Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Poeh poeh.........Stoute uitgever die zich niet laat overtuigen door de kritiek van Posthoorn.

Ik vind het interessante lectuur en beslist leerzaam.

Hier de website https://www.sbvk.nl/
Nou, zo belangrijk ben ik op zich niet. ;) Maar als er bijv. bronvermeldingen ontbreken vind ik dat in een dergelijk boek wel een ernstige fout. Als een uitgever dat zo laat (misschien omdat het toch wel verkoopt), vind ik dat nogal laakbaar. En verder zitten er een heleboel slordigheden in het boek.
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door habakuk »

Wat ik m'n afvraag: is dat nog wel belangrijk voor deze tijd zooo lang gelede!!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

habakuk schreef:Wat ik m'n afvraag: is dat nog wel belangrijk voor deze tijd zooo lang gelede!!
Allereerst welkom op het forum!

Is onderzoek naar de Vroege Kerk relevant? Ja. De Vroege Kerk stond dichter bij de bronnen van het Christendom dan wij staan. De Vroege Kerk kan ons dus helpen om deze bronnen te verstaan. Daarnaast is de Vroege Kerk de basis voor wat wij nu zijn. Juist de Reformatie is teruggegaan naar deze tijd van de kerk om het Woord van God te herontdekken. En als laatste komen dwalingen en/of ketterijen van toen in het heden in een nieuw jasje terug. In de Vroege Kerk kunnen dus antwoorden liggen op (theologische) vraagstukken van vandaag.
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door habakuk »

..
Laatst gewijzigd door habakuk op 21 nov 2017, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door habakuk »

..
Laatst gewijzigd door habakuk op 21 nov 2017, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door habakuk »

hier heb ik een keer een intersante lezing over gehoort.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

habakuk schreef:@JCRyle: ken je die visie? Ik zal um uitleggen. reformatie is niet alleen diskontinuiteit (breuk zogezegt), maar ook kontinuiteit met de katholieke traditie. Luther ging terug op augustinus!!
Als je dit nu door een spellingscontrole haalt, komt niet alles helemaal goed maar dan komt er toch dit uit. Dat is al een stuk leesbaarder!
@JCRyle: ken je die visie? Ik zal um uitleggen. reformatie is niet alleen discontinuïteit (breuk zogezegd), maar ook continuïteit met de katholieke traditie. Luther ging terug op Augustinus!!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

habakuk schreef:@JCRyle: ken je die visie? Ik zal um uitleggen. reformatie is niet alleen diskontinuiteit (breuk zogezegt), maar ook kontinuiteit met de katholieke traditie. Luther ging terug op augustinus!!
De benaming van Augustiaans Reveil was mij vreemd. Al is het zeker waar dat in de geschriften van de Reformatoren veel van Augustinus te herkennen is. Persoonlijk dacht ik dat vooral bij Calvijn. Wat betreft Luther was mij dat niet bekend.
Maar een terecht punt van je dat de Reformatie niet alleen discontinuïteit, maar ook continuïteit was. En ik zou willen zeggen voornamelijk continuïteit.

Maar ik ga eens kijken naar het 'Augustiaans Reveil'.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Curie »

eilander schreef:
habakuk schreef:@JCRyle: ken je die visie? Ik zal um uitleggen. reformatie is niet alleen diskontinuiteit (breuk zogezegt), maar ook kontinuiteit met de katholieke traditie. Luther ging terug op augustinus!!
Als je dit nu door een spellingscontrole haalt, komt niet alles helemaal goed maar dan komt er toch dit uit. Dat is al een stuk leesbaarder!
@JCRyle: ken je die visie? Ik zal um uitleggen. reformatie is niet alleen discontinuïteit (breuk zogezegd), maar ook continuïteit met de katholieke traditie. Luther ging terug op Augustinus!!
Ik kom in verschillende draadjes opmerkingen tegen over de spelling van habakuk.

Habakuk, laat je hier niet door afleiden of ontmoedigen, maar voel je welkom zoals je bent.

De overige forumleden zou ik willen vragen om habakuk met open armen te ontvangen, zonder dit soort op of aanmerkingen. Iedereen moet zich toch welkom voelen op dit forum, ongeacht achtergrond, cultuur, opleidingsniveau, spellings-vaardigheden en dergelijke?

Tenzij we een 'yuppie' forum zijn, maar dan moeten we dat even in de voorwaarden zetten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

JCRyle schreef: Wat betreft Luther was mij dat niet bekend.
Hij was augustijner monnik.
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door habakuk »

Inderdaad. Het klooster van de Augustijner monnikken in Erfurt zie het boek van kooiman.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

habakuk schreef:Wat ik m'n afvraag: is dat nog wel belangrijk voor deze tijd zooo lang gelede!!
me
zo
geleden!
Habakuk schreef:inderdaad de reformatie was als het waare een augustiniaans reveil, bedacht ik zojuist
Inderdaad
Reformatie
ware
Augustiniaans
zojuist.
Habakuk schreef:@JCRyle: ken je die visie? Ik zal um uitleggen. reformatie is niet alleen diskontinuiteit (breuk zogezegt), maar ook kontinuiteit met de katholieke traditie. Luther ging terug op augustinus!!
Ken
'm
Reformatie
discontinuïteit
zogezegd
continuïteit
Augustinus!
Curie schreef:De overige forumleden zou ik willen vragen om habakuk met open armen te ontvangen, zonder dit soort op of aanmerkingen. Iedereen moet zich toch welkom voelen op dit forum, ongeacht achtergrond, cultuur, opleidingsniveau, spellings-vaardigheden en dergelijke?
Dat heeft toch niets met yuppen te maken. Dit is gewoon slordig taalgebruik. Gezien het inhoudelijke niveau dat @habakuk gebruikt, moet dit ook lukken. Het doet anders pijn aan m'n ogen.
En verder: open armen? Het is hier geen buurthuis of kerkelijke gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hendrikus »

Curie schreef: Ik kom in verschillende draadjes opmerkingen tegen over de spelling van habakuk.

Habakuk, laat je hier niet door afleiden of ontmoedigen, maar voel je welkom zoals je bent.

De overige forumleden zou ik willen vragen om habakuk met open armen te ontvangen, zonder dit soort op of aanmerkingen. Iedereen moet zich toch welkom voelen op dit forum, ongeacht achtergrond, cultuur, opleidingsniveau, spellings-vaardigheden en dergelijke?

Tenzij we een 'yuppie' forum zijn, maar dan moeten we dat even in de voorwaarden zetten.
Dat heeft helemaal niks met yuppie te maken.
Het is geen schande als je dyslectisch bent of wat dan ook. Maar het is een kleine moeite om je tekst even door de spellingsconctrole van Word te halen, zoals anderen reeds hebben gesuggereerd. Meedoen op een forum betekent ook dat je wel een klein beetje moeite mag doen om te zorgen dat je tekst er verzorgd uitziet.
~~Soli Deo Gloria~~
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door habakuk »

ik zal men best doen, Hendrik. Sorry!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef: Wat betreft Luther was mij dat niet bekend.
Hij was augustijner monnik.
Natuurlijk! ::tilt
Plaats reactie