Welk boek is het belangrijkst voor je?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Mara »

Op https://www.belangrijksteboek.nl
kun je je stem uitbrengen welk boek het belangrijkste voor je is.
Opmerkelijk is dat de Bijbel momenteel op de eerste plaats staat.
Ik heb eveneens gekozen voor de Bijbel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Op https://www.belangrijksteboek.nl
kun je je stem uitbrengen welk boek het belangrijkste voor je is.
Opmerkelijk is dat de Bijbel momenteel op de eerste plaats staat.
Ik heb eveneens gekozen voor de Bijbel.
Op dit forum hoort iedereen voor de bijbel te kiezen. Daarom niet zo heel interessant.

Veel boeiender zou zijn welke boeken op de tweede, derde, vierde plaats komen. En dan hopelijk niet de Institutie of Mathew Henry.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door DDD »

En waarom is dat dan niet interessant meer? Ik wist bijvoorbeeld helemaal niet van die verkiezing.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Panny »

Op nummer 1 natuurlijk de Bijbel.

Ik zou geen concrete boeken kunnen noemen die ik daarnaast in de top 5 zou zetten.

Wat theologische boeken betreft heb ik vooral heel veel nog niet gelezen. (ik ben ook nog piepjong ;) )
Ongeveer vijf jaar terug begon ik veel te lezen van de site theologienet.nl (daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie).
Vooral Thomas Boston en Andrew Gray las ik graag (en nog steeds).
De eerste twee theologische boek en die ik vervolgens zelf kocht was denk ik "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan en "Om de uitnemendheid van Christus" van Thomas Boston. Twee prachtige boeken.

Verder lees ik ook veel boeken over christenvervolgingen in de Sovjet Unie, in streng islamitische landen, China, Noord Korea, etc.
De boeken over de vervolgde kerk hebben ook ook echt veel invloed op hoe je in het leven staat.
De vervolgde kerk heeft daardoor wel een speciale plek in mijn leven gekregen. En ik probeer dit ook te volgen via organisaties als SDOK en Open Doors.
Je gaat minder waarde hechten aan aardse rijkdom en carrière. Je gaat zien dat een leven alleen voor je eigen gemak wel erg leeg is.
Je leest dat mensen in onze tijd wereldwijd Christus willen volgen ook al gaat dat ten koste van hun carrière, vrijheid of zelfs hun leven.
En als je ziet wat vervolgde christenen moeten opgeven voor het volgen van Christus dan ga je ook steeds meer leren je niet te schamen voor het Evangelie.
Wat ook erg veel indruk maakt is de liefde voor de vijanden die je vaak tegenkomt bij de vervolgde kerk. Wat hebben wij dan weinig liefde tot bijvoorbeeld moslims.
Ook de worstelingen over het lijden in de wereld (en waar God is in al dit lijden).

Je gaat ook je eigen cultuur en tradities relativeren.
Bijvoorbeeld de baptistische christenen in de Sovjet Unie die niet over alles hetzelfde denken als ons.
Maar toch wordt je jaloers op hun eenvoudige geloof en het afhankelijk leven van God. En dat ze zo graag het Evangelie doorgaven ook al kwamen ze daardoor in de gevangenis terecht (en ook daar gingen ze door met evangeliseren). Zoveel liefde tot God en de naaste.

Het heeft ook zelfs invloed op hoe je de Bijbel leest.
Heel veel gedeeltes in de Bijbel zijn van toepassing op christenen die lijden voor de Naam van Christus.
Het lezen over de vervolgde kerk is voor ons westerse christenen echt een verrijking.
Wij hebben het zo makkelijk dat we vooral bezig zijn met het strijden met andere christenen over de kleinste leerverschillen. Terwijl onze levens laten zien dat we eigenlijk meer waarde hechten aan aardse rijkdom en carrière. Alles op willen geven voor het volgen van Christus is vaak geen praktijk in ons leven.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Panny »

Op nummer 1 natuurlijk de Bijbel.

Ik zou geen concrete boeken kunnen noemen die ik daarnaast in de top 5 zou zetten.

Wat theologische boeken betreft heb ik vooral heel veel nog niet gelezen. (ik ben ook nog piepjong ;) )
Een paar jaar terug begon ik veel te lezen van de site theologienet.nl (daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie).
Vooral Thomas Boston en Andrew Gray las ik graag (en nog steeds).
De eerste twee theologische boek en die ik vervolgens zelf kocht was denk ik "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan en "Om de uitnemendheid van Christus" van Thomas Boston. Twee prachtige boeken.

Verder lees ik ook veel boeken over christenvervolgingen in de Sovjet Unie, in streng islamitische landen, China, Noord Korea, etc.
De boeken over de vervolgde kerk hebben ook ook echt veel invloed op hoe je in het leven staat.
De vervolgde kerk heeft daardoor wel een speciale plek in mijn leven gekregen. En ik probeer dit ook te volgen via organisaties als SDOK en Open Doors.
Je gaat minder waarde hechten aan aardse rijkdom en carrière. Je gaat zien dat een leven alleen voor je eigen gemak wel erg leeg is.
Je leest dat mensen in onze tijd wereldwijd Christus willen volgen ook al gaat dat ten koste van hun carrière, vrijheid of zelfs hun leven.
En als je ziet wat vervolgde christenen moeten opgeven voor het volgen van Christus dan ga je ook steeds meer leren je niet te schamen voor het Evangelie.
Wat ook erg veel indruk maakt is de liefde voor de vijanden die je vaak tegenkomt bij de vervolgde kerk. Wat hebben wij dan weinig liefde tot bijvoorbeeld moslims.
Ook de worstelingen over het lijden in de wereld (en waar God is in al dit lijden).

Je gaat ook je eigen cultuur en tradities relativeren.
Bijvoorbeeld de baptistische christenen in de Sovjet Unie die niet over alles hetzelfde denken als ons.
Maar toch wordt je jaloers op hun eenvoudige geloof en het afhankelijk leven van God. En dat ze zo graag het Evangelie doorgaven ook al kwamen ze daardoor in de gevangenis terecht (en ook daar gingen ze door met evangeliseren). Zoveel liefde tot God en de naaste.

Het heeft ook zelfs invloed op hoe je de Bijbel leest.
Heel veel gedeeltes in de Bijbel zijn van toepassing op christenen die lijden voor de Naam van Christus.
Het lezen over de vervolgde kerk is voor ons westerse christenen echt een verrijking.
Wij hebben het zo makkelijk dat we vooral bezig zijn met het strijden met andere christenen over de kleinste leerverschillen. Terwijl onze levens laten zien dat we eigenlijk meer waarde hechten aan aardse rijkdom en carrière. Alles op willen geven voor het volgen van Christus is vaak geen praktijk in ons leven.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door mulder »

Panny schreef:daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie
welke boeken waren dat behalve Hellenbroek?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Panny »

mulder schreef:
Panny schreef:daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie
welke boeken waren dat behalve Hellenbroek?
we kregen elk jaar twee boeken: levensbeschrijvingen van dominees, meditatiebundels, dagboeken.. zulk soort boeken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:
Panny schreef:daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie
welke boeken waren dat behalve Hellenbroek?
Misschien de dagboekenreeks "Bij het geopende Woord"? De eerste 4 delen kregen de zieken en ouden van dagen bij het jaarlijkse kerstpakket. De laatste jaren krijgen we andere boeken. Meer prekenboeken van ds. Mol, ds. Mouw enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
mulder schreef:
Panny schreef:daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie
welke boeken waren dat behalve Hellenbroek?
Misschien de dagboekenreeks "Bij het geopende Woord"? De eerste 4 delen kregen de zieken en ouden van dagen bij het jaarlijkse kerstpakket. De laatste jaren krijgen we andere boeken. Meer prekenboeken van ds. Mol, ds. Mouw enz.
Klopt, van die dagboeken had ik er ook een paar gehad (ondertussen verkocht).
Maar die vind serie ik heel wisselvallig. De ene maand is heel persoonlijk en gaat diep maar de andere is weer heel oppervlakkig (beschrijvend) zonder dat het echt dichtbij gebracht / persoonlijk gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Dodo »

Panny schreef:Op nummer 1 natuurlijk de Bijbel.

Ik zou geen concrete boeken kunnen noemen die ik daarnaast in de top 5 zou zetten.

Wat theologische boeken betreft heb ik vooral heel veel nog niet gelezen. (ik ben ook nog piepjong ;) )
Een paar jaar terug begon ik veel te lezen van de site theologienet.nl (daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie).
Vooral Thomas Boston en Andrew Gray las ik graag (en nog steeds).
De eerste twee theologische boek en die ik vervolgens zelf kocht was denk ik "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan en "Om de uitnemendheid van Christus" van Thomas Boston. Twee prachtige boeken.

Verder lees ik ook veel boeken over christenvervolgingen in de Sovjet Unie, in streng islamitische landen, China, Noord Korea, etc.
De boeken over de vervolgde kerk hebben ook ook echt veel invloed op hoe je in het leven staat.
De vervolgde kerk heeft daardoor wel een speciale plek in mijn leven gekregen. En ik probeer dit ook te volgen via organisaties als SDOK en Open Doors.
Je gaat minder waarde hechten aan aardse rijkdom en carrière. Je gaat zien dat een leven alleen voor je eigen gemak wel erg leeg is.
Je leest dat mensen in onze tijd wereldwijd Christus willen volgen ook al gaat dat ten koste van hun carrière, vrijheid of zelfs hun leven.
En als je ziet wat vervolgde christenen moeten opgeven voor het volgen van Christus dan ga je ook steeds meer leren je niet te schamen voor het Evangelie.
Wat ook erg veel indruk maakt is de liefde voor de vijanden die je vaak tegenkomt bij de vervolgde kerk. Wat hebben wij dan weinig liefde tot bijvoorbeeld moslims.
Ook de worstelingen over het lijden in de wereld (en waar God is in al dit lijden).

Je gaat ook je eigen cultuur en tradities relativeren.
Bijvoorbeeld de baptistische christenen in de Sovjet Unie die niet over alles hetzelfde denken als ons.
Maar toch wordt je jaloers op hun eenvoudige geloof en het afhankelijk leven van God. En dat ze zo graag het Evangelie doorgaven ook al kwamen ze daardoor in de gevangenis terecht (en ook daar gingen ze door met evangeliseren). Zoveel liefde tot God en de naaste.

Het heeft ook zelfs invloed op hoe je de Bijbel leest.
Heel veel gedeeltes in de Bijbel zijn van toepassing op christenen die lijden voor de Naam van Christus.
Het lezen over de vervolgde kerk is voor ons westerse christenen echt een verrijking.
Wij hebben het zo makkelijk dat we vooral bezig zijn met het strijden met andere christenen over de kleinste leerverschillen. Terwijl onze levens laten zien dat we eigenlijk meer waarde hechten aan aardse rijkdom en carrière. Alles op willen geven voor het volgen van Christus is vaak geen praktijk in ons leven.
Dit vind ik mooi om te lezen. In onze gemeente gaat volgend jaar veel aandacht besteed worden aan de vervolgde kerk. Gemeentebreed, dus met zoveel mogelijk verenigingen en bijbelkringen. Ik hoop dat het ook voor onze gemeente wat uitwerkt.
Wat ik zelf lastig vind, is de erge verhalen. Dat blijft soms hangen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door emigrant »

Volgend op de Bijbel: berijmde psalmen. Ik gebruik thuis zowel Datheen, als wat er is van Utenhove. De Bijbel zoveel mogelijk zonder verklaringen, behalve de kanttekeningen die ik meer als verantwoording zie. Nog te lezen staan bij mij twee grote boeken: de geschiedenis der Joden van Flavius Josephus, en het vervolg daarop van Jacob Basagne. Komt nog wel.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:Op https://www.belangrijksteboek.nl
kun je je stem uitbrengen welk boek het belangrijkste voor je is.
Opmerkelijk is dat de Bijbel momenteel op de eerste plaats staat.
Ik heb eveneens gekozen voor de Bijbel.
Op dit forum hoort iedereen voor de bijbel te kiezen. Daarom niet zo heel interessant.
In de krant stond een artikel welke bekende Nederlander op welk boek had gestemd en opmerkelijk was dat sommigen toch de Statenbijbel als belangrijkste, meest invloedrijke boek zagen en er daarom op stemden.
Hoe meer mensen op de Bijbel stemmen, hoe hoger deze in de ranglijst komt immers.
Ik zou De eeuw van mijn vader van Geert Mak toch ook niet onvermeld laten.
Het maakte op mij veel indruk en toont aan hoe in 2 generaties de naam van God (nagenoeg) uit een geslacht verdwijnt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Leerling »

Edit: Posting weggehaald, want per abuis in het verkeerde topic :D
Laatst gewijzigd door Leerling op 25 apr 2016, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Op nummer 1 natuurlijk de Bijbel.
Zonder vanzelfsprekend wat af te doen aan mijn meest geliefde en gerespecteerde boek, ik ben het roerend met dodo eens dat het wat de bezoekers van deze website betreft geen verassing mag heten.
Breder gezien, dus afgezien buiten dit forum ben ik wel positief gestemd, alhoewel ik het jammer vind dat het buiten de kerkmuren praktisch 0,0 zichtbaar is.

Ikzelf leest trouwens geen fictie, slechts documentatie wat betreft geschiedenis en andere wetenschap.
Met uitzondering van Dik Trom die ik in mijn jeugd verslond.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek is het belangrijkst voor je?

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
mulder schreef:
Panny schreef:daarvoor kwam ik eigenlijk niet verder dan de boeken van GG dominees die je kreeg op catechisatie
welke boeken waren dat behalve Hellenbroek?
Misschien de dagboekenreeks "Bij het geopende Woord"? De eerste 4 delen kregen de zieken en ouden van dagen bij het jaarlijkse kerstpakket. De laatste jaren krijgen we andere boeken. Meer prekenboeken van ds. Mol, ds. Mouw enz.
Klopt, van die dagboeken had ik er ook een paar gehad (ondertussen verkocht).
Maar die vind serie ik heel wisselvallig. De ene maand is heel persoonlijk en gaat diep maar de andere is weer heel oppervlakkig (beschrijvend) zonder dat het echt dichtbij gebracht / persoonlijk gemaakt wordt.
Dat is precies ook mijn bevinding: Je leest in die dagboeken verschillende liggingen in de Ger. Gem., misschien de uiterst linkerflank uitgenomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie