Verwachte boeken theologie

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

huisman schreef:Laten wij het oude goud maar weer gaan lezen over dit onderwerp.
Bv De zwangere belofte van Ralph Erkine . (Over o.a het onderscheid tussen het recht van toegang en het recht van bezit)
Helemaal eens. Laten we de échte 'ouden' in ere houden of herstellen.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Refoforum2017 »

Ambtenaar schreef:
Refoforum2017 schreef:
Ik heb het gevoel dat het niet 'klikt' tussen ds. Verschuure en ds. C. Harinck. Enkele jaren geleden heeft hij tegen zijn catechisanten in Scherpenzeel gezegd dat de boeken van ds. C. Harinck on-Bijbels zijn en je rechtstreeks leiden naar de afgrond. Hij verbood ze zijn catechisanten te lezen. Eén van de catechisanten heeft dat tegen mij persoonlijk gezegd.
Het lijkt me dat deze predikant een te grote broek aan trekt. Hij kan dat niet verbieden, hooguit afraden.
De opmerking was in de trant van 'jullie moeten deze boeken niet lezen, want ze zijn gevaarlijk'.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Refoforum2017 »

DDD schreef:@ZWP:
Nee hoor.

Volgens mij hoort deze discussie thuis in het draadje over het curatorium van de GG. Een psychologische test voor curatoren en potentiele studenten zou mijns inziens niet overbodig zijn. Er is een tijd geweest dat er zo werd geselecteerd op achterhaalde standpunten dat iemand die niet buitengewoon rigide is aangelegd, nauwelijks een kans maakte om te worden toegelaten. Daar pluk je met dit soort onrechtzinnige eigenzinnigheden de wrange vruchten van. Tot in rechtszaken toe. Het was tien jaar geleden al te voorspellen.
Ik begrijp het niet helemaal; wil je het verduidelijken?
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Diakonos »

Zo zo.. behoorlijke discussie hier.. :)
Maar volgens mij moeten we het probleem niet groter maken of al dan niet maken.
Het is allereerst mijns inziens een verkeerde insteek om over meningen van dominees onderling over elkaars preken/boeken te gaan hebben.
Overigens heb ik het boek van ds Harinck gelezen.
Feit is wel dat de Heere Zelf plaats maakt voor Zijn beloften in het hart van arme, verloren zondaren. Dat moeten we vasthouden en het is altijd Gods Werk!

Ook denk ik dat dit onderwerp snel uitvergroot kan worden en waar de één meer accenten op legt dan de ander.
Ook moeten we soms het een en ander in perspectief plaatsen, waar ds Harinck en ook anderen van deze generatie, de gevoeligheden van 53 nog altijd diep zit en dan kan men soms onderwerpen aansnijden die veel losmaken in kerkelijk leven.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Refoforum2017 »

Diakonos schreef:Zo zo.. behoorlijke discussie hier.. :)
Maar volgens mij moeten we het probleem niet groter maken of al dan niet maken.
Het is allereerst mijns inziens een verkeerde insteek om over meningen van dominees onderling over elkaars preken/boeken te gaan hebben.
Overigens heb ik het boek van ds Harinck gelezen.
Feit is wel dat de Heere Zelf plaats maakt voor Zijn beloften in het hart van arme, verloren zondaren. Dat moeten we vasthouden en het is altijd Gods Werk!

Ook denk ik dat dit onderwerp snel uitvergroot kan worden en waar de één meer accenten op legt dan de ander.
Ook moeten we soms het een en ander in perspectief plaatsen, waar ds Harinck en ook anderen van deze generatie, de gevoeligheden van 53 nog altijd diep zit en dan kan men soms onderwerpen aansnijden die veel losmaken in kerkelijk leven.
Nee, dit is geen kwestie van accenten. Dit raakt de kern van het Evangelie.

Het is een Bijbelse opdracht om alle geesten te beproeven, om te zien of ze uit God zijn. Accentverschillen zijn prima, maar on-Bijbelse leringen moeten bloot gelegd worden en daartegen moeten mensen gewaarschuwd worden.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Refoforum2017 schreef: De opmerking was in de trant van 'jullie moeten deze boeken niet lezen, want ze zijn gevaarlijk'.
Deze predikant raadt het dus af om dit boek te lezen. Daar is toch helemaal niets mis mee?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:
Refoforum2017 schreef: De opmerking was in de trant van 'jullie moeten deze boeken niet lezen, want ze zijn gevaarlijk'.
Deze predikant raadt het dus af om dit boek te lezen. Daar is toch helemaal niets mis mee?
Natuurlijk wel. Het is een mede predikant, van hetzelfde verband, een dienstknecht van God. Zeggen dat het gevaarlijk is, is wel wat mis mee.
Laat hem dan zeggen dat hij het niet overal mee eens is, maar noem het niet gevaarlijk. En als hij vind dat deze predikant onbijbels bezig is, laat hem dan de juiste weg bewandelen.

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

ejvl schreef: Natuurlijk wel. Het is een mede predikant, van hetzelfde verband, een dienstknecht van God. Zeggen dat het gevaarlijk is, is wel wat mis mee. Laat hem dan zeggen dat hij het niet overal mee eens is, maar noem het niet gevaarlijk. En als hij vind dat deze predikant onbijbels bezig is, laat hem dan de juiste weg bewandelen.
In mijn kerkverband heb je zo'n diversiteit aan predikanten, dat ze het regelmatig met elkaar oneens zijn. Ik vind dat dus niet schrikbarend.

Maar je hebt gelijk over het volgen van de juiste weg. Klaas van der Zwaag en anderen werd juist verweten commentaar niet via de kerkelijke weg te hebben geuit.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Refoforum2017 »

ejvl schreef:
Ambtenaar schreef:
Refoforum2017 schreef: De opmerking was in de trant van 'jullie moeten deze boeken niet lezen, want ze zijn gevaarlijk'.
Deze predikant raadt het dus af om dit boek te lezen. Daar is toch helemaal niets mis mee?
Natuurlijk wel. Het is een mede predikant, van hetzelfde verband, een dienstknecht van God. Zeggen dat het gevaarlijk is, is wel wat mis mee.
Laat hem dan zeggen dat hij het niet overal mee eens is, maar noem het niet gevaarlijk. En als hij vind dat deze predikant onbijbels bezig is, laat hem dan de juiste weg bewandelen.

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
Is bekend of GG-predikanten hier elkaar op aanspreken? Wordt ds. Verschuure hierop aangesproken vanuit het kerkverband? Of niet?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mister »

Dat zou kunnen, maar dat weten we hier uiteraard niet. Ze doen daarvan namelijk geen persbericht naar Refoforum. ;)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Refoforum2017 schreef:
Is bekend of GG-predikanten hier elkaar op aanspreken? Wordt ds. Verschuure hierop aangesproken vanuit het kerkverband? Of niet?
Ik heb geen idee. Het lijkt me dat predikanten, als ze het doen, dit doen in stilte en er verder geen ruchtbaarheid aan geven. Dat lijkt mij ook de juiste weg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Hendrien schreef:
Wim Anker schreef:
Moderamen schreef:Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Wat baseer je dat op? Dat blijkt niet uit het stukje.
Inmiddels heb ik het ook beluisterd en de dominee zegt heel duidelijk dat het over hun eigen kerkverband gaat! "Ik beperk me vanavond tot de kring van onze gemeenten".
Ik heb even naar deze preek geluisterd. En als ik lid was in Scherpenzeel, zou ik toch eens om een 1-op-1-gesprek vragen met de predikant...

Ik vind het overigens ook niet netjes dat hij met de tekstkeuze die ds. Schot tijdens de rouwdienst ds. P. Melis preekte, als keuze genomen heeft en daar van Rijssen-Noord tot aan Yerseke toe over preekt. Dit komt op mij op een bepaalde manier over (en dat zeg ik hier maar niet...).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Hendrien schreef:
Wim Anker schreef:
Moderamen schreef:Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Wat baseer je dat op? Dat blijkt niet uit het stukje.
Inmiddels heb ik het ook beluisterd en de dominee zegt heel duidelijk dat het over hun eigen kerkverband gaat! "Ik beperk me vanavond tot de kring van onze gemeenten".
Ik heb even naar deze preek geluisterd. En als ik lid was in Scherpenzeel, zou ik toch eens om een 1-op-1-gesprek vragen met de predikant...

Ik vind het overigens ook niet netjes dat hij met de tekstkeuze die ds. Schot tijdens de rouwdienst ds. P. Melis preekte, als keuze genomen heeft en daar van Rijssen-Noord tot aan Yerseke toe over preekt. Dit komt op mij op een bepaalde manier over (en dat zeg ik hier maar niet...).
Mag ik eens een keertje een wat zeggen? Misschien wel een goede raad. "Eventjes" een preek luisteren lijkt me geen gestalte om een zegen te verachten. Een bekende oudvader schreef wel eens: Spant u een weinig in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik heb even naar deze preek geluisterd. En als ik lid was in Scherpenzeel, zou ik toch eens om een 1-op-1-gesprek vragen met de predikant...

Ik vind het overigens ook niet netjes dat hij met de tekstkeuze die ds. Schot tijdens de rouwdienst ds. P. Melis preekte, als keuze genomen heeft en daar van Rijssen-Noord tot aan Yerseke toe over preekt. Dit komt op mij op een bepaalde manier over (en dat zeg ik hier maar niet...).
Mag ik eens een keertje een wat zeggen? Misschien wel een goede raad. "Eventjes" een preek luisteren lijkt me geen gestalte om een zegen te verachten. Een bekende oudvader schreef wel eens: Spant u een weinig in.
Als je nu voor de uitdrukking Spant u een weinig in. het woord even (klinkt overigens al weer héél anders als het woord eventjes) gelijk acht, klopt het gewoon wat ik zei en jij vindt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Deze 40 bijbelstudies gaan over het leven van Jakob, de vader van de twaalf stammen van Israël. In dit eerste deel wordt duidelijk dat hij een puinhoop van zijn leven maakt. Het is niet verwonderlijk dat de auteur als detail bij Jakobs vlucht voor Ezau vermeldt dat de zon ondergaat, als hij Bethel nadert. Er breekt een donkere tijd aan van bedriegen en bedrogen worden.

Jakob is een man van vlees en bloed, zijn geschiedenis is confronterend voor Israël en voor de lezer. De studies laten zien dat God niet de besten verzamelt tot Zijn Kerk, maar verloren zondaren. In Jakobs leven is ook te zien dat genade echt alleen genade is.

Dit bijbelstudieboek is geschikt voor persoonlijke bijbelstudie en voor kringen. In de bijbelstudie staan (gespreks)vragen en er is ruimte voor het maken van notities. In speciale tekstvakjes worden bijzonderheden vermeld en is de rode draad in het verhaal van Jakob goed te volgen.
Afbeelding
Dit boek vormt een hoogtepunt in de Bijbeluitleg van de Vroege Kerk. Als geen ander weet Johannes Chrysostomus (344-407) de boodschap van het verhaal van Jozef (Gen. 37-47) dichtbij te brengen. Jozef vertrouwt op God, zonder zich af te vragen waar alle beproevingen voor moeten dienen. Hij geeft zich niet over aan zelfbeklag, hij beschuldigt God niet, maar hij steunt op Hem.

In totaal zijn er vijf preken van Chrysostomus over die helemaal over de geschiedenis van Jozef gaan. Ze zijn integraal vertaald en toegelicht in deze unieke uitgave van de Stichting Bijbeluitleg Vroege Kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie