Dorsvloer vol confetti

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef: Afhankelijk waar iemand is opgegroeid inclusief kleding, gebruiken en gewoonten, kan het wel of niet afwijkend zijn denk ik. Vandaar mijn vraag naar zaken die afwijkend zouden zijn, want deze behoeven niet afwijkend voor anderen te zijn.
Het ging in de film niet alleen over familiegewoontes (daar herkende ik ook wel iets van, gezamenlijk zingen, maar wij deden dat bij het orgel en gelukkig niet bij een blokfluit) maar de voortdurende dreiging van het begrip dood.
Er werd heel weinig gelachen of lol gemaakt met elkaar. Het was alleen maar hard werken, meisje moest vaak meehelpen in de huishouding. En altijd die prekende oma.
Dan is het niet zo gek als een gewone kermis het summum van vrolijke uitspattingen is en dat er uiteindelijk getrouwd moet worden.
Ik vond het tamelijk beklemmend.
Dat ben ik met je eens, maar dit is niet perse afwijkend van de reguliere refowereld van eind jaren 80 - begin jaren 90 toch?
Nee, ik ben het dan ook niet met Vorst eens. :)
Ik bekeek de trailer van Knielen op.... en had toen al meer dan genoeg gezien aan wel afwijkende dingen. Teveel vergrootglas gehanteerd daar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door freek »

Mara schreef:
DDD schreef: Ik zou me ook heel erg ongemakkelijk voelen als iemand in zo'n outfit bij mij in het ziekenhuis zou komen
Ik denk dat dit een onzinargument is. Zo'n man gaat echt niet pontificaal met een hoed op de gangen van het ziekenhuis door.
Hij zet m hoogstwaarschijnlijk af vooraleer hij de draaideur binnengaat.
Toen mijn vader in het ziekenhuis lag, op de IC, kwam dominee K. Veldman op bezoek. Met lange zwarte jas en hoge hoed. Ik weet niet precies wanneer die afging, maar mijn moeder hoorde het personeel toen zeggen: jullie moeten even stil zijn, de imam is aan het bidden. :humhihi

(Domme opmerking overigens, want dominees in deze outfit lijken eerder op doodgravers dan op imams)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Terri »

freek schreef:
Mara schreef:
DDD schreef: Ik zou me ook heel erg ongemakkelijk voelen als iemand in zo'n outfit bij mij in het ziekenhuis zou komen
Ik denk dat dit een onzinargument is. Zo'n man gaat echt niet pontificaal met een hoed op de gangen van het ziekenhuis door.
Hij zet m hoogstwaarschijnlijk af vooraleer hij de draaideur binnengaat.
Toen mijn vader in het ziekenhuis lag, op de IC, kwam dominee K. Veldman op bezoek. Met lange zwarte jas en hoge hoed. Ik weet niet precies wanneer die afging, maar mijn moeder hoorde het personeel toen zeggen: jullie moeten even stil zijn, de imam is aan het bidden. :humhihi

(Domme opmerking overigens, want dominees in deze outfit lijken eerder op doodgravers dan op imams)
Nou ik weet dat het geen onzin argument is, want hier in de regio gebeurt het toch ook echt.
Sterker nog, dat is het teken van 'echt' .
Niet dat ik het wil afkeuren of zo, ieder heeft zo z'n traditie, maar het is er wel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

freek schreef:
Toen mijn vader in het ziekenhuis lag, op de IC, kwam dominee K. Veldman op bezoek. Met lange zwarte jas en hoge hoed. Ik weet niet precies wanneer die afging, maar mijn moeder hoorde het personeel toen zeggen: jullie moeten even stil zijn, de imam is aan het bidden. :humhihi

(Domme opmerking overigens, want dominees in deze outfit lijken eerder op doodgravers dan op imams)
Ik ken deze predikant wel, ik hoopte dat hij beter op de hoogte zou zijn met de etiquetteregels.
Terri schreef:Nou ik weet dat het geen onzin argument is, want hier in de regio gebeurt het toch ook echt.
Sterker nog, dat is het teken van 'echt' .
En dat is jammer, want het hoort niet. De hoed moet op bepaalde momenten af.

Een heer zet zijn hoed binnen af, een dame mag de hare altijd en overal ophouden (dus ook in de kerk, tijdens een bruiloft, doop of begrafenis). Een regenhoed of warme winterhoed zet u binnen natuurlijk wel af
bron: etiquette van de hoed.

Ik was bij een begrafenis waar de predikant een zwarte hoed droeg, die zette hij af toen hij de hal van de kerk inliep. Na de bijeenkomst met de familie (in de zaal van de kerk) liet hij zijn hoed liggen.
We konden hem gelukkig op de parkeerplaats nog tot stoppen manen. :)
Zelfs het meest onderontwikkelde boertje dat hardnekkig de pet ophield binnen, zette deze tijdens het bidden af (hield voor het gezicht).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Dat ben ik met je eens, maar dit is niet perse afwijkend van de reguliere refowereld van eind jaren 80 - begin jaren 90 toch?
Ik denk dat het lijkt alsof autisme vaker voor zou komen. Maar vroeger had je gewoon de Pietje Bell's en de Dik Trom's. ;)
Er was geen diagnose, geen naam voor.
Nu kent iedere vorm van een aut. beperking een aparte naam. Misschien wordt er nu te vaak een etiketje opgeplakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door eilander »

Een hoge hoed? Een dominee heeft die hoogstens bij een begrafenis op dacht ik.
Ik denk dat een gewone hoed bedoeld wordt...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

eilander schreef:Een hoge hoed? Een dominee heeft die hoogstens bij een begrafenis op dacht ik.
Ik denk dat een gewone hoed bedoeld wordt...
Dat denk ik ook. ;)
Bovendien kennen veel buitenkerkelijken de verschillen niet tussen de diverse voorgangers.
Hoe vaak je niet iets leest of hoort over een pastoor, dan blijkt het een dominee te zijn.
Komt misschien ook wel dat vroeger de pastoor duidelijk was te herkennen aan zijn kledij en de predikant dus ook.
Nu komt de predikant soms in een hippe jeans met poloshirt. Tja... daar past geen hoed bij. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9660
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door merel »

Ik heb nog nooit een ds gezien met een ( zwarte) hoed. De kinderen zouden geloof ik vragen of hij verkleed was o.i.d.. En dat is niet oneerbiedig bedoelt, maar zij zien dat gewoon ook nooit. Net zoals zij dat vroegen aan de schoorsteenveger van mijn schoonmoeder die nog in vol ornaat kwam.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Een hoge hoed? Een dominee heeft die hoogstens bij een begrafenis op dacht ik.
Ik denk dat een gewone hoed bedoeld wordt...
Dat denk ik ook. ;)
Bovendien kennen veel buitenkerkelijken de verschillen niet tussen de diverse voorgangers.
Hoe vaak je niet iets leest of hoort over een pastoor, dan blijkt het een dominee te zijn.
Komt misschien ook wel dat vroeger de pastoor duidelijk was te herkennen aan zijn kledij en de predikant dus ook.
Nu komt de predikant soms in een hippe jeans met poloshirt. Tja... daar past geen hoed bij. :D
Onze dominee kun je nog wel als dominee herkennen hoor, ook doordeweeks.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
Onze dominee kun je nog wel als dominee herkennen hoor, ook doordeweeks.
Hoe onderscheid je een willekeurige dominee dan van een begrafenisondernemer, accountant of bankier? :fi
En is het wel nodig dat je hem zó kunt onderscheiden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef:
Onze dominee kun je nog wel als dominee herkennen hoor, ook doordeweeks.
Hoe onderscheid je een willekeurige dominee dan van een begrafenisondernemer, accountant of bankier? :fi
En is het wel nodig dat je hem zó kunt onderscheiden?
Nee, dat is niet nodig.
Ik vind het wel belangrijk dat hij uitstraalt dat hij dominee is: hij is hartelijk in de omgang, toegankelijk voor de jeugd... maar het is wel de dominee.

Een willekeurige dominee is misschien niet van een bankier te onderscheiden, dat zou kunnen. Gelukkig hebben wij niet zomaar een willekeurige....
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door ejvl »

Een bankier draagt meestal een driedelig zwart, laat staan een (normale) hoed. Een predikant uit de wat rechtse gemeenten wel.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Hendrikus »

Mooie evenwichtige recensie door Enny de Bruijn van het nieuwe boek van Franca Treur, vandaag in het RD.
Twee kleine citaten:
Enny de Bruijn in het RD schreef:Niemands verhaal is hetzelfde, niemands ervaringen zijn hetzelfde, niemands zwakke plekken zijn hetzelfde. Daarom is het meestal niet zo heel vruchtbaar om je af te vragen of ‘hét’ bevindelijke leven hier nu wel goed wordt weergegeven, en het is ook niet zo vruchtbaar om in de slachtofferrol te kruipen, je onbegrepen te voelen, verwijten te maken, de auteur te willen bekeren of de schuld voor kerkverlating en geloofsverlies bij wie dan ook te leggen.

[...]

Maar het kan ook zijn dat je niet meteen bang wordt van twijfels en vragen (omdat je, hopelijk, weet in Wie je gelooft), en dan kan het best verhelderend of inzichtgevend werken om een roman te lezen die je een spiegel voorhoudt. Ook al is het moeilijk om van buitenaf naar jezelf kijken, je eigen gedrag met de ogen van een buitenstaander te zien en je eigen zekerheden onder de loep te nemen. Soms wordt dat nu eenmaal van je gevraagd.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Mooie evenwichtige recensie door Enny de Bruijn van het nieuwe boek van Franca Treur, vandaag in het RD.
Twee kleine citaten:
Enny de Bruijn in het RD schreef:Niemands verhaal is hetzelfde, niemands ervaringen zijn hetzelfde, niemands zwakke plekken zijn hetzelfde. Daarom is het meestal niet zo heel vruchtbaar om je af te vragen of ‘hét’ bevindelijke leven hier nu wel goed wordt weergegeven, en het is ook niet zo vruchtbaar om in de slachtofferrol te kruipen, je onbegrepen te voelen, verwijten te maken, de auteur te willen bekeren of de schuld voor kerkverlating en geloofsverlies bij wie dan ook te leggen.

[...]

Maar het kan ook zijn dat je niet meteen bang wordt van twijfels en vragen (omdat je, hopelijk, weet in Wie je gelooft), en dan kan het best verhelderend of inzichtgevend werken om een roman te lezen die je een spiegel voorhoudt. Ook al is het moeilijk om van buitenaf naar jezelf kijken, je eigen gedrag met de ogen van een buitenstaander te zien en je eigen zekerheden onder de loep te nemen. Soms wordt dat nu eenmaal van je gevraagd.
Ja zeker, helemaal met je eens!
En ik kijk er erg naar uit om deze boeken te kunnen lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Ambtenaar »

ejvl schreef:Een bankier draagt meestal een driedelig zwart, laat staan een (normale) hoed. Een predikant uit de wat rechtse gemeenten wel.
Een goede vriend van mij is directeur bij een bank die met name vermogens beheert. Ik heb hem of zijn collega's nog nooit in driedelig zwart gezien.
Plaats reactie