Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Mara »

De één na de andere boekwinkel gaat voorgoed sluiten.
Ik lees op Rijnmond.nl dat de oudste boekwinkel van Schiedam na 99 jaar ermee ophoudt.
Volgens eigenaresse hebben teveel mensen bol.com in hun hoofd en lopen zij de boekwinkels voorbij.
Persoonlijk vind ik het altijd erg jammer, wanneer dit gebeurt.
In de regio zijn ook al vrijwel geen christelijke boekhandels meer.
Zelfs in Tiel, ook niet echt een klein dorp, moest de Bruna in december sluiten.

Ook andere bekende ketens verkeerden in moeilijkheden.
Of winkels krijgen een ander naambordje naast de deur.

Wat denken jullie, zet deze trend zich voort?
Of maakt het jullie niet uit hoe je aan een boek komt?
Veel bibliotheken kampen trouwens ook met teruglopende ledentallen.

Of is het nog anders, zijn er straks geen gedrukte boeken meer, maar lees je via een E reader?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Chrisje72 »

Ik vind het jammer, want ik snuffel graag in boekwinkels. Echter koop ik ook weinig boeken, er is bij ons in de buurt ook geen boekwinkel meer. Naar de bibliotheek ga ik soms, ben er wel lid van. De meeste boeken schaf ik aan via internet, inderdaad meestal bol.com. Maar dat gebeurt ook maar weinig. Ik vind boeken sowieso duur,in verhouding tot de tijd die je er mee doorbrengt :)
Wel hebben we een evangelische boekwinkel in de buurt, waar ik nog wel eens geschenken haal, o.a. boeken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Tiberius »

Het liefst koop ik een E-book via internet. Gewone boeken koop ik ook het liefst via internet.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Zita »

Ik koop vrijwel al mijn boeken tweedehands (boekwinkeltjes.com, rommelmarkt, kringloopwinkel, marktplaats). De enkele boeken die ik nieuw koop (vakliteratuur of kadootjes), komen via bol.com. Ik heb weinig zin om naar de boekwinkel te fietsen, door te geven dat ik een bepaald boek wil, een week te wachten, weer naar de boekwinkel te fietsen en dan eindelijk mijn boek te hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door eilander »

Indertijd kwam ik erg graag bij Van den Tol in Dordrecht, bijvoorbeeld. Maar ik zou er maar aan proberen te wennen dat dit soort winkels (en vele andere) verdwijnen en nooit meer terugkeren.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Floppy »

Eigenlijk leven we in een interessante tijd, nl. een overgang tussen de boekdrukkunst van rond 1500 en een louter/hoofdzakelijk digitaal informatieaanbod. Best apart als je bedenkt hoe ontzettend belangrijk de drukpers is geweest in de afgelopen 500 jaar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Luther »

Ik moet er erg aan wennen dat de digitale bestelmogelijkheden de 'ouderwetse' boekwinkel bedreigen. Ik zal er ook nooit aan wennen. Onlangs was er een bijlage bij het RD over Rotterdam; daarin schreef Arie de Heer een prachtige column over boekhandel Lindenberg, Slaak 4-14, te Rotterdam. Hij tekende de sfeer in die winkel perfect, de nieuwe boeken, de koopjeshoek, het antiquariaat, de muziekafdeling. Het is onderdeel van een helaas verdwenen wereld, waarin je een hele zaterdagmiddag kunnen wegdromen naar een heerlijke wereld van nieuwe en veel oude boeken.
Een boekwinkel is als het goed is, ook veel meer dan alleen een plek om even een boek te halen en te betalen. Het is een blader- en mijmerruimte, een gelegenheid om nieuwe ideeën op te doen, om je blik te verbreden, etc. Oneindig jammer dat dit de nek wordt omgedraaid door velen die de intrinsieke waarde van een boekwinkel niet inzien.

Maar goed, ik realiseer me dat ik tot een uitstervend ras behoor, wegdromend naar een wereld die niet meer bestaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:Eigenlijk leven we in een interessante tijd, nl. een overgang tussen de boekdrukkunst van rond 1500 en een louter/hoofdzakelijk digitaal informatieaanbod. Best apart als je bedenkt hoe ontzettend belangrijk de drukpers is geweest in de afgelopen 500 jaar.
Een kantelende tijd ja... Of dat interessant is, dat is punt twee. Het is tevens een zorgelijke en benauwde tijd, en ziende op de tekenen der tijden kan dat ook wel eens wat te denken geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Floppy »

De boekdrukkunst kwam ook in een nogal benauwde tijd, dat geeft idd te denken.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Floppy »

@Luther: de sfeer is misschien nog te vinden in het tweedehands circuit, dat aanbod blijft nog wel even bestaan. Wat mij betreft: e-book! Had nooit Dostoyevsky gelezen als zijn werk niet als epub op het net stond.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:De boekdrukkunst kwam ook in een nogal benauwde tijd, dat geeft idd te denken.

Ja....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Luther »

Floppy schreef:@Luther: de sfeer is misschien nog te vinden in het tweedehands circuit, dat aanbod blijft nog wel even bestaan. Wat mij betreft: e-book! Had nooit Dostoyevsky gelezen als zijn werk niet als epub op het net stond.
Ik moet helemaal NIETS hebben van e-books! Echt de afbraak van bijna alles wat een boek waardevol maakt (op de inhoud na).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door parsifal »

Luther schreef: Ik moet helemaal NIETS hebben van e-books! Echt de afbraak van bijna alles wat een boek waardevol maakt (op de inhoud na).
:), is dat net zoiets als "Een afbraak van alles wat een paraplu waardevol maakt, op de bescherming tegen regen na"

Ik ben behoorlijk blij met mijn kindle, zeker tijdens het reizen. Kun je zomaar 10 boeken meenemen die in je binnenzak passen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Orchidee »

Mijn moeder is ook overgegaan naar e-reader, het weegt minder dan een boek en slaat gemakkelijker een bladzijde om, kortom: ideaal voor ouderen met een handicap of zwakte.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Dipper »

Een (mooie) Bijbel uit de kast halen en erin bladeren is nog altijd voor mij een andere en beter ervaring dan in een ebook of op een site kijken. Wordt er zo kippig van maar ik stel oude gratis wetenschappelijke ebooks erg op prijs als ze voor het publiek worden vrijgegeven.
Van den Tol is nog altijd een gemis voor onze stad. Denk weemoedig terug aan die winkel met in elk boek Van den Tol's sigarenlucht......
Plaats reactie