Wie kent dit boek?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door eilander »

Op diverse plaatsen (zondag 11, 23, 24, 30 etc.) geeft de Heidelbergse Catechismus aan dat we op dit punt (hoe worden wij rechtvaardig voor God?) niet moeten sjoemelen.
Wat brengt ons ertoe om hier toch soepeler tegenover te staan?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door ejvl »

Niets. Niemand hier zal ontkennen dat Rome ernstig dwaalt.
Wat ik persoonlijk niet durf te zeggen is dat de paus een vijand van God is. Anderen durven dat misschien wel, dat is voor hun rekening. Ik durf dat niet.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door DDD »

eilander schreef:Op diverse plaatsen (zondag 11, 23, 24, 30 etc.) geeft de Heidelbergse Catechismus aan dat we op dit punt (hoe worden wij rechtvaardig voor God?) niet moeten sjoemelen.
Wat brengt ons ertoe om hier toch soepeler tegenover te staan?
Het is me niet duidelijk waar je het over hebt. Misschien kun je een voorbeeld geven van gesjoemel? Of het moet een half citaat uit de RK catechismus zijn.

Vooralsnog zie ik vooral feitelijke onjuistheden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Op diverse plaatsen (zondag 11, 23, 24, 30 etc.) geeft de Heidelbergse Catechismus aan dat we op dit punt (hoe worden wij rechtvaardig voor God?) niet moeten sjoemelen.
Wat brengt ons ertoe om hier toch soepeler tegenover te staan?
Het is me niet duidelijk waar je het over hebt. Misschien kun je een voorbeeld geven van gesjoemel? Of het moet een half citaat uit de RK catechismus zijn.

Vooralsnog zie ik vooral feitelijke onjuistheden.
Ik bedoel bijvoorbeeld dit:
DDD schreef:Iets anders is dat de RKK inderdaad leert dat het God heeft behaagt de genade weg te schenken in de weg van geloof en bekering én goede werken, en dat die genade zelfs aan anderen mededeelbaar is. Daar kun je als protestant terecht van alles van vinden, maar dat rechtvaardigt niet de stelling dat de enige bron van behoud volgens de RKK niet zou zijn Christus Jezus, en die gekruisigd.
Misschien drukte ik mij onzorgvuldig uit als het gaat om het woord 'sjoemelen'. Wat ik bedoel is: de rechtvaardiging door het geloof alleen is één van de pijlers van de reformatie, en de Catechismus wijst er diverse keren op dat dit zo belangrijk is dat we hier geen andere leer kunnen tolereren.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door DDD »

Maar dat is geen genoegzame reden om onzin te verkondigen. Het lijkt me duidelijk dat de verwijten gewoon onjuist zijn. Als iedereen zich beperkt tot de wel bestaande verschillen van inzicht, dan is er nog stof genoeg.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Zita »

'Zuster Luc' van Kathryn Hulme. Een bestseller uit de jaren '60. Wie kent het en wat vind je ervan?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Mara »

Wie kent "Het licht van de zee, van M. Stedman?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Panny »

Kent iemand dit boek? De beschrijving maakt me er wel nieuwsgierig naar.

Afbeelding

"Veel mensen zitten vast. Vast in hun denken, vast met betrekking tot het geloof. Ze zijn serieus bezig, lezen de Bijbel en gaan trouw naar de kerk, maar er gebeurt niets, al jaren niet. Soms gevoelig, soms onverschillig, dan een lach en dan een traan – om moedeloos van te worden, op dood spoor. Hartelijk meelevende en ernstige kerkmensen, maar onbekeerd en zonder het waar zaligmakende geloof. Bijna bekeerd, maar toch ook helemaal niet. En dat beseffen zij heel goed.
In dit boekje gaat ds. Van Ruitenburg in op de vraag waar dit hinken op twee gedachten vandaan komt. Is er raad voor deze mensen? Natuurlijk willen ze zich niet bedriegen, maar misschien bedriegen ze zich op een andere manier? Heel persoonlijke zaken, waarbij mensenhulp tekortschiet. Alleen de Heere kan harten overbuigen en bekeren."
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

Wie kent:

----------------------------------------

"HET GULDENBOEKJE"
Eenige bizonderheden uit den
Bijbel, en uit de Leer en de
Gebruiken der Kerk,
voor Catechisatiën,
Scholen met den Bijbel
en Huisgezinnen.

Door een Predikant


221e-240e duizend

J.H. KNIERUM - GORINCHEM

----------------------------------------

Dit boekje werd in mijn geboortedorp gebruikt op de Openbare Lagere School
in de jaren '20 van de vorige eeuw. Het is een leerboekje van mijn moeder.
Weet iemand wie deze anonieme Predikant was?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door eilander »

Ik ken het "gulden boekje" wel, ik heb het ook wel staan, denk ik. Maar ik weet niets over de man die het maakte.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

Het boekje omvat de zuivere gereformeerde leer. op grond van de Drie Formulieren van Enigheid. Het bevat citaten van ds. Hellenbroek en bekende passages uit de Heidelberger Catechismus. Ik heb er geen dwalingen in gevonden, wat me zeer verbaasde, gezien de toestand in het dorp waar we opgroeiden nu.
Veel zaken, zo niet alles, weet en gelooft men daar niet meer, of staat ten minste ter discussie. Het geeft een helder zicht op hoe angstig snel een hele generatie van zuiver in de leer, verheidenst is. Nogmaals, ik ben er van geschrokken. Deze grote afval voltrok zich in één generatie!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

Kent iemand het boek Voetlicht, dat vanavond in het RD besproken wordt?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Zita »

Wie kent 'Gij zult niet lezen', van Marita Mathijsen? http://www.bol.com/nl/p/gij-zult-niet-l ... _role%3din
Zij behandelt hierin de klassieke confessionele bezwaren tegen lezen. Ik ben wel benieuwd welke dat zijn, maar voor €9,00 koop ik liever een boek dat me wèl aanzet tot lezen ;-)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

Dodo schreef:Kent iemand het boek Voetlicht, dat vanavond in het RD besproken wordt?
Ik heb het gekocht en gelezen, en het is echt een aanrader. In het begin ergerde ik me er wat aan dat de hoofdpersoon zo ongeveer álles tegen heeft, je kunt dat ook overdrijven. Maar geleidelijk aan werd ik in het verhaal getrokken en werd het steeds interessanter en beter. Het thema over voeten wordt heel mooi uitgewerkt.
Dit is wat mij betreft een goed christelijk literair boek. Goede karakters, geen gemakkelijke afloop, een goed uitgewerkt thema. Ik hoop dat de schrijfster nog meer boeken gaan maken.
Plaats reactie