Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Desiree »

Oké...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door helma »

Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Luthers verklaring van de Galatenbrief is niet te overtreffen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

Zo'n verplichte vakantie is zo gek nog niet....

Ik heb de toetssteen ook wel gelezen. Maar een echte toetssteen is het niet. Het echte en het niet-echte is theoretisch wel onderscheiden, maar uiteindelijk kan Van de Groe het ook niet onderscheiden.
Overigens bestaat er helemaal niet zoiets als 'valse genade'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Ach wat schiet je er mee op?
Vaak hoor je dat kinderen van God er door in de war raken en andere er niets mee doen of alleen maar zeggen zie je wel, ik neem het zo makkelijk niet aan, en dan alsnog verloren gaan, maar ja liever eerlijk naar de hel, dan de Heere Jezus aannemen als je Verlosser.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

Daar doe je Ds. Van der Groe geen recht mee. Juist hij zet het ware leven alleen in Christus. In tegenstelling tot sommige hedendaagse predikers die het laten afhangen van de mens: de ene door de nadruk te leggen op de bevindingen van Gods volk, de andere door nadruk te leggen op activiteiten van de mens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

JCRyle schreef:Daar doe je Ds. Van der Groe geen recht mee. Juist hij zet het ware leven alleen in Christus. In tegenstelling tot sommige hedendaagse predikers die het laten afhangen van de mens: de ene door de nadruk te leggen op de bevindingen van Gods volk, de andere door nadruk te leggen op activiteiten van de mens.
Jawel. Maar het boek is geen toetssteen. Uiteindelijk kan hij het zelf niet onderscheiden. Dat gaf mij destijds te denken: niemand kan blijkbaar de toets aanleggen. We moeten de toets ergens anders zoeken.
Het ware leven in Christus is een prachtige term. Maar wat is het wel en wat is het niet?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mara »

* zucht * soms vraag je jezelf af: wat is het nut van een REFOforum?
Dat sommigen afbreken en niet opbouwen, is inmiddels wel duidelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Vagari »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Ach wat schiet je er mee op?
Vaak hoor je dat kinderen van God er door in de war raken en andere er niets mee doen of alleen maar zeggen zie je wel, ik neem het zo makkelijk niet aan, en dan alsnog verloren gaan, maar ja liever eerlijk naar de hel, dan de Heere Jezus aannemen als je Verlosser.
Nee, als je er zo in staat hoef je dit boek inderdaad niet te lezen.
Want v.d. Groe geeft namelijk redenen waarom zelfonderzoek noodzakelijk is. Ook geeft hij je drie punten die nodig zijn voordat je aan dat zelfonderzoek begint. Ik citeer:
De noodzakelijke vereisten tot zelfbeproeving
Doch alvorens dient een ieder hier wel vermaand te zijn, dat er noodzakelijk zekere voorgaande vereisten van genade behoren gevonden te worden in de harten van al degenen, die het onderzoek van zichzelf met een gewenste uitslag willen verrichten onder bijstand van de Geest. Wij zullen dezelve hier niet omstandig, maar slechts kort aanwijzen, enkel in drie bijzonderheden, latende de nadere overweging en kennis- neming daarvan over aan een ieders eigen gemoed.
1. Er dient in degenen, die een recht onderzoek willen doen naar de waarachtige gronden van hun staat, een hartelijke liefde en begeerte te zijn tot ware zielsoprechtheid. (.....)
2. Die zichzelf met vrucht zal onderzoeken, behoort in zijn gemoed bezet te zijn met gelovige kennis en indrukken van God, en van Zijne geduchte Hoogheid,
Heiligheid, Alwetendheid, enz. (.....)
3. Ook is tot een recht beproeven van zichzelf nodig, dat men de dode arglistigheid en het grondeloos bedrog van zijn eigen hart enigszins recht heeft leren kennen, zoals des Heeren Geest die afmaalt, Jer. 17:9 (.....)
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

Vagari schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Ach wat schiet je er mee op?Vaak hoor je dat kinderen van God er door in de war raken en andere er niets mee doen of alleen maar zeggen zie je wel, ik neem het zo makkelijk niet aan, en dan alsnog verloren gaan, maar ja liever eerlijk naar de hel, dan de Heere Jezus aannemen als je Verlosser.
Nee, als je er zo in staat hoef je dit boek inderdaad niet te lezen.
Want v.d. Groe geeft namelijk redenen waarom zelfonderzoek noodzakelijk is. Ook geeft hij je drie punten die nodig zijn voordat je aan dat zelfonderzoek begint. Ik citeer:
De noodzakelijke vereisten tot zelfbeproevingDoch alvorens dient een ieder hier wel vermaand te zijn, dat er noodzakelijk zekere voorgaande vereisten van genade behoren gevonden te worden in de harten van al degenen, die het onderzoek van zichzelf met een gewenste uitslag willen verrichten onder bijstand van de Geest. Wij zullen dezelve hier niet omstandig, maar slechts kort aanwijzen, enkel in drie bijzonderheden, latende de nadere overweging en kennis- neming daarvan over aan een ieders eigen gemoed.1. Er dient in degenen, die een recht onderzoek willen doen naar de waarachtige gronden van hun staat, een hartelijke liefde en begeerte te zijn tot ware zielsoprechtheid. (.....)2. Die zichzelf met vrucht zal onderzoeken, behoort in zijn gemoed bezet te zijn met gelovige kennis en indrukken van God, en van Zijne geduchte Hoogheid,Heiligheid, Alwetendheid, enz. (.....)3. Ook is tot een recht beproeven van zichzelf nodig, dat men de dode arglistigheid en het grondeloos bedrog van zijn eigen hart enigszins recht heeft leren kennen, zoals des Heeren Geest die afmaalt, Jer. 17:9 (.....)
Klopt Vagari,lezen en lezen is twee.ik ben niet zo handig om citaten over te nemen in het geheel,anders werd de quote wel heel erg lang.Bovendien ben ik niet zo thuis met de computer.Maar de "evangelischen" onder ons,lopen al snel vast met dit duidelijke en waarschuwende boek van vd Groe. Wel blijft staan dat vd Groe,al was het (zoals men beweert)de laatste ziener in Nederland,ondergeschikt aan Gods Woord,dat staat altijd bovenaan.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

refo schreef:
JCRyle schreef:Daar doe je Ds. Van der Groe geen recht mee. Juist hij zet het ware leven alleen in Christus. In tegenstelling tot sommige hedendaagse predikers die het laten afhangen van de mens: de ene door de nadruk te leggen op de bevindingen van Gods volk, de andere door nadruk te leggen op activiteiten van de mens.
Jawel. Maar het boek is geen toetssteen. Uiteindelijk kan hij het zelf niet onderscheiden. Dat gaf mij destijds te denken: niemand kan blijkbaar de toets aanleggen. We moeten de toets ergens anders zoeken.Het ware leven in Christus is een prachtige term. Maar wat is het wel en wat is het niet?
Daar is vd Groe heel duidelijk in.Judas,Koning Saul,Bileam,hadden het nabijkomende leven.Het leek zo echt,maar het was uiteindelijk bedrog. Hij benadrukt met klem en ernst het zelfonderzoek. indien de rechtvaardige nauwelijks zalig word...!Wanneer de Geest onze blinde zielsogen niet opent,dan kunnen we dat boek 5x lezen,en we begrijpen er geen snars van! Het is een geestelijk boek,en wij zijn vleselijk.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Ach wat schiet je er mee op?Vaak hoor je dat kinderen van God er door in de war raken en andere er niets mee doen of alleen maar zeggen zie je wel, ik neem het zo makkelijk niet aan, en dan alsnog verloren gaan, maar ja liever eerlijk naar de hel, dan de Heere Jezus aannemen als je Verlosser.
Een mens kan geen ding aannemen,zo het hem van de hemel niet gegeven is.De taale Kanaäns is voor velen niet te volgen.Wij zien meest niet verder dan een dik en prachtig bladerdek.(dat wat voor ogen is) Daar gaat het niet om! Het gaat om vruchten van geloof en bekering.Geen bladeren maar vruchten. Dat boek van vd Groe wijst op het brandkoren. Dat zijn aren en halmen net als de echte tarwe,maar er zitten geen korrels in.De tarwe zelf ontbreekt.Dat bedoelt vd Groe.Je leest dan hoe men veronderstelt het ware geloof en de weldaden te bezitten,terwijl het gewoon bedrog is,en slechts eigenwerk.Hij scheidt het ware van het snode in dit boek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
refo schreef:
JCRyle schreef:Daar doe je Ds. Van der Groe geen recht mee. Juist hij zet het ware leven alleen in Christus. In tegenstelling tot sommige hedendaagse predikers die het laten afhangen van de mens: de ene door de nadruk te leggen op de bevindingen van Gods volk, de andere door nadruk te leggen op activiteiten van de mens.
Jawel. Maar het boek is geen toetssteen. Uiteindelijk kan hij het zelf niet onderscheiden. Dat gaf mij destijds te denken: niemand kan blijkbaar de toets aanleggen. We moeten de toets ergens anders zoeken.Het ware leven in Christus is een prachtige term. Maar wat is het wel en wat is het niet?
Daar is vd Groe heel duidelijk in.Judas,Koning Saul,Bileam,hadden het nabijkomende leven.Het leek zo echt,maar het was uiteindelijk bedrog. Hij benadrukt met klem en ernst het zelfonderzoek. indien de rechtvaardige nauwelijks zalig word...!Wanneer de Geest onze blinde zielsogen niet opent,dan kunnen we dat boek 5x lezen,en we begrijpen er geen snars van! Het is een geestelijk boek,en wij zijn vleselijk.
Het leek zo echt, maar denk je dat Judas niet wist dat hij uit het collectezakje stal en dat hij, toen hij vroeg;ben ik het Heere, al afspraken met de raad had gemaakt?
Zelfonderzoek, hoe doe je dat? Samen met de Heere, laat Hem in je hart kijken of er geen schadelijke weg is, Hij zal het laten zien!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:Daar is vd Groe heel duidelijk in.Judas,Koning Saul,Bileam,hadden het nabijkomende leven.Het leek zo echt,maar het was uiteindelijk bedrog. Hij benadrukt met klem en ernst het zelfonderzoek. indien de rechtvaardige nauwelijks zalig word...!Wanneer de Geest onze blinde zielsogen niet opent,dan kunnen we dat boek 5x lezen,en we begrijpen er geen snars van! Het is een geestelijk boek,en wij zijn vleselijk.
Het leek zo echt, maar denk je dat Judas niet wist dat hij uit het collectezakje stal en dat hij, toen hij vroeg;ben ik het Heere, al afspraken met de raad had gemaakt?Zelfonderzoek, hoe doe je dat? Samen met de Heere, laat Hem in je hart kijken of er geen schadelijke weg is, Hij zal het laten zien!
Nu heb je over Judas,maar hoe zit dat bij ons? Kunnen wij voor die Heilige vlekkeloos Reine God die geen gemeenschap met de zonde/zondaar kan hebben(buiten Christus)bestaan denk je?Als de Heere in het recht treedt bij mij,dan zie je niks anders meer dan een klein vetvlekje wat van me over blijft.Judas dat ben ik.Petrus verloochende zijn Heere drie keer.Ik wel duizende keren.Vat je?Zelfonderzoek toets je aan voorbeelden uit de Schrift,en onder de preek. Leg dat Woord Gods eens naast je leven.Wat blijft er dan over? Heere help ons,want wij vergaan!
Plaats reactie