Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door dennis »

Een van de grootste nadelen van dit boek vind ik het feit dat nogal wat 'onwetende' Nederlanders min of meer het idee hebben dat de reformatorische gezindte lijkt op de beschrijving van de 'gelovigen' in het boek ...

En daar kom ik echt voorbeelden van tegen. We moeten de kennis van de gemiddelde Nederlander op religieus gebied maar niet te groot inschatten.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Van Ewijk »

dennis schreef:We moeten de kennis van de gemiddelde Nederlander op religieus gebied maar niet te groot inschatten.
Een waar woord.
De buitenkerkelijke Nederlander weet alleen maar wat de begrippen dopen, bidden en kerkbezoek betekenen, als ze er al überhaupt bij stil staan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Curatorium »

dennis schreef:En daar kom ik echt voorbeelden van tegen. We moeten de kennis van de gemiddelde Nederlander op religieus gebied maar niet te groot inschatten.
Ligt dat aan de gemiddelde Nederlander, of ligt dat aan ons?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Dodo »

dennis schreef:Een van de grootste nadelen van dit boek vind ik het feit dat nogal wat 'onwetende' Nederlanders min of meer het idee hebben dat de reformatorische gezindte lijkt op de beschrijving van de 'gelovigen' in het boek ...

En daar kom ik echt voorbeelden van tegen. We moeten de kennis van de gemiddelde Nederlander op religieus gebied maar niet te groot inschatten.
Dat moeten we maar in gedachten houden als we een boek lezen over de Amish, islam of boedhisme of wat ook. Het is een boek/zienswijze/verhaal/wat dan ook, en geen documentaire.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Pimpelmees »

Van Ewijk schreef:
dennis schreef:We moeten de kennis van de gemiddelde Nederlander op religieus gebied maar niet te groot inschatten.
Een waar woord.
De buitenkerkelijke Nederlander weet alleen maar wat de begrippen dopen, bidden en kerkbezoek betekenen, als ze er al überhaupt bij stil staan.
Zijn jullie voor het verplicht stellen van het vak religiekunde zoals in het RD onlangs werd betoogd?

http://www.refdag.nl/mobile/opinie/verp ... n_1_961052
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door freek »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef: Dat vat ik op als een zware persoonlijke belediging en dus lees ik dat flutboek niet.
Het is geen flutboek. Auteur is één van Nederlands beste schrijvers. Hij is een zeer gevoelige man, die hiermee worstelt.
Nergens is het boek echt kwetsend of spottend, zoals de boeken van MtH wel kunnen zijn.
Er is inmiddels een vervolg, ik heb het gereserveerd bij de bieb.
Helemaal eens. Ik vind het een van de beste boeken over deze thematiek. Daar is het boekje van Franca Treur helemaal niks bij.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Van Ewijk »

Pimpelmees schreef: Zijn jullie voor het verplicht stellen van het vak religiekunde zoals in het RD onlangs werd betoogd?

http://www.refdag.nl/mobile/opinie/verp ... n_1_961052
Wat mijzelf betreft, neen.
Ik ben van mening dat het geweten van een mens zijn eigen weg moet vinden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door merel »

freek schreef:
Mara schreef:
Van Ewijk schreef: Dat vat ik op als een zware persoonlijke belediging en dus lees ik dat flutboek niet.
Het is geen flutboek. Auteur is één van Nederlands beste schrijvers. Hij is een zeer gevoelige man, die hiermee worstelt.
Nergens is het boek echt kwetsend of spottend, zoals de boeken van MtH wel kunnen zijn.
Er is inmiddels een vervolg, ik heb het gereserveerd bij de bieb.
Helemaal eens. Ik vind het een van de beste boeken over deze thematiek. Daar is het boekje van Franca Treur helemaal niks bij.
Ook mee een. Ik vond het ook nog wel ergens een ontroerend boek. Het boekje van Franca had ik juist niets mee en had mi geen inhoud.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mannetje »

merel schreef:
freek schreef:
Mara schreef:
Van Ewijk schreef: Dat vat ik op als een zware persoonlijke belediging en dus lees ik dat flutboek niet.
Het is geen flutboek. Auteur is één van Nederlands beste schrijvers. Hij is een zeer gevoelige man, die hiermee worstelt.
Nergens is het boek echt kwetsend of spottend, zoals de boeken van MtH wel kunnen zijn.
Er is inmiddels een vervolg, ik heb het gereserveerd bij de bieb.
Helemaal eens. Ik vind het een van de beste boeken over deze thematiek. Daar is het boekje van Franca Treur helemaal niks bij.
Ook mee een. Ik vond het ook nog wel ergens een ontroerend boek. Het boekje van Franca had ik juist niets mee en had mi geen inhoud.
Enerzijds geloof ik best dat het een gevoelig boek, geschreven uit zuivere bedoelingen.
Toch blijven mijn vragen:
1. Op welke manier draagt dit boek bij aan je algemene ontwikkeling, zoals eerder gesteld werd?
2. Wat vind je ervan dat het vloeken en erotische scènes bevat? In hoeverre laat je dat meewegen in je oordeel over het boek?
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door refo »

Zijn dat examenvragen?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Zijn dat examenvragen?
Nee. Dat zijn vragen aan mensen die dit boek aanprijzen.
Maar ze zouden in een examen misschien niet misstaan. ;)
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Enerzijds geloof ik best dat het een gevoelig boek, geschreven uit zuivere bedoelingen.
Toch blijven mijn vragen:
1. Op welke manier draagt dit boek bij aan je algemene ontwikkeling, zoals eerder gesteld werd?
2. Wat vind je ervan dat het vloeken en erotische scènes bevat? In hoeverre laat je dat meewegen in je oordeel over het boek?
Het is heel simpel, als je een liefhebber bent van goede boeken, zul je af en toe helaas moeten accepteren dat er ongewenste dingen in staan.
Afgewezen en ik hebben het daar al eerder over gehad. Zij laat ook boeken zoals Tonio van AFTH niet staan omdat het niet-christelijk zou zijn. Er zijn simpelweg te weinig verantwoorde goede, literaire werken.
Maar het is een misvatting dan een niet-christelijk boek altijd onkuise of grove taal zou bevatten.
Knielen op..... is met de eeuw van mijn vader, een must om te lezen en eigenlijk ook om te hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Enerzijds geloof ik best dat het een gevoelig boek, geschreven uit zuivere bedoelingen.
Toch blijven mijn vragen:
1. Op welke manier draagt dit boek bij aan je algemene ontwikkeling, zoals eerder gesteld werd?
2. Wat vind je ervan dat het vloeken en erotische scènes bevat? In hoeverre laat je dat meewegen in je oordeel over het boek?
Het is heel simpel, als je een liefhebber bent van goede boeken, zul je af en toe helaas moeten accepteren dat er ongewenste dingen in staan.
Afgewezen en ik hebben het daar al eerder over gehad. Zij laat ook boeken zoals Tonio van AFTH niet staan omdat het niet-christelijk zou zijn. Er zijn simpelweg te weinig verantwoorde goede, literaire werken.
Maar het is een misvatting dan een niet-christelijk boek altijd onkuise of grove taal zou bevatten.
Knielen op..... is met de eeuw van mijn vader, een must om te lezen en eigenlijk ook om te hebben.
Zeer mee oneens. Ik wil het graag ook toelichten, maar het is een vaak gevoerde discussie waar ik jullie niet mee wil vermoeien. Maar als er hier nogmaals gezegd wordt dat dit soort boeken lezen een must is, kan ik het toch niet laten om te zeggen dat ik het daarmee niet eens ben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
Mannetje schreef: Enerzijds geloof ik best dat het een gevoelig boek, geschreven uit zuivere bedoelingen.
Toch blijven mijn vragen:
1. Op welke manier draagt dit boek bij aan je algemene ontwikkeling, zoals eerder gesteld werd?
2. Wat vind je ervan dat het vloeken en erotische scènes bevat? In hoeverre laat je dat meewegen in je oordeel over het boek?
Het is heel simpel, als je een liefhebber bent van goede boeken, zul je af en toe helaas moeten accepteren dat er ongewenste dingen in staan.
Afgewezen en ik hebben het daar al eerder over gehad. Zij laat ook boeken zoals Tonio van AFTH niet staan omdat het niet-christelijk zou zijn. Er zijn simpelweg te weinig verantwoorde goede, literaire werken.
Maar het is een misvatting dan een niet-christelijk boek altijd onkuise of grove taal zou bevatten.
Knielen op..... is met de eeuw van mijn vader, een must om te lezen en eigenlijk ook om te hebben.
Zeer mee oneens. Ik wil het graag ook toelichten, maar het is een vaak gevoerde discussie waar ik jullie niet mee wil vermoeien. Maar als er hier nogmaals gezegd wordt dat dit soort boeken lezen een must is, kan ik het toch niet laten om te zeggen dat ik het daarmee niet eens ben.
Dat dacht ik wel en dat mag ook. :)
Als er meer goede literaire werken van de Banier af zouden komen, zou het geen probleem zijn. Maar als ik in de bieb dat Amish rijtje langsloop en die streekromannetjes vol fouten en voorspelbare dunne verhaaltjes, denk ik..... zucht... nee.

We hebben geen nieuwe Aart Romijn (nog). (of Anne de Vries bijv)
Er zitten heus wel goede boeken tussen, maar die moet je treffen. Daarom ben ik zo blij met de recensies van Dodo en Helma.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door eilander »

Ik pleit ook niet voor Banierromannetjes... ik lees af en toe een paar bladzijden omdat de kinderen ze soms lezen, maar ik vind het afschuwelijk. Geef mij maar Bé Nijenhuis....

Maar ik vind het zo vreemd dat we bang zijn voor vergiftiging van ons lichaam door alcohol of wat voor dingen dan ook, maar voor de langzame vergiftiging van onze ziel en van die van onze kinderen door literatuur te lezen die hier op aarde als hoogstaand wordt gezien, maar waarin gevloekt wordt of schunnige scenes beschreven worden. Ik kan gewoon niet geloven dat dit in de hemel ook als hoogstaand gezien wordt.

Ik stond gisteren nog in een 2e hands boekhandel met "Knielen op een bed violen" in mijn handen, met de gedachte of ik het zou kopen. Als je het openslaat en ziet dat er psalmverzen gebruikt wordt tussen hoofdstukken, had ik al het idee: wordt hier met Gods Woord en de psalmen omgegaan tot eer van God? Ik geloof er niets van. Daarom heb ik het weer teruggelegd.
Plaats reactie