Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

merel schreef:Terwijl ik Maarten t Hart bij Adieu God in gesprek heb gezien met Thijs van de Brink en hem daar helemaal niet negatief vond over het geloof; wel erg zoekende. De vraag werd hem gesteld waarom hij in zijn boeken zo slecht over God sprak en over christenen. Zijn antwoord was dat zij iets hadden waar hij eigenlijk ook naar op zoek was, maar niet kon vinden.
Dat is niet zo. Ik heb in de bieb in dat boekje gebladerd: Wie God verlaat heeft niets te vrezen, en dat heb ik heel snel teruggezet.
Ik werd gewoon bang om er verder in te lezen.
Hij is nu wel wat milder geworden, maar zeker niet oprecht zoekend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Mara schreef:
merel schreef:Terwijl ik Maarten t Hart bij Adieu God in gesprek heb gezien met Thijs van de Brink en hem daar helemaal niet negatief vond over het geloof; wel erg zoekende. De vraag werd hem gesteld waarom hij in zijn boeken zo slecht over God sprak en over christenen. Zijn antwoord was dat zij iets hadden waar hij eigenlijk ook naar op zoek was, maar niet kon vinden.
Dat is niet zo. Ik heb in de bieb in dat boekje gebladerd: Wie God verlaat heeft niets te vrezen, en dat heb ik heel snel teruggezet.
Ik werd gewoon bang om er verder in te lezen.
Hij is nu wel wat milder geworden, maar zeker niet oprecht zoekend.
Ik zie geen verschil tussen deze twee schrijvers. Beide schrijven ze een opvoedingsfrustratie weg. Het enige is dat Franca Treur een grotere aaibaarheidsfactor heeft en daardoor liever wordt gevonden.
De inhoud van haar schrijven is minstens zo gevaarlijk als van Maarten ‘t Hart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

huisman schreef: De inhoud van haar schrijven is minstens zo gevaarlijk als van Maarten ‘t Hart.
Er zit groot verschil tussen die 2.
Zij schrijft vanuit het bevindelijke milieu, MtH was gewoon gereformeerd. Wat in die jaren nog wel redelijk serieus was.
Zijn vader hing het mystieke aan, zijn moeder niet.
Hij was op zn 14e al helemaal klaar met het geloof en deed geen moeite om dit maar enigszins te verbloemen bij zijn ouders.
Uit het RD
Beide schrijvers, Treur en Siebelink, hebben regelmatig verklaard dat ze niet meer geloven, maar dat het geloof hen toch niet loslaat. Ze schrijven erover om tot klaarheid te komen. En ze blijven niet steken bij de buitenkant, maar doen ook een poging te verkennen wat geloven eigenlijk is. Dat valt te waarderen, al zijn hun antwoorden niet bevredigend..

Ik denk niet dat iemand door haar boek nu gaat twijfelen. Wel aan sommige dogma's!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
dennis schreef: Heb het inmiddels ook gelezen. Zeker boeiend en realistisch, al vond ik juist het laatste deel (subtiel) venijnig.
Dan komt ze met de argumentatie waarom ze het geloof achter zich heeft gelaten, en ik die vind ik allesbehalve sterk. Kritiekloos buigt ze voor een stukje Schriftkritiek, dat behoorlijk aanvechtbaar is. Snap ik eigenlijk niet van zo'n intelligente vrouw.
O daar ben ik nog niet aanbeland.
Ik heb haar aan de tafel bij Pauw gehoord en echt venijnig vond ik haar toen niet.
En definitief achter zich gelaten heeft ze het m.i. niet hoor.
Zij schrijft uit eigen ervaringen en dan kan ik er wel begrip voor opbrengen.
Het is heel anders dan bij Maarten tH.
Zou het daarom des te gevaarlijker kunnen zijn? Ik geloof het zeker.
Gevaarlijk vind ik het niet, althans, zo voel ik het in dezen niet (itt tot MtH, bij hem had ik het wel)
Zij snakt - net als Siebelink - naar een zelfde Godservaring als haar tante (of zijn vader.)
Als je opgegroeid bent in die kringen, begrijp je het. Alleen, wat doe je ermee als je volwassen wordt?
Zulke mensen worden nooit geestelijk volwassen, DAT is het probleem. Ze willen hetzelfde als hun vader of tante, want dat was tenminste echt. Hun geloof is gepakt dus niet echt.
Bij Franca zie je ook de schok die ze krijgt als ze in een studentenhuis gaat wonen.
De overgang van beschermde school + omgeving naar een universiteit waar o.m. een atheïstische professor lesgeeft, is veel te abrupt.
Dat zie je vaker gebeuren.
Zij heeft dit boek niet geschreven als wraak jegens haar familie. Dat wil er bij mij niet in.
En zij kan schrijven! Al moet ik wel zeggen dat sommige scenes (in de trein) iets te lang zijn.
Ik zag haar boek 'Dorsvloer vol confetti' liggen bij mijn dochter. Goed dat ze het leest, maar wat zou zo'n boek met mijn puberende kinderen kunnen doen? Ik wil daarover nog wel in gesprek.
Je kunt best begrip tonen voor zo iemand, tot op zekere hoogte begrijp ik dat ook. Maar dat maakt het toch niet minder gevaarlijk voor mensen/jongeren die op de wip zitten en ook twijfelen over sommige dingen?
Juist dat ze schrijft vanuit het bevindelijke milieu, geeft herkenning. Maar wordt jongeren ook de goede weg gewezen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik zag haar boek 'Dorsvloer vol confetti' liggen bij mijn dochter. Goed dat ze het leest, maar wat zou zo'n boek met mijn puberende kinderen kunnen doen? Ik wil daarover nog wel in gesprek.
Je kunt best begrip tonen voor zo iemand, tot op zekere hoogte begrijp ik dat ook. Maar dat maakt het toch niet minder gevaarlijk voor mensen/jongeren die op de wip zitten en ook twijfelen over sommige dingen?
Juist dat ze schrijft vanuit het bevindelijke milieu, geeft herkenning. Maar wordt jongeren ook de goede weg gewezen?
Dorsvloer vond ik minder, ik vond het toen best kwetsend dat ze de Saambinder gebruikte om met een perforator gaatjes te maken.
Dat deed ze bewust, symbolisch.
Mijn dochter vond er niet veel aan.
Jongeren die op de wip zitten, raken door één zo'n boek niet meteen van het pad. Daar is meer voor nodig denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik zag haar boek 'Dorsvloer vol confetti' liggen bij mijn dochter. Goed dat ze het leest, maar wat zou zo'n boek met mijn puberende kinderen kunnen doen? Ik wil daarover nog wel in gesprek.
Je kunt best begrip tonen voor zo iemand, tot op zekere hoogte begrijp ik dat ook. Maar dat maakt het toch niet minder gevaarlijk voor mensen/jongeren die op de wip zitten en ook twijfelen over sommige dingen?
Juist dat ze schrijft vanuit het bevindelijke milieu, geeft herkenning. Maar wordt jongeren ook de goede weg gewezen?
Dorsvloer vond ik minder, ik vond het toen best kwetsend dat ze de Saambinder gebruikte om met een perforator gaatjes te maken.
Dat deed ze bewust, symbolisch.
Mijn dochter vond er niet veel aan.
Jongeren die op de wip zitten, raken door één zo'n boek niet meteen van het pad. Daar is meer voor nodig denk ik.
Met dat laatste ben ik het direct eens, ik meen dat ik dit nu juist pas geleden tegen jou zei (over één opmerking die in de kerk gemaakt werd en in het verkeerde keelgat schoot). Maar dit soort boeken, en zo'n schrijfster hoort onder ons niet gepromoot te worden, vind ik.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb allen maar 'Dorsvloer' gelezen. Over de andre boeken kan ik niet oordelen. Toch is dit boek mijns inziens ook een spiegel. De spiegel van de mogelijk vele kerkgangers die uit gewoonte en bijgelovigheid naar de kerk gaan. Maar zeker ook als spiegel voor mij als ouder met de vraag, zitten mijn kinderen ook als een Franca in de kerk, vol van niet uitgesproken vragen, onbegrip, etc. In die zin vond ik het boek confronterend, maar ook leerzaam.

Ik weet niet of het boek pubers, kinderen van kerk of geloof aftrekt. Ik denk het niet. Wel zou ik graag weten wat ze er van vonden, wat herkenbaar was en wat niet. Dat geeft stof tot nadenken en om over te praten.

Heel veel zaken waren voor mij heel herkenbaar, tot de sfeertekening aan toe, als boerenzoon.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Maanenschijn »

Overigens, antwoordend op de vraag in de topic titel: Ik lees op dit moment (naast de theologische boeken die ik standaard doorlees), ' De redders van het Avondland', van Paul van Gageldonk. Een interessant boek voor een ieder die politiek geïnteresseerd is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:Ik heb allen maar 'Dorsvloer' gelezen. Over de andre boeken kan ik niet oordelen. Toch is dit boek mijns inziens ook een spiegel. De spiegel van de mogelijk vele kerkgangers die uit gewoonte en bijgelovigheid naar de kerk gaan. Maar zeker ook als spiegel voor mij als ouder met de vraag, zitten mijn kinderen ook als een Franca in de kerk, vol van niet uitgesproken vragen, onbegrip, etc. In die zin vond ik het boek confronterend, maar ook leerzaam.

Ik weet niet of het boek pubers, kinderen van kerk of geloof aftrekt. Ik denk het niet. Wel zou ik graag weten wat ze er van vonden, wat herkenbaar was en wat niet. Dat geeft stof tot nadenken en om over te praten.

Heel veel zaken waren voor mij heel herkenbaar, tot de sfeertekening aan toe, als boerenzoon.
Er is ooit een heel topic aan gewijd..

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... start=1710

Dit boek heb ik van haar gelezen en dat is het enige boek wat ik van haar zal lezen, of ze moet als christelijke auteur gaan schrijven.
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Waarom wil je geen boeken meer van haar lezen Helma? Ik heb het topic wat doorgelezen en jij was vooral verdrietig over haar boek. Wat heeft gemaakt dat je verder niets meer van haar wilt lezen?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

merel schreef:Waarom wil je geen boeken meer van haar lezen Helma? Ik heb het topic wat doorgelezen en jij was vooral verdrietig over haar boek. Wat heeft gemaakt dat je verder niets meer van haar wilt lezen?
Ik vond het nuttig om dat boek te lezen. Nog steeds. Maar als er verder niks verandert in haar leven/schrijven voegt dat voor mij geen nut toe.
Ze heeft nog steeds een plek in mijn gebed. Maar ik hoef geen seculiere schrijfsels van haar te lezen. Als ik een interview met haar lees ben ik altijd wel benieuwd of er wat veranderd is in haar leven. Dus dat lees ik altijd wel. Maar geen nieuwe boeken.
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Lees jij helemaal geen boeken van seculiere schrijvers?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

merel schreef:Lees jij helemaal geen boeken van seculiere schrijvers?
Zelden. Maar zeker niet van iemand die afstand genomen heeft van het geloof en dat verwerkt in publicaties.
Ik wil graag wat leren als ik lees. Als ik niets kan leren op geestelijk of maatschappelijk gebied, over (kerk-) geschiedenis of opvoeding/relaties dan lees ik iets net zo lief niet.
Dat vind ik tijdverspilling :huhu
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Net binnen: Franca Treur - Hoor nu mijn stem.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Net binnen: Franca Treur - Hoor nu mijn stem.
Dat klinkt heel religieus...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie