Verwachte boeken theologie

Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tom »

huisman schreef:Afbeelding
Ik heb het boek gelezen. Het is een uitgebreide studie die echt niet in contrast staat met de Gergemleer en de opvattingen van ds. Kersten, het is eerder een aanvulling.
Maar... Dit boek is deze week publiekelijk vanaf de kansel bekritiseerd door ds. A. Verschuure. Niet netjes. Hij sprak het volgende:
"Dan ontstaat er ook onder ons een geslacht, een prediking, ambtelijk onderwijs, waarin de diepte van de val, waarin de volmaaktheid van Gods deugden, waarin de eis van Gods recht en dat de mens alleen door recht met God verzoend wordt van lieverlee in zijn ernst en in zijn scherpte ontbreken gaat. Dan ontstaat er gemeente een godsdienst vanuit het broedervolk waarin een mens in zijn nood naar een belofte moet gaan zoeken. En in de Schrift met beloften werkzaam moet zijn die hij gevonden heeft. En het geheim dat in de nacht van mijn leven, een belofte van de hemel me geschonken wordt, wordt een vreemde taal. En dat er een Bijbel vol beloften is. Waar een arme, ongelukkige, onbekeerde ziel niet aan durft te komen. Want dat is voor 't volk. Dat wordt niet meer verstaan. (...) Dan komt er een geslacht op dat eigenlijk niet meer weet hoe God een mens bekeerd."

(en veel later nog in het algemeen: "Als dominee Kersten zou weten wat er in onze gemeenten gebeurd dan zou hij zich van schrik in zijn graf omdraaien)"
Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het, dat broeders ook samenwonen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Tom schreef:
huisman schreef:Afbeelding
Dit boek is deze week publiekelijk vanaf de kansel bekritiseerd door ds. A. Verschuure. Niet netjes. Hij sprak het volgende:
"Dan ontstaat er ook onder ons een geslacht, een prediking, ambtelijk onderwijs, waarin de diepte van de val, waarin de volmaaktheid van Gods deugden, waarin de eis van Gods recht en dat de mens alleen door recht met God verzoend wordt van lieverlee in zijn ernst en in zijn scherpte ontbreken gaat. Dan ontstaat er gemeente een godsdienst vanuit het broedervolk waarin een mens in zijn nood naar een belofte moet gaan zoeken. En in de Schrift met beloften werkzaam moet zijn die hij gevonden heeft. En het geheim dat in de nacht van mijn leven, een belofte van de hemel me geschonken wordt, wordt een vreemde taal. En dat er een Bijbel vol beloften is. Waar een arme, ongelukkige, onbekeerde ziel niet aan durft te komen. Want dat is voor 't volk. Dat wordt niet meer verstaan. (...) Dan komt er een geslacht op dat eigenlijk niet meer weet hoe God een mens bekeerd."

(en veel later nog in het algemeen: "Als dominee Kersten zou weten wat er in onze gemeenten gebeurd dan zou hij zich van schrik in zijn graf omdraaien)"
Als ds. Verschuure dit werkelijk zó heeft gezegd en dat dit ook in de context van het geheel zijn oordeel was over dit boek van ds. C. Harinck, dan is dat verschrikkelijk. De woorden van ds. Verschuure zijn ronduit onbijbelse taal! Het Evangelie komt nu juist tot ons in de vorm van beloften. Wanneer dat ontkent wordt, of slechts voor een select gezelschap is bestemd via een bijzondere ervaring, dan snijdt men het hart uit het Evangelie. Het is ook niet in lijn met de 3FvE, niet met de geschriften van Luther en Calvijn, en zovele anderen.
En nee, dit is geen pleidooi om op remonstrantse wijze mensen maar wat in handen te stoppen, of het wonder van de levendmaking maar weg te moffelen; het gaat hierom dat prediking belofteprediking is, of zij is geen prediking.
Een arme, ongelukkige, onbekeerde ziel heeft Christusprediking nodig, Hij Die Zich openbaart in de beloften die in Hem ja en amen zijn. Ja, het recht van God mag scherp klinken, de zwarte duisternis van onze ellende ook, maar als er daarna de prediking en de ruimte van vrije genade in Christus niet voluit voor een ieder mag klinken, dan schakel je feitelijk de prediking als genademiddel uit. Daarmee blokkeer je van de kant van de prediker dat de Heilige Geest kan werken.
Laatst gewijzigd door Luther op 17 mei 2017, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Zita »

Afgezien van de rest van het verhaal en de context: die laatste uitdrukking 'Als ... zou weten, zou hij zich omdraaien in zijn graf' vind ik voor een christen buitengewoon ongepast.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tom »

Te beluisteren via Melissant Kerkomroep. De titel van het boek werd er niet bij gehaald maar de boodschap was duidelijk. Eens met je reactie Luther. Ik heb ook getwijfeld om dit op dit forum te plaatsen aangezien de rechtseren (waar ik ook onder val) op dit moment in andere topics ook genoeg kritiek krijgen dus qua sfeer helpt dit niet. Maar het maakt me zo droevig dat het moest. Ik krijg het gevoel: is er in de Gergem bestuurslaag een machtenstrijd gaande? Komt er een scheuring? Broeders moeten elkaar niet afvallen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Tom schreef:Te beluisteren via Melissant Kerkomroep. De titel van het boek werd er niet bij gehaald maar de boodschap was duidelijk. Eens met je reactie Luther. Ik heb ook getwijfeld om dit op dit forum te plaatsen aangezien de rechtseren (waar ik ook onder val) op dit moment in andere topics ook genoeg kritiek krijgen dus qua sfeer helpt dit niet. Maar het maakt me zo droevig dat het moest. Ik krijg het gevoel: is er in de Gergem bestuurslaag een machtenstrijd gaande? Komt er een scheuring? Broeders moeten elkaar niet afvallen.
Ben ik links als ik schrijf wat ik zojuist schreef? Ik betitel mezelf ook als rechts (als je graag die termen wilt gebruiken)...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door GJdeBruijn »

Het boek van ds. Harinck werd onlangs openlijk door een predikant uit zijn eigen kerkverband met nadruk aangeprezen.
Een rechtse predikant die ook in GBS-diensten voorgaat....
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... "Christelijk" LOS. Want dat mag. Lasteren mag zolang je er maar voor zet: "als dat klopt".

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wim Anker schreef:Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... Christelijk LOS.

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
De preek staat online bij Kerkomroep (gisteren, di 16 mei, was Ds. Verschuure in Melissant) zegt Tom. Dan is dat toch te verifiëren?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door GJdeBruijn »

Wim Anker schreef:Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... "Christelijk" LOS. Want dat mag. Lasteren mag zolang je er maar voor zet: "als dat klopt".

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
Over LOS gaan gesproken :) ?
Ik zie slechts 2 reacties om even het verschil links-rechts te nuanceren?
Mijn reactie was in ieder geval ingegeven door het feit dat er kennelijk niet zo eenzijdig negatief wordt gedacht over het nieuwste boek van ds. Harinck. Mijn indruk was dat het nieuwe boek links en rechts juist dichter bij elkaar brengt. Dat zie ik als een positieve ontwikkeling.
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Lincoln »

Wim Anker schreef:Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... "Christelijk" LOS. Want dat mag. Lasteren mag zolang je er maar voor zet: "als dat klopt".

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
Niet uitgaan van de verkeerde intentie van de ander! Tom heeft het letterlijk overgetypt, luister voor de context vanaf ongeveer 65 minuten (gevaren van binnenaf vs gevaren van binnenuit). Het citaat begint op 69.34.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

GJdeBruijn schreef:
Wim Anker schreef:Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... "Christelijk" LOS. Want dat mag. Lasteren mag zolang je er maar voor zet: "als dat klopt".

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
Over LOS gaan gesproken :) ?
Ik zie slechts 2 reacties om even het verschil links-rechts te nuanceren?
Mijn reactie was in ieder geval ingegeven door het feit dat er kennelijk niet zo eenzijdig negatief wordt gedacht over het nieuwste boek van ds. Harinck. Mijn indruk was dat het nieuwe boek links en rechts juist dichter bij elkaar brengt. Dat zie ik als een positieve ontwikkeling.
Ik ook. Ik reageerde vooral op de reactie die ds. Verschuure wegzet als een prediker die onbijbelse taal spreekt en even zegt dat wat ds. Verschuure preekt "ronduit verschrikkelijk is."
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 17 mei 2017, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

Lincoln schreef:
Wim Anker schreef:Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... "Christelijk" LOS. Want dat mag. Lasteren mag zolang je er maar voor zet: "als dat klopt".

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
Niet uitgaan van de verkeerde intentie van de ander! Tom heeft het letterlijk overgetypt, luister voor de context vanaf ongeveer 65 minuten (gevaren van binnenaf vs gevaren van binnenuit). Het citaat begint op 69.34.
En waar wordt dan gewaarschuwd tegen het boek van ds. Harinck? Welke minuut?
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Lincoln »

Wim Anker schreef:
Lincoln schreef:
Wim Anker schreef:Eerst een stuk tekst wat Tom gehoord heeft en wat hij hier opschrijft over ds Verschuure. Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren. Dan stelt hij, ook niet te verifiëren, dat het over het boek van ds. Harinck gaat. In de reactie die, als ik het goed tel, 3x een indekking in de vorm van de "als dit en als dat en als zus en als zo" bevat dan ja dan.............

En dan gaan we LOS....... Helemaal LOS....... "Christelijk" LOS. Want dat mag. Lasteren mag zolang je er maar voor zet: "als dat klopt".

Probeer eerst helder te krijgen wat iemand bedoeld i.p.v zijn naam en goed gerucht door het slijk te halen.
Niet uitgaan van de verkeerde intentie van de ander! Tom heeft het letterlijk overgetypt, luister voor de context vanaf ongeveer 65 minuten (gevaren van binnenaf vs gevaren van binnenuit). Het citaat begint op 69.34.
En waar wordt dan gewaarschuwd tegen het boek van ds. Harinck? Welke minuut?
Jij zet vraagtekens bij het citaat door te schrijven "Of het correct is verwoord? Geen idee, niet te verifiëren." Nu is het dus wel geverifieerd. Of het gaat over het betreffende boek mag een ieder voor zich beoordelen.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tom »

Jij hebt het boek dus niet gelezen. Het gaat hier nota bene exact om het bekritiseren van de hoofdinhoud van het boek. Trouwens ik zei een aantal minuten later: De titel van het boek werd er niet bij gehaald maar de boodschap was duidelijk. Inderdaad laat iedereen dat zelf maar beoordelen. Maar....... ik vind het niet netjes. Dat zei ik toch al.
Kunnen we het dan niet over dit citaat hebben in plaats van een discussie voeren over wat wel en niet genoemd wordt? Wat wel en niet genoemd wordt is gewoon openbaar te horen! Als je goed gelezen had kon je dat weten. Ik plaats dit niet vanuit sensatie maar vanuit pure zorg.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

Tom schreef:Jij hebt het boek dus niet gelezen. Het gaat hier nota bene exact om het bekritiseren van de hoofdinhoud van het boek. Trouwens ik zei een aantal minuten later: De titel van het boek werd er niet bij gehaald maar de boodschap was duidelijk. Inderdaad laat iedereen dat zelf maar beoordelen. Maar....... ik vind het niet netjes. Dat zei ik toch al.
Kunnen we het dan niet over dit citaat hebben in plaats van een discussie voeren over wat wel en niet genoemd wordt? Wat wel en niet genoemd wordt is gewoon openbaar te horen! Als je goed gelezen had kon je dat weten. Ik plaats dit niet vanuit sensatie maar vanuit pure zorg.
Er is niets mis met het citaat van Verschuure. Waar hij tegen waarschuwt is common sense in het gros van de PKN gemeenten. Ik kan me niet voorstellen dat ds. Harinck met dit stukje problemen heeft. Het interview in het RD met ds Harinck spreekt dit stukje van ds. Verschuure ook helemaal niet tegen.

Dus hoe jij erbij komt dat dit boek wordt bekritiseerd en dat dat uit dat stukje moet blijken is mij een groot raadsel.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 17 mei 2017, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie