De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theologie)

Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wittewrongel »

@ Huisman sorry van je topic, ik heb een nieuwe topic aangemaakt. en wacht op aanvulling van de mods.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Charles »

Mara schreef:Voor dergelijke boeken geldt dat je daar aan toe moet zijn. Toen ik nog thuis woonde vond ik die boeken van Philpot, Henry en al die andere oudvaders veel te moeilijk. En dan zal de één op zn 20e zo'n boekwerk pakken en de ander moet daar eerst 50 voor worden.

Het is echt een kwestie van gewenning. In het begin zit je soms te worstelen om door de tekst heen te komen. Het taalgebruik, de woordkeuze en vooral de lengte van de zinnen, kan echt een hoge drempel zijn.
Helemaal mee eens. Het taalgebruik is soms zo moeilijk dat je de boodschap ongeveer mist. Bijv. de Institutie in de oude vertaling van Sizoo, daar is bijna niet meer doorheen te komen. Heel vaak moest je dan zinnen herlezen om de strekking te begrijpen. Daarom is het erg goed dat er de laatste tijd steeds meer hertalingen verschijnen. De nieuwe vertaling van de Institutie door dr. De Niet is bijvoorbeeld een verademing, opeens kun je je richten op de boodschap van Calvijn.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wittewrongel »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Helemaal eens.
Er wordt nog wel eens gedacht dat met een bekering men gelijk een boekenwurm wordt. Er zijn vele doeners die niet graag lezen. Net voor hun bekering, en ook niet daarna.
Ja Gods Woord wordt hun dierbaar. Vooral in het beluisteren. 'Door het gehoor'
Ik ken velen van Gods kinderen die een nabij leven kennen, de Bijbel trouw lezen, maar de gave niet hebben om zich te verdiepen in een boek.
Toch lijkt het me wel een goede zaak als je je daar wel in oefent. En inderdaad, dan hoef je geen boekenwurm te zijn, maar probeer eens elke dag een bladzijde te lezen in zo'n standaardwerk.

Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
Mijn ouders en verdere familie had het geld niet eens om veel boeken te lezen. En tevens was de tijd die ze ervoor hadden maar kort. Dit neemt niet weg dat ze meer van de Bijbel uit hun hoofd kende dan wij.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Wittewrongel »

In het begin van "De plicht van het lezen van de Heilige Schrift en andere Godgeleerde boeken"
Onder zo'n overvloed van heerlijke en kostelijke gaven, die God de mensenkinderen
gegeven heeft om daardoor tot hun waarachtig voordeel en zaligheid in Christus, door
de genade van Zijn Geest, dagelijks gebruikt te worden, is ook het lezen van Zijn
Heilig Woord zelf. Daarnaast zijn er vele goede uitleggingen en verhandelingen, die
daarover geschreven zijn, en nog steeds worden er door wijze en Godzalige mannen
geschreven, ten nutte van Gods Kerk op aarde. Zeker is, dat in deze tegenwoordige tijd
de voorraad van theologische boeken en geschriften van allerlei soort buitenwoon
groot geworden is, en nog dagelijks meer en meer groeit. Niet minder zeker is het ook,
dat het door de grote hoeveelheid boeken de mensen hoe langer hoe moeilijker
gemaakt wordt om uit zo'n overvloed dag voor dag de boeken te kiezen die het nuttigst
zijn in en voor ieders persoonlijke omstandigheden. Zoals iemand die bij een maaltijd
wel honderd verschillende gerechten op de tafel aantreft, nauwelijks weet welk gerecht
hij moet kiezen, dat hem het beste smaakt en het gezondst is, zo is het met deze
overvloed van geestelijke spijzen ook gelegen. Een mens die wat goeds begeert te
lezen tot stichting van zijn ziel, heeft soms veel moeite om uit zo'n grote voorraad
datgene uit te kiezen, dat, onder des Heeren zegen, in zijn staat en toestand voor hem
het meest gepast en nuttig zijn kan.
Immers, niemand kan ontkennen, dat, hoewel.....
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... lezing.pdf
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door modesto »

Luther schreef:Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
Vroeger werd er veel minder gelezen. Vroeger konden de meeste mensen niet lezen. Vroeger waren de schrijvers wier boeken hier aangeprezen worden nog niet geboren. Vroeger waren er minder boeken in omloop omdat ze met de hand gekopieeerd moesten worden. Vroeger werden er minder boeken geschreven omdat het papier nog niet uitgevonden was. De wereld is ouder dan L@thers goeie ouwe tijd. (En hier laat ik het bij voor de rest van het jaar wat betreft directe reacties op L@thers bijdragen.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Panny »

Bezoek veel goede boeken, maar leef in de Bijbel - C.H. Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:Ik vroeg me ook af: hoe was dat vroeger. Mensen lazen denk ik toch veel meer.
Vroeger werd er veel minder gelezen. Vroeger konden de meeste mensen niet lezen. Vroeger waren de schrijvers wier boeken hier aangeprezen worden nog niet geboren. Vroeger waren er minder boeken in omloop omdat ze met de hand gekopieeerd moesten worden. Vroeger werden er minder boeken geschreven omdat het papier nog niet uitgevonden was. De wereld is ouder dan L@thers goeie ouwe tijd. (En hier laat ik het bij voor de rest van het jaar wat betreft directe reacties op L@thers bijdragen.)
Je hebt het nogal moeilijk met mij...
Maar ik bedoelde met vroeger inderdaad de periode grofweg 1900 - 1975.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Pimpelmees »

modesto schreef:(En hier laat ik het bij voor de rest van het jaar wat betreft directe reacties op L@thers bijdragen.)
Dat lijkt me inderdaad verstandig.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door modesto »

---knip--- Fatsoenlijk reageren aub
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
modesto schreef:(En hier laat ik het bij voor de rest van het jaar wat betreft directe reacties op L@thers bijdragen.)
Dat lijkt me inderdaad verstandig.
Waarom is me overigens nog steeds een raadsel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Orchidee »

Mijn opa en oma hadden alleen bijbels in huis, geen "oudvaders", bijbelverklaringen enz.
Mijn moeder staat ook zo in het leven: alleen de bijbel.
Mijn vader liet zich weleens de "wet voorschrijven" door bepaalde mensen zodat hij heel af en toe wel een "stichtelijk werkje" kocht, maar op het einde van zijn leven erkende hij dat idd. de bijbel alleen genoeg is.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Mijn opa en oma hadden alleen bijbels in huis, geen "oudvaders", bijbelverklaringen enz.
Mijn moeder staat ook zo in het leven: alleen de bijbel.
Mijn vader liet zich weleens de "wet voorschrijven" door bepaalde mensen zodat hij heel af en toe wel een "stichtelijk werkje" kocht, maar op het einde van zijn leven erkende hij dat idd. de bijbel alleen genoeg is.
Op de één of andere manier kan dit nogal arrogant overkomen, al weet ik dat jij dit niet zo bedoelt. :)
Een goed theologisch boek kan zo'n waardevolle aanvulling zijn.
Elke predikant heeft een boekenkast waar hij op terug kan vallen.
En je luistert toch ook naar diens uitleg, je kunt nu eenmaal niet alles weten, daar is Licht voor nodig en uitleg.
Sommige teksten heb ik al meerdere keren horen verklaren en denk nog steeds, tjoh, daar zit nog steeds iets nieuws in, of: zo had ik dit nog niet bekeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Posthoorn »

.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 10 feb 2015, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Ezen »

Volgens de bijbel is het geloof uit het gehoor.
Denk dat er niet eens boeken waren in die tijd.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De hoeveelheid aan boeken (uit: Verwachte boeken theolog

Bericht door Orchidee »

:) Even een nuancering: bij mijn grootouders was geen geld voor andere boeken en mijn vader was helaas ooit zeer beinvloedbaar door "foute" boekverkopers, mede daardoor houd mijn moeder het alleen bij de bijbel.
Bedoel het niet arrogant hoor......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie