Philip Yancey

Plaats reactie
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Philip Yancey

Bericht door bazz »

zijn er hier mensen bekend met de boeken van Philip Yancey? en hoe waarderen jullie ze?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Heel post-modern. Philip Yancey komt uit een erg wettisch en fundamentalistisch millieu, en hij slaat nu door naar de andere kant. Zijn boeken spreken mij niet (meer) aan.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Wat is er postmodern aan? En als het postmodern is is dat toch niet direct fout?
Ik vind 'm niet erg doorslaan eigenlijk?!
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Lees de volgende link eens:
http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/exposes/yancey/yancey.htm

Er staat kritiek bij die je goed kunt relativeren, maar ook hele serieuze kritiek (o.a. new age denken, prositief staan t.o.v. homoseksuele praxis enz).
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

dank je voor de link, die ga ik binnenkort eens lezen (ik ben nu na een nachtdienst net wat te moe om me door een lap engelse text heen te worstelen), maar op het eerste gezicht vind ik het vooral een samenraapsel van alles bij elkaar gezocht waar je iemand maar op kunt pakken (ik weet ook sites waar men bijvoorbeeld betoogt dat C.S. Lewis satanist zou zijn).

nog even over het positief staan van Yancey tegenover homoseksuele praxis: volgens mij staat hij daar niet zo positief over. wel is zijn houding tegenover homoseksueel practiserenden behoorlijk veranderd sinds een goede vriend van hem (Mel Brown) homoseksueel bleek te zijn (staat volgens mij in het boek "genade, wat een wonder" beschreven).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik heb ooit een boek van Yancey gelezen en dat ging, als ik me goed herinner, over een aantal bijbelse personen.
Op een bepaald moment beschrijft hij Mozes aan het eind van zijn leven. Dan zegt Yancey dat Mozes heel oud is en dat zijn ogen last hebben van staar (ik weet de precieze formulering niet meer). Toen knapte ik af, want in de Bijbel staat juist dat Mozes' ogen niet donker waren geworden en zijn kracht niet was vergaan, ondanks zijn ouderdom.
Ik dacht: als iemand de Bijbel zo slecht leest en kent, kan ik me er ook niet aan toevertrouwen. Ik heb het boek weggedaan.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Een boek van hem gekregen en net een paar hoofdstukken gelezen. Eerste indrukken zijn dat ik er weinig lijn in vind zitten. Veel meningen, visies, annekdotes in een hoofdstuk waarbij je terug moet bladeren om te kijken wat het thema van het hoofdstuk is. Ook het gevoel dat het allemaal de helft korter kan.

't Is natuurlijk wennen aan de schrijfstijl. Ik houd niet van dat Amerikaanse. Bijvoorbeeld dat er geschreven wordt dat als Jezus met de Emmausgangers loopt: 'bij wijze van grap liet Jezus de mannen die Hem nog niet hadden herkend, alles vertellen wat die man Jezus de afgelopen dagen allemaal was overkomen'.

Volledig misplaats wat mij betreft.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Afgewezen schreef:Ik heb ooit een boek van Yancey gelezen en dat ging, als ik me goed herinner, over een aantal bijbelse personen.
Op een bepaald moment beschrijft hij Mozes aan het eind van zijn leven. Dan zegt Yancey dat Mozes heel oud is en dat zijn ogen last hebben van staar (ik weet de precieze formulering niet meer). Toen knapte ik af, want in de Bijbel staat juist dat Mozes' ogen niet donker waren geworden en zijn kracht niet was vergaan, ondanks zijn ouderdom.
Ik dacht: als iemand de Bijbel zo slecht leest en kent, kan ik me er ook niet aan toevertrouwen. Ik heb het boek weggedaan.
Dat is dus het boek wat ik nu aan het lezen ben. Volgens Yancey is Mozes zo oud dat hij nauwelijks meer op zijn benen kan staan, hebben zijn ogen de kleur van slagroom door de staar, is hij half doof en zakt hij na zijn laatste toespraak bewusteloos in elkaar. De bijbel zegt echter in het laatste hoofdstuk van Deuteronomium Mozes nu was honderd en twintig jaren oud, als hij stierf; zijn oog was niet donker geworden, en zijn kracht was niet vergaan.

Ook schrijft Yancey dat de uitocht een ongeorganiseerde bende was. Terwijl ik zo uit mn hoofd weet dat er heleboel voorschriften waren hoe Israel uit Egypte moest wegtrekken (hoe je je moest kleden, welk eten meenemen, wie voorop liet etc). De meest georganiseerde evacuatie in history waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Philip Yancey

Bericht door helma »

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 74#p254874

@Jongere, heb je het boek inmiddels gelezen en wat vond je ervan? Raad je het aan om te lezen? Het onderwerp raakt me nogal en ben heel benieuwd naar dit boek.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Philip Yancey

Bericht door Desiree »

Ik heb het boek: Teleurgesteld in God van hem. Ben pas weer begonnen het te lezen. Interessant boek. Meer psychologisch.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Philip Yancey

Bericht door Jongere »

helma schreef:http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 74#p254874

@Jongere, heb je het boek inmiddels gelezen en wat vond je ervan? Raad je het aan om te lezen? Het onderwerp raakt me nogal en ben heel benieuwd naar dit boek.
Jouw geheugen maakt me beschaamd. ;) Ik zie dat ik het boek 8 jaar geleden gekocht heb, maar het ligt nog altijd ongelezen op mijn kast...
Op dit moment ben ik halverwege Tim Kellers boek over het gebed. Dat spreekt me wel aan, omdat hij voornamelijk put uit de traditie: Augustinus, Calvijn en Luther. Vooral wijst het boek me erop dat er nog zoveel meer te leren is, juist ook in het gebedsleven.
Plaats reactie