Boekentip

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: boekentip

Bericht door Charles »

Ja, Anna Karenina natuurlijk. Indrukwekkend boek. Oorlog en Vrede 2 x geprobeerd maar kwam ik niet door.

En Dostojewski ja. Niet het gemakkelijkst om te lezen die Russische literatuur. Al was het maar vanwege al die (bij)namen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: boekentip

Bericht door Mara »

Charles schreef:Welke (verantwoorde) literatuur raden jullie aan? Ben me beetje aan het verdiepen in boeken die je gelezen 'moet' hebben. Kwam onder andere De donkere kamer van Damokles van WF Hermans tegen, De toverberg van Thomas Mann en Het bureau van Voskuil.

Zelf vind ik De boeken der kleine zielen van Couperus episch. Haarscherpe karaktertekeningen, scherpe dialogen. Herkenbare types als je een beetje een familie hebt. :haha
Oeroeg van Hella Haasse, Tonio van A.F. Th., De Tweeling van Tessa de Loo, Karakter van Bordewijk, De aanslag van Harry Mulisch.
Recent heb ik gelezen De papegaai vloog over de IJssel van Kader Abdolah.
De eerste helft is prachtig, maar in de tweede helft denk ik dat je het geen verantwoord boek meer zult vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Boekentip

Bericht door dennis »

Er komen gelukkig steeds meer christelijke boeken van literair niveau uit. Recent was ik behoorlijk onder de indruk van 'Mintijteer' bijvoorbeeld. Ik denk ook aan 'Het land van de kleine man' van Leif Enger.
Ken je Marilyne Robinson al? En Karel Schoeman?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: boekentip

Bericht door Charles »

Mara schreef: De eerste helft is prachtig, maar in de tweede helft denk ik dat je het geen verantwoord boek meer zult vinden.
Dan ga ik er niet aan beginnen nee.Met de vunzigheid in de moderne literatuur heb ik het wel gehad.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekentip

Bericht door -DIA- »

Of het de moeite waard is, dat kan ik niet zeggen.
Ik las in het RD over het verschijnen van een boek van Maaike Bakker.
Misschien zegt het ons meer als we weten dat Maaike Bakker een schoonzus is van wijlen
ds. F. Mallan? Wat ik ervan lees, is dat het boek niet bepaald als onzin kan worden bestempeld.
Daarom geef ik een link naar Mee op de wind, het blog van Maaike Bakker.
Hier is ook nader kennis te maken met haar boek, dat ook de titel "Mee op de wind" mee heeft
gekregen.
http://meeopdewind.nl/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boekentip

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Of het de moeite waard is, dat kan ik niet zeggen.
Ik las in het RD over het verschijnen van een boek van Maaike Bakker.
Misschien zegt het ons meer als we weten dat Maaike Bakker een schoonzus is van wijlen
ds. F. Mallan? Wat ik ervan lees, is dat het boek niet bepaald als onzin kan worden bestempeld.
Daarom geef ik een link naar Mee op de wind, het blog van Maaike Bakker.
Hier is ook nader kennis te maken met haar boek, dat ook de titel "Mee op de wind" mee heeft
gekregen.
http://meeopdewind.nl/
Ik volg haar blog al een tijdje, en ze schrijft best wel leuk. Ik ga het boek voor mijn oma kopen. Zij is afkomstig uit die contreien, en kende van huis uit het gezelschapsleven. Ze zal dus best veel herkennen, denk ik.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Boekentip

Bericht door Johannes van Dijk »

Een boekentip: De zoon van Bornia. Dit boek gaat over het leven en sterven van Ds.E.du Marchie van Voorthuizen. Zeer aan te bevelen. Hij ligt in Schriftuitleg en opvattingen direct op de lijn van Ds.Th.vd Groe. Dit boek is meer een levensbeschrijving van hem, hoe hij uit de CGK naar de OGG is gegaan, met al het wel en wee dat begon in zijn eerste gemeente te Urk. Hij verwierp met klem de drie wegen. Twee wegen stond hij voor. Men is in Christus,of men ligt er buiten! Radicaal dat wel, maar wel zuiver.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Boekentip

Bericht door freek »

Voor wie 'politiek Den Haag' de achterliggende 15 jaar gevolgd heeft: Pluche, van Femke Halsema. Heel leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen bij allerlei gebeurtenissen die we zelf via de media hebben meegekregen.
Plaats reactie