Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

Afbeelding

Interessant boek, met als voornaamste stelling dat het moeilijk, zo niet onmogelijk is om religie te definiëren. Er is een sterke nadruk op nationalisme wat vaak verbonden is met religie (wat dat ook moge zijn) en hoe nu veel westerse mensen het acceptabel vinden om te doden voor hun land, maar niet voor hun God.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

helma schreef:
merel schreef:Lees jij helemaal geen boeken van seculiere schrijvers?
Zelden. Maar zeker niet van iemand die afstand genomen heeft van het geloof en dat verwerkt in publicaties.
Ik wil graag wat leren als ik lees. Als ik niets kan leren op geestelijk of maatschappelijk gebied, over (kerk-) geschiedenis of opvoeding/relaties dan lees ik iets net zo lief niet.
Dat vind ik tijdverspilling :huhu
Dat lijkt mij een juiste manier om met dit soort 'literatuur' om te gaan. Wat kunnen we leren van iemand die zich enerzijds tegen de 'zware kerken' afzet, en anderzijds nog altijd in een zoektocht naar antwoorden zit? Zo iemand moet helemaal geen boeken schrijven.
Ze zoekt zelf haar antwoorden in literatuur...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

We zullen het doorgeven: Franca, geen boeken schrijven.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat lijkt mij een juiste manier om met dit soort 'literatuur' om te gaan. Wat kunnen we leren van iemand die zich enerzijds tegen de 'zware kerken' afzet, en anderzijds nog altijd in een zoektocht naar antwoorden zit? Zo iemand moet helemaal geen boeken schrijven.
Ze zoekt zelf haar antwoorden in literatuur...
En waarom moet een auteur als Franca Treur geen boeken schrijven? En hoe denk jij te kunnen bepalen dat zij nog op zoek is naar antwoorden, als je blijkbaar haar boeken niet leest.

Meer in algemene zin ben ik juist van mening dat je wel moderne literatuur moet lezen. Het stelt je in staat om kennis te maken met de tijdsgeest. Dit stelt je in staat om een gerichte christelijke boodschap te formuleren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

helma schreef:
merel schreef:Waarom wil je geen boeken meer van haar lezen Helma? Ik heb het topic wat doorgelezen en jij was vooral verdrietig over haar boek. Wat heeft gemaakt dat je verder niets meer van haar wilt lezen?
Ik vond het nuttig om dat boek te lezen. Nog steeds. Maar als er verder niks verandert in haar leven/schrijven voegt dat voor mij geen nut toe.
Ze heeft nog steeds een plek in mijn gebed. Maar ik hoef geen seculiere schrijfsels van haar te lezen. Als ik een interview met haar lees ben ik altijd wel benieuwd of er wat veranderd is in haar leven. Dus dat lees ik altijd wel. Maar geen nieuwe boeken.
Dit boek is anders Helma. Het heeft wel nut denk ik, want je kunt lezen waarom iemand "stukloopt" terwijl ze toch heel graag wil.
Ik ben nog geen spot tegen gekomen in dit boek, ik vind ook dat ze de tale Kanaäns kennelijk goed onthouden heeft.
Ambtenaar schreef:Meer in algemene zin ben ik juist van mening dat je wel moderne literatuur moet lezen. Het stelt je in staat om kennis te maken met de tijdsgeest. Dit stelt je in staat om een gerichte christelijke boodschap te formuleren.
De reformatorische middelbare is die mening ook toegedaan, want er staan boeken van dat kaliber op.
Ik heb voor mezelf wel een criterium ingesteld, als er grove vloeken in staan en gedetailleerde aanstootgevende scenes beschreven worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: De reformatorische middelbare is die mening ook toegedaan, want er staan boeken van dat kaliber op.
Ik heb voor mezelf wel een criterium ingesteld, als er grove vloeken in staan en gedetailleerde aanstootgevende scenes beschreven worden.
Toen ik eind jaren `90 examen deed op het Van Lodensteincollege, was de literatuurlijst zeer beperkt. Ik moest expliciet toestemming vragen om auteurs zoals W.F. Hermans, Leon de Winter en Mulisch te lezen. In de periode vanaf de jaren 60 stond op de toegestane literatuurlijst eigelijk geen literatuur.

Klassikaal werd wel `Het Behouden Huis` van Hermans gelezen, maar dat is meer een novelle.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding

Waardevoller boek bestaat er niet. (na de Bijbel)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door CvdW »

Zeker zeer waardevol, maar Redelijke Godsdienst van ds. a Brakel is ook zeer waardevol. En nog meer boeken.
Ik ben het zeker met u eens!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding

Afbeelding
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat lijkt mij een juiste manier om met dit soort 'literatuur' om te gaan. Wat kunnen we leren van iemand die zich enerzijds tegen de 'zware kerken' afzet, en anderzijds nog altijd in een zoektocht naar antwoorden zit? Zo iemand moet helemaal geen boeken schrijven.
Ze zoekt zelf haar antwoorden in literatuur...
En waarom moet een auteur als Franca Treur geen boeken schrijven? En hoe denk jij te kunnen bepalen dat zij nog op zoek is naar antwoorden, als je blijkbaar haar boeken niet leest.

Meer in algemene zin ben ik juist van mening dat je wel moderne literatuur moet lezen. Het stelt je in staat om kennis te maken met de tijdsgeest. Dit stelt je in staat om een gerichte christelijke boodschap te formuleren.
Dat ze zelf nog op zoek is, heeft ze zelf hier verteld toen ze in mijn woonplaats op bezoek was. En de plaatselijke krant heeft dat uit haar mond opgetekend.

Als opiniemaker of -leider moet je absoluut kennis nemen hiervan. Of je dat bent, mag je zelf bepalen. Maar dat is iets anders dan genieten van literatuur.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Dat ze zelf nog op zoek is, heeft ze zelf hier verteld toen ze in mijn woonplaats op bezoek was. En de plaatselijke krant heeft dat uit haar mond opgetekend.
Okay, helder
Als opiniemaker of -leider moet je absoluut kennis nemen hiervan. Of je dat bent, mag je zelf bepalen. Maar dat is iets anders dan genieten van literatuur.
Ik zou niet weten waarom het lezen van haar boeken louter beperkt moet worden tot opiniemakers. Bovendien heb ik genoten van haar laatste boek.

Er is bovendien helemaal geen christelijke literatuur beschikbaar, dus ben je per definitie toegewezen op seculiere schrijvers.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Mara schreef: Bijna uit en wat is het mooi!
Ze is gegroeid sinds Dorsvloer en Woongroep boeide mij niet zo.
Ik ben heel erg benieuwd naar de laatste hoofdstukken, maar het zou te laat worden gisteravond.
Inmiddels gelezen, maar het gaat eigenlijk als een nachtkaars uit. Ik vind het een beetje afgeraffeld. Net alsof er nog een vervolg op kan komen.
In het begin van het boek heb ik wel begrip voor haar gevoelens en strijd, maar aan het einde niet meer zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vorst »

Ben benieuwd, ik heb het besteld.

Nu begonnen in vogelvlucht van joke verweerd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Ben benieuwd, ik heb het besteld.
Nu begonnen in vogelvlucht van joke verweerd.
Ik ben blij dat ik het niet gekocht heb, ik ga het zeker geen tweede keer lezen.
Maar ik ben wel blij dat ik het gelezen heb!
Ik ga nu aan De buurjongen beginnen van Siebelink. Is ook tamelijk "omstreden", zowel positief als negatief.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Vorst schreef:Ben benieuwd, ik heb het besteld.
Nu begonnen in vogelvlucht van joke verweerd.
Ik ben blij dat ik het niet gekocht heb, ik ga het zeker geen tweede keer lezen.
Maar ik ben wel blij dat ik het gelezen heb!
Ik ga nu aan De buurjongen beginnen van Siebelink. Is ook tamelijk "omstreden", zowel positief als negatief.
Bestellem doe ik bij de bieb. Ik koop vrijwel nooit boeken. De buurjongen vond ik mooi.
Plaats reactie