Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Een aantal boeken van Nijenhuis.
Huurling en herder van J. Overduin
Ik schaar dat niet bepaald onder het kopje literatuur noch doen anderen dit.
Nijenhuis toch wel? De Tornado bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Een aantal boeken van Nijenhuis.
Huurling en herder van J. Overduin
Ik schaar dat niet bepaald onder het kopje literatuur noch doen anderen dit.
Ik wel. En uitgevers plegen zulke boeken uit te geven in series als christelijke klassiekers. Dit zijn juist boeken die niveau hebben.

Maar het is wel een schamel aantal, ja.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Liesbeth Morren: Waterval
Idem: Voetlicht
Sjaak Verboom heeft twee boeken geschreven: de val van de Aleph en Brandglas
Zijlstra: de zilverling
Floris Bakels: Nacht und Nebel.

En er zijn er natuurlijk wel meer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Een aantal boeken van Nijenhuis.
Huurling en herder van J. Overduin
Ik schaar dat niet bepaald onder het kopje literatuur noch doen anderen dit.
Weet je dit zeker? Niet dat het voor mij wat uitmaakt, overigens. Boeken die te ranzig zijn om open te doen, moeten literatuur worden genoemd. En bovenstaande boeken zijn dan te min. Nu, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

Je posting is trouwens taalkundig onjuist.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Weet je dit zeker?
Dat weet ik vrij zeker ja. Ik kan me nog een discussie herinneren met een docente Nederlands die ik in 5 en 6 VWO had. Op de geoorloofde literatuurlijst stonden ook boeken van Nijenhuis en toen bekende ze dat dit toch niet echt literatuur te noemen is na vragen hierover van mij.

Dat was voor haar onder meer reden om mij toe te staan om ook boeken te lezen die niet op de toegestane lijst stonden.
Niet dat het voor mij wat uitmaakt, overigens. Boeken die te ranzig zijn om open te doen, moeten literatuur worden genoemd.
Expliciet beschreven seksscènes maken niet dat een boek geen literatuur is. Dat is meer een kwestie van smaak. Na één boek gelezen te hebben van Jan Wolkers, was ik ook wel klaar met het lezen van zijn boeken.
En bovenstaande boeken zijn dan te min. Nu, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.
De boeken zij niet te min, maar zijn in mijn ogen lectuur in plaats van literatuur. Ik lees ter ontspanning regelmatig lectuur, en dat bevalt uitstekend. Ik kan je de serie van Philip Kerr over de detective c.q. politieman Bernhard Gunther aanbevelen.
Je posting is trouwens taalkundig onjuist.
Dat zou kunnen. Voordat ik op de knop 'verstuur' druk lees ik mijn tekst niet na. Dan sluipt er weleens een taalfout in.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Liesbeth Morren: Waterval
Idem: Voetlicht
Sjaak Verboom heeft twee boeken geschreven: de val van de Aleph en Brandglas
Zijlstra: de zilverling
Floris Bakels: Nacht und Nebel.

En er zijn er natuurlijk wel meer.
Bij mij gaan er nu niet direct bellen rinkelen. Ik herken enkel de naam Floris Bakels. Het boek dat je noemt is meer een biografisch werk. Ik kan me geen recensie in NRC of de Volkskrant herinneren die lovend was over èèn van de overig genoemde auteurs.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Bij mij gaan er nu niet direct bellen rinkelen. Ik herken enkel de naam Floris Bakels. Het boek dat je noemt is meer een biografisch werk. Ik kan me geen recensie in NRC of de Volkskrant herinneren die lovend was over èèn van de overig genoemde auteurs.
Dat kan natuurlijk aan jou liggen. ;)
Graag zou ik Elie Wiesel niet onvermeld willen laten, of Vonne van der Meer. Stevo Akkerman. Geert Mak. Aart Romijn (?) Els Florijn.
Guurtje Leguijt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jongere »

Ik ben ook niet zo positief over de staat van de Nederlandse christelijke literatuur, maar De tornado van Nijenhuis zou ik daar persoonlijk zeker onder rekenen. Recensies zeggen me niet zoveel als ik eerlijk ben, het blijkt vooral dat 'literatuur' ook een subjectief begrip is. Voor mij gaat het dan om kwaliteit, taalgebruik, gelaagdheid, thematiek. Nijenhuis voldoet daar wel aan met De tornado. Je kunt hem hooguit verwijten dat het werk wat bombastisch is, maar ik denk dat hij de overdrijving ook bewust als stijlfiguur heeft ingezet.
Het is wel zo dat dit boek in vergelijking met zijn andere boeken op eenzame hoogte staat. Ik las een aantal jaren geleden zijn biografie (Werkman), waarin dat beeld ook wel bevestigd werd. Boeken als 'De familie Heesters' of 'De hordenloop van J. Kobald' schreef hij met name omdat het hem gevraagd wordt door zijn uitgever n.a.v. de populariteit van dit genre onder het lezerspubliek. Ik zie dat inderdaad niet als literatuur. Maar lees ze altijd erg graag en bovendien meerdere keren (wat voor mij toch een belangrijk criterium is in de waardering van een boek). Het is heerlijke, humoristische ontspanning.

Buiten de landsgrenzen is er overigens wel degelijk hele goede christelijke literatuur. Ik denk bijv. aan de hier al genoemde serie "Christelijke klassieken" (waar de Tornado overigens terecht in is opgenomen). Onlangs las ik "De geweldenaars" van O'Connor. Een vreselijk en tegelijk fascinerend boek. "Stilte" van Endo had dezelfde impact. Barabbas van Lagerkvist ook recent gelezen, intrigerend. (Alledrie uit deze serie overigens) Daarnaast uiteraard Dostojewski. De fictie van Tolkien en Lewis.

Beperkt tot Nederland denk ik aan Willem-Jan Otten (Specht en zoon). Zijn vrouw (Vonne van der Meer) schrijft ook prachtig, maar dan denk ik niet direct aan christelijke literatuur. Seculier zou ik het echter evenmin noemen, dus die tegenstelling van Ambtenaar gaat niet helemaal op. "Winter in Gloster huis" vond ik schitterend en aangrijpend actueel.
Ik kan me van de leeslijst "Het negende uur" van Nouwen nog herinneren, maar het is te lang geleden om me echt voor de geest te halen, dat boek had ook iets theatraals volgens mij.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Bij mij gaan er nu niet direct bellen rinkelen. Ik herken enkel de naam Floris Bakels. Het boek dat je noemt is meer een biografisch werk. Ik kan me geen recensie in NRC of de Volkskrant herinneren die lovend was over èèn van de overig genoemde auteurs.
Dat kan natuurlijk aan jou liggen. ;)
Graag zou ik Elie Wiesel niet onvermeld willen laten, of Vonne van der Meer. Stevo Akkerman. Geert Mak. Aart Romijn (?) Els Florijn.
Guurtje Leguijt.
Stevo Akkerman zou ik met wat aarzeling misschien onder literatuur scharen. Geert Mak schrijft geen fictie. Aart Romijn schreef aangename lectuur. Els Florijn wat minder aangename lectuur. Vonne van der Meer is wel een literaire auteur, maar ik zou haar werk niet echt christelijke literatuur willen noemen. Bij Elke Wissel twijfel ik of het fictie betreft.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Elie WIesel is toch geen christelijke auteur?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Buiten de landsgrenzen is er overigens wel degelijk hele goede christelijke literatuur. Ik denk bijv. aan de hier al genoemde serie "Christelijke klassieken" (waar de Tornado overigens terecht in is opgenomen). Onlangs las ik "De geweldenaars" van O'Connor. Een vreselijk en tegelijk fascinerend boek. "Stilte" van Endo had dezelfde impact. Barabbas van Lagerkvist ook recent gelezen, intrigerend. (Alledrie uit deze serie overigens) Daarnaast uiteraard Dostojewski. De fictie van Tolkien en Lewis.

Beperkt tot Nederland denk ik aan Willem-Jan Otten (Specht en zoon). Zijn vrouw (Vonne van der Meer) schrijft ook prachtig, maar dan denk ik niet direct aan christelijke literatuur. Seculier zou ik het echter evenmin noemen, dus die tegenstelling van Ambtenaar gaat niet helemaal op. "Winter in Gloster huis" vond ik schitterend en aangrijpend actueel.
Ik kan me van de leeslijst "Het negende uur" van Nouwen nog herinneren, maar het is te lang geleden om me echt voor de geest te halen, dat boek had ook iets theatraals volgens mij.
De door jou genoemde auteurs heb ik niet gelezen, behalve dan Dostojevski. Verder dan 200 pagina´s van ´De gebroeders Karamazov´ ben ik echter nooit gekomen, te vermoeiend om te lezen.

Wel enkele werken van Nabokov gelezen, maar o.a. `Lolita´ is dan weer niet bepaald christelijk te noemen.

Wat betreft buitenlandse auteurs ben ik meer een liefhebber van Philip Roth en Saul Bellow.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Vorst schreef: Bestellem doe ik bij de bieb. Ik koop vrijwel nooit boeken. De buurjongen vond ik mooi.
De eerste helft en daarna heb ik het met grote tegenzin uitgelezen.
M.i. gebeurde er te veel, ook las ik een vleugje M tH (de jurk, relatie met moeder) de abnormale broersverhouding.
Het voegde niets toe, maar kennelijk is dit een vereiste bij de moderne literatuur.
Jammer, hij heeft dit allemaal niet nodig, want hij kan prachtig schrijven.
Ik hoop dat dit voortborduren op Knielen op.... nu wel klaar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Buiten de landsgrenzen is er overigens wel degelijk hele goede christelijke literatuur. Ik denk bijv. aan de hier al genoemde serie "Christelijke klassieken" (waar de Tornado overigens terecht in is opgenomen). Onlangs las ik "De geweldenaars" van O'Connor. Een vreselijk en tegelijk fascinerend boek. "Stilte" van Endo had dezelfde impact. Barabbas van Lagerkvist ook recent gelezen, intrigerend. (Alledrie uit deze serie overigens) Daarnaast uiteraard Dostojewski. De fictie van Tolkien en Lewis.

Beperkt tot Nederland denk ik aan Willem-Jan Otten (Specht en zoon). Zijn vrouw (Vonne van der Meer) schrijft ook prachtig, maar dan denk ik niet direct aan christelijke literatuur. Seculier zou ik het echter evenmin noemen, dus die tegenstelling van Ambtenaar gaat niet helemaal op. "Winter in Gloster huis" vond ik schitterend en aangrijpend actueel.
Ik kan me van de leeslijst "Het negende uur" van Nouwen nog herinneren, maar het is te lang geleden om me echt voor de geest te halen, dat boek had ook iets theatraals volgens mij.
De door jou genoemde auteurs heb ik niet gelezen, behalve dan Dostojevski. Verder dan 200 pagina´s van ´De gebroeders Karamazov´ ben ik echter nooit gekomen, te vermoeiend om te lezen.

Wel enkele werken van Nabokov gelezen, maar o.a. `Lolita´ is dan weer niet bepaald christelijk te noemen.

Wat betreft buitenlandse auteurs ben ik meer een liefhebber van Philip Roth en Saul Bellow.
Je kunt genieten van Dostojevski of niet, maar je kunt het niet als "niet literair" afschrijven of als "lage kwaliteit". Hetzelfde met Tolstoi, Graham Greene of Karen Blixen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Je kunt genieten van Dostojevski of niet, maar je kunt het niet als "niet literair" afschrijven of als "lage kwaliteit". Hetzelfde met Tolstoi, Graham Greene of Karen Blixen.
Ik zeg helemaal niet dat Dostojevski geen literatuur is. Als het over Russen gaat, beperk ik me echter tot Nabokov, Pasternak en Gorki.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Een paar recente voorbeelden van Christelijke literatuur:

'Mintijteer.' Magis.
'Rode papaver', Els Florijn.
'Hemel zonder schroeven' Marieke van Meijeren (moet je wel van houden, maar zeker literair.)
'Het land van de kleine man' Leif Enger (prachtig!)
38 nachten, Janne IJmker.
Plaats reactie