Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Plaats reactie
Piet-V
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2015, 17:20

Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Piet-V »

Kort geleden heb ik een artikeltje of column gelezen over de invloed van christelijke Amerikaanse romans op onze manier van denken en geloven. De schrijver was van mening dat die invloed veel groter is dan wij denken. Ik zou dit graag aan anderen willen laten lezen, maar helaas weet ik niet meer waar ik het gelezen heb. Ik heb gezocht op Digibron maar kan daar niets vinden. Wie kan mij helpen? Het was in ieder geval geen boekbespreking, ik vermoed een column of opiniebijdrage maar weet dit ook niet zeker.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Van Ewijk »

Kan alleen mijn eigen persoonlijke ervaring hier vermelden.
Ik lees nooit romans.
Het enige wat ik ooit gelezen heb in die geest is Dik Trom, niet echt Amerikaans dus. ;)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door dennis »

Deze romans worden met name door vrouwen heel veel gelezen, en ik denk inderdaad dat er een zekere invloed van uit zal gaan.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Desiree »

oké, foutje!
Laatst gewijzigd door Desiree op 03 nov 2015, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Piet-V
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2015, 17:20

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Piet-V »

Mijn vraag is eigenlijk: kan iemand mij vertellen waar ik dit artikel over de invloed van Amerikaanse romans gelezen heb? Het gaat mij nu even niet om de mening van mensen op dit forum.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Dodo »

Piet-V schreef:Mijn vraag is eigenlijk: kan iemand mij vertellen waar ik dit artikel over de invloed van Amerikaanse romans gelezen heb? Het gaat mij nu even niet om de mening van mensen op dit forum.
http://www.refdag.nl/boeken/christelijk ... s_1_244034
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Afgewezen »

Piet-V schreef:Mijn vraag is eigenlijk: kan iemand mij vertellen waar ik dit artikel over de invloed van Amerikaanse romans gelezen heb? Het gaat mij nu even niet om de mening van mensen op dit forum.
Misschien is een forum daarvoor dan niet de juiste plaats. ::bye
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door jjchris »

Amish romans, ik noem t christelijke pulp.. dat zie ik ook wel vrouwen lezen, valt lewis ook onder dit genre?

Verstuurd vanaf mijn SM-P900 met Tapatalk
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door dennis »

Ter nuancering: Dé Amerikaanse roman bestaat volgens mij trouwens niet. Er zit heel veel verschil in de kwaliteit en ook in de manier waarop het geloof ter sprake komt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Jongere »

jjchris schreef:Amish romans, ik noem t christelijke pulp.. dat zie ik ook wel vrouwen lezen, valt lewis ook onder dit genre?
Nee.

Overigens zijn Lewis en Tolkien beiden niet Amerikaans.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door parsifal »

Lewis Carroll was ook niet Amerikaans. Welke Lewis bedoelt jjchris eigenlijk?
Ik dacht trouwens altijd dat Graham Greene Amerikaans was, maar zelfs hij is een Brit. De Amerikaanse auteur die ik nog wel wil lezen is Flannery o'Connor.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door Jongere »

parsifal schreef:Lewis Carroll was ook niet Amerikaans. Welke Lewis bedoelt jjchris eigenlijk?
Ik dacht trouwens altijd dat Graham Greene Amerikaans was, maar zelfs hij is een Brit. De Amerikaanse auteur die ik nog wel wil lezen is Flannery o'Connor.
Gezien zijn post in het topic 'Welk boek ben je nu aan het lezen' bedoelt hij C.S. Lewis.
Die moet je natuurlijk niet in één adem noemen met Amish romans want dan ga ik :cry .
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door parsifal »

Jongere schreef:
parsifal schreef:Lewis Carroll was ook niet Amerikaans. Welke Lewis bedoelt jjchris eigenlijk?
Ik dacht trouwens altijd dat Graham Greene Amerikaans was, maar zelfs hij is een Brit. De Amerikaanse auteur die ik nog wel wil lezen is Flannery o'Connor.
Gezien zijn post in het topic 'Welk boek ben je nu aan het lezen' bedoelt hij C.S. Lewis.
Die moet je natuurlijk niet in één adem noemen met Amish romans want dan ga ik :cry .
Ik begrijp je tranen. Ik meen echter dat ene Beverly Lewis een hoop van die Amish romans heeft geschreven. Ik was dus een beetje verward.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: RE: Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door jjchris »

Jongere schreef:
jjchris schreef:Amish romans, ik noem t christelijke pulp.. dat zie ik ook wel vrouwen lezen, valt lewis ook onder dit genre?
Nee.

Overigens zijn Lewis en Tolkien beiden niet Amerikaans.
U hebt gelijk, tolkien is brits. Lewis ook ofniet? Ach.. het is allemaal engels :)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Invloed van christelijke Amerikaanse romans

Bericht door dennis »

Een van de meest geprezen Christelijke schrijfsters van dit moment is Marilyn Robinson.
Uit de VS ...
Echt geen pulp.
Plaats reactie