je laten overschrijven naar de wijk van je keuze. Zeker als die wijk van een andere signatuur is.
Nee hoor, blijkbaar niet.
Mijn overbuurvrouw ging verhuizen naar een seniorenflat en werd overgeschreven naar de wijkgemeente aldaar.
Hendrikus schreef:bruidspaar wordt getrouwd door de wijkpredikant van de bruid. Dat voorkomt inderdaad geshop, want stel je voor: bruidegom komt uit wijk 1, bruid uit wijk 2, ze gaan wonen in wijk 3, voelen zich qua prediking het meest thuis in wijk 4, predikant van wijk 5 is een goede vriend van de familie, maar wijk 6.... enz. Het eind is zoek.
Heeft de bruigom dan niets in te brengen? ;)
Niet onaardig bedoeld hoor, maar je weet er niets van, je zit in een andere kerk, de vraag is niet aan je gesteld... Waar maak je je druk om?
Over die buurvrouw: je wordt automatisch overgeschreven ja maar je kunt altijd kiezen ergens anders ingeschreven te worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag

Bericht door Dodo »

In de PKN wordt je ingeschreven op de plek waar je woont. Dus als je naar een verzorgingshuis gaat, wordt je in de (wijk)gemeente daar ingeschreven. Dat is volkomen normaal en logisch.
En het gebeurt vaak dat deze oudere mensen liever hun vorige dominee en/of ouderling houden en zich daarom laten overschrijven naar hun oude gemeente. Dat geeft eigenlijk nooit problemen.
In onze gemeente is de afspraak dat er tussen de twee "bondswijken" niet wordt overgeschreven. Je zit in de wijk waar je in woont. Maar van en naar de confessionele wijk wordt wel overgeschreven, het is toch logisch dat je lid wil zijn van de wijk waar je je thuis voelt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Vorst schreef: Niet onaardig bedoeld hoor, maar je weet er niets van, je zit in een andere kerk, de vraag is niet aan je gesteld.
Het is wel onaardig wat je nu zegt, omdat de vraag aan mij gesteld werd.
En omdat ik niet weet hoe het in de PKN precies gaat, stelde ik de vraag hier.
Dodo schreef:In de PKN wordt je ingeschreven op de plek waar je woont. Dus als je naar een verzorgingshuis gaat, wordt je in de (wijk)gemeente daar ingeschreven. Dat is volkomen normaal en logisch.
En het gebeurt vaak dat deze oudere mensen liever hun vorige dominee en/of ouderling houden en zich daarom laten overschrijven naar hun oude gemeente. Dat geeft eigenlijk nooit problemen.
Sterker nog, toen 1 van de wijkgemeentes werd opgeheven, werden de leden verdeeld, maar niet echt tot tevredenheid.
En buurvrouw ging niet naar een verzorgingstehuis, maar naar een flat waar alleen 50plussers mogen wonen.
Het probleem is niet de dominee, maar het grote verschil in ligging!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie