Dorsvloer vol confetti

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door helma »

freek schreef:
Ik vind dit buitengewoon mooi en herkenbaar.
Ik ook...
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door dennis »

Ach: een wenkje van Gods alvermogen en Franka ligt voor Hem op haar knieën.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door helma »

Blijkt toch meer autobiografisch te zijn dat in het begin gezegd werd.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Jeremiah »

Haha, die poes.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door helma »

Geeft Jan haar nu boekjes van Rober Schuller?? Ik verstond het niet zo goed.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door -DIA- »

Toch nog enkele punten die me nuttig lijken eens te overdenken.

Punt:
Eerst een citaat van Franca Treur (met tussen haakjes instemmende of begrijpende woorden van Jan van den Bosch)

Je hebt het gevoel dat het niet voor )jouw is, of niet euh.. op jou… euh nou ja, gericht is omdat het, ja, niet gewone, euh.. gewone euh, euh, mensentaal is. Het is… het zijn een soort oude, oude formules.

Ja.. (JvdB)

En het doet wel iets met ja als je voortdurend op je zonde wordt aangesproken. He, en als er dan eigenlijk en als er dan ook bij verteld wordt dat je niet eens in staat bent om iets goeds.. Ja dat is, dat is best heftig.

Ja.. (JvdB)
Ja.. maar uiteindelijk euh ja …

De mens geneigd tot alle kwaad (JvdB)

Ja, wat je net zei over mijn boek he, dat het een soort portret is van een eu.. zo’n meisje dat zo opgroeid in zo’n gezin, dan is het natuurlijk ook dat dat euh, dat is één kant van het boek… Euh, maar voor mij is het, is het wel iets meer dan dat. Een portret is eigenlijk een vrije… ja dat is eigenlijk zo dat is eigenlijk zo de eerste laag als je ’t leest. Euh, maat dat meisje is 12 en zij ontdekt eigenlijk dat zij in één groot verghaal leeft. Het verhaal van de Bijbel. En natuurlijk heel erg in die reformatorische gezindte is het, is het zo dat het verhaal van de Bijbel tot waarheid verheven is, een letterlijke waarheid is en dat euh , ja.. niet te veel ruimte is dan voor andere verhalen van
andere visies op de wereld.

Ja, wij komen zelf uit hetzelfde nest… (JvdB)

Tot zover het citaat.

Noot: Ik heb vroeger zelf uitputtend met Jan van den Bosch gesproken via de telefoon van EO Nazorg. Hij presenteerde toen het jongerenprogramma "Ronduit!". We konden het toen ook al nooit eens worden. Nu lijkt Jan van den Bosch hier toch ook weer zwak om Franca Treur op deze manier "te laten gaan" . Wat vindt het forum van deze manier van met mensenzielen handelen?

Nog een vraagje: Geeft ze in bovenstaand citaat goed en eerlijk aan wat ze eigenlijk bedoelt of misschien niet begrijpt?
Wat denkt het forum? Hoe zou het anders gezegd kunnen worden?

Ik bedoel dit: Hier wordt als het ware met een lach op de mond het reformatorisch belijden als het ware als een van meerdere 'mogelijke manieren' van belijden genoemd. Of althans, het komt bij mij wel zo over. Mogen wij (die in deze leer in Gods voorzienigheid zijn onderwezen) mensen met deze gedachten ongewaarschuwd laten gaan?
Is het reformatorisch belijden WERKELIJK een soort "oude formule", ook als dezelfde zaken in hedendaags Nederlands zouden worden gezegd? Of knapt ze af op de taal? Heeft de deze "oude formules" werkelijk wel een grondig onderzocht? En dan de ouderwetse woorden eens vervangen woorden die een kind kan begrijpen?
Ik weet het, de mens van nature verstaat de geestelijke zaken niet, maar heeft ze dat ook wel eerlijk onder ogen gezien? Of (zoals zoveel gebeurt) was ze het "juk van de kerk" zat? En kwam daaruit dit boek voort?

Tenslotte:
Kunnen we dit filmpje onbewogen en kritiekloos bekijken?
Nog een punt dat me wel wat deed: Hoe kan JvdB zo ontspannend lachend en soms instemmend zó interviewen en haar verhaal aanhoren zonder haar te waarschuwen?
Ik denk aan enkele zaken die we misschien wel mogen bedenken met elkaar?

Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hour_of_Power
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hour_of_Power
Behoort deze richting dan nu ook tot de reformatorische kerken? Dan is het einde echt zoek!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hour_of_Power
Trouwens je mag er best je mening over zeggen hoor! Want het ging niet om de bijzaken die ik hierboven er meteen bij noemde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hour_of_Power
Trouwens je mag er best je mening over zeggen hoor! Want het ging niet om de bijzaken die ik hierboven er meteen bij noemde.
Jij stelt een vraag, ik geef antwoord. Zo hoort dat toch? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hour_of_Power
Behoort deze richting dan nu ook tot de reformatorische kerken? Dan is het einde echt zoek!
Hour of power is niet bepaald reformatorisch. Het heeft over het algemeen de diepgang van een surfplank, dus wat het wel is is moeilijk te zeggen. Ze zingen af en toe wel mooie hymns, waar wat meer in zit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hour_of_Power
Trouwens je mag er best je mening over zeggen hoor! Want het ging niet om de bijzaken die ik hierboven er meteen bij noemde.
Jij stelt een vraag, ik geef antwoord. Zo hoort dat toch? ;)
Ik wierp (dacht ik) een reeks vragen op?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Toch nog enkele punten die me nuttig lijken eens te overdenken.

Punt:
Eerst een citaat van Franca Treur (met tussen haakjes instemmende of begrijpende woorden van Jan van den Bosch)

Je hebt het gevoel dat het niet voor )jouw is, of niet euh.. op jou… euh nou ja, gericht is omdat het, ja, niet gewone, euh.. gewone euh, euh, mensentaal is. Het is… het zijn een soort oude, oude formules.

Ja.. (JvdB)

En het doet wel iets met ja als je voortdurend op je zonde wordt aangesproken. He, en als er dan eigenlijk en als er dan ook bij verteld wordt dat je niet eens in staat bent om iets goeds.. Ja dat is, dat is best heftig.

Ja.. (JvdB)
Ja.. maar uiteindelijk euh ja …

De mens geneigd tot alle kwaad (JvdB)

Ja, wat je net zei over mijn boek he, dat het een soort portret is van een eu.. zo’n meisje dat zo opgroeid in zo’n gezin, dan is het natuurlijk ook dat dat euh, dat is één kant van het boek… Euh, maar voor mij is het, is het wel iets meer dan dat. Een portret is eigenlijk een vrije… ja dat is eigenlijk zo dat is eigenlijk zo de eerste laag als je ’t leest. Euh, maat dat meisje is 12 en zij ontdekt eigenlijk dat zij in één groot verghaal leeft. Het verhaal van de Bijbel. En natuurlijk heel erg in die reformatorische gezindte is het, is het zo dat het verhaal van de Bijbel tot waarheid verheven is, een letterlijke waarheid is en dat euh , ja.. niet te veel ruimte is dan voor andere verhalen van
andere visies op de wereld.

Ja, wij komen zelf uit hetzelfde nest… (JvdB)

Tot zover het citaat.

Noot: Ik heb vroeger zelf uitputtend met Jan van den Bosch gesproken via de telefoon van EO Nazorg. Hij presenteerde toen het jongerenprogramma "Ronduit!". We konden het toen ook al nooit eens worden. Nu lijkt Jan van den Bosch hier toch ook weer zwak om Franca Treur op deze manier "te laten gaan" . Wat vindt het forum van deze manier van met mensenzielen handelen?

Nog een vraagje: Geeft ze in bovenstaand citaat goed en eerlijk aan wat ze eigenlijk bedoelt of misschien niet begrijpt?
Wat denkt het forum? Hoe zou het anders gezegd kunnen worden?

Ik bedoel dit: Hier wordt als het ware met een lach op de mond het reformatorisch belijden als het ware als een van meerdere 'mogelijke manieren' van belijden genoemd. Of althans, het komt bij mij wel zo over. Mogen wij (die in deze leer in Gods voorzienigheid zijn onderwezen) mensen met deze gedachten ongewaarschuwd laten gaan?
Is het reformatorisch belijden WERKELIJK een soort "oude formule", ook als dezelfde zaken in hedendaags Nederlands zouden worden gezegd? Of knapt ze af op de taal? Heeft de deze "oude formules" werkelijk wel een grondig onderzocht? En dan de ouderwetse woorden eens vervangen woorden die een kind kan begrijpen?
Ik weet het, de mens van nature verstaat de geestelijke zaken niet, maar heeft ze dat ook wel eerlijk onder ogen gezien? Of (zoals zoveel gebeurt) was ze het "juk van de kerk" zat? En kwam daaruit dit boek voort?

Tenslotte:
Kunnen we dit filmpje onbewogen en kritiekloos bekijken?
Nog een punt dat me wel wat deed: Hoe kan JvdB zo ontspannend lachend en soms instemmend zó interviewen en haar verhaal aanhoren zonder haar te waarschuwen?
Ik denk aan enkele zaken die we misschien wel mogen bedenken met elkaar?

Nog een laatste vraag: Wat is Hour of Power? Wat zit daarachter?
Met deze posting ben ik het echt wel eens. Ik kende JvdB niet, maar zo op het eerste gezicht merk je nauwelijks dat hij christen is! Hij is ook totaal niet bewogen met Franca!
Plaats reactie