De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theologie)

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Luther »

Jongens, dit is niet bij te lezen. Alleen al de afgelopen maand 16 nieuwe boeken die ik graag zou hebben en lezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wittewrongel »

Mijn verlanglijstje wordt ook maar langer en langer maar ik moest denken aan hellenbroek, hij schreef volgens mij het volgende. "houd deze regel, dat gij niet veel boeken, maar een boek vele malen leest."
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

Er komt geen einde aan zegt Spreuken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Er komt geen einde aan zegt Spreuken.
Wel aan ons leven....en dan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wittewrongel »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Er komt geen einde aan zegt Spreuken.
Wel aan ons leven....en dan?
Dan kunnen wij niet aankomen met ik heb dit boek en dat boek gelezen. Maar ik wil ook niet aanhalen dat het verkeerd is om veel verschillende boeken te lezen. Maar zoals wim aanhaalde er zal geen einde aankomen. En tot nu toe heb ik nog geen boek 2 keer gelezen omdat na het ene boek het volgende klaar staat:)
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wilhelm »

Wittewrongel schreef:
huisman schreef:
Wim Anker schreef:Er komt geen einde aan zegt Spreuken.
Wel aan ons leven....en dan?
Dan kunnen wij niet aankomen met ik heb dit boek en dat boek gelezen. Maar ik wil ook niet aanhalen dat het verkeerd is om veel verschillende boeken te lezen. Maar zoals wim aanhaalde er zal geen einde aankomen. En tot nu toe heb ik nog geen boek 2 keer gelezen omdat na het ene boek het volgende klaar staat:)
Helemaal eens.
Er wordt nog wel eens gedacht dat met een bekering men gelijk een boekenwurm wordt. Er zijn vele doeners die niet graag lezen. Net voor hun bekering, en ook niet daarna.
Ja Gods Woord wordt hun dierbaar. Vooral in het beluisteren. 'Door het gehoor'
Ik ken velen van Gods kinderen die een nabij leven kennen, de Bijbel trouw lezen, maar de gave niet hebben om zich te verdiepen in een boek.

Als ik eerlijk ben vind ik de overspoeling van de (kleine) markt met tal van boeken soms ook wat overdreven.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Wilhelm schreef: Helemaal eens.
Er wordt nog wel eens gedacht dat met een bekering men gelijk een boekenwurm wordt. Er zijn vele doeners die niet graag lezen. Net voor hun bekering, en ook niet daarna.
Ja Gods Woord wordt hun dierbaar. Vooral in het beluisteren. 'Door het gehoor'
Ik ken velen van Gods kinderen die een nabij leven kennen, de Bijbel trouw lezen, maar de gave niet hebben om zich te verdiepen in een boek.

Als ik eerlijk ben vind ik de overspoeling van de (kleine) markt met tal van boeken soms ook wat overdreven.
Minstens de helft van de boeken die hier worden aangekondigd zijn volstrekt overbodig, mijns inziens. Maar goed, dit draadje is daar nu juist voor, dus feitelijk is het wat off-topic.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:Jongens, dit is niet bij te lezen. Alleen al de afgelopen maand 16 nieuwe boeken die ik graag zou hebben en lezen.
Voor je ze koopt nog eens goed doorkijken, en dan kijken of je ze nog steeds zo graag wilt hebben.
Mijn ervaring is dat er dan toch wel wat afvallen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Wittewrongel schreef:
huisman schreef:
Wim Anker schreef:Er komt geen einde aan zegt Spreuken.
Wel aan ons leven....en dan?
Dan kunnen wij niet aankomen met ik heb dit boek en dat boek gelezen. Maar ik wil ook niet aanhalen dat het verkeerd is om veel verschillende boeken te lezen. Maar zoals wim aanhaalde er zal geen einde aankomen. En tot nu toe heb ik nog geen boek 2 keer gelezen omdat na het ene boek het volgende klaar staat:)
Helemaal eens.
Er wordt nog wel eens gedacht dat met een bekering men gelijk een boekenwurm wordt. Er zijn vele doeners die niet graag lezen. Net voor hun bekering, en ook niet daarna.
Ja Gods Woord wordt hun dierbaar. Vooral in het beluisteren. 'Door het gehoor'
Ik ken velen van Gods kinderen die een nabij leven kennen, de Bijbel trouw lezen, maar de gave niet hebben om zich te verdiepen in een boek.

Als ik eerlijk ben vind ik de overspoeling van de (kleine) markt met tal van boeken soms ook wat overdreven.
Ik ben het hier ook wel mee eens. Ik ben geabonneerd op de boekjes van het Smytegeltfonds. Dat is voor mij een goede stimulans om eens een oudvader te lezen. (en ik hoop nog steeds dat ze zulke preken ook eens wat meer in de leesdiensten zouden lezen) De boekjes die nu uitkomen lees je een keer en daarna nooit meer. Dat geldt niet voor de onovertroffen standaardwerken als de Redelijke Godsdienst, het zien op Jezus of de Godvruchtige Avondmaalganger. Die kan je gerust twintig keer lezen en hoef je niet in 1x uit te lezen.

Anderzijds, er zal markt voor zijn en ik kan me verkeerdere dingen voorstellen dan het lezen van deze boekjes.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Charles »

Ad Anker schreef: De boekjes die nu uitkomen lees je een keer en daarna nooit meer. Dat geldt niet voor de onovertroffen standaardwerken als de Redelijke Godsdienst, het zien op Jezus of de Godvruchtige Avondmaalganger. Die kan je gerust twintig keer lezen en hoef je niet in 1x uit te lezen.
Mee eens. Heb 'De godvruchtige avondmaalganger' bijna uit en heb echt de neiging om direct weer voorin te beginnen. Wat zit daar een evenwicht, gunning en onderwijs in!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
Ik ben het hier ook wel mee eens. Ik ben geabonneerd op de boekjes van het Smytegeltfonds. Dat is voor mij een goede stimulans om eens een oudvader te lezen. (en ik hoop nog steeds dat ze zulke preken ook eens wat meer in de leesdiensten zouden lezen) De boekjes die nu uitkomen lees je een keer en daarna nooit meer. Dat geldt niet voor de onovertroffen standaardwerken als de Redelijke Godsdienst, het zien op Jezus of de Godvruchtige Avondmaalganger. Die kan je gerust twintig keer lezen en hoef je niet in 1x uit te lezen.

Anderzijds, er zal markt voor zijn en ik kan me verkeerdere dingen voorstellen dan het lezen van deze boekjes.
1. Dat nieuwe boek van Flavel is ook een standaardwerk.
2. Ik koop ook echt niet alle boeken die ik hier aankondig (maar er zijn er wel bij die ik weggeef op verjaardagen)
3. Ik zie niet in waarom het lezen van deze boeken verkeerd zou zijn. Boeken (Denk bv aan Het merg van het Evangelie,Comrie's boeken in de GG enz.) hebben in het verleden veel invloed gehad.
4. Het lezen van boeken is inderdaad geen kenmerk van waar geestelijk leven maar het kunnen wel middelen zijn
5.Dit is geen discussietopic maar een aankondiging van theologische boeken, jullie vervuilen mijn topic :cry
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Helemaal eens.
Er wordt nog wel eens gedacht dat met een bekering men gelijk een boekenwurm wordt. Er zijn vele doeners die niet graag lezen. Net voor hun bekering, en ook niet daarna.
Ja Gods Woord wordt hun dierbaar. Vooral in het beluisteren. 'Door het gehoor'
Ik ken velen van Gods kinderen die een nabij leven kennen, de Bijbel trouw lezen, maar de gave niet hebben om zich te verdiepen in een boek.
Toch lijkt het me wel een goede zaak als je je daar wel in oefent. En inderdaad, dan hoef je geen boekenwurm te zijn, maar probeer eens elke dag een bladzijde te lezen in zo'n standaardwerk.

Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Verwachte boeken theologie

Bericht door Vagari »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Helemaal eens.
Er wordt nog wel eens gedacht dat met een bekering men gelijk een boekenwurm wordt. Er zijn vele doeners die niet graag lezen. Net voor hun bekering, en ook niet daarna.
Ja Gods Woord wordt hun dierbaar. Vooral in het beluisteren. 'Door het gehoor'
Ik ken velen van Gods kinderen die een nabij leven kennen, de Bijbel trouw lezen, maar de gave niet hebben om zich te verdiepen in een boek.
Toch lijkt het me wel een goede zaak als je je daar wel in oefent. En inderdaad, dan hoef je geen boekenwurm te zijn, maar probeer eens elke dag een bladzijde te lezen in zo'n standaardwerk.

Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
Weer een bewijs tegen de evolutietheorie. ;) Er is alleen sprake van degeneratie.

Ik hoorde pas nog dat toen er nog niet zo'n lees en schrijfcultuur was, de mensen genoodzaakt waren om alles heel precies te onthouden. Hierin waren ze dus ook heel geoefend. En nog steeds schijnt het zo te zijn, in verschillende 'onderontwikkelde' (niet het goede woord dus...) culturen, het geheugen veel en veel sterker is dan in onze westerse maatschappij. Hier staat alles opgetekend, je hoeft het niet meer te onthouden want je kunt het toch opzoeken.

Zo gaat het ook met lezen denk ik. Je hoeft jezelf niet meer in te spannen om achter het antwoord op een bepaalde vraag te komen. Heel doelgericht gaat het zoeken tegenwoordig. Het is niet meer nodig om hele boeken door te spitten, opzoek naar een antwoord van enkele regeltjes.

Ik heb er zelf ook enorme last van ook al probeer ik elke dag wat te lezen. Maar we zijn zo ontzettend lui en dat wordt alleen nog maar erger. Heel de (product)ontwikkeling in de wereld is er op gericht om het onszelf en anderen gemakkelijker te maken. Ik denk dat we nadelen daarvan pas gaan zien als het te laat is en niemand meer voor zichzelf kan denken. :s

Sorry, ik weet het, slightly off topic. ;)
Laatst gewijzigd door Vagari op 10 feb 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Charles »

Luther schreef:Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
Klopt. Als ik hoor van mijn (schoon)ouders wat hun grootouders lazen dan is dat heel anders dan nu. Eenvoudige lieden die hard moesten werken voor hun bestaan. Boeken waren duur dus werden met zorg gekocht en gelezen en herlezen. Men had er doorgaans ook niet zoveel. In de spaarzame vrije tijd die men had las men alleen de Bijbel en de boeken daar omheen. Die mensen waren doorkneed in de Schrift. Mijn ouders hebben in de boekenkast allemaal oude ruggen staan. Als je die opent staat voorin een naam van (over)grootmoeder geschreven.

Ikzelf ben ook een lezer, altijd al geweest. Ik ken echter voldoende mensen die het echt niet kunnen. Een bladzijde is al teveel. Aan de andere kant denk ik inderdaad vaak aan wat forumlid Luther schrijft 'probeer eens elke dag een bladzijde te lezen in zo'n standaardwerk'. Want De viervoudige staat vaak wel in de kast (als geschenk gekregen) maar wordt niet gelezen.

Ikzelf heb besloten dat in de leestijd die ik heb ik eigenlijk alleen nog maar goede boeken wil lezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mara »

Charles schreef:
Luther schreef:Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
Klopt. Als ik hoor van mijn (schoon)ouders wat hun grootouders lazen dan is dat heel anders dan nu. Eenvoudige lieden die hard moesten werken voor hun bestaan. Boeken waren duur dus werden met zorg gekocht en gelezen en herlezen. Men had er doorgaans ook niet zoveel. In de spaarzame vrije tijd die men had las men alleen de Bijbel en de boeken daar omheen. Die mensen waren doorkneed in de Schrift. Mijn ouders hebben in de boekenkast allemaal oude ruggen staan. Als je die opent staat voorin een naam van (over)grootmoeder geschreven.

Ikzelf ben ook een lezer, altijd al geweest. Ik ken echter voldoende mensen die het echt niet kunnen. Een bladzijde is al teveel. Aan de andere kant denk ik inderdaad vaak aan wat forumlid Luther schrijft 'probeer eens elke dag een bladzijde te lezen in zo'n standaardwerk'. Want De viervoudige staat vaak wel in de kast (als geschenk gekregen) maar wordt niet gelezen.

Ikzelf heb besloten dat in de leestijd die ik heb ik eigenlijk alleen nog maar goede boeken wil lezen.
Voor dergelijke boeken geldt dat je daar aan toe moet zijn. Toen ik nog thuis woonde vond ik die boeken van Philpot, Henry en al die andere oudvaders veel te moeilijk. En dan zal de één op zn 20e zo'n boekwerk pakken en de ander moet daar eerst 50 voor worden.

Het is echt een kwestie van gewenning. In het begin zit je soms te worstelen om door de tekst heen te komen. Het taalgebruik, de woordkeuze en vooral de lengte van de zinnen, kan echt een hoge drempel zijn.
En zeker als je er niet in opgegroeid bent, al die uitdrukkingen niet kent (die je ook nauwelijks nog hoort van de kansel!) kan het onbegrijpelijke geheimtaal zijn.
Ik kreeg de christen- en christinnereis toen ik belijdenis deed. Ik denk dat ik daarmee begonnen ben.

Maar eigenlijk pak ik vaker een boek van ds. van Ruitenburg, ds. Neele of ds. Moerkerken. Waardevolle geschenken!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie