Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:p.s. In het andere draadje wordt ds. Roos geciteerd die in de DWS een interview met ds. Verschuure over de doop als zeer lezenswaardig aanbeveelt. En tegelijk haal jij ds. Roos aan om te onderbouwen dat ds. Verschuure onbijbels preekt?
Dat laatste heb ik niet gezegd. Ik wilde ter onderbouwing van wat ik nog steeds als een onbijbelse visie van ds. Verschuure bestempel een citaat van ds. Roos geven, waarin zo de heerlijkheid en de rijkdom van Christus wordt uitgestald in de beloften van het Evangelie. Dan zag ik als onderstreping van wat ik aan toelichting schreef.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:p.s. In het andere draadje wordt ds. Roos geciteerd die in de DWS een interview met ds. Verschuure over de doop als zeer lezenswaardig aanbeveelt. En tegelijk haal jij ds. Roos aan om te onderbouwen dat ds. Verschuure onbijbels preekt?
Dat laatste heb ik niet gezegd. Ik wilde ter onderbouwing van wat ik nog steeds als een onbijbelse visie van ds. Verschuure bestempel een citaat van ds. Roos geven, waarin zo de heerlijkheid en de rijkdom van Christus wordt uitgestald in de beloften van het Evangelie. Dan zag ik als onderstreping van wat ik aan toelichting schreef.
Uiteraard zeg je dat wel. Of je moet, net als ik, menen dat de teksten van ds. Roos aanvullend, complementair zijn aan de teksten van ds. Verschuure. Andere facetten worden belicht. Ds. Verschuure heb ik ook wel de rijkdom van Christus horen uitstallen in de beloften van het Evangelie. En ds. Roos heeft ook, evenals ds. Verschuure, wel stelling genomen tegen de heersende opvattingen omtrent de beloften.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 18 mei 2017, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Ik luisterde even naar de preek van ds. Verschuure. Het is dezelfde preek die hij enkele weken geleden in Rijssen heeft gehouden!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

-DIA- schreef:Ik luisterde even naar de preek van ds. Verschuure. Het is dezelfde preek die hij enkele weken geleden in Rijssen heeft gehouden!
Onbijbels DIA! Aldus Luther.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Uiteraard zeg je dat wel.
Weltrusten Wim.
:livre
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Tom schreef:Jij hebt het boek dus niet gelezen. Het gaat hier nota bene exact om het bekritiseren van de hoofdinhoud van het boek. Trouwens ik zei een aantal minuten later: De titel van het boek werd er niet bij gehaald maar de boodschap was duidelijk. Inderdaad laat iedereen dat zelf maar beoordelen. Maar....... ik vind het niet netjes. Dat zei ik toch al.
Kunnen we het dan niet over dit citaat hebben in plaats van een discussie voeren over wat wel en niet genoemd wordt? Wat wel en niet genoemd wordt is gewoon openbaar te horen! Als je goed gelezen had kon je dat weten. Ik plaats dit niet vanuit sensatie maar vanuit pure zorg.
Er is niets mis met het citaat van Verschuure. Waar hij tegen waarschuwt is common sense in het gros van de PKN gemeenten. Ik kan me niet voorstellen dat ds. Harinck met dit stukje problemen heeft. Het interview in het RD met ds Harinck spreekt dit stukje van ds. Verschuure ook helemaal niet tegen.

Dus hoe jij erbij komt dat dit boek wordt bekritiseerd en dat dat uit dat stukje moet blijken is mij een groot raadsel.
Jezus heeft ooit gezegd dat er mensen zijn die hun oren dichtstoppen om het niet te begrijpen. Daar moet ik hierbij toch wel aan denken.

Want de conclusie van Tom is zo evident, dat zelfs een kind van zeven jaar dit kan opmerken.

Los daarvan doet ds. Verschuure -zoals vaker op dit punt- naar mijn voorlopig standpunt aan geschiedvervalsing. Wat hij stelt, is niét de leer van de GG geweest. Nooit. Sommige onderdelen ervan zijn wel door bepaalde predikanten naar voren gebracht, maar er is voor zover ik weet niet één voorbeeld in de gehele geschiedenis van de GG die op een dergelijke manier over doop en verbondsbeloften spreekt.

Dat ds. Verschuure daarmee de Evangeliebeloften gewoon laat staan, doet daar niet aan af.
Laatst gewijzigd door DDD op 18 mei 2017, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
-DIA- schreef:Ik luisterde even naar de preek van ds. Verschuure. Het is dezelfde preek die hij enkele weken geleden in Rijssen heeft gehouden!
Onbijbels DIA! Aldus Luther.
Ik zou zeggen: Luister eens aandachtig naar de preek. Dan weten we allen waar het over gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:
-DIA- schreef:Ik luisterde even naar de preek van ds. Verschuure. Het is dezelfde preek die hij enkele weken geleden in Rijssen heeft gehouden!
Onbijbels DIA! Aldus Luther.
Ik zou zeggen: Luister eens aandachtig naar de preek. Dan weten we allen waar het over gaat.
Zo is dat, DIA!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Refoforum2017 »

GJdeBruijn schreef:Het boek van ds. Harinck werd onlangs openlijk door een predikant uit zijn eigen kerkverband met nadruk aangeprezen.
Een rechtse predikant die ook in GBS-diensten voorgaat....
Misschien goed om hier ook de naam te noemen, zodat er ook een positieve geur uitgaat van de rechterflank van de GG. Er wordt vaak een karikatuur neergezet van de rechterflank, die niet altijd terecht is. Hoewel ds. Verschuure hierop een uitzondering is, zo is al in veel artikelen en discussies gebleken. Erg jammer!
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Refoforum2017 »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Uiteraard zeg je dat wel.
Weltrusten Wim.
:livre
Ik heb het gevoel dat het niet 'klikt' tussen ds. Verschuure en ds. C. Harinck. Enkele jaren geleden heeft hij tegen zijn catechisanten in Scherpenzeel gezegd dat de boeken van ds. C. Harinck on-Bijbels zijn en je rechtstreeks leiden naar de afgrond. Hij verbood ze zijn catechisanten te lezen. Eén van de catechisanten heeft dat tegen mij persoonlijk gezegd.
ZWP
Berichten: 1664
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door ZWP »

Refoforum2017 schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Uiteraard zeg je dat wel.
Weltrusten Wim.
:livre
Ik heb het gevoel dat het niet 'klikt' tussen ds. Verschuure en ds. C. Harinck. Enkele jaren geleden heeft hij tegen zijn catechisanten in Scherpenzeel gezegd dat de boeken van ds. C. Harinck on-Bijbels zijn en je rechtstreeks leiden naar de afgrond. Hij verbood ze zijn catechisanten te lezen. Eén van de catechisanten heeft dat tegen mij persoonlijk gezegd.
Ik mag toch hopen dat die catechisant dat verkeerd heeft verstaan... :bobo
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

@ZWP:
Nee hoor.

Volgens mij hoort deze discussie thuis in het draadje over het curatorium van de GG. Een psychologische test voor curatoren en potentiele studenten zou mijns inziens niet overbodig zijn. Er is een tijd geweest dat er zo werd geselecteerd op achterhaalde standpunten dat iemand die niet buitengewoon rigide is aangelegd, nauwelijks een kans maakte om te worden toegelaten. Daar pluk je met dit soort onrechtzinnige eigenzinnigheden de wrange vruchten van. Tot in rechtszaken toe. Het was tien jaar geleden al te voorspellen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Refoforum2017 schreef:
Ik heb het gevoel dat het niet 'klikt' tussen ds. Verschuure en ds. C. Harinck. Enkele jaren geleden heeft hij tegen zijn catechisanten in Scherpenzeel gezegd dat de boeken van ds. C. Harinck on-Bijbels zijn en je rechtstreeks leiden naar de afgrond. Hij verbood ze zijn catechisanten te lezen. Eén van de catechisanten heeft dat tegen mij persoonlijk gezegd.
Het lijkt me dat deze predikant een te grote broek aan trekt. Hij kan dat niet verbieden, hooguit afraden.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:
Moderamen schreef:Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Wat baseer je dat op? Dat blijkt niet uit het stukje.
Inmiddels heb ik het ook beluisterd en de dominee zegt heel duidelijk dat het over hun eigen kerkverband gaat! "Ik beperk me vanavond tot de kring van onze gemeenten".
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:
Wim Anker schreef:
Moderamen schreef:Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Wat baseer je dat op? Dat blijkt niet uit het stukje.
Inmiddels heb ik het ook beluisterd en de dominee zegt heel duidelijk dat het over hun eigen kerkverband gaat! "Ik beperk me vanavond tot de kring van onze gemeenten".

Laten wij het oude goud maar weer gaan lezen over dit onderwerp.
Bv De zwangere belofte van Ralph Erkine . (Over o.a het onderscheid tussen het recht van toegang en het recht van bezit)

Dit boek is zeker niet in de lijn van ds Verschuure maar ook niet in de lijn van de slappe belofte prediking die in veel midden gemeenten wordt gehoord (GB-midden CGK-links HHK)

Predikanten zoals ds Verschuure hebben een tunnelvisie ontwikkeld die ze weerhoud om een evenwichtige blik te hebben op de beloften Gods.
Kort komt het hier op neer:God doet wat Hij beloofd dus zijn de beloften alleen voor de uitverkorenen/Gods volk.

Deze beperking zul je bij onze vaderen niet vinden. Zie bv DL 2:5/ 3.4:8 en 9 /HC antw 74
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie